Bukefalos 28 år!

Ersättningskostnad för foderhäst?!

Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Håller helt med! Det finns ju goda skäl till att man väljer att skriva kontrakt på längre tid utan uppsägning, just för att man inte kan ta hem hästen under avtalets löptid. Kanske har man valt att gå ner i lön, kanske har man arbete som inte tillåter att man har häst etc.

Hade jag varit ägare till en häst och skadat mig är det ju högst oklart om jag hade kunnat komma undan med 12 000 kr (maximalt vad som står på spel för fodervärden, 12 månader * 1000 kr). Det hade kostat mig som ägare att stalla upp hästen (dyrt om jag är så skadad att jag inte kan ta hand om den, här kostr det med fullservice runt 5000 kr). Det hade kostat mig att gå ner i pris för att få den såld lite hastigt. Det hade kunnat kosta mig för att jag fick återta hästen om köparen (som så många vi kan läsa om här på forumet) sätter sig på tvären.

Det kostar att ha häst. Det kostar att ingå kontrakt man inte inser vidden av. Läropengar.
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Men är ägaren skyldig att ta hem hästen?

MVH Russin8

Nej det är hon inte, men med tanke på att hon inte vill att hästen ska lånas ut till en tredje person, återstår ju inte så mycket annat att göra om hon vill få hästen riden nu när TS är obenägen till det.
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Men hur blir det om hon väljer att låna ut hästen på foder sen? Kommer ja fortfarande att vara skyldig att ge henne ersättning tills dess att "mitt" kontrakt gått ut? Eftersom att kontraktet redan är brytet så borde väl inte det ens gälla?

För vårat kontrakt borde väl brytas helt och hållet om hon lånar ut hästen vidare och jag ska väl inte behöva betala ägaren när någon annan har hästen på foder?
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Men hur blir det om hon väljer att låna ut hästen på foder sen? Kommer ja fortfarande att vara skyldig att ge henne ersättning tills dess att "mitt" kontrakt gått ut? Eftersom att kontraktet redan är brytet så borde väl inte det ens gälla?

För vårat kontrakt borde väl brytas helt och hållet om hon lånar ut hästen vidare och jag ska väl inte behöva betala ägaren när någon annan har hästen på foder?

I och med att hon tar hem hästen, bryts kontraktet, ett eventuellt skadeståndsansvar fortsätter däremot att gälla (om det inte anses oskäligt enligt 36 § AvtL). Det är viktigt att du håller isär på avtalet och skadeståndsanspråket då skadeståndsanspråk är ett resultat av avtalsbrott (dvs avtalets upphörande i förtid).

Utgångspunkten vid beräkning av skadeståndets storlek är att den part som drabbats av avtalsbrott (ägaren) ska försättas i samma ekonomiska situation som om avtalet hade fullgjorts avtalsenligt (dvs ägaren får inte TJÄNA på det, det skall gå +-0). Att ägaren skulle kunna kräva dig på fortsatt betalning även om hon hyr ut hästen till en tredje persen, är inte möjligt då hon inte lider någon ekonomisk skada, dvs ägaren är inte längre skadeståndsberättigad eftersom skada ej längre skulle föreligga.

Jag kan inte heller undgå att fastna för det faktum att ägaren väljer att ta hem hästen, istället för att låta dig försöka hitta en ny fodervärd (trots ryggproblem hos hästen). Doktrin (juridisk litteratur) säger att en part (här ägaren) som lider skada pga den andre partens avtalsbrott (ditt) anses ha en skyldighet att vidta rimliga åtgärder för att begränsa skadeverkningarna (den rimligaste torde vara att låta dig försöka hitta en ny fodervärd, som iofs kan kosta dig en del om det tar lite tid för att hitta en lämplig fordervärd).

Om ägaren trots detta underlåter att försöka begränsa din ekonomiska förlust, begränsas även din skadeståndsskyldighet gentemot henne. Med detta åsyftas att ägaren inte har rätt att ta hem hästen för att sedan stalla upp den dyrt och sedan kräva dig på summan. Ett sådant förhållande anses ej vara rimligt då det borde finnas bättre alternativ ur ekonomiskt synvinkel.

Jag vill slutligen påpeka att det bästa, för båda parter, är att ni sätter er ner och försöker komma överrens om en lösning som känns bra för er båda två. Oavsett vad lagen säger, kan ni komma överrens om en bättre lösning för er.
 
Sv: Ersättningskostnad för foderhäst?!

Hej.

Tycker synd om dig som har råkat ut för detta , en olycka kan hända vem som helst , och en sån här olycka som leder till rehabilitering och ev operation är inte roligt och inget som man planerar :(

Jag skulle aldrig ha mage att ens tänka tanken att kräva en ersättning av fodervärden när en sån här olycka har skett. Det är en helt annan sak om fodervärden bara lessnar el inte tycker det är kul med en foderponny längre och på så vis bryter kontraktet men att göra det när detta har hänt tycker jag är urbota fult :mad:

Nä det är till syvende och sist jag som ägare som har det fulla ansvaret över min ponny/häst , om jag lämna ut min ponny/häst på foder bör jag räkna med att det kan hända saker som inte kan förutses, det är tråkigt för ägaren som måste börja om med att söka en ny fodervärd , men inte är det något roligare för den här fodervärden heller , tänk på allt som denna tjej inte får uppleva och som hon har sett fram emot , hon lämnar ju inte igen den för skojs skull utan för att hon har råkat ut för en situation som inte gör det hållbart för henne att ha kvar ponnyn.

Ha en fortsatt trevlig helg :bow::bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 447
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 729
Senast: Juli0a
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 654
Gnägg Jag undrar om någon här lämnat tillbaka foderhäst pga skada/sjukdom hos hästen? Hur funkar det om man har foderhäst och den t.ex får...
2
Svar
20
· Visningar
2 926
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp