Erfarenhet av sprucken analsäck?

Bukefalos 30 år!

tott

Trådstartare
I lördags märkte jag en fläck intill anus på min katt. Kollade givetvis vad det var, och hittade en ca 2 cm stor knöl under fläcken (som var bortslickad päls). Kontaktade jourvet som inte tyckte det var någonting som måste åtgärdas en lördag. Vet sa att knölen kan spricka, vilket den också har gjort. Ett fint litet "maskhål" som det läcker ut lite gojs från.
Fick tid till veterinär för sköljning och eventuellt annat imorgon.

Vad har ni för erfarenheter av såna här åkommor? Berätta

I lördags märkte jag en fläck intill anus på min katt. Kollade givetvis vad det var, och hittade en ca 2 cm stor knöl under fläcken (som var bortslickad päls). Kontaktade jourvet som inte tyckte det var någonting som måste åtgärdas en lördag. Vet sa att knölen kan spricka, vilket den också har gjort. Ett fint litet "maskhål" som det läcker ut lite gojs från.
Fick tid till veterinär för sköljning och eventuellt annat imorgon.

Vad har ni för erfarenheter av såna här åkommor? Berätta
Brukar läka bra om man håller rent och sätter krage så att katten inte kommer åt att slicka.

Nu var det dags igen. Märkte igår kväll att min katt hade en mörk fläck brevid anus - bortslickad päls. Imorse hade analsäcken spruckit. Ringde till jourvet som tyckte jag skulle tvätta med Betadine idag och fixa en vet-tid imorgon, måndag.

Har ingen tratt...hur farligt är det om katten slickar i sig lite Betadine? När medlet torkat? Har googlat och hittat olika svar.
Katten är ingen frenetiskt slickare, men viss händer det att han vill putsa sig där.

Jag har samma problem med min katt, hon kan få problem med analsäckarna. Hon fick gå med dränage en gång och det hoppas jag att vi slipper göra igen! :crazy:

Men jag har upptäckt att det funkar att be veterinären att kolla analsäckarna samtidigt som de gör den årliga vaccinationen och seniorkollen. Så töms de om de behövs och de håller sig fina ett år till :up:

En gång så hittade jag såret efter en sprucken analsäck men det hade torkat en del och såg bra ut. Men hon är långhårig och "byxorna" är så pass långa att det är lite knepigt att nå dit :D Den gången gick det bra att låta det vara.

Jag har samma problem med min katt, hon kan få problem med analsäckarna. Hon fick gå med dränage en gång och det hoppas jag att vi slipper göra igen! :crazy:

Men jag har upptäckt att det funkar att be veterinären att kolla analsäckarna samtidigt som de gör den årliga vaccinationen och seniorkollen. Så töms de om de behövs och de håller sig fina ett år till :up:

En gång så hittade jag såret efter en sprucken analsäck men det hade torkat en del och såg bra ut. Men hon är långhårig och "byxorna" är så pass långa att det är lite knepigt att nå dit :D Den gången gick det bra att låta det vara.
Min verkar helt opåverkad nu. Skulle jag inte se hålet och skulle han inte ha slickat på lakanet som han hade geggat ner imorse så skulle jag inget veta.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka