Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Alexandra:
Hoppträningen lät lite tidigt för mej också, dock, det där lätta arbetet vill jag minnas ska pågå i alla fall ett par )kanske tre veckor) och sen långsamt öka på, (skulle jag göra alltså) Då ligger hoppträning en bit fram för mej i alla fall.

Jo, absolut blev det (oavsett om det är/var sträckning eller annat) 'för tätt' på. Det förnekar jag inte. Jag funderade ju både en och tre gånger innan. Men iom att han varit hältfri sen dag tre, och den lilla, lilla stegvis orenheten försvann såpass tidigt innan, och 'normalpass' (och marken ju dessutom är hård nu, mkt hårdare än ridbana)inte gav minsta försämring sen så belsutade jag att låta honom hoppa iom att han ju hoppar på unghästnivå. och avbryta minsta lilla tveksamhet jag hade/kände.

Men, helt klart så med facit i hand skulle han 'bara' ridits ut som vanligt ett tag till (trots att det är längre pass, och mer ansträngdande i sig tidsmässigt etc, blir ju mkt pauser vid hoppning, men hoppning är ändå hoppning det går aldrig att komma ifrån) det kan jag ju inte förneka, och vill inte heller. Och jag har slagit mig själv i huvudet mer än ett par ggr... (Samtidigt som, beroende på vad det är, det kan vara en fördel att nu och inte om 3 v få indikationen att det inte är helt okej, men beror ju helt på). Kunde jag backa bandet skulle han inte hoppat den träningen utan (om han fortsatt vara fräsch) hoppat nästa, dvs nästa torsdag (har 2 v emellan ggrna)
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Nja VET man att det är en sträckning så ska det inte läka med total vila utan med lite lätt arbete annars blir fibrerna inte lika starka i läkningen.

Det blir stumt och oelastiskt i de nya fibrerna om de inte hålls igång, men inte när skadan är helt akut samma dag, (vilken den inte är nu i alex fall)men ändå så snart det bara är möjligt. Den ska inte pressas mer än den klarar, dock.

Däremot bör man ju veta det då, dvs att det är en sträckning, så att det inte är något annat som kan förvärras istället av motion.:cool:

Men om den går ute i vanlig hage hela dagarna/dygnet runt, ser jag inget sånt behov alls, särskilt om man inte är 100 på att det är en sträckning, då är det bättre att låta den vara ifred . Om den dessutom rör sig rätt mycket i hagen blir det ganska mycket att dessutom rida.
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Jag har lärt mej att det är röra på den man ska -om det är sträckning. Man riskerar att fibrerna blir för stumma annars. Det är annat att röra sej bara i hage. Man kan skritta, tömköra osv, de första veckorna, sen öka på.
Grejen är väl att man vill veta att de rör sej ordentligt och använder muskeln, så mycket som den klarar. Annars blir det problem när den sen ska användas i mer arbete om den inte läkt under visst arbete.

Vi får kalla in de kunniga:idea:
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Men om den går ute i vanlig hage hela dagarna/dygnet runt, ser jag inget sånt behov alls, särskilt om man inte är 100 på att det är en sträckning, då är det bättre att låta den vara ifred . Om den dessutom rör sig rätt mycket i hagen blir det ganska mycket att dessutom rida.

Grejen är väl att det är skillnad på det de 'lallar' i hagen (maklig skritt, strosar runt) och den skritt som blir när man 'aktivt' promenerar med dem i säg 30 minuter.

Lite om man jmf att man själv strosar på ett museum, dvs går lite makligt, stannar och tittar på en grej, går lite makligt, stannar och tittar, jmf med om man tar en normalrask promenad på 30 minuter.

Det är iaf anledningen jag fått, till varför även de som får gå i hage ska skrittas för hand alt uppsuttet (beroende på skada, när i konv etc). Inte generellt vid sträckning alltså, utan 'rakt av'.

Vet att jag vid ett par tillfällen frågat om det går att ersätta promenerandet med just gå i stor hage men icke, med motiveringen ovan.

