Erfarenhet av sticksår i hasen?

Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Tack för ditt svar!

Enligt veterinärerna på djursjukhuset var det den stora mängden dropp som gav inflammationen. Påfrestningen på kärlet blev för stora.

Men visst, det kan vara så att de har fel. Hur som helst så har endast en av mina hästar drabbats och den är återställd.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

KL

Calle är hemma! De ringde imorse och sa att han fick åka hem. Så nu är han hämtad och installerad i "killhuset" (han och kompisen har ett eget hus med två stora uteboxar).
Eftervården blir nu Hippotrim i 3 dagar, Metacam i 7 + vila i ca 1 mån och hålla utkik efter svullnad och feber, får han det så ska vi höra av oss.
Det står boxvila (eller sjukhage) i 2v, sedan liten hage i 2 till -men vi har inga sjukhagar (tänk storlek box) så han kommer få gå i en av de mindre rasthagarna under vilan. Ren boxvila känns inte som ett alternativ, utan vi tror det blir lugnare att han får gå ute i liten hage samtidigt med de andra och ev gå in lite tidigare för att inte springa vid intaget.
Släppte honom en kort stund i en rasthage förut för att se hur vild han egentligen var, och han tog ett varv i galopp + nån bock, sen rullade han sig och kom och snackade vid grinden
Skönt att ha honom hemma!

47390_1328539444.jpg


Skalman_ar_hemma.jpg
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Slarva absolut inte med rörelsen nu när du haft en enorm tur redan, sätt honom på boxvila eller tillverka en liten hage inuti en annan, han får inte röra sig nu lek inte med oddsen, Aggresiv artros är mkt vanligt efter ledpunktion och jag lovar dig du kommer att ångra dig bittert efteråt om det blir problem. Han får vara precis hur deppig och olycklig som helst det handlar bara om några veckor det får ni ta er igenom. En punkterad led är det absolut sista någonsin jag skulle slarva med konvalecenten på.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Han ska stå stilla så mycket som möjligt men samtidigt får han inte svullna, har även order på att han ska promeneras varje dag. Vi får ju se hur det funkar, uppför han sig i den lilla hagen han får nu så är det nog bättre än att han snurrar runt i boxen. Men blir han heltokig så funkar det ju självklart inte.
Hade de sagt strikt boxvila hade jag absolut inte släppt ut honom, men nu var det boxvila eller sjukhage som gällde så då får han vara ute iallafall en stund.
Vi får se, ringer nog kliniken imorgon och hör vad de säger.
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Skönt att han är hemma nu. Håller tummen för att allt går bra nu, med din fina häst!
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

tack, var där förut och plockade in honom lite efter lunch och då kändes benet jättefint, inte svullet alls. Skönt
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Det går bra! Han har varit fin i benet hela tiden och ingen feber. Får börja sätta igång honom igen nästa vecka :)
Skönt för han har lite "kli i benen" nu efter vilan ;)
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Bra jobbat! Jag tror fortfarnade ert snabba handlande initialt var avgörande!:bow:
 
Sv: Erfarenhet av sticksår i hasen?

Min ponny fick ett sticksår i kotleden bak när han var 9, hade när vi sålde honom röntgenförändingar och knappt 1 grads hälta vid böjprov, men klarade gott och väl att gå som tävlingsponny i lättare klasser (upp till LA hopp) med både mig och nästa ägare i 9 år till. Sen fick han 1 år som lekfarbror och läromästare till en liten kille innan han tyvärr bröt benet i hagen som 19-åring. Så det kan gå bra- om man handlar snabbt!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg tidigare om min hästs kraftigt svullna has. Nu har det gått fyra månader och den har gått ner men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 344
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 363
Senast: jakobe
·
Hästvård På dagens klinikbesök hittades en aktiv röntgenförändring på rullbebenet i vänster has. En diffus kant syns på röntgen samt en cysta...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp