Ergonomiska stigbyglar?

Bukefalos 30 år!

Krans

Trådstartare
Söker efter ett par ergonomiska stigbyglar då jag har problem med knä/höft. Har testat Free jump som var supersköna men ej säkerhets-stigbyglar(?). Vill ha både ergonomiska OCH säkerhet. Vilka ska jag köpa?

Söker efter ett par ergonomiska stigbyglar då jag har problem med knä/höft. Har testat Free jump som var supersköna men ej säkerhets-stigbyglar(?). Vill ha både ergonomiska OCH säkerhet. Vilka ska jag köpa?
Jag har safe on flex on som mina trasiga knän godkännt. 😊
Hade jag haft råd hade jag köpt ett par Ryde

Jag köpte Acavallo flexia - bästa jag någonsin gjort! Jag fullkomligen älskar dem! Det står mycket på nätet om hur de flexar, men just det märker jag inte av särskilt mycket. Visst, de sviktar lite så de tar upp stötar bra men jag var orolig att de skulle kännas instabila. Det gör de inte alls. Sen det vridna fästet (jag kan inte rida med andra fästen där stigbyglarna inte hänger "rätt" pga onda knän och höfter) men framför allt den breda fotplattan gör stor skillnad för mig!

Jag skaffade först Sprenger Bow Balance när jag fick ont i knäna av att mina höfter hade problem. Knäna blev mycket bättre av dessa men höfterna fortsatte krångla. Till slut blev det ett par Ryde förra året på Eurohorse och när jag fick dem rätt inställda har de gjort massiv skillnad för mina höfter.

Den nya modellen Align (den första heter Adjust) ska vara ännu säkrare, men har inte riktigt samma inställningar.

Jag skaffade först Sprenger Bow Balance när jag fick ont i knäna av att mina höfter hade problem. Knäna blev mycket bättre av dessa men höfterna fortsatte krångla. Till slut blev det ett par Ryde förra året på Eurohorse och när jag fick dem rätt inställda har de gjort massiv skillnad för mina höfter.

Den nya modellen Align (den första heter Adjust) ska vara ännu säkrare, men har inte riktigt samma inställningar.
Kunde du få till rätt inställning på egen hand? Jag hade gärna haft ett par Ryde men vill inte vara beroende av att en person ska hjälpa mig att få rätt inställningar utan jag vill kunna fixa det själv (med instruktioner såklart).

Kunde du få till rätt inställning på egen hand? Jag hade gärna haft ett par Ryde men vill inte vara beroende av att en person ska hjälpa mig att få rätt inställningar utan jag vill kunna fixa det själv (med instruktioner såklart).

Jag fick hjälp av supporten, skickade bilder och filmer.

Ryde vill jag så gärna ha! De skulle jag definitivt köpa om jag kunde tänka mig att lägga så mycket pengar på ett par stigbyglar 🙈

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka