Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

tänk dig att du har ett brett elastisk skärp i midjan, helt i resår. sen har du ett lika långt fast helt i läder. försök sen att dra åt båda så mkt det går så upplever du vad som är skillnaden.;)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hej !
Annas hästshop säljer dessa
http://www.annashastshop.se/23031693

Jag provade en sån gjord igår och något hände med min häst......
Jag kunde plötsligt inte sitta ner på henne i traven för att hon började använda sin kropp så mkt mer... Väldigt märkligt men att hon gillade den är helt klart !
Den kostar runt 1800 :- Hoppgjorden är ett par tusenlappar dyrare.
Jag är fortfarande lite småchockad av förändringen på bara ett ridpass??....
 
Senast ändrad:
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag hade en sån ett tag, köpte den "begagnad" av en ridsportbutik, den hade varit provgjord.
Jag märkte ingen skillnad under själva ridpasset men min ena häst är väldigt ond när man spänner sadelgjorden (gammal sadeltvång samt mycket kittlig :)) Hon var något mer positiv till att bli åtspännd runt magen med den gjorden.

Jag tror att vissa hästar kan uppskatta den rejält!
vet inte, men har fått för mig att hästar med djup bål, alltså som är stora över bröstkorgen, som mitt fullblod, liten och nätt men som drar 140 i sadelgjord uppskattar den mer än en vanlig.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Ja precis, mitt sto drar ochså 140 cm och är stor över bröstkorgen.Hon är alltid väldigt irriterad när man drar gjorden och det var hon nu med. Men skillnad i ridningen var det ......
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag skulle gärna vilja prova en sådan här sadelgjord innan jag köpte en. Fungerar den så är den ju värd sitt pris. :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Nu fick jag iofs inte chansen att använda den särskilt mkt på den häst jag köpte den till eftersom han blev långtidskonvalecent, men på honom tycker jag att det blev bättre & fungerade väl.

Har testat den på ytterligare en häst och det gav varken till eller från tycks det. En svårighet som jag tycker med gjorden är att man får spänna den rätt så rejält eftersom den är så elastisk och det känns lite ovant / bär emot att dra såpass mkt, då jag tänker på att man inte ska dra för mkt. Du kan skicka pm till mig om du vill veta mer, ev ska jag sälja min.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

håller med om detta, man får dra ordentligt annars ligger inte sadeln still! men eftersom den är så superelastisk så är det ändå utrymme att för hästens bröstkorg att röra sig.

det allra bästa tycker jag är den breda magplatten. det borde finnas flera gjordar med samma design.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*delvis knapp*

Jag införskaffade denna gjord på inrådan av min sadelutprovare (mest för att hästen har rätt stor skillnad mellan sadelgjordsläge/sadelläge). Men hästen surar lika mycket vid åtdragning ändå, men hon går ju bra när man rider.
Men som sagt, man får dra fruktansvärt hårt för att sadeln ska ligga stilla.
Däremot är jag lite konfunderad... 'Tyget' kring plattan är liksom invikt pga elasticiteten. Är det så på era gjordar också? Tycker det borde vara irriterande för hästen.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

fattar nog inte riktigt vad du menar? på min står kanterna snarare utåt än inåt.

min häst surar om man håller handen under magen eller borstar magen, så det lär han inte sluta med samma vad han har för gjord. :p men det är ju ångesten över att plötsligt ha något som klämmer åt runt bröstkorgen som man vill bort från, och det hjälper den mot. :)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jo men liksom... kring plattan är det ju en kant med tyg. På min gjord så viker sig de kanterna in mot hästen när man stramar åt sadelgjorden. Kort och gott kan man väl säga att de 'korvar sig' fast i nån form av utsträckt läge. Det är liksom lite för lite tyg.

Är det inte så på din/andras gjord så kanske jag borde reklamera.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*kl*

Puttar lite på denna tråden o ser om där finns fler användare av denna sadelgjord!?
Har varit o beställt en nu så jag väntar med spänning på hur den ska fungera på min pålle som blir väldens tunna när man spänner gjorden på honom... Får alltid börja på hål 1+1 för att till sist hamna på 5+5...
Jag beställde en i stl 140 men finns de? Kollade runt lite på nån hemsida o såg bara 135+145... Han har 135 i vanliga fall men 135 i ELT var kortare än en 130 gjord som jag hade hemma på prov i ett annat märke så jag vågade inte ta den... Många säger att den är extremt elastisk men jag e rädd för att jag inte får upp 135 på de första hålen o 145 kanske blir för lång... hmm... stora problem :D
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

den är såpass elastisk att du kan dra ut den med händerna. 140 lär bli alltför stort, man bör ha 5 eller 10 cm kortare än på en vanlig lädergjord.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*petar på*

Såg nu att du inte svarade på mitt sista inlägg. ;)

OT så funderar jag på att byta ut min Tixerant mot en Jeremy Rudge lädergjord.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag har oxå en Tixerant gjord och hästen älskar den. Men min viker sig lite oxå, strax framför plattan under magen blir det ett litet veck men när jag känner med handen så ligger det inte an hårt eftersom plattan tar trycket. Vad tråkigt att du inte är nöjd med gjorden. Har själv bytt från en JR till Tixeranten och jag är jätte nöjd.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Nöjd och nöjd... Den är så fasansfullt ful. :angel:
Sen har jag inte lyckats utröna om hästen gillar den eller inte. Hon grinar ju illa när man spänner den men där spelar det ingen roll vilken gjord man har. Sura miner är vardag vid sadelgjordsåtdragning.
Däremot verkar hon hyfsat nöjd under jobb och det är väl huvudsaken.
Hon har som sagt inte gjorden för att hon har sadeltvång utan för att sadelgjordsläget diffar så mycket jämte sadelläget.
Spänner jag inte gjorden för kung och fosterland (=mordhotarhäst)så ligger inte sadeln still (=rodeohäst).
Det gäller att hålla tungan rätt i mun och akta sig för klapprande tänder när man sadlar. :angel:

Ang. tyget som viker sig så tycker jag att det trycker lite mer än vad det borde på min totto. Både i framkant (mest)och i bakkant.
 
Senast ändrad:
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

nä det trycker inte på min, men det kanske har att göra med hur hästen ser ut?

om du kollar i tråden på dressyr så har jag listat alla mina dressyrgjordar. så jag har verkligen provat en hel del. tixerant gjorden är den enda som inte får hästen att hålla andan och skjuta rygg när han ska börja röra sig....

visst den är inte så snygg, men det är väl ingen som ligger under magen på hästen och spanar på gjorden.:p den är funktionell, det är det viktgaste.
 
Senast ändrad:
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Ang tyget som viker sig lite - kan det bero på att du behöver dra gjorden så hårt? (jag har dock ingen, det var en tank som dök upp bara :D)

Jag hade gärna testat en Tixerant om någon slängt den efter mig :angel: Anledningen till att jag tvekar är att 1. Hästen vill ha löööös gjord när man sadlar, sen kan man dra relativt snabbt men eftersom man ska köpa en kortare längd än vanligt så blir det ju "tajt" direkt, även om den pga den mjuka resåren kanske inte sitter så hårt? Han behöver liksom "glappet" några sekunder om ni fattar ;) Och 2. Man ska tydligen dra de lite hårdare än vanliga gjordar? Jag har svårt för att dra hårt, jag rider gärna med en lite lös gjord i dressyren om sadeln bara ligger still, så måste man sitta rakt över oxå :o

Förutom då punkten 3. Hästen är nöjd med sin egna redan och Tixeranten ligger inte i en students prisklass "att testa bara för att" :angel:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

För att man måste spänna den så hårt samt att den 'viker sig'. Den är förrästen lite vikt utan att den är utdragen.
Jag tror nog inte att hästen trivs bättre med den än med Jeremy Rudgen som dessutom är mer lättskött. Tror JR-gjorden är tillräckligt bred för att faktiskt hålla sadeln på plats.
Men hon får gå med Tixeranten ett tag till.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Kl

Min Tixerand upplever inte jag som superelastisk. Jag tycker knappt man kan få den att röra sig och "dra ut den" om man drar allt man har i den. Så jag tycker resåren är väldigt fast.

Jag drar inte gjorden särskilt hårt. Men jag har samma strl på min gjord som min förra vanliga dressyrgjord med resår. Enligt svenska återförsäljare så ska man ha en eller två strl mindre än normalt. Men enligt tillverkaren själva ska man ha samma storlek.

Min gjord har vikt sig lite i framkanten runt plattan. Men den ligger inte an mot hästen. Så den får vara så. Och det har inte blivit värre.

Ful kan jag hålla med om att de är. Hiskeligt ful!
Men de hästar jag haft den på rör sig bättre.
Många jag känner har den och älskar den.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 955
Senast: CarEr
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 988
Senast: Morran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp