Ersättning för extra pass på privat ridanläggning.

Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.
Herregud va billigt för den servicen. Hoppas stallägaren får njuta av sin väl förtjänta semester.
 
Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.

Står i stall med 15 hästar fördelade på 3 stall. In/ut/fodring/täcke av och på ingår 7 dagar i veckan.

Vi får ingen ersättning när stallägaren åker bort utan då förväntas alla hyresgäster ställa upp kollektivt och lösa det. En enda hyresgäst under alla år har opponerat sig och de var ganska udda på många plan

Räkna på arbetstiden stallägaren lägger men INTE tar betalt för så inser de flesta att det är billigt, och en liten insats ställa upp för att hen ska kunna åka på semester...
 
Täckesbyten tar mycket tid. Det räcker med tre, fyra hästar som skall kläs på och då är man uppe i kanske en kvart (eller mer, beroende på hur hästen beter sig, var täckena hänger och skall hängas upp etc).

Bara i ett stall, (där jag stod gratis), ingick täckesbyten men där hade jag alla insläpp och stallägaren alla utsläpp. Vi var bara två, och stallägaren hade fyra egna och så min.

Fem hästar tog en stund.

17 tar mycket mer tid! :eek:

Det tar där jag står nästan en timme att släppa ut 15 hästar och klä på åtminstone 10 av dem, och har de halstäcken och grejer så öka tiden... Och så undrar folk ibland "varför alla hästarna inte är ute än?" när klockan är 8.30 och första hästen var ute kl 08...

Jag är sjukt tacksam över att stå där den servicen ingår. Stod i kollektiv om fem hästar innan. Var drygt nog fixa täcken på de fem på morgnarna, med alla olika spännen och lösningar 🙈
 
Högg en hög inlägg med liknande innehåll. :)

Men är det inackorderingarnas/kundernas ansvar att stallägaren i det här fallet inte tar tillräckligt betalt till vardags?
De har ju uppenbarligen ett avtal om vad som ingår, varför ska det helt plötsligt inte gälla?
Kan inte den som driver ett företag se till att gå runt utan frivilligarbete så har ju hen inte en vettig affärsidé?

Hoppar ni in i kassan för att Coop går dåligt?
Varför ska hästbranschen drivas med ideella medel?

Jag tycker inte det är mitt ansvar som hästägare MEN jag är så tacksam att det finns folk som är villiga att driva fullskötselstall till en kostnad som jag har råd med att jag hjärtans gärna ställer upp för att de ska kunna få vara lediga ibland.

Jag vill helt enkelt ha kvar servicenivån, och då är det ett sätt för mig att tacka för det att hjälpa till vid sjukdom mm.

Hade stallägaren haft full kostmadstäckning så förutom att jag då inte haft råd, så teoretiskt hade jag då förväntat mig att de helt enkelt hyrde in en ersättare eller erbjöd ersättning.
 
De flesta förutsätter att hyran gäller fullservice, men ts har skrivit att ägaren satt upp schema för att ta ett EXTRA pass eller två. Det tolkar jag som att man har pass i vanliga fall också?
Nu har jag aldrig stått i nåt större stall, men jag skulle vilja ha fler detaljer på vad som ingår eller inte i hyran innan jag kan tycka till om vad som är rimligt.
 
Kan man inte under denna semester förenkla så att det för hästägarna blir lite smidigare?
Hästägare byter själv täcke på kvällen. (Om man ens måste byta? Vad händer om de går med samma täcke dygnet runt en vecka?)
Stråfoder ute istället för inne osv
Det är varmstall, så det blir svettigt att stå med utetäcket. Stråfoder ute, absolut. Men det är 18 hästar, så typ 60 åsikter. "Mitt hjärtegull, kan inte äta ute i geggan, då dör hon" Typ.
 
Vi har ca 20 ridskolehästar och 8 privathästar ( vid fullbeläggning). Man betalar 3600 kr/ månad och får då utsläpp och insläpp, täcke på och av, morgon- lunch-eftermiddagsfodring på vardagar, 14 kg hösilage/ dag och en spånbal/ vecka. Man måste då kvällsfodra 1 gång/ vecka och sköta hela stallet 1 helgdag/ månad. Det var uppe på förslag att kunna betala bort helgdagen så de räknade fram att det skulle kosta 2500 kr. Man kan också ta på sig extra helgdagar och få betalt (tror man skulle få 1500).
 
Inte en chans att er hyresvärd har kostnadstäckning för det arbete hen lägger ner till vardags om ni får så mycket för så lite pengar i stallhyra. Var sjukt tacksamma för det ni får och ta passen utan gnissel, tycker jag. Om ni inte behöver ta stallpass i vanliga fall så bjuder er hyresvärd på arbete för många tusenlappar om året.
Alltså det är kollektivt på helger och röda dagar, som i de flesta stall. :) Du fixar själv med vatten i din hage och den ska mockas varje dag. Men vi har inga pass på vardagarna.
 
Är ni tre personer per pass, eller fler?

Eller skall en person ta hand om 17 hästar?

Det är lite skillnad tycker jag.

Vad gäller ersättning, så tycker jag att ni har en förhållandevis låg hyra, och jag hade nog väntat mig att ni delade på helgerna (minst) för den summan.

Jag stod på en liknande anläggning för ett par år sedan och då var hyran 3800 kr per månad och 10 kg hö per dag ingick. Strö och ev mer hö fick man betala själv. Detta är i Göteborgsområdet några mil utanför staden.

Vi turades om att ta in hästarna varje vardag och helgerna delade vi på.

Totalt tror jag det var 13 hästar, fördelade på två stall. Vi körde "stallvis" på vardagar och helgmorgon och helgkväll.

Lunch och eftermiddag tog vi hela anläggningen varannan helg.

Det fungerade smidigt, och hade ni stallägaren velat åka på semester, då hade vi fått lösa morgon, lunch och eftermiddag på vardagarna.

Då hade jag nog förväntat mig en reducerad hyra per vardag som servicen uteblev.

Ridhuset var lika stort som ditt, stallarna ganska fula, små vinterhagar, en rejäl och fin paddock.

Men hyran i mitt fall var redan högre än din. Räknar jag bort höet, så landar den på kanske 2800 kronor? Och då utförde vi redan en stor del av arbetet själva.

Med tanke på er servicenivå, så borde kanske hyran ligga på 4000 kronor i månaden?

Utifrån mitt resonemang så skall ni nog vara glada att ni får ersättning alls. Er stallägare blir ju inte särskilt rik på allt arbete den personen utför.

Jag tänker också på gödselhantering, stängslet, laga uppkomna saker, harvning av ridhus osv.

För det förväntas väl inte av er under deras semester?
Nu vet jag inte hur du räknar, men med hösilage blir det 4500-5000 i månaden. Då är helger och röda dagar kollektiva. Det är marknadsmässigt (Smålands djupa skogar) hyfsat hög hyra. Du skulle vara ensam om passen, eller så partar du ihop dig med nån, då blir det ju fler pass men då är man två.
 
Jag tänker mer på att de i stallet kanske ska värna om sin låga stallhyra och ställa upp. Om stallägaren får upp ögonen för vad hyresgästerna tycker ett pass är värt så kanske servicen sjunker drastiskt eller stallhyran.

TS verkade dessutom tycka att det var dyrt med 2200 kr för vad jag förstår är ett fullservicestall.
Fullservicestall för mig är inga pass alls. Men visst det är 18 täcken som ska av och på varje morgon och eftermiddag. Och återigen, ja 2200:- (exklusive stå och foder) är hyfsat dyrt i Småland.
 
Nu vet jag inte hur du räknar, men med hösilage blir det 4500-5000 i månaden. Då är helger och röda dagar kollektiva. Det är marknadsmässigt (Smålands djupa skogar) hyfsat hög hyra. Du skulle vara ensam om passen, eller så partar du ihop dig med nån, då blir det ju fler pass men då är man två.
Men hur många pass handlar det om totalt per person? Hur länge är stallägaren borta?
För en vecka blir det väl 5 morgonpass, 5 luncher, 5 insläpp och 5 kvällsfodringar. Om man tänker att många vill vara två på in/ut så blir det totalt 30 pass som fördelas på 17 hyresgäster = 1,8 pass var. Är det verkligen något att bråka om sålänge det går att få ihop schemat utan att folk typ behöver ta semester från jobbet?
 
Blir typ 4 500:-/månad, det är inte så snorbilligt i de här trakterna. :)
2200 kr för alla fordringar, utsläpp/insläpp och täckesservice vardagar är billigt om man ser till vilken timlön den som får jobbet har möjlighet att ta ut när alla kostnader för el/underhåll/gödselhantering/snöröjning/harvning av ridhus/kapitalkostnader/ varmvatten (antar det ingår), avlopp mm. Det kostar dig 100 kr per vardag på ett ungefär. Frågan är om det ens går ihop utan lön.
 
De flesta förutsätter att hyran gäller fullservice, men ts har skrivit att ägaren satt upp schema för att ta ett EXTRA pass eller två. Det tolkar jag som att man har pass i vanliga fall också?
Nu har jag aldrig stått i nåt större stall, men jag skulle vilja ha fler detaljer på vad som ingår eller inte i hyran innan jag kan tycka till om vad som är rimligt.
Exakt! Vi har "vanligt kollektiv" där helger och röda dagar fördelas på oss. Men det är helt riktigt. Vi får in/utsläpp inklusive täcke på och av, vardagar för 2 200:-. Du sköter själv din hage och du köper strö och stråfoder av stallägaren, där vi betalar 4:80kg för hösilage (utan analys, kan jag tycka är lite i överkant) och marknadspris för spån, tror det ligger på typ 160:-/balen. Vissa hagar har möjlighet till varmvattenbalja, den kostar 300:-/mån om du vill koppla in, balja får du fixa själv.
Det är små rasthagar, varken mer eller mindre. Hyran på 2 200:- gäller 12 månader om året, inget avdrag om hästen försvinner tex över sommaren. Då ingår 20*40 ridhus av äldre snitt och även en utebana. Kort sagt, marknadsmässigt i den här trakten, bland de dyrare.
 
2200 kr för alla fordringar, utsläpp/insläpp och täckesservice vardagar är billigt om man ser till vilken timlön den som får jobbet har möjlighet att ta ut när alla kostnader för el/underhåll/gödselhantering/snöröjning/harvning av ridhus/kapitalkostnader/ varmvatten (antar det ingår), avlopp mm. Det kostar dig 100 kr per vardag på ett ungefär. Frågan är om det ens går ihop utan lön.
Det är helt riktigt. Fast nu är ju deras prislapp satt just så här, jag har stallat upp min häst under just dessa förutsättningar. Om stallägaren nu väljer att göra en vecka eller två kollektiv, så tycker nog jag att de som väljer att ställa upp bör få en hyresreducering. :)
 
Vi har ca 20 ridskolehästar och 8 privathästar ( vid fullbeläggning). Man betalar 3600 kr/ månad och får då utsläpp och insläpp, täcke på och av, morgon- lunch-eftermiddagsfodring på vardagar, 14 kg hösilage/ dag och en spånbal/ vecka. Man måste då kvällsfodra 1 gång/ vecka och sköta hela stallet 1 helgdag/ månad. Det var uppe på förslag att kunna betala bort helgdagen så de räknade fram att det skulle kosta 2500 kr. Man kan också ta på sig extra helgdagar och få betalt (tror man skulle få 1500).
Var i landet? Här blir det ju en tusenlapp till för ungefär samma. Vi har inte schemalagda kvällsfodringar, utan det faller på "den som är sist" typ.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 389
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag har klockat mig själv senaste veckan för att ta reda på vad jag lägger tid på hos hästarna för att få en uppfattning av vad som tar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 582
Senast: FunnyFlyer
·
Hästmänniskan Har lite frågor kring uppstallning. Undrar vad ni betalar för en månad, vilka tillgångar ni har och vad som ingår, vad ni behöver göra...
2
Svar
33
· Visningar
2 944
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp