Erfarenheter av juvertumörer?

Prosit

Trådstartare
Mammas katt var till veterinären i måndags. Hon har knölar vid ena tutten. Först trodde vi att det var en tova, hon är långhårig, men det var det inte. Den första knölen var liten, men växte och sen blev det två till på kort tid. Veterinären konstaterade att det var tumörer och med tanke på kattens ålder, 12 år så ville han inte operera. Inte vi heller för den delen. Hon har inget besvär av dem alls. Tvättar inte och mår inte dåligt. Hon kommer därför att få vara med tills hon börjar visa att hon känner dem, eller de växer mycket mer.

Hon är pigg och glad, äter och busar.

Men nu är ju frågan. Är det någon här som haft en katt med juvertumörer??? Hur lång tid kan man räkna med att de har kvar?? Jag förstår att det är väldigt individuellt och man inte kan säga någon generell tid, men på ett ungefär?? Ett år, en månad??

Svår fråga, jag vet :(
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Våran katt hade en i 4-5 år. Den växte inte och det blev inte fler.
Fick en kull på tre ungar under tiden som hon diade utan problem.

Men under hösten här började det komma fler och i december strax före jul sprack den ena.

Efter det märkte vi att hon blev väldigt dålig, låg mest där det var varmt. Så veckan innan jul fick vi åka till veterinären och låta henne somna in. Hon blev 17 år gammal.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Har tyvärr dåliga erfarenheter. Jag kände en knöl stor som en ärta. Åkte direkt till en veterinär som kände igenom katten och opererade några dagar senare. Vet. tog hela juverraden på ena sidan. Katten kom hem men mådde omväxlande bra och mådde illa. Trodde först att det var för att operationen hade tagit på kroppen så en morgon vaknade jag av att hon spydde hela tiden och tuggade fradga. Hon mådde skitdåligt och helt plötsligt så var allt bra igen. Jag kände försiktigt igenom henne och kände att där urinblåsan är så var det som en stor fast klump och små hårda oregelbundenheter på magen. Då insåg jag att tiden snart var ute med min älskling så för hennes bästa så tog jag beslutet och hon fick somna in 2 timmar senare. Jag hade försökt men sjukdomen hade gått för långt :cry:. Hon blev 10 år.
Det finns så många olika sorters tumörer så det är svårt att sia om tiden. Men jag resonerar som så att så länge dom mår bra och inte lider är det ingen fara. Men vissa tumörer sprids snabbt och skoningslöst. Tyvärr.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Tyvärr är cirka 80% av juvertumörerna hos katt elakartade. Ska man ta bort dem så ska man göra det så tidigt som möjligt, annars får du låta katten leva så länge hon mår bra.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Det är det vi kommer göra. Vi utsätter henne inte för en operation. Dels pga dåliga prognoser, och dels pga hennes ålder, 12 år. Hon kommer få knata på hemma hos mamma tills vi märker på henne att HON märker tumörerna........ så fort hon visar besvär eller obehag så får hon kila vidare. Vi hoppas på att hon har ett bra tag kvar. Men det är skönt ändå att veta vad knölarna var för nåt, så man vet att det KOMMER att ta slut...... frågan är bara när. Då kan man ställa in sig själv lite.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

*tröstkram* Du försökte ju i alla fall. Vi gör inte ens det...... ser ingen vits med att låta en så gammal katt gå igenom en operation, för hon kommer må alldeles för dåligt av den och eftervården. Hon är en tapper liten tjej så vi hoppas hon mår bra över sommaren, så hon får springa ute i stugan o fånga möss en sista sommar.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Det låter ju hoppfullt i alla fall, att hon KANSKE har så mycket som ett par år kvar lilla Molly....... man vågar ju inte hoppas för mycket.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Min katt var yngre än er katt när hon fick sina tumörer. Hade hon varit äldre så kommer ju saken i ett annat läge. Men eran lilla Molly kan leva många år till iallafall.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Vi har 3 katter och alla har fått juvertumörer :eek: Vi har opererat (och samtidigt kastrerat för att slippa p-pillren) och på en kom det en ny efter ett tag. Hon tog bort även den. Ingen mår dåligt nu.

På ena katten märkte jag att hon blev mycket piggare efter operationen. Jag hade inte tyckt att hon var påverkad innan men när man såg skillnaden så var hon inte alls likadan! (vill inte skrämmas...)

Har ingen erfarenhet av nån katt som levt med tumörer en längre tid så jag kan tyvärr inte komma med något "råd". Hoppas att din katt får må bra ett bra tag till!

M.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Jag hoppas verkligen att det ska gå bra för din katt!

Min ena katt fick en juvertumör mitt emellan två tuttar. Det märktes aldrig på katten att hon hade en tumör. Men det var en pärs för mig.

Som tur var hittade jag den tidigt då den bara var stor som ett sesamfrö. Jag åkte genast till djursjukhuset där de kände igenom henne och sa att det troligen var en tumör men riktigt säkra kunde de inte vara. Det kunde ha varit en fetknuta också. Men de ville inte ta prov på den pga risk för att den skulle reagera negativt på det. De fick ta ett blodprov istället som visade sig vara toppen.

Jag har en vännina som jobbar som sköterska på ett djursjukhus och av henne fick jag rådet att ändå operera bort den så fort som möjligt.

De opererade bort halva juverraden fast knutan var så liten. Det visade sig efter analys vara en tumör. Men jag hoppas på att vi var så snabba med att ta bort den att vi fick bort all påverkad vävnad.

Nu 6 månader senare kan jag fortfarande inte se någon skillnad i beteende hos henne. Det är förtfarande samma lilla tuffing som alltid och hon är snart 11 år.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Får jag fråga, ni som har haft katter med juvertumörer, gav ni dem p-piller? Under hur lång tid?
Inte för att jag vill kasta några anklagelser, utan jag är mer nyfiken på hur det är, om det är mest p-pillerätande katter som får tumörer, eller om det drabbar alla, så att säga. Och även hur långt p-piller användade det brukar "krävas" innan tumörer uppkommer.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Jo, du har helt rätt det glömde jag säga!
Min katt har gått på p-piller i 6-8 år! Gör inte mitt misstag!!

Kastrera era honkatter som av någon anledning annars måste ha p-piller.

Min slutar aldrig löpa. Hon slutar nästan helt att äta och som om det inte vore nog börjar hon till sist efter lång tid kissmarkera lite varstans. Detta beteende är annars så oerhört olikt henne. Det är en vansinnigt renlig liten katt normalt.

Men jag ska kastrera henne nu! Vetrinären ville inte göra det i samband med operationen pga att cancerogena (stavning?) ämnen skulle kunna spridas i såret. Men nu går det ju bra!
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Mammas katt har gått på p-piller i 11 år.......
Det började olyckligt. Mamma fick kontakt med fel veterinär. Hon var på väg att kastrera när Molly var 1 år. Hon frågade bara hur stor risken var under operation att katten inte vaknade mer. Veterinären fräste då att om mamma inte litade på henne så får hon väl ge henne p-piller i stället. Då blev mamma lite purken och avig, så då blev det p-piller.
Nu är hon klokare..... efter det här. Nästa honkatt blir kastrerad i alla fall. De två killarna är kastrerade.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Ja, vi kommer inte att operera. Veterinären avrådde starkt. Han sa att först och främst brukar man sällan få bort allt..... och det är en omfattande operation på en så pass "gammal" katt. Risken att man stimulerar tillväxten på tumörerna bara sa han. Bättre då att hålla tummarna för att tillväxten sker långsamt utan allmänpåverkan.

Tråkigt med sjukdomar...
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Alla 3 åt p-piller. Den yngsta hade inte ätit mer än högst ett par år.

M.
 
Sv: Erfarenheter av juvertumörer?

Hejsan!
Min katt dog för 11 år sen utav juvertumörer hon verkade inte sjuk eller något sen fick hon en kull på 6 ungar var av 4 dog, kattungarna var lika små som möss och dom två som överlevde var jätte sjuka och fick också juvertumörer efter 2 år .. Men iaf mamma katten var bara 7 år fult frisk och allt sen kom kullen hon vart dålig sluta ta hand om ungarna efter 2 veckor och sen 3 dagar senar dog hon .. Då visste vi inte vad juvertumörer var för något eller att katter kunde få det, utan det visade sig 3 år senare och att det kom från p-piller . Så jag hoppas ni opererar för från fult frisk till död på två veckor, och vetrinären trodde hon var hänig pågrund av förlossningsskada, så det ända jag har att säga är att juvertumörer är jävligt lurig och det värsta kan hända fort utan en varning .. Hade jag fått frågan om att opererar, eller hade dom haft den möjligenheten och kunskapen för 11 år sen så hade jag gjort allt för att rädda min katt några år till .. Hoppas ni väljer operation för jag hade inte det valet eller möjligheten ! Hoppas katten blir bra :cry: Jag saknar min katt fortfarande !
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Viva
·
Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
2 828
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 463
Senast: Zazu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp