Erfarenheter av balltramp?

Nevermind

Trådstartare
Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker". Jag är såklart supernojjig ändå :nailbiting: Nu har ångesten över det här tagit över, kan knappt tänka på något annat. Vill ju inte att han ska få permanenta skador, men det är nog redan kört isåfall... Och man kan ju inte sy på hornet igen liksom. Har noll erfarenhet av sånt här, har bara sett balltramp som tagit i själva huden/kronranden och inte hoven. Han har dragit av en bit av strålhornet och det ser ut som strålen håller på att ramla av uppifrån, som att någon fläkt av hornet med en osthyvel liksom. Hur fasiken ska det här läka korrekt, i ett så rörligt område? Ska man kontakta annan vet? Han är inte halt, varm eller besvärad på något sätt, kan peta och tvätta och greja utan att han bryr sig. Någon som har erfarenhet av något liknande? Hur såg det ut då, och hur lång tid tog läkningen?
 

Bifogade filer

  • 20221003_163711.jpg
    20221003_163711.jpg
    497,1 KB · Visningar: 248
Hade lyssnat på hovis och vet, ser inte ut som att det är något man kan göra än att hålla rent och vänta på bättre tider så länge hästen är opåverkad.
 
Hade ett fullblod som lyckades med det där ett par ggr. Tog ca 2-3 veckor att läka och då var han en dramaminister av rang- fick knappt vara i närheten av såret och det vevades med hovar hit och dit men ändå läkte han det fint. Rengör men pilla inte för mkt, och ANDAS 😊
 
Ta det lugnt. När det börjar bli svullet och vätska sig kan du stirra lite men bara lite;)
Skämtåtsido. Lita på din hovis och håll det rent. Balltramp kan ta lång tid att läka. Kanske skulle behöva boots på hästen efter det är läkt för att undvika fler balltramp:)
Han hade boots... O_o
 
Bättre boots kanske🤪
Skämt åsido, vissa lyckas ju med det mesta..

Håll det rent så kommer det nog läka fint! Du kan ju lägga galoppbandage för att skydda mot smuts osv om du vill.
Lite OT, men nu blir jag lite nyfiken. Vad är galoppbandage för något? Skiljer det sig på något speciellt sätt t ex. från stallbandage, vanlig bandagering (tänker främst på sådana bandage när man rider med lindor).
 
Lite OT, men nu blir jag lite nyfiken. Vad är galoppbandage för något? Skiljer det sig på något speciellt sätt t ex. från stallbandage, vanlig bandagering (tänker främst på sådana bandage när man rider med lindor).
Ja man måste bandagera på ett annat sätt på hoven för att det ska sitta kvar. Finns tydligt beskrivet på internet om du googlar👍
 
Bättre boots kanske🤪
Skämt åsido, vissa lyckas ju med det mesta..

Håll det rent så kommer det nog läka fint! Du kan ju lägga galoppbandage för att skydda mot smuts osv om du vill.
Ja, han hade galoppbandage de första dagarna, men nu får han gå utan. Kändes som hoven blev så instängd med bandaget, det är nog bra om det får lufta lite tror jag, med tanke på allt dött horn :yuck:
 
Vad för typ av boots?skulle kanske behöva en annan typ ?
Han har ett par rejält stora gummiboots. Han har en tendens att trampa av sig skor och det är vad som har funkat bäst mot det hittills vad jag märkt. Med neopreneboots trampar han av sig skor ändå.
 
Han har ett par rejält stora gummiboots. Han har en tendens att trampa av sig skor och det är vad som har funkat bäst mot det hittills vad jag märkt. Med neopreneboots trampar han av sig skor ändå.
Jag har ingen egen erfarenhet alls av det, men hade shoe secure kombinerat med kotring/boots kunnat vara något?
 
Jag har ingen egen erfarenhet alls av det, men hade shoe secure kombinerat med kotring/boots kunnat vara något?
Kanske, det är ju definitivt en idé iallafall! Min förhoppning är att han ska bli mer balanserad i framtiden, han är bara tre år och lever rövare i hagen...
 
Han har ett par rejält stora gummiboots. Han har en tendens att trampa av sig skor och det är vad som har funkat bäst mot det hittills vad jag märkt. Med neopreneboots trampar han av sig skor ändå.
Tänkte på såna tajta acavallo boots upplever jag sitter bättre än vanliga gummiboots men dom är ju sjukt jobbiga att dra på och av😅
 
Tänkte på såna tajta acavallo boots upplever jag sitter bättre än vanliga gummiboots men dom är ju sjukt jobbiga att dra på och av😅
Yes, har tänkt tanken men tyvärr ingår det inte att stallägaren ens viker ner/upp boots vid in-och utsläpp och då har jag tyckt det är enklare att ha med kardborre så jag kan byta till torra varje kväll.
 
Yes, har tänkt tanken men tyvärr ingår det inte att stallägaren ens viker ner/upp boots vid in-och utsläpp och då har jag tyckt det är enklare att ha med kardborre så jag kan byta till torra varje kväll.
Så trist att det inte ingår eller kanske går att köpa till. Tänkte på det att gå bootsen hela vägen ner och tänker ordentligt bak? Förhoppningvis läker det snabbt och hästen gör inte om det:angel:
 
Så trist att det inte ingår eller kanske går att köpa till. Tänkte på det att gå bootsen hela vägen ner och tänker ordentligt bak? Förhoppningvis läker det snabbt och hästen gör inte om det:angel:
Yes, de är så stora att de glappar i karleden och går hela vägen ner till marken, tar i när han går. Verkar som sagt funka mot tappskor men han lyckades uppenbarligen trampa sönder hoven istället :crazy:
 
Hade ett fullblod som lyckades med det där ett par ggr. Tog ca 2-3 veckor att läka och då var han en dramaminister av rang- fick knappt vara i närheten av såret och det vevades med hovar hit och dit men ändå läkte han det fint. Rengör men pilla inte för mkt, och ANDAS 😊
Måste bara fråga, inte kan väl en ny stråle ha vuxit ut på 2-3 v? Det har gått 1,5 v för min och det är inget nytt horn i sikte ännu...
 
Min klumpeduns trampade både av sig dojjor och skadade sig själv så till slut drog jag skorna. Bla så fick han stå gipsad tre veckor för att han trampade sönder sig enda in till kötthoven.
Han trampar fortfarande ibland på sig själv men skadorna blir inte alls lika allvarliga så jag är super nöjd. Så skönt att slippa oroa sig för tappskor oxå. Har barfotaboots när jag rider i skogen/grusvägar. Har dubbade när jag rider på vintern. Hagen blir inte speciellt hal, skogsdunge i kombo med gräsäng så där klarar han sig utan dubb/brodd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 366
Senast: Novalisa
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 209
Senast: Zanuzzi
·
Hästvård Känns som vi är tillbaka på ruta ett med en av våra hästar. Den slog omkull över ett hinder i somras vilket resulterade i att han...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: kryddan
·
Hästvård Mitt 6-års sto (halvblod) råkade ordentligt illa ut igår. Har gjort sig illa i hagen och fått en ordentlig senskada på vänster fram...
Svar
15
· Visningar
2 063
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp