Ert värsta misstag i jobbet

Oj!

Jag skrapade hela insidan på firma bilen (kontoret och våra lokaler kom man då in till genom en väldigt smal muromgärdad väg med ett skarpt hör, jag höll koll på yttersidan då den är närmast att skrapa och tog insidan på bilen i hörnet istället :angel:). Var ju på väg in till kontoret så de fick veta fem minuter senare. Det var även samma jobb då jag försåt dagen då jag jobbade själv körde på fel sida av vägen (det var enkel riktat precis överallt, förutom just där då).

Kommer nog på mer om en stund.

Hade ett sommarjobb i en liten butik en gg och skulle stänga själv på kvällen. Kom ihåg allting med kassan och låsa dörren och cyklade hem nöjd och belåten. Däremot glömde jag ta in de två ställningarna med vykort som stod precis utanför dörren - de tog en vänlig person i en butik tvärs över gatan hand om åt mig. :o :p

Jag glömde låsa dörren till Ica... :nailbiting::nailbiting: Vilken jäkla panik när chefen berättade det dagen därpå, jag trodde jag skulle ramla ihop i en liten hög så mycket som jag skämdes. Chefen, som i vanliga fall var ganska sträng, var oväntat förstående. Som tur var hände ju ingenting men efter incidenten dubbelkollade jag dörrarna tre gånger innan jag gick hem...

De värsta missarna har iofs inte varit mitt fel, men det har varit jag som fått rädda upp eländet.
Jobbigaste ögonblicket var nog när man går med ett helt begravningsfölje och när man närmar sig den öppna graven börjar folk undra varför vi grävt upp deras för bara några år sedan begravda mamma... De var inte helt sansade.
Jag hade fått fel gravnummer och grävt på fel plats. Kistan fick stå och vi fick gräva ett par platser bort. Som sen också visar sig vara fel...

Sånt som kan hända när gamla gravböcker digitaliserats och nummer ibland blandas ihop inom familjegravplatser. Och när man i semestertider sätts på kyrkogårdar man inte känner.
Jag fick förklara läget för Aftonbladet när de ringde upp mig :o

Då är nog "din" miss värre än min:angel: Jag missade att skriva in en urnsättning på schemat, så när de kom och skulle sätta ner den fanns inget hål. Det löste sig ganska fort, men fyyy vilken puls jag fick.

Och på samma tema kan jag då fylla på med den gången jag glad i hågen efter lunchen promenerar in i kyrkan och undrar vad jag kan hjälpa sällskapet med.. Jag skulle ha haft en urn-nedsättning 30 minuter tidigare.. :angel: Det blev till att springa och hämta urnan och i samma veva försöka kolla vart den skulle sänkas ned, vilken kyrkogård och vilket område.. Som tur va löste sig det ^^

Annars har jag också tappat hästar (en sak om det hade varit ridskolans, men privathästar..:crazy:), råkat ge dubbla hinkar till hästar, åkt vilse när jag var bussguide..

När jag var ny på jobbet (hade nog bara jobbat ett år eller två) så körde jag mot rött (inte vanliga trafikrödljus utan våra interna rödljus som låser hela systemet om någon kör mot rött, dessutom loggas vem som gjorde vad).

Anledningen till rödljuskörningen var att någon tittade på dom söta små bebisvildkaninerna i Gamlestan istället för att titta rakt fram.
En aning pinsamt att skriva det i rapporten sen :o

Usch jag lyckades boka in två saker exakt samtidigt och det resulterade i två mycket arga kvinnor....det löste sig dock tack vare att den ena var flexibel med sin tid. Puh. Men sååååå pinsamt. Skyller på stress.

Kan eventuellt ha tappat bort gäster under min första guidening :angel: Men till mitt försvar brukar många hoppa av längs med den turen, tyckte det var så konstigt att så många gjorde det men tänkte inte så mkt på det. Sa något i stil med "möt mig vid utgången bredvid x", 50% av gruppen stod vid utgången från området bredvid X, resten stod vid utgången till X:D

Mitt värsta misstag är svårt att avgöra.
Det farligaste var när vi fick in ett prov med kopparbad. Jag körde provet som vanligt och började må fruktansvärt illa. Av någon anledning fungerade det inre varningsystemet och jag vacklade iväg från provbänken. Det tog ett tag innan jag fungerade igen och gick tillbaka. När jag tittade ner i provbyttan och såg färgen på lösningen insåg jag att det inte var vanlig surkoppar utan cyanidkoppar. Det är dumt att hälla svavelsyra på den. Det var jättekorkat att inte kolla pH innan men leverantören av provet visste att vi inte tog in cyanidhaltigt avfall så jag tänkte verkligen inte ens på möjligheten.
Det som drabbade andra var den gång vi skulle göra en oxidation. Jag testade blandningsförhållanden i labskala och väntade ungefär ett dygn på att reaktionen skulle bli klar. När vi skulle köra det i fullskala tänkte jag inte på att 200 ml kyls betydligt fortare än 2 m3. Vi kan sammanfatta det med att reaktionen gick snabbare än beräknat och att en kollega fick jobba över med att kyla behandlingkärlet. Fy fan vad jag skämdes. Tack och lov gick det bra utan att reaktionen gav sig upp i taket eller skadade någon.

Jag glömde helt av en patient en gång :o Praktikant under handledning och mitt uppe i en diskussion med handledaren så flöt tiden iväg och plötsligt var jag 20 minuter sen. For ut i väntrummet som en skållad blixt och snurrade runt i panik tills sekreteraren snällt påpekade att patienten aldrig dykt upp. En jävla tur och någonstans är jag glad att det åtminstone delvis var handledarens fel att jag missade tiden :angel:

Sen har jag missat tåg som konduktör, tappat bort elever som lärarvikarie och lagt in ett gott ord för en polare som sedan visade sig vara katastrofal på jobbet (vi är inte polare längre). Det senare var kanske inget regelrätt misstag men det var ett par riktigt jävliga månader där jag var som arbetsledare var tvungen att besluta om jag skulle avskeda kompisen eller ej :crazy:

Just det! På mitt första "riktiga" stalljobb skulle jag börja en timma innan de andra på lördagar för jag var tvungen att åka tidigare till mitt andra hästjobb. Kommer dit glad i hågen med nyckel men upptäcker att den funkar inte. Börjar leta efter andra dörrar och yes, hittar en som den funkar i! Men jag kommer bara in i ett trapphus och det börjar tjuta något förskräckligt. Inte en suck att komma in till rummet där larmet stängs av och jag kan ju inte svara i någon telefon när det ringer. Tar mig ner till en bensinmack och ringer därifrån men de kan ju inte göra något, jag har inga koder eller nåt. 5000 kr i utryckningsavgift eller nåt sånt. Lite pinsamt första veckan på jobbet...

Jag har inte gjort så många stora misstag som tur är.
Jag får lite ångest av att läsa om en del här i tråden. :D

Jag har däremot haft lektion och rasat som en fura på sporrarna som hakade ihop. Man tappade lite auktoritet där. ;)

Jag har försökt sitta upp barbacka på stor häst från en rejäl jordhög och jordhögen försvunnit under mig med följden att jag ligger under hästens mage - lerig. Inför publik..
Bara att buga och kravla sig upp.

Sen rida med hög feber och inte ens se vägen pga yrsel är ingen höjdare med sträng tränare på clinic.
Inte heller att behöva släppa nybehandlad häst pga jordgetingattack inne i boxarna. Både hästen och jag fick läkarvård sas pga stick.

Har suttit i växeln som ung och råkat lägga på, koppla fel, prata/svära när man tror de inte ska höra.

Jag glömde byta från destillerat vatten till PBS (en tvättlösning) i den automatiska tvätten till Borrelia och Anaplasma Elisa- analyserna en gång. Självklart var det under högsäsong för de analyserna och jag hade runt 40-50 av varje analys. Det blev inte så bra reaktioner i brunnarna så det var bara att göra om allt igen. Jättekul när det är en av våra dyrare analyser att köpa in. :nailbiting:
Som tur var så hade jag startat allt på förmiddagen så jag hann göra det igen samma dag så att kunderna kunde få sina svar som de förväntade sig. :up:

Som någon annan skrev har jag också råkat glömma stänga av vattenslangen till vattenkaret i hagen. Halva hagen stod i översvämning, privat brunn och mitt i sommaren. Gud vad jag skämdes.

Även jag har gjort detta, som tur är hemma i mitt eget stall;)

Jobbrelaterat så har man gjort en del missar när man knappar in saker i kassan...

En kund fick betala över 10 000 för typ en läsk.
Jag skulle banka och råkade skriva fel kontnr så någon helt okänd människa fick pengarna:laugh:
Missat att larma på när man härför kvällen.
Tur med familjeföretag så mamma var van med minna lite tokiga missar ibland...

Nuvarande extrajobb har jag också traslat till det en del:angel: hemtjänsten

Knacka på hos en brukare och ut kommer en tant jag absolut inte känner igen... konstigt han jag tänka innan jag insåg att det var fel hus:o

Kört så innenorden fel så man är 30 min sen hem till någon.

Glömt brukarens namn så man vart tvungen att kolla i telefonen eller på medicinlistorna.

Jag bävar över vilka tokerier man kommer göra när man är färdigutbildad ssk. Jag drömmer redan mardrömmar om att ge fel medicin till folk. Finns en anledning till att jag kollar namn och personnr 54gånger innan jag ger medicinerna:p

Jag fick en låda choklad som tack, samt bjuda på en del skratt... hur kan man glömma hjälmen på?! :D
"Tog du hästen hit istället för bilen?" :angel:
Det är då man ska finna sig och svara "ja jag satt ju redan på hästen och tror du mig inte så titta i parkeringsgaraget." ;) :p

Jag kom på en riktig dundertabbe som dom som levererat stål till bygget jag just då jobbade på försökte beskylla mig för. Jag behövde stålkilar av varierande mått då jag skulle förspänna en balk under ett förstärkningsgolv och måtten skulle faxas till firman eftersom dom skulle måttskära dom och jag hämta dom på en firma i min stad på väg till bygget i Stockholm. När jag kom och skulle hämta dom visade det sig att det som skulle väga c:a 150 kilo MAX vägde åtskilligt mer och kilarna var bautastora. Firmans fax var så gammal och risig så den fixade inte kommatecken så istället för 15,0 mm tjocklek var kilarna 150 mm tjocka så ni kan ju gissa vad övriga mått var. När jag begärde kopior på faxet så "hade dom försvunnit på verkstan" så där stod jag utan kilar, utan dokumentation och med beställd betongbil till 14,00 samma dag. :banghead:
Behöver jag säga att jag blev "lätt" irriterad när platschefen dessutom trodde mer på firman än på mig? :rage:
Stålfirman finns inte mera, dom gick i putten samma sommar och var troligen rejält på dekis och tog en rövare och försökte bli av med överstort lager, det hela slutade med att dom inte fick leverera stål mer till 3 byggen och i sinom tid fick jag upprättelse men platschefen som jag dessutom varit lekkamrat med, där och då skildes våra vägar för han borde vetat att jag aldrig skulle ljugit för att fria mig själv om jag klantat till det.

Mitt värsta misstag är svårt att avgöra.
Det farligaste var när vi fick in ett prov med kopparbad. Jag körde provet som vanligt och började må fruktansvärt illa. Av någon anledning fungerade det inre varningsystemet och jag vacklade iväg från provbänken. Det tog ett tag innan jag fungerade igen och gick tillbaka. När jag tittade ner i provbyttan och såg färgen på lösningen insåg jag att det inte var vanlig surkoppar utan cyanidkoppar. Det är dumt att hälla svavelsyra på den. Det var jättekorkat att inte kolla pH innan men leverantören av provet visste att vi inte tog in cyanidhaltigt avfall så jag tänkte verkligen inte ens på möjligheten.

Men fy, det hade ju kunnat gå riktigt illa! :eek:

Har suttit i växeln som ung och råkat lägga på, koppla fel, prata/svära när man tror de inte ska höra.
Det gjorde en kompis till mig när han jobbade på forna Televerket, han stod i en station och en av tjejerna på kontoret ringde och ville ha 2 linjer till kopplade, det var strax innan kompisen skulle åka för dagen och på den tiden betydde det lite övertid så innan han dubbelkollat att linjen var nerkopplad sa han till jobbarkompisen "kunde man ju ge sig fan på att kossan skulle fixa extrajobb en fredag". Nu var det nämligen så att "kossan" inte kopplat ner linjen direkt och den var ansluten till högtalartelefonen,,,,,,,, *Ridå!* :o

Tjejen sa inget då men nästa fredag bjöd hon alla på arbetscentralen på tårta som det stod "Till mina kära arbetskamrater från kossan" på. När chefen frågade vad hon menade så sa hon bara "fråga E". :devil:

Ibland är hämnden extra ljuv. :laugh:

Skäms än idag över detta men iallafall, jag skulle blanda foder till korna i en mixervagn. På denna vagn finns en lucka (där fodret åker ut genom när man sedan kör ut den till korna) som måste vara stängd när man lastar den annars åker allt foder ut på betongplattan. Hade hänt ett par gånger att personen som kört innan glömt stänga och var egentligen bara att skrapa upp med lastmaskinen om man missade att dubbelkolla. Men denna gång hade jag försovit mig, var sönderstressad och fick fullkomligen panik när jag inser att den inte var stängd försent. Så vad gör jag när jag lastat av 2 ton spannmål på plattan? (:o :cry: ) Jo jag åker och lastar i nytt, tänker att jag tar hand om spannmålen på plattan sen för korna behöver mat. Vart gör jag av spannmålen? Jo men jag kastar den på gödselhögen.

Om chefen var glad? Inte någonstans. Gud vad jag skämdes över det totala hjärnsläppet.

I övrigt har jag nog inte gjort några större missar än o kört av några drivbultar på mixervagnen, en sidospegel och försovit mig.

Eller jo förresten, försov mig nått så in i nordens till mitt förra jobb. Inte jättebra när man mjölkar själv. Började halv 5 och vaknade vid 6. Chefen upptäckte det samtidigt som mig och startade igång mjölket. Tyckte så synd om korna :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 008
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 437
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 065
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V