När Kele hade sin muskelskada, inte sträckning utan skada efter fall (landat på muskeln) var det ju jätteviktigt med rörelsen, och 'lalla i hage' inte tillräckligt utan aktivt promeneras, i 'rask skritt', för att få igång genomblödningen i muskeln ordentligt. Vilket man då inte fick/antogs få genom att strosa i hage hela dagen. Dock var strosa i hage OCKSÅ viktigt, skulle absolut inte ha boxvila/sjukruta, utan stor hage, gärna lite kuperad och gärna (har jag ju som standard, men om inte jag hade haft det) flytta mat och vatten från varandra så de verkligen rör sig.

Men det ena var inte tillräckligt, utan kombon. Och det känns inte helt långsökt att jmf muskelsträckning och muskelskadan, sträckning är ju muskelskada light.

Just att det kom så plötsligt men ffa värmde ur så snabbt, där i början, var enligt vet det som lät typiskt sträckning, och låg till grund att hon tills vidare ansåg/anser att det lät som en sträckning förresten. För då blir de bättre av rörelse och sämre av stilla (han kom rakt ur 4 h på box när jag red då förresten, ingen aning om det varit bättre direkt ur hage)
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Men om den går ute i vanlig hage hela dagarna/dygnet runt, ser jag inget sånt behov alls, särskilt om man inte är 100 på att det är en sträckning, då är det bättre att låta den vara ifred . Om den dessutom rör sig rätt mycket i hagen blir det ganska mycket att dessutom rida.

Jag har svårt att 'gradera' hur herrn rör sig i hagen, jag är ju van vid överaktiva bushästar. Men han är nog såhär sommartid med gräs rätt 'normallugn' i hage. Dvs han strosar runt och betar, står och sover/vilar lite, strosar och betar mer. Kan kolla med 3 h mellanrum och han har vad det ser ut iaf rört sig typ 20 meter (nu kan han ju teoretiskt ha rört sig en massa och återvänt till 20 meter från punkten han var sist, men skulle tro att han just inte tagit sig längre).

Kör (när han mår bra/i normalfallet, på bete) nån trav och ev galopp/dag, oftast vid utsläpp eller när jag ska ta in. SÄLLAN jag ser de busa 'ändå'. De är mer för att stå och gnabblekas och bitas och stegra mot varandra än att köra rejs.


Frågade just om stor eller liten hage under medicinering, och stor hage om lugn. Jag tyckte det att han är väldigt lugn men kan dra ngn trav eller ev galopp/dag, men att han är helt lugn såvitt jag vet iaf (kan inte tänka mig annat) i liten hage. Vet tyckte som svar att 'ta den hage där han trivs bäst i sådan afall'.

(och japps, himla skönt ha en - såvitt jag vet och under rimliga omständigheter iaf - okomplicerad, lugn sak som inte kör diverse extratillägg som skolotovan mark, vandring/galopp i box/liten hage eller blir mer vild än tam att promenera med).
 
Sv: Erfarenheter av sträckning/förmodad sträckning, tid tills bra etc?

Det är iaf anledningen jag fått, till varför även de som får gå i hage ska skrittas för hand alt uppsuttet (beroende på skada, när i konv etc). Inte generellt vid sträckning alltså, utan 'rakt av'.

Vet att jag vid ett par tillfällen frågat om det går att ersätta promenerandet med just gå i stor hage men icke, med motiveringen ovan.

jag tror helt det beror på vilken typ av skada. Som du säger, så brukar man ordinera uppsuttet eller vid hand, dels för det du och Flashlight säger, men även dels om det skall vara "kontrollerat arbete" - då brukar man istället minska hagvistelsen som motvikt.

återigen så skulle jag vara försiktig med att arbeta uppsuttet innan man är hundra på att det är en sträckning. för mig har det alltid funkat bra, och aldrig blivit fråga om mer än 2 veckors vila på det sättet.

I övrigt är det ett sunt råd att låta den gå i den hage som fungerar bäst. I det allra längsta, om man har en normal sansad häst, brukar normal hage funka bäst, då de får chans till mer stimuli och rörelse än begränsad hage. Men det är ju återigen beroende på skada. för en sträckning skulle jag aldrig begränsa hagen om jag inte hade en total fnatt av aldrig skådad kaliber, och det har jag aldrig haft hittills.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
855
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
966
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp