Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

jag har 60 på min tixerant och 65 på alla andra dressyrgjordar (med eller utan resår).
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag funderar på att köpa en. Har en ytterst känslig häst som har lite lätta sadeltvångstendenser.

Men nu till problemet; jag har 55 på min gjord (samma till dressyr+hoppsadel då jag har långa stroppar på båda) så då ska jag alltså beställa en... 45? Men det finns väl inte?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Lite KL

Jag har tittat lite på de gjordarna också, passar inte riktigt min ekonomi att skaffa en sån just nu, men ändå...
Mitt problem är också att jag har långa stroppar på min hoppsadel och vill kunna ha förbygel och martingal på. Men jag vägrar ha med "krokknäppe" på eftersom de lätt går av.
Men på de korta gjordarna finns det väl bara en ring som fäste? Då kan jag ju i så fall inte fästa förbygeln?

Och jag har också 55 på min vanliga gjord, då måste jag ju då ha 45 eller 50? Eller skulle det funka med en samma storlek om man har några hål kvar på stropparna?

Tycker de borde göra en kort modell till hoppsadlar, gärna med magplatta till :laugh: Fast det är iof. bra att det inte finns så slipper jag lägga pengar på det :angel:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

De har en lös magplatta att köpa till, som är gjord för att trä över just de sadelgjordarna. ;)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

De finns i "5-storlekar".
Jag har i vanliga fall 60 till min men har 50 (eller är det 55? *senil*)i Tixeranten. När gjorden är spänd så sitter den i sjätte hålet nedifrån på båda sidorna.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

skaffa en förbygel med bgb hake?

har alla mina gjordar 3 hål från sadelkåpan, dvs ca 10 cm.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

knapplån

har läst lite i tråden. Superelastisk brukar betyda vinlig känsla enligt min erfarenhet av andra väldigt elastiska gjordar, upplever ni inte att sadlarna vinglar lite? eller löser ni det genom att dra åt ännu mer? det känns ju så det blir en nackdel med gjorden i så fall.

nej jag tror jag är nöjd med min Ordo gjord,,,man behöver inte dra sig gul o blå för o spänna den och den har ju också magplatta.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag upplever den som sagt inte superelastisk.

Jag har en häst som har väldigt rund rygg och omarkerad manke. Dessutom har jag fårskinnspadd under sadeln. Men det glider inte. Dock är sadeln väl inpassad för oss båda. Och jag sitter oftast balanserat.

Dock hoppar jag upp från pall. Finns inte en chans att komma upp på den hästen med sadel utan glid annars, hur snabb man än är. Så blir det mkt obalans skulle sadeln nog glida vid ridning med. Men det är samma oavsett gjord om man har fårskinnspadden.

På andra hästar jag haft gjorden på upplever jag inget glid. Och kan sitta upp från marken. Iom att min gjord är rätt fast i materialet så behöver man inte dra så mycket. Men man ser ju att den flexar iaf lite. Och hästar som haft prob med knipta rörelser har ju blivit bättre av den. Så den är ju inte helt stum. Men inte det jag förknippar med superelastisk.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

den är ju elastisk hela vägen sas, och resåren är inte slafsig. men visst jag får dra åt den ordentligt. har ju även extremt mjuk stoppning i min sadel samt hästen rör ryggen väldigt mkt så gjorden måste sitta åt ordentligt. han avskyr om gjorden glappar.

men om man känner med handen så är ju tixerant gjorden lösare än om jag har sadlat med en vanlig lädergjord.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag har aldrig upplevt något som helst "vingel" med denna gjord och jag kan sitta upp från marken utan att sadeln rör sig minsta lilla. Man behöver inte dra sig 'gul och blå' utan den är enkel att spänna om man jämför med annan gjord utan resår.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Men passar magplattan de korta gjordarna också? I så fall hade det ju varit bra. Men det står att den är för de långa.

Centaur: Vad är bgb hake? Vill inte ha någon hake av metall, känner inte för att på tävling ha en lös martingal/förbygel flaxande runt hästens ben när den går av...
Dessutom skramlar det och det blir jag tokig på :p
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag fick låna en sån här gjord då jag provade sadel. sadeln låg bra, men gled fram lite. Fick då prova den här gjorden. Som tyvärr visade sig vara för lång. VÄLDIGT lång..
Jag fick en knytnäve mellan mage och gjord, och sadeln gled ändå inte fram. Fattar inte hur det är möjligt! Men så var det! Måste skaffa en sån här till min tjej, tycker de verkar himla bra!
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Nej,det är inte Equallity Line som har dem!!!! Finns i välsorterade Ridsport butiker.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

;) Nej,det är inte Equallity Line som har dem!!!! Finns i välsorterade Ridsport butiker.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Var kan man köpa en Jeremy Rudge dressyrgjord då? Har letat men inte hittat någon affär som har dom.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Kan man kanske få prova din vid tillfälle innan jag köper.
Birka har ju lika dassigt, om än värre sadelgjordsläge än Skorp.:crazy:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Du menar Tixeranten?
Jeremy Rudgen har jag ju inte själv. Men om du kommer till mig med hästen så får du säkert prova både JR, Amerigo och så min. ;)

Och såklart får du prova! Står hon kvar hos MS så är det ju nära.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag menar Trixeranden, JM gjorden har jag sålt, den passade inte någon av mina. jag har Passier till båda nu, Birka fick en ny måttbeställd, det har varit omöjligt att hitta en tillräckligt bred...

Ja, jag tänkte att jag kan åka förbi dig innan jag ska rida nästa gång, men jag ringer dig i morgon ang söndag.:laugh:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 955
Senast: CarEr
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 988
Senast: Morran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp