Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Någon med hoppgjord som kan svara?

Tack ni som svarat :)

Med vänlig hälsning,
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

KL.
Är det ingen som tycker att den är för stretchig? Senast jag använde den så gled sadeln runt och nu vågar jag inte prova den igen? Jag hade dragit extra när jag suttit upp och tyckte inte att den var för lös.. det dumma jag gjorde var att jag hade en gummikil under den sadeln.... inte bra.
Ska jag våga pröva den på nya hästen?:confused:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag hoppas att jag kan få svar även fast tråden är gammal.

En sadelmakare tipsar mig om Eric le tixerant hoppgjord, mitt problem är inte sadeltvång utan att gjorden åker fram och lägger sig för långt fram på ett skav hon har, det får inte ligga en gjord där, och när sommaren och det hemska gräset ploppar upp så växer magen på henne och då är det ännu svårare :(
sadeln glider inte fram pga att jag har en svanskappa utan gjorden glider fram
Min fråga: har Eric gjorden en tendens till att åka fram om hästen har lite mage eller ligger den snällt kvar där man började sadla? Erfarenheter tack ;)
Med vänlig hälsning
Jag tycker inte att det är någon skillnad på min vanliga dressyrgjord i läder och ELTs dressyrgjord. Min pålles ELTsadelgjord åker ändå fram.
Vet ej om det är skillnad på hopp och dressyrgjordar.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Min sadel glider inte det minsta, inga problem, jag spänner aldrig extra heller och tokspänner inte direkt, nu har jag aldrig haft problemet att sadlar glider åt sidan så det kanske inte säger så mycket.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Mjo, ibland kan jag uppleva att sadeln glider, eller iaf rör sig för mkt. Dessutom glider schabraket bakåt.

Det händer dock bara med min Childeric, inga problem med vanliga ullstoppade sadlar.

Min är lite stor, skulle eg haft den ett hål tightare (dvs så hårt det går att dra) för att undvika att det känns ostadigt.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

lånar sista knappen.

jag ska nu köpa en eric-gjord till min häst. han har i vanliga fall storlek 70.
idag lånade jag hem och provade en 65. tog lite bilder.

vad tror ni? ska jag ha 65 eller längre eller kortare? :confused:

hästens mage ser grotesk ut men det är inte så illa som det ser ut, se bild längre ner från hagen tagen precis innan jag tog in honom...

2012-08-18_130054_502f969e9606ee27a6002a59.jpg


jag provred ej då jag som sagt bara lånat gjorden från butiken, men för att visa hur det blir när hästen drar bak benet:

2012-08-18_130021_502f969c9606ee278e002f17.jpg


hästen i fråga utan sadel/gjord:

2012-08-03_180254_502f969b9606ee2798002f9a.jpg


vad tror ni??
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Om du har spänt så som du kommer ha när du rider så skall du absolut inte ha kortare. Är det här så hårt det går att dra den kanske du skulle haft 70. Samtidigt får den ju inte bli för lång. Finns 70 i affären så du kan prova?

Man bör helst använda de övre hålen så hästen inte slår armbågen mot spännerna.
:)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Om du skall köpa ny så se till att det är den nya med den svarta resåren, den är mkt bättre än den grå, flera saker som är åtgärdade på den som haft problem på de grå bla är den inte lika elastisk som den grå så den behöver inte spännas lika mkt.

Vad gäller storlek hade jag inte tagit längre med tanke på att hästen är sommartjock så kommer det ju förhoppningsvis gå på andra hållet snart samt att man inser när man varit med om att sadeln glider första gången att man skall spänna dem rätt hårt, hårdare än man tror innan man är van vid dem.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Sitter och funderar på om en ELT gjord skulle funka på min häst, om jag förstått det rätt förhindrar den gjorden att åka fram i armbågen?
Sedan undrar jag att om man köper en till dressyrsadeln , kan köpa en magplatta att sätta på hoppsadelns lädergjord, den sadelgjorden ligger mer stilla? Har inte ridit i dressyrsadeln på väldigt länge för att den åker fram, ska få upp några nya att prova ,
Finns det andra märken som hindrar gjorden att åka fram?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

ELT magplattan har ingen gummiplatta utan den är bara så att man trär igenom gjorden så att man använder gummiplattan som redan sitter på den vanliga gjorden, om det var det du menade.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jaha då blir det kanske att köpa två men provar först en på dressyren och hoppas att den ligger kvar
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Om du skall köpa ny så se till att det är den nya med den svarta resåren, den är mkt bättre än den grå, flera saker som är åtgärdade på den som haft problem på de grå bla är den inte lika elastisk som den grå så den behöver inte spännas lika mkt.

Vad gäller storlek hade jag inte tagit längre med tanke på att hästen är sommartjock så kommer det ju förhoppningsvis gå på andra hållet snart samt att man inser när man varit med om att sadeln glider första gången att man skall spänna dem rätt hårt, hårdare än man tror innan man är van vid dem.

Okej, då kanske jag skulle spänt ÄNNU hårdare? tyckte jag spände hyfsat hårt ändå...

i vanliga gjordar har vi storlek 70. och hästen i fråga lär nog tappa mage snart när tävlingarna drar igång :)

vår 70-gjord i läder hamnar så här högt upp (när hästen är i bra form:

sdc10644_198135231.jpg


och med sommarmage (han drar upp den mkt när han jobbar):
img_0927_206405818.jpg

img_0642_203698603.jpg


såhär är alltså 70-gjorden i läder. vad tror ni?

Centaur: jag skulle kanske kunna spänna den ett hål till men känns ändå som den satt väldigt hårt. Men vad tyckte du då, den här storleken eller längre? Hästen har 70 i vanliga gjordar.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag tycker du skall prova att spänna lite hårdare och se var den hamnar. Man måste spänna ordentligt annars glappar det när hästen rör sig.
Ta på schabrak och pad om du brukar ha det!

Som gylle säger så är det inte kul om den blir för lång heller! Om du planerar att banta hästen så hade jag nog behållt den stl du provade. :)

Gylle; är det så stor skillnad på svart vs grå alltså? Jag har den grå, haft den i flera år och den är lika fin. :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Den svarta var resultatet av att USA agenten stoppade all försäljning av dem efter att det hänt ett antal tillbud med att gjordarna gick mitt av och många som fransade sig odyl. Det jag vet skall vara förbättrat är att säkerhetsgjorden som finns inne i dem (även i den grå) skall vara bättre och kortare (har haft en skada på min hoppgjord så där har jag kunnat undersöka min säkerhetsgjord och den är säkert 15-20 cm längre än det grå området så lär inte hjälpa mkt om tyget smäller av) samt att tyget skall vara kraftigare och bättre vilket även gjort att den är stummare i elastisiteten. Har bara jämfört i affären och den svarta känns helt klart mer lagom elastisk.
Hade de inte varit så förbaskat dyra så hade jag bytt ut mina grå till svarta iom att jag använder både den korta och långa till hoppsadlarna så får man dra minst sagt hårt för att de skall ligga still speciellt på de med runda ryggar snurrar sadlen annars.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Oj det låter otäckt med att de har gått av, jag har nu beställt en dressyrgjord svart till sto som haft flera föl och fått en rejäl mage, får även hem en sadel beg som jag ska prova Kentaur medea, har en Globus clic som åker fram, Funkar det med dressyrgjorden kommer jag även investera en till min häst att ha till hoppsadlarna, blir dyrt men bara lyckan att ha saker som fungerar så är priset lågt. Hade aldrig hört om dessa sadelgjordar och närmaste butik är hööks 12 mil bort och de har ju sitt eget sortiment, läste genom allt ni skrivit i förrgår så det är toppen med forumet, håll tummarna att gjorden funkar
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Oj det låter otäckt med att de har gått av, jag har nu beställt en dressyrgjord svart till sto som haft flera föl och fått en rejäl mage, får även hem en sadel beg som jag ska prova Kentaur medea, har en Globus clic som åker fram, Funkar det med dressyrgjorden kommer jag även investera en till min häst att ha till hoppsadlarna, blir dyrt men bara lyckan att ha saker som fungerar så är priset lågt. Hade aldrig hört om dessa sadelgjordar och närmaste butik är hööks 12 mil bort och de har ju sitt eget sortiment, läste genom allt ni skrivit i förrgår så det är toppen med forumet, håll tummarna att gjorden funkar

Tänk på att det alltså är det elastiska stället som skall ha svart tyg, finns svarta även med grått tyg så man måste specificera svart med svart elastisitet, så att du inte tror att vi menar svart gjord, för även de bruna finns med svart elastisitet, det är mittdelen under magen alltså vi pratar om olika färg på.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag tycker du skall prova att spänna lite hårdare och se var den hamnar. Man måste spänna ordentligt annars glappar det när hästen rör sig.
Ta på schabrak och pad om du brukar ha det!

Som gylle säger så är det inte kul om den blir för lång heller! Om du planerar att banta hästen så hade jag nog behållt den stl du provade. :)

Gylle; är det så stor skillnad på svart vs grå alltså? Jag har den grå, haft den i flera år och den är lika fin. :)

okej, får ta med den till stallet igen och pröva spänna lite mer. och med schabrak också under. (padd har vi inte mer nu när hästen breddat sig så pass).

den här är svart läder och svart "tyg". så gissar att det är den nya sorten.

dock tycker jag det är sjukt att det skiljer så mkt i pris mellan samma gjord (nya sorten) på olika ställen. den här jag lånat hem ligger på 2200:-. hittat en precis likadan för 1600:- . är ju ändå 600 kr skillnad liksom... :confused:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

:)Jag har beställt en dressyrgjord svart med svarta skinndetaljer 65 cm lång från N**as häst o hund 1695 kr , det stod väldigt utförligt på hemsidan hur man skulle beställa och att det kan vara leverans på dessa, väldigt stor efterfrågan från tillverkaren ,
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
683
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 857
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 308
Senast: Vinur
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 887
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?
  • Flämtningar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp