Ersättning för extra pass på privat ridanläggning.

Jag tänker mer på att de i stallet kanske ska värna om sin låga stallhyra och ställa upp. Om stallägaren får upp ögonen för vad hyresgästerna tycker ett pass är värt så kanske servicen sjunker drastiskt eller stallhyran.

TS verkade dessutom tycka att det var dyrt med 2200 kr för vad jag förstår är ett fullservicestall.
Men fortfarande, kan man inte driva business utan att förlita sig på kunders välvilja så...?

Dessutom så är tydligen 2200:- förhållandevis dyrt i den trakten (skriver @Blandrastik ).
 
Stallägaren erbjöd ju bara avdrag på hyran på morgonpassen, inte de andra.

Nej, jag är krass - om man inte kan driva företag som bär sig så kan man inte förlita sig på sina kunders välvilja.
Och vill man inte betala vad det kostar så ska man inte förlita sig på sin stallägares vilja att jobba gratis. Det är lite winwin.

Sen tycker jag i och för sig att stallägaren ska säga upp kontrakten idag, i den mån de finns och införa kollektiva pass på schema och kasta ut de som inte vill gå med på det. Problemet med dessa extra pass är ju att fördelningen lär bli ojämn.
 
Och vill man inte betala vad det kostar så ska man inte förlita sig på sin stallägares vilja att jobba gratis. Det är lite winwin.

Sen tycker jag i och för sig att stallägaren ska säga upp kontrakten idag, i den mån de finns och införa kollektiva pass på schema och kasta ut de som inte vill gå med på det. Problemet med dessa extra pass är ju att fördelningen lär bli ojämn.
Men stallägaren har ju meddelat att det kostar 2200:-/månad?? Om det innebär gratisarbete för stallägaren så jaha?

Ja, vad du och jag tycker är skäliga priser generellt kan säkert överensstämma men jag tycker inte det är det som är frågan här utan att stallägaren förväntar sig att kunderna ska jobba gratis fast det inte är avtalat. Vad stallhyran ligger på är oväsentligt i avtalsfrågan tycker jag.
 
Men fortfarande, kan man inte driva business utan att förlita sig på kunders välvilja så...?

Dessutom så är tydligen 2200:- förhållandevis dyrt i den trakten (skriver @Blandrastik ).
Om det finns billigare fullservicestall i trakten är det bara att flytta :), men jag antar att de inackorderade faktiskt valt stallet av någon anledning.

I princip håller jag med dig, men risken är ju att stallägaren tröttnar om inackorderingarna inte vill hjälpa till enstaka gånger. Jag skulle gärna ta ett pass några kvällpass på ica om året om jag kunde få maten till halva värdet resten av året :)
 
Men stallägaren har ju meddelat att det kostar 2200:-/månad?? Om det innebär gratisarbete för stallägaren så jaha?

Ja, vad du och jag tycker är skäliga priser generellt kan säkert överensstämma men jag tycker inte det är det som är frågan här utan att stallägaren förväntar sig att kunderna ska jobba gratis fast det inte är avtalat. Vad stallhyran ligger på är oväsentligt i avtalsfrågan tycker jag.
Vi vet ju faktiskt inte vad som är avtalat.

Och om det innebär gratisarbete för stallägaren så skulle jag då inte upplysa om det utan varit glad för att få stallplatsen så billigt.
 
Varför ska hästbranschen drivas med ideella medel?
Oooooh detta är en mycket intressant fråga. Vill vi att det det ska vara folksport eller överklassport? Att hästarna ska skötas av proffs eller glada amatörer? Är proffsifieringen av sporten bra eller dålig för hästarna. För klimatet? Skulle kunna diskutera detta hur länge som helst. 😁

Men väljer att avgränsa mig.

Alltså, det finns tre vägar att gå här.
1. Stallägaren tar ut full kostnadstäckning för rimlig lön för sitt service.
2. Service ingår inte, alla hjälps åt. Låg hyra.
3. Stallägaren tar inte ut full kostnadstäckning för rimlig lön för service utan bjussar på sin tid.

Endast i fall 1 jobbar ingen ideellt.

Fall 3 beror i bästa fall på att stallägaren tycker att det är förtjusande roligt att hålla på med hästar och gårdsarbete och i sämsta fall på att det finns en kultur där en inte törs ta betalt eller värdera sitt arbete. Oavsett vilket bör hyresgästen fatta att det är underpris och vara beredd att hjälpa till, tycker jag.
 
Oooooh detta är en mycket intressant fråga. Vill vi att det det ska vara folksport eller överklassport? Att hästarna ska skötas av proffs eller glada amatörer? Är proffsifieringen av sporten bra eller dålig för hästarna. För klimatet? Skulle kunna diskutera detta hur länge som helst. 😁

Men väljer att avgränsa mig.

Alltså, det finns tre vägar att gå här.
1. Stallägaren tar ut full kostnadstäckning för rimlig lön för sitt service.
2. Service ingår inte, alla hjälps åt. Låg hyra.
3. Stallägaren tar inte ut full kostnadstäckning för rimlig lön för service utan bjussar på sin tid.

Endast i fall 1 jobbar ingen ideellt.

Fall 3 beror i bästa fall på att stallägaren tycker att det är förtjusande roligt att hålla på med hästar och gårdsarbete och i sämsta fall på att det finns en kultur där en inte törs ta betalt eller värdera sitt arbete. Oavsett vilket bör hyresgästen fatta att det är underpris och vara beredd att hjälpa till, tycker jag.
Jag håller med, visst är det spännande? :)

Jag tycker väl som så att väljer man att driva hästföretag så behöver man driva det enligt alt 1 naturligtvis. Om man inte klarar det utan landar i att man antingen jobbar gratis själv eller måste förlita sig på sina kunders välvilja så får man ju ta sig en funderare på om det är värt det? Precis som vilket företag som helst som inte bär sig.
Och om då konkurrenssituationen innebär att man inte kan få sin firma att gå runt så får man ju rannsaka sig själv.

Själv väljer jag alt 2, gillar att jobba i förening. :)
 
Jag håller med (jag står ju helt kollektivt av flera anledningar) men problemet här är ju att det inte kommunicerats i förväg och att bara morgonpassen fick ersättning.
Vi vet ju inte vad som är sagt, om det ens finns ett kontrakt och i så fall i vilken form.

Vi har bara en sida av historien.
 
Sålänge det är en engångsgrej hade jag tagit något/några pass (som funkar i mitt jobbschema) och inte gjort någon grej av det. Jag hade dock frågat stallägaren om man inte kan ändra rutinerna under denna tid så att täckesbyten inte ingår.
Hade också frågat om man kan vara flera personer på in/ut om det inte redan är planerat.
 
Jag håller med, visst är det spännande? :)

Jag tycker väl som så att väljer man att driva hästföretag så behöver man driva det enligt alt 1 naturligtvis. Om man inte klarar det utan landar i att man antingen jobbar gratis själv eller måste förlita sig på sina kunders välvilja så får man ju ta sig en funderare på om det är värt det? Precis som vilket företag som helst som inte bär sig.
Och om då konkurrenssituationen innebär att man inte kan få sin firma att gå runt så får man ju rannsaka sig själv.

Själv väljer jag alt 2, gillar att jobba i förening. :)
Samma här, vi har också föreningsdrivet. Vilket också ger intressanta inblickar i vad det kostar att driva ett stall. Vi är 24 medlemmar köper in 20 arbetstimmar i veckan från en konsult för att täcka morgonpassen på vardagar och vissa löpande arbetsuppgifter. Ungefär halva vår stallhyra på 3200 kr inkl moms går till den utgiften. Och då är ju inga kvälls- eller helgtimmar med OB i den posten.
 
Hur man kan anse att 2200 är en dyr stallhyra övergår mitt förstånd, men det speglar ju lite problemet inom hästbranschen att hästägare inte vill betala vad det egentligen kostar både till höbonden, hovslagaren, stallägaren osv. Det är därför det förekommer så mycket svartjobb inom den här branschen. Man vill inte betala för sin dyra hobby
 
Jag tycker att dealen är rimlig men borde såklart kommuniceras i förväg. Alltså att man hjälps åt när stallägaren har semester.
Sen är det ju rimligt att ha lite smidigare rutiner och det är väl upp till hästägarna själva att ordna? Alltså att hästarna får halva högivan inne och halva ute och att man skippar alla täckesbyten känns ju självklart. Är det flera stall kan man väl ta varsitt stall på morgon och Insläpp som kräver mer.
Verkligheten är ju att antingen får man betala mer i stallhyra så att stallägararen kan betala en vikarie när det blir semester eller så hjälper man till.
 
Jag återgår lite till frågeställningen. Där jag står nu delar vi på passen och då dras det inte av något alls om man tar fler pass.

Tidigare har jag stått i stall med 12-20 hästar och då har det dragits av 80-100 kr för kvällsfodringar och 250-400 för morgonfodring med utsläpp, pack av höpåsar och sopning av stall. Då har det tagit 1,5-2 h ungefär.
 
Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.
Jag tänker lite att om det är 17 hästar bör det inte bli särskilt många pass per människa ändå i slutändan?
Dela upp det så ni är fler vid varje pass och det då tar kortare tid? Sköt passen stall för stall?
Ägaren sköter allt detta i vanliga fall så ni står som helinckarorderade?

Ni bor billigt, trots allt, kan man inte vara snäll med varandra och hjälpa med detta? Vad lång tid handlar det om? Två veckor?
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag har klockat mig själv senaste veckan för att ta reda på vad jag lägger tid på hos hästarna för att få en uppfattning av vad som tar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 581
Senast: FunnyFlyer
·
Hästmänniskan Har lite frågor kring uppstallning. Undrar vad ni betalar för en månad, vilka tillgångar ni har och vad som ingår, vad ni behöver göra...
2
Svar
33
· Visningar
2 944
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp