Erfarenheter av säkerhetshakar och uppbindning?

Bukefalos 30 år!

AstridSjunnebo

Trådstartare
Titel: Erfarenheter av säkerhetshakar och uppbindning?

Hej!

Mitt namn är Astrid Sjunnebo och jag går på ett ridsportgymnasium där jag just nu arbetar med ett projekt kring säkerhet vid uppbindning av hästar.

Jag har under flera år uppmärksammat problem med dagens säkerhetslösningar i stallmiljöer, framförallt att många säkerhetshakar inte alltid löser ut som de ska när hästar får panik. På många stall används därför egna lösningar, exempelvis balsnören, för att skapa en säkrare och mer förutsägbar uppbindning.

Just nu undersöker jag möjligheten att utveckla en alternativ lösning och skulle därför gärna vilja höra era erfarenheter och tankar kring detta.

• Upplever ni problem med dagens säkerhetshakar?
  • Vilka lösningar använder ni idag?
  • Har ni varit med om situationer där en säkerhetshake inte fungerat som den borde?
  • Använder ni balsnören eller andra alternativa lösningar?
  • Vad tycker ni är viktigast i en säkerhetslösning vid uppbindning?
  • Finns det något ni saknar i dagens produkter?
Alla erfarenheter och synpunkter är väldigt uppskattade och hjälper mig mycket i mitt arbete. Tack på förhand!

Jag använder ledrep och gör säkerhetsknut, vilket i princip innebär att man virkar repet om det man knyter runt är en stolpe eller nog liten ring. I stor ring är det lite annan teknik.

Då kan jag rycka lös hästen omedelbart vid behov, utan att behöva komma alltför när den, och har sen ett långt rep att hålla i.

Tycker att säkerhetshakar är en dum idé, det lossar i fel ände och man ska ändå inte lämna dom obevakade. I transport tycker jag det är bra med säkerhetshake.

Menar du panikhakar? De ska inte lösa ut av tryck, de är gjorda för att man ska kunna lossa dem manuellt snabbt om hästen får panik.

Och därför är de lämpliga att fästa i väggen/stolpen, inte i grimman.

Jag vill INTE behöva komma så nära en panikslagen häst att jag når grimman.

I övrigt tycker jag att det är ett otyg med balsnören osv i uppbindningarna. Fine om man vill ha det i sin grimma men inte så att 'alla' blir utsatta. Min första häst var smart och lärde sig fort att knycka till med huvudet. Då var hon lös sen och kunde komma åt maten i höpåsarna som hängde i gången. Eller helt sonika ta en promenad ut på stallplanen.

Min nuvarande är inte så smart men fasta kedjor utan brytpunkt räddade honom från att slå över i skötspiltan. Han var fyra, otålig och ovan. Han började krypa framåt med bakbenen tills han plötsligt inte kunde hålla balansen och bara reste sig uppåt/bakåt. Hade inte kedjorna tagit emot och hållit hade han slått över. Och med tanke på utformningen av spiltan hade det blivit ... intressant ... att få honom därifrån.

Efter en olycka för flera år sedan när en sån panikhake löste ut av sig själv när en häst fick panik och slog mig i huvudet så jag blev medvetslös så använder jag aldrig panikhakar i annat än transport. Behöver jag så binder jag upp med rep på säkert sätt. Inget annat.

Jag binder med säkerhetsknut hellre än "vanlig" panikhake. Vill inte ha en tung hake som svänger runt i en rörig situation. Skulle jag bygga en fast uppbindningsplats idag skulle jag nog välja kardborre som lösning för att snabbt kunna få loss utan att det ger efter vid drag.

För saker som ska sättas fast/hängas upp ser jag verkligen en poäng med de självutlösande ringar som finns nu (istället för balsnören), men jag har aldrig provat det själv (har varken egen häst eller eget stall längre).

Jag binder upp i vanligt grimskaft vanligen med någon typ av säkerhetsknut. På stallgången har vi grimskaft med pistolhake. Pidtolhakar är ofta rätt lätta att dra sönder så jag ser inget jätte behov av någon säkerhetshake.

Jag kör på grimskaft med panikhakar, och knytt med säkerhetsknut. Dock så tycker jag att knutarna inte funkar bra med vanliga grimskaften; de dras åt på spnt sätt att de fasen knappt går få upp. Samtidigt så vill jag ju att hästarna ska stå pall oxå så lite både och de få gångerna spännena pajjar. Men har dock bara hänt typ 2ggr sista 5 åren jag haft stallet själv. Gillar inte alls pistolhakar, ännu värre är dedär som man måste böja ut en del först som sitter på mitt långrep.. panikhakarna funkar perfa att öppna å stänga med en hand.

Vi använder balsnören och jag upplever att det fungerar bra

Tänkte dock på några bekanta som hade hästen uppställd i ett stall. Där hade de sådana här krokar. Hästen pillade runt lite med munnen och kom sen åt karbinhaken som den då tuggade på. Den öppnades och fastnade i munnen. Hästen fick panik och slet med huvudet, det vart ingen rolig skada..:crazy:
Skärmavbild 2026-05-28 kl. 15.16.22.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar