Bukefalos 28 år!

Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

knapplån

har läst lite i tråden. Superelastisk brukar betyda vinlig känsla enligt min erfarenhet av andra väldigt elastiska gjordar, upplever ni inte att sadlarna vinglar lite? eller löser ni det genom att dra åt ännu mer? det känns ju så det blir en nackdel med gjorden i så fall.

Meningen med denna gjord är ju att köpa en kortare än normalt och sedan ska du ju dra ut den 10 cm från sidan på hästen med handen för att sedan dra upp den 2 hål medan den är utdragen från sidan. Så att den blir expanderad och följer hästens sätt att röra sig.
Tänk ett bälte som sitter på plats hela tiden och knappt känns och när du andas eller äter massor inte sitter hårdare?

Du får dra lite mer än vad man tror (är inte jobbigare än att dra andra, tvärrt om?) men den avlastar bröstmuskler, ger optimal rörelsefunktion för hästen, håller sig på bra plats lite längre bak som det behövs.

Min häst som var spänd i bröstmuskulatur, manke och behövde bättre rörelsefrihet fram som när han reds kunde få sadelgjorden i vägen för rörelser med frambenen, vilket inte alla hästar reagerar på. Men jag märker enorm skillnad överallt! :D
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*kl*

Jag letar ju efter en riktigt bra sadelgjorden till min unghäst, ska snart köpa en hoppsadel till henne och alla tillbehör!

Kan en sån här hoppgjord vara nått för oss? :laugh:
Och kanske en platta också?

(Hon ska hoppas in till hösten)


Tack!
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Om du ska ha "en riktigt bra gjord" så måste du nog prova ett gäng och låta hästen avgöra vilken den trivs med.
Men visst kan en Tixerant vara en bra gjord för din häst. Men det vet du inte förrän du provat...
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Men oj vilket positivt svar! :crazy:

Alla i tråden verkar ju älska den här gjorden, ville bara ha lite mer info om just hoppgjorden! :laugh:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag skulle tro att de flesta som äger en sån gjord har, på något sätt, problem med hästen och sadeln. Har du ingen i närheten som du kan låna den av?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Nej det har jag inte.

Min häst har inga problem med att man spänner sadelgjorden, men varför ska man nöja sig?! :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

finns väl ingen hoppgjord? gjorde iaf inte det förr. man får sätta på en lös platta på den långa varianten om man vill ha hopplatta.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag har tixerant till min hoppsadel.
Det är en "vanlig" lång gjord och en magplatta man kan sätta på.
Är nöjd, dock tycker jag inte att lädret håller samma standard som prisklassen :o (blir fult och skavt bara man nuddar typ...). Men är som sagt nöjd i övrigt, min häst har aldrig haft sadeltvång eller så heller...

Har förresten samma längd på min hoppgjord som på andra gjordar, eftersom det är mer läder blir det inte lika mkt elastiskt och inte så att man behöver ta kortare (gjorde det först själv nämligen efter att ha läst i denna tråd och då gick den inte att få runt...fick byta;))
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Ja inte är den vidare vacker alltså! Får fundera på detta, man vill ju ha en gjord som håller sig snygg! :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Långa gjordar räknas som 'hoppgjordar', eftersom de är gjorda till hoppsadlar.
ELT har lösa plattor just för dessa gjordar man sätter på.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

En fråga till er alla?

Jag har blivit rekomenderad Eric Le Tixerant sadelgjorden av sadelmakaren, men funderar på hur lång den finns, alltså i dressyrmodellen? Har en 80 cm (Schumacher) gjord idag med mjuk resår i båda sidorna. Jag har bara sett ELT gjorden i kortare storlekar men jag vill inte ha för kort gjord med risk för att den är i vägen för armbågarna.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

75 är den längsta dressyrgjorden jag har sett men om du ändå behöver en längre kan det ju vara värt att fråga i en ridsportbutik som för den vilka storlekar de kan beställa hem.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

hoppgjord=gjord med magplatta enligt mig. finns ju annat än hoppsadlar man använder lång gjord till, tex allroundsadlar och dressyrsadlar med korta stroppar så det känns väldigt bakvänt att kalla alla långa gjordar för hoppgjord.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*kl*

Efter att idag ha fått hålla i mig för kung och fosterland medans hästen körde avkastarkonster som jag är tvärsäker på berodde på obehag av sadelgjorden (han gillar inte att det klämmer i ljumskarna, rätt så övertygad) så gick jag hem och bestämde mig för att en gjord måste beställas innan dagen är slut!

På återförsäljarens hemsida står det att man ska ha en aningens kortare gjord än vanligt (redan uppfattat) men också att det är bra om man kan köpa en som är såpass lång att spännena hamnar ganska högt upp (kort gjord pratar vi om nu).

Jag har 55 på min gjord och då 2 hål tillgodo på var sida på hoppsadeln och 3-4 hål tillgodo på var sida på dressyrsadeln. Så ska jag beställa en som är lika stor som den lädergjord jag nu har (55) och hoppas att spännena hamnar lite högre upp men att den fortfarande går att spänna som den ska? Krisar det så finns det plats att göra något hål till i stropparna på hoppsadeln tror jag nog. Och 4 hål sammanlagt är ju minst 1 dm till som jag kan spänna på stropparna.

Omständigt, men kan jag få hästen att börja gå framåt i dressyren så är 1700:- ganska lite pengar...
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*kl*

Efter att idag ha fått hålla i mig för kung och fosterland medans hästen körde avkastarkonster som jag är tvärsäker på berodde på obehag av sadelgjorden (han gillar inte att det klämmer i ljumskarna, rätt så övertygad) så gick jag hem och bestämde mig för att en gjord måste beställas innan dagen är slut!

På återförsäljarens hemsida står det att man ska ha en aningens kortare gjord än vanligt (redan uppfattat) men också att det är bra om man kan köpa en som är såpass lång att spännena hamnar ganska högt upp (kort gjord pratar vi om nu).

Jag har 55 på min gjord och då 2 hål tillgodo på var sida på hoppsadeln och 3-4 hål tillgodo på var sida på dressyrsadeln. Så ska jag beställa en som är lika stor som den lädergjord jag nu har (55) och hoppas att spännena hamnar lite högre upp men att den fortfarande går att spänna som den ska? Krisar det så finns det plats att göra något hål till i stropparna på hoppsadeln tror jag nog. Och 4 hål sammanlagt är ju minst 1 dm till som jag kan spänna på stropparna.

Omständigt, men kan jag få hästen att börja gå framåt i dressyren så är 1700:- ganska lite pengar...

Köpte en Tixerantgjord förra veckan och är suuuupernöjd! Jag har 60 på min lädergjord, men den storleken var slut i butiken. Hade jättetur; det fanns en Tixerant i deras begagnathörna, men i storlek 65. Jag chansade, och den passar. Så du kan helt säkert ha 55 på din gjord. Jag frågade tanten i butiken angående längden och om gjorden töjs ut mycket med tiden och hon sa att hon har en sån gjord när hon åker runt och provar ut sadlar åt folk (dvs gjorden används jättemycket), och den hade inte töjt ut sig någonting.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Knapplån.

Vill bara "varna lite". Tixerant gjorden har fungerat ypperligt på min sadeltvångshäst, hon trivs mycket bra med den. Dock hjälpte den inte att hålla sadeln på plats ett dugg. Vidare gick den sönder tredje gången jag använde den (förhoppningsvis måndags exemplar även om jag hört att det hänt andra också).

Min tränare har också flaggat för att den eventuellt kan komma att förbjudas i tävlingssammanhang då de "upphöjda fälten" under magen på hästen kan fungera som barrering. De ger ett ökat tryck på bröstbenet vilket kan göra att hästen höjer ryggen mer. Det är så diskussionerna går inom förbundet, det är inte mina åsikter eller resonemang.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

ursäkta men herregud vad löjligt att hästen skulle höja ryggen pga det!. om något så skulle den höjas MINDRE eftersom hästkraken inte har en stenhård sak med två hårda kanter som pressar upp i magen..... :grin:

men skulle väl likna dom att förbjuda något som faktisk är hästvänligt. ^^
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
704
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 937
Senast: CarEr
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 968
Senast: Morran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
878
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp