Erfarenheter av barbackasadeln Horsedream?

Andorra

Trådstartare
Har spanat länge på en sådan och blir bara mer och mer sugen. Någon som har en sådan och vill dela med sig av sina erfarenheter. Det lutar åt en premium men såg på deras hemsida att det finns en premium plus också men tror inte den finns i Sverige. K**ly svarade att de kan ta hem den och att den har en "bom" av järn?:confused:.

Någon som är bra på engelska och kan översätta den här texten?
as the Premium model but in addition it is padded in the seat area with detachable composite foam inserts, on both sides of the spinal canal. This not only increases the comfort for the rider but also the protection for the horses back.

Som jag tyder det så är det inlägg i något matrial och inte en bom.

Vill iaf ha åsikter och erfarenheter av andra som har eller har testat en fårskinnssadel.

Tack :)

Sv: Erfarenheter av barbackasadeln Horsedream?

as the Premium model but in addition it is padded in the seat area with detachable composite foam inserts, on both sides of the spinal canal. This not only increases the comfort for the rider but also the protection for the horses back.

Som premiummodellen men som tillägg har den avtagbara stötdämpande/tryckavlastande skumpaddar på var sida om ryggradskanalen. Detta både för att göra det bekvämt för ryttaren och dessutom skydda hästens rygg.

Har däremot ingen erfarenhet av dom, syr mina barbackasadlar själv. :)

Jag har en vanlig premium och jag älskar den jättemkt, den är bara så störtskön att rida i så själv kan jag bara varm rekommendera den!!:love:

Tack för översättningen. Då är det som jag trodde och dom missuppfattade mig.

Hade funderingar på att sy en egen men kände, redan innan jag börjat, hur ont i fingrarna jag skulle få :p

Låter bra. En på ridskolan köpte en sådan för 1,5 år sedan och numera rider hon aldrig i sin bomlösa sadel. Hon rekommenderade också den.

Hur bra stöd får man när hästen gör 25-öres vändningar om man jämför med en vanlig dressyrsadel alltså?

Jag brukar rida i den enkla modellen ibland. Jag har stigbyglar som stöd för att hålla skänkeln still. Det är ett big no no att använda stigbyglarna till lättridning mm, viktigt att tänka på

Jag har en sån med extra stöd för benen. Jag sitter som ett smäck :love:

Jag har ridit med den på min tossiga arab som hoppar och skuttar när hon inte får springa så fort som hon vill, och den ligger stilla och jag sitter alldeles blickstilla trots att den egentligen är lite stor :p
Min arab hoppar till för "allt" när vi rider ut, och gör ibland helomvändningar.

Min vän har ibland lånat den och ridit dressyr. Hon vill ha lite stöd men vill gärna ändå rida barbacka ibland. Hennes häst kan ibland få för sig att vända sig helt om i ett svep, och det är tamesjutton inte lätt att sitta kvar, men t.o.m hon sitter kvar med hjälp av den här, och hon har då ändå inte världens bästa balans ;)

Jag rider mer än gärna dressyr i min. Den är mjuk och jätteskön :love: Den enda nackdelen jag kan komma på är att det ibland känns som om man sitter med benen pekandes utåt, för att det är så himla mysigt gosigt fårskinn under låren, samt att det kan vara svårt att nå hästens sidor iochmed att man måste "ta i" mer än vad jag behöver göra när jag rider helt barbacka.
Men det här kan bero på min häst rygg, hon är bred och ganska platt så det gör ju i sin tur att jag sitter brett och så får jag väldigt långa ben när jag rider barbacka så det gör ju att jag behöver "ta i" för att komma åt sidorna :)

Fördelen jag kan se med en bomlös sadel är att den är konstruerad för att kunna använda stigbyglar vilket man inte bör göra i en barbackapad, det finns inget som fördelar ut punkttrycket som det skulle bli vid minsta belastning i stigbyglarna och det finns risk att padden snor runt om hästen t ex plötsligt vänder och man själv inte gör det! ;)

Jag har också en Horsedream Premium och har även ridit några gånger i en Horsedream Basic, och båda ger mycket bättre stöd än man kan tro när man bara ser dom. Det funkade bra ute i terrängen (då red jag bara i skritt och pyttelite trav iofs men nu tänker jag på upp- och nedförsbackarna och att hästryggen rör sig mycket). Man sitter väldigt avslappnat i den och faktiskt så när jag ska rida ut på min nuvarande (som jag knappt rider ut på av ren bekvämlighet eftersom han blir stressad vid uteritter) så tar jag ofta barbackapadden hellre än sadel för att få hjälp med att slappna av.
Den pållen rör sig väldigt mycket i sidled, hela höfterna rör sig mycket när hästen går och alla rörelser känns liksom stora och alla spänningar känns 10 gånger mer. DET kan jag se som en nackdel, för om jag då redan sitter lite vickad åt sidan för att hans höft var i det läget och så får han för sig att vända hemåt åt andra hållet, då har jag ingen stigbygel som tar emot! :p Men det - bristen på stigbyglar alltså, är det enda negativa jag kan komma på, annars är padden helt underbar och jag har hört en del som tycker sig få mycket bättre sits i den och hellre använt padden vid dressyrridning än sadel. Känns verkligen som att sätta sig i en soffa! :)

Det har funnits en speciell barbackapad tidigare som hade en konstruktion för stigläder, kan vara den metallstommen k**ly pratade om. Nu kan jag vara helt ute och cyklar men jag har för mig att dom avrådde från den modellen för att man inte var 100% att det faktiskt funkade utan att ge punkttryck.

Jag brukar rida i den enkla modellen ibland. Jag har stigbyglar som stöd för att hålla skänkeln still. Det är ett big no no att använda stigbyglarna till lättridning mm, viktigt att tänka på

Men man måste väl iaf kunna ha stigbyglar där som ett extra stöd iaf tills man vant sig? Förstår att den inte fördelar något tryck och jag har väl inte tänkt att jag ska ha stigbyglar mer än i början när jag testar. På Jolly kan jag nog strunta i dom redan från början för hon är mer pålitlig.

Fast bomlössadel verkar vara rena djungeln och jag orkar inte ge mig in i sadelträsket igen. Hade problem att hitta något så när passande sadlar till Lucas så det är därför jag vill testa en barbackasadel. Den borde passa alla hästar iaf.

Tjejen i stallet köpte en bomlös G4 och den var inte billig. Nu använder hon den knappt aldrig för hon tycker att den är ganska bred och hon får ont i höfterna. En annan kompis har också en G4:a men hennes häst är en mer slimmad arab och då blir det inte så brett för ryttaren.

Har pratat med min ridlärare och hon ska kolla om hon kan ta hem en premium sadel och helst en premium plus. Det är bara det att hon har så förb mycket att göra och lätt glömmer saker och ting.

Det låter bara så knasigt i mina öron att man ratar bomlösa sadlar till förmån för en barbackapad, med tanke på att "nackdelarna" är på ett ungefär samma bortsett från stigbyglarna, och priset är ungefär samma som de billigare varianterna av bomlöst.
För mig är Horsedream-padden ett lyxigt komplement, och substitut till att rida helt barbacka de gånger jag vill skippa sadeln. Inte ett substitut till sadel. Skulle jag ha den tillfälligt i väntan att få råd med/ hitta en passande sadel, då skulle jag fixa något billigt alternativ som barbackalösning istället.
Du kommer sitta minst lika brett i barbackapadden som i vilken bomlös sadel som helst eftersom det är vidden på hästryggen som avgör det, däremot finns det (även billigare varianter) av bomlösa som är lite uppbyggda i sitsen så man inte upplever det lika brett. Finns även "hipsaver" att köpa till (från Heather Moffet, googla om du är nyfiken) som tillbehör om man vill få smalare sits.
Du slipper grubblet över hur man ska ta sig upp om man inte har tillgång till pall och kan använda stigbyglar som vanligt plus att tryckfördelningen för hästen blir bättre.
Nu tror jag inte hästryggen skulle ta skada av att alltid rida med barbackapad heller, däremot OM man får för sig att sätta dit stigbyglar och läder minsta lilla gång så blir det värre.

Senast ändrad:

jag har dem som sagt som ett stöd men lägger aldrig ngn vikt i dem.

Jag vill ha en barbackasadel för att jag vill rida barbacka men med mer stöd. Den ska inte ersätta mina bomsadlar utan bara vara ett mysigt komplement. Har både en dressyr och hoppsadel som fungerar men vill ha mysalternativet. Därför är jag inte sugen/eller har behov av att ge mig ut och leta i det bomlösa sadelträsket.

Ah, då är jag med! :)
Tror jag läste in något annat bara för att det var så specifika frågor för att "bara" gälla en barbackapad! :rofl:

KL

Har standardvarianten sen några år och tycker att den är toppen. Rider mycket barbacka och den är både skön mot min rumpa och dämpar lite för hästen samtidigt som den förhindrar att pälsen blir ruggad där man sitter.

Har aldrig stigbyglar på den.

Vad behöver man för storlek, ponny eller full om man har ca storlek 44 på byxor, och en häst med en rygg som är ganska kort?

Skulle säga Full utifrån byxstorleken, ev. att Ponny kan funka om man kör basic-modellen alltså utan knästöd, men det är lite gränsfall.

Tack för svar!

Jag var nämligen i kontakt med återförsäljare, och dom hade aldrig några full storlekar hemma, då dom ansåg att ponny storleken passade till alla. Men dom kunde beställa hem om man verkligen ville.
Så det var därför jag ville höra efter lite här!

Liknande trådar

Hästvård Urklippt ur equine disease quarterly 2006- aprilnummret Possible Role of Adipose Tissue in the Development of Laminitis Laminitis is...
Svar
5
· Visningar
1 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka