Erfarenheter av simglasögon/ simmask? Sluter alla helt tätt runt ögonen?

Bukefalos 30 år!

Fått svar från dykbutiker och det finns inga med så jögt uvskydd som ögonläkare rekommenderat. De har rekommenderat att jag vänder mig till Synsam som jobbar med specialslipning av glas till dykmasker . Men det misstänker jag blir så dyrt att det inte riktigt är värt det flr npgra bad i sommar.
Just med tanke på UV-skydd, är det viktigt att du ser med båda ögonen när du badar? Annars kanske du kan täcka över det öppna ögats del av simglasögonen, typ klistra på svart tejp på insidan eller något, så att ögat blir extra skyddat?

Just med tanke på UV-skydd, är det viktigt att du ser med båda ögonen när du badar? Annars kanske du kan täcka över det öppna ögats del av simglasögonen, typ klistra på svart tejp på insidan eller något, så att ögat blir extra skyddat?

Högst troligt funkar det inte att täcka över ögat. Jag har helt utslaget balansorgan på den sidan som jag har ansiktsförlamning. Så det skulle nog påverka för mycket att ta bort synen med. Men bra tanke annars!

Okej tack bra input. Mycket att tänka på. Vid simhallen har det iallafall tidigare funnits en affär som sålde simgrejer till bland annat tävlingssinmare. Ska se om den finns kvar och isåfall gå dit.
Tävlingssimmarna har oftast pyttesmå simglasögon som i princip bara täcker ögonhålan, De är väldigt obekväma och inget jag skulle använda vid "vanlig" simning och bad. Jag skulle välja någon typ av cyklop om du absolut inte vill få in vatten mot ögat. Men välj en bra sådan isåfall, inte en stel och osmidig!

(Ser nu att du redan fått tips om cyklop...)

Tävlingssimmarna har oftast pyttesmå simglasögon som i princip bara täcker ögonhålan, De är väldigt obekväma och inget jag skulle använda vid "vanlig" simning och bad. Jag skulle välja någon typ av cyklop om du absolut inte vill få in vatten mot ögat. Men välj en bra sådan isåfall, inte en stel och osmidig!

(Ser nu att du redan fått tips om cyklop...)

Nu har jag fått svar av dykbutiker att mask eller cyklop med det uvskydd ögonläkare rekommenderat inte existerar på marknaden. Att specialbeställa glas till dykmask är för mycket pengar för några bad i sommar.

Nu har jag fått svar av dykbutiker att mask eller cyklop med det uvskydd ögonläkare rekommenderat inte existerar på marknaden. Att specialbeställa glas till dykmask är för mycket pengar för några bad i sommar.
Dum fråga kanske, men måste du vara i så mycket vatten att du behöver simglasögon? Kan du sitta/vada på väldigt grunt vatten bara och njuta av det istället :) ?

Tror du att det skulle kunna fungera med ett par solglasögon under ett cyklop?
Som dykare kan jag säga - nej. Skalmarna kommer att gå under masken och den blir då inte tät + flera andra problem.

Nu vet jag inte vilken grad UV-skydd du behöver @Islandshästryttare men hur är det med självhäftande film som fästs på masken? Detta kan ge problem med imma (@escodobe vad tror du?) men det kan kanske gå att trixa till något.

Hur högt måste det vara? Skulle kanske fungera med bra simglasögon som kompletteras med en keps?

Som dykare kan jag säga - nej. Skalmarna kommer att gå under masken och den blir då inte tät + flera andra problem.

Nu vet jag inte vilken grad UV-skydd du behöver @Islandshästryttare men hur är det med självhäftande film som fästs på masken? Detta kan ge problem med imma (@escodobe vad tror du?) men det kan kanske gå att trixa till något.
Jag hade provat med film på. Och nån immedel som man sprayar på insidan

Dum fråga kanske, men måste du vara i så mycket vatten att du behöver simglasögon? Kan du sitta/vada på väldigt grunt vatten bara och njuta av det istället :) ?

Jag älskar att bada och simma och jag tror det hade varit väldigt bra för min rehab för balansen att kunna röra mig i vatten . Därför har jag försökt hitta en lösning. Men givetvis är ju annars alternativet att bara sitta på bryggan med benen i vattnet.

Jag har alltså själv ingen erfarenhet av köpta immedel, jag kör eldning, tandkräm och sen spott men tänker att det sistnämnda bör undvikas av ts. Men nån köper ju det så gissar att det ska fungera

Vad är det för typ av film? Köper man det i dykbutiker.? Jag behöver UV400 enligt läkaren.

Vad är det för typ av film? Köper man det i dykbutiker.? Jag behöver UV400 enligt läkaren.
Jag tänkte på film man sätter på fönster. Det finns i den styrka du behöver googlade jag mig just till, används tex i gallerier och på museer. Enklast är nog att leta rätt på en firma som monterar och kolla om du kan köpa typ 0,5 meter. Om det inte finns på ex Amazon eller Temu.

Jag har använt antifog vid dykning och det funkar bra. Bränner masken gör man en gång, för att få bort hinnan. Behövs inte alltid.

Jag tänkte på film man sätter på fönster. Det finns i den styrka du behöver googlade jag mig just till, används tex i gallerier och på museer. Enklast är nog att leta rätt på en firma som monterar och kolla om du kan köpa typ 0,5 meter. Om det inte finns på ex Amazon eller Temu.

Jag har använt antifog vid dykning och det funkar bra. Bränner masken gör man en gång, för att få bort hinnan. Behövs inte alltid.

Tack ska kolla detta med film. Vad bränner du masken med? Är det på insidan då?

Man använder en tändare och bränner lite snbbt och lätt på insidan. När man torkat bort sotet skrubbar man med tandkräm. Sen är dom nästan imfria även utan spott...
1000038175.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka