erfarenheter av f.d travare

panzy

Trådstartare
Hej!
Hoppas jag slipper få någon tråkig diskussion om hur bra f.d travare är som ridhästar nu....

Undrar bara vad ni har för erfarenheter av att skola om travare??? (Har redan en själv så kom inte och säg att jag absolut inte ska skaffa mig en eller nått sånt...)
 
sök lite på nätet om omskolade travare, det finns seriöst folk som har mycket erfarenheter...
Jag som har aktiva travare kan ju komma med lite råd om HUR en sån hästs liv ser ut under "vår" period
en travare SKALL ha framförhållning, det är något vi lär dom(utan för dens skull att enl oss dom blir heta, men en del som vill rida tycker det)
Vi longerar sällan eller aldrig
sen ser ju travarna ut precis hur somhelst, en del är långa, andra korta, stora , små, flackt steg, runt steg, trång bak, bred bak...det gäller ju att se vad för genetiska fysiska förutsättningar just DIN häst har..
Jag kan tänka mig att en fd travare kan bli väldigt förvirrad då den skall "skolas om" om man inte har bakrunden klar för sig...dom har blivit lärda på ett sätt och ofta så tror den nya ägaren att "den är räddaren i nöden" och skall sätta igång och få hästen "lugn"...lugn är relativt i en travares liv, det en ridnisse tycker är skogstokigt, tycker förmodligen vi är normalt :D att ha ett joggtempo på en travare för oss är kanske skentrav för andra :crazy:...då börjas det att hållas in och ryttaren blir osäker och håller fast hårdare o hårdare och hästen blir mer än förvirrad
sen beror det ju på vilken träningsstatus hästen haft när ni tar över, den kanske är i full kondition och behöver ta sig en grävare då och då

Jag kommer säkert på mera såna här situationer, men jag hoppas att du förstår din häst...då finns inget bättre än en travare :love:
 
Har själv en fd travare.
Han var väldigt bra inriden när jag började rida honom.
Han har tex alltid kunnat skiljt på att bli riden och att bli körd. Han är väldigt mjuk och fin i munnen när man rider, medans när man körde honom var han som en "normal" travare och låg på. Nu efter ett år så har han tappat körningen eftersom vi bara kört ca 3 ggr på det året. Han har blivit mycket känsligare när man kör honom, så det blir lite vingel på vägen för han tror att han ska svänga när man tar minsta i tömmen.

Men jag har alltid uppfattat varmbloden som väldigt samarbetsvilliga. Det gäller att vara lugn och konsekvent.
Från början red jag mest bara i skritt, tills jag kände att jag hade honom där jag ville. Han har iofs väldigt lätt för att söka sig framåt och neråt. Traven var väldigt vinglig i början och han var (och är) superkänslig för sitsen. Däremot hade han väldigt bra galopp redan i början. Vi har idag problem med vänster galoppen där han blir lite fyrtaktig.

Men att skynda långsamt är det som jag tycker funkar bäst på dom. Ge hästen tid att inse att livet kommer se väldigt annorlunda ut mot för när den gick på banan.
Sen kan det dröja länge innan dom orkar bära sig ordentligt men det får ta den tiden.
 
skall inte säga nått om att du inte skall skaffa dig en.
jag hadde travare förut och har bara positiva erfaringer av dom.
dom har varit lätta att skola om då dom verkar glada över att lära nått nytt å spännande.
har även tävlat i norge med min ena travare och det var roligt att knäppa folk på näsan med att en travare faktisk kan dom også :smirk:
 
Hade på lån med en kompis i två år, egentligen skulle det bara varit en extra häst under sommaren men vi blev förälskade!

Varmblod är underbara! Man fick arbeta mycket med henne för att få henne att jobba under sig, vi red henne i form i olika dressyrövningar. Hon hade lät att springa in i galoppen, det var ju lite frustrerande ibland men ju mer man arbetade med henne desto lättare gick det. Men om jag ska vara ärlig hade vi henne mest till skogs ridning! eftersom det är där vi trivs bäst!! :love:

Tyvärr blev hon skadad i hagen en dag,och blev aldrig bra igen.

Lycka till med din pålle, med markarbete (som tömkörning är superbra!) och ridning så går dä=) Saknar varmblod så mycket, fast nu har jag andra hästar som tar all min tid :)
 
Det tar ett bra tag att skola om dom om man tar dom direkt från träning...Jag har själv haft en travare som ridhäst, och efter många om och men blev han en trevlig häst. Dock krävdes det en hel del tålamod och ridning för instruktör. Jag tycker att det är bra om man vet hur dom tränas för trav, man förstår deras beteende mkt lättare då.
 
Ta dig ordentligt med tid att lära känna hästen före du börjar inridningen så att du vet vilka stela eller svaga punkter din häst har. Det tjänar ni på i längden. Det kan vara bra att börja med mycket enkla och grundläggande saker som akademisktmarkarbete och tömkörning. Ett steg i taget och pressa aldrig hästen till något den inte kan eller inte förstår, så brukar det gå bra.
Den ska ju trots allt göra något helt nytt . Det gäller att lära tillsammans. Och göra varje stund till en positiv upplevelse. Ofta är dom mycket arbetsvilliga och glada över att få lära något nytt. Att ha bråttm med att rida "fort" kan resultera i att du får en het och oreglerbar häst som sedan blir svårhanterad och "besvärlig". (Det är inte hästens fel att den utsätts för saker den inte har fysik till att klara av.)

Lycka till! :)
 
Det tar tid först och främst.

Att man vet hur hästen tidigare är tränad hjälper mycket. Precis som Martha säger är jogg för travfolk våldsamt ökad trav för ridfolk. Höll på att skrämma livet ur en kompis när hon första gången följde med och körde vårat varmblod, hon tyckte det gick jättefort och jag som tyckte att vi bara joggade lite lätt :D

Att köra sin häst kan nog oxå vara bra, man vänjer sig vid farten först och främst :) och så märker man hur hästen reagerar när man tar i tömmarna på olika sätt. Så vet man varför hästen gör som den gör när man rider.

Annars tycker jag att de är väldigt tacksamma att jobba med, som ex ärär vårat varmblod betydligt mer samarbetsvillig än ponnyn. Hon lär sig väldigt fort. Men man får inte ha för bråttom, förstår hon inte vad man vill så testar hon med allt möjligt för att se om det var rätt. Ponnyn ställer sig och betar om hon inte förstår, hon vill inte alltid förstå. :)
 
Min 12 åriga vallack och jag har vunnit en dressyrtävling, l:b1 :D(endast klubb tävling, men ändå ;)). Han hoppar 130 men är inte tävlad i hoppning. Så det kan fungera hur bra som helst.

Det känns som om man börjar lite på "minus", å andra sidan har man mycket vunnet från början såsom trafiksäkerhet, vana vid att bli lastade, sadelgjord och tränsvana mm.

Jag började med att lära honom gå på långa tyglar och lyssna på skänklarna, för det kunde han inte innan.

Han tyckte allt var så roligt eftersom det var nytt och han tävlat tills han var 9 år, så rent motivations mässigt hade jag inga problem, och vid närmare eftertanke har jag aldrig haft det med någon travare, de är oftast så tacksamt arbetsvilliga och framåt.

Galoppen tränade jag på volt, och det var inte speciellt mycket svårare än att lära andra raser tycker jag, ibland något ivrig när man saktade av och ville gå över i slängtrav, vilket han ibland fortfarande gör efter hinder för han vill så mycket! bråttom när det är kul!!!

Min hade hjorthals när jag började rida honom och det tog ett tag att bli av med, men nu är han fin. Det jag tycker är viktigt att börja arbeta med är att arbeta upp ryggmuskulaturen, så de orkar bära upp en ordentligt.
 
Jag var medryttare på en f.d. travare för en väldans massa år sen, den köptes direkt av uppfödaren eftersom den inte dög på banan alls vid 3 års ålder, och jag kommer starkt ihåg att det var en mycket trevlig häst att ha att göra med.

Den var ju sutten på och lite skogsriden, så den delen slapp vi, men att lära den galoppera och galoppskänkel kom ganska fort. Det som hjälpte mest var löshoppningen, hästen tyckte det var kul och galoppen kom då automatiskt efter och mellan hindrena.
Jag lärde mig fort att travare både kan trava fort, galoppera och hoppa jättediken om man tappar tyglarna och hamnar hängande om dennes hals ;)
De lär sig väldigt fort, och brukar inte ställa till med bekymmer rent generellt, och jag antar att ju mindre de gått på banan, ju fortare och bättre kan man få fram en acceptabel galopp också.
Vi löshoppade denna på 120 cm utan problem, och uppsuttet bana på 1 meter så de kan, de små liven, och de vill.

Jag har iallafall denna travare att tacka mycket för, det var denna som lärde mig hur man rider in och grundskolar hästar oavsett ras, och det glömmer jag aldrig.
 

Liknande trådar

Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
260
Senast: Dentaku
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
749
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp