"slagit upp" blödningen?

maria_b

Trådstartare
Känns som vi är tillbaka på ruta ett med en av våra hästar.

Den slog omkull över ett hinder i somras vilket resulterade i att han gick orent höger bak. Tog ut equiterapeut som konstaterade att han hade roterat bäckenet kraftigt samt var spänd i hela vänstersidan och nacken. Han blev dock inte bättre efter hennes behandling så tid på klinik bokades. Böjprov gjordes men veterinären konstaterade att lederna inte tagit stryk. Däremot trodde hon muskeln på insidan av baklåret var skadad då den var hård och något svullen. Fick Metacam i fjorton dagar och skulle ha telefonkontakt efter det. Efter metacambehandlingen är hästen något bättre och veterinären tyckte vi långsamt skulle börja sätta igång med skritt och därefter börja jogga lite på rakt spår om det fortfarande gick åt rätt håll. Samtidigt bokade hon in en tid hos en mkt duktig osteopat i början av oktober. När vi kommer till osteopaten så visar hästen endast lite stelhet i ena varvet, men ej hälta. Han går igenom hästen och konstaterar att han fortfarande är roterad i bäckenet och spänd i nacke osv och att det som varit i bakbenet är en blödning i senskideväggen. Han säger att det är mycket god prognos och att hästen ska fortsätta röra på sig för att blödningen läker bättre då. Så fortsatt igångsättning och återbesök i november.
Efter besöket hos osteopaten är hästen mycket bättre och i veckan som varit har han varit näst intill bra, endast något stel i galoppen men ren i traven. Sen igår så är plötsligt hästen halt igen, dvs ungefär lika mycket som när olyckan hände:confused: Kollar där blödningen varit och där är han något svullen och spänd, det är även som en liten reva i huden där, som att han dragit i något eventuellt.

Så vad gör man nu? Avvaktar och ser utveckligen? Åker till veterinär annars eller inväntar återbesöket hos osteopaten? Är det mest troligt att gamla skadan "gått upp" eller är det något nytt tro? Någon som har erfarenhet av blödningar och vet om de är lätta att dra upp igen?

Mvh Maria
 
Sv: "slagit upp" blödningen?

Din häst måste ultraljudas för att man skall kunna säga vare sig bu eller bä. Att en osteopat skulle kunna veta något, så som den säger sig ha gjort, det är helt enkelt otänkbart.
Var i Sverige bor du? Kan tipsa om en bra klinik om det inte är 60 mil ifrån dig :)
 
Sv: "slagit upp" blödningen?

Så osteopatens diagnos skulle alltså inte gå att ställa utan ultraljud? Det är en väldigt välkänd osteopat med många månaders kötid på kliniken så man hoppas ju att det han säger stämmer. Vi bor i Östergötland och på mina andra hästar använder jag mig helst av Mälarkliniken i Hölö eller Strömsholm, dock är denna häst utlämnad på foder till en tjej till stallet så de får fatta beslut vilken klinik de vänder sig till. Men ja vi får väl ge det ett par dagar och se om det är något "tillfälligt" som inte har med gamla skadan att göra, om inte annat är det väl kanske en god idé att göra ett ultraljud och en ordentlig utredning på nytt.

/Maria
 
Sv: "slagit upp" blödningen?

Citat: "Han går igenom hästen och konstaterar att han fortfarande är roterad i bäckenet och spänd i nacke osv och att det som varit i bakbenet är en blödning i senskideväggen".

Han kan säkert konstatera att hästen är roterad i bäckenet och spänd i nacken. Men att kunna veta resten är helt enkelt omöjligt utan ultraljud. Man kan gissa men man kan inte veta. Det är stor skillnad.
Nu är det en bit ifrån dig men annars är Husaby hästklinik något jag kan rekommendera vad det gäller hästar som har bäckenproblem och som behöver ultraljudas över huvud taget. Hoppas att inte inlägget räknas som reklam, men det brukar krävas länkar för det... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 179
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: Svejsan
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 724
Hundhälsa Engelsk vinthund, hane 2.5 år gammal och importerad från Irland. Var väldigt valpig som valp. Alltså flamsig och klumpig, tänkte sig...
2
Svar
25
· Visningar
1 811
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp