Ert värsta misstag i jobbet

Har också tappat häst en gång... var 19 bast och hade jobbat på stället en knapp vecka, skulle lasta ur chefens nya, superdyra häst. Längst upp på lastbilens ramp reste sig hästen, slog huvudet i taket och tog sen ett skutt rakt ut, landade med benen på alla håll på asfalten, skrapade upp samtliga av dem och hela nosen :(
Fick en utskällning som fick mig att blekna, kort därefter slutade jag och åkte hem till Sverige igen..
Visst, det var ju ditt fel, verkligen. :banghead:
Hur tyckte chefen du skulle agerat istället? Dragit ner kräket med handkraft? Woodoo? Har djur bestämt sig då gör dom det dom bestämt sig för och då håller man sig undan. :cool:

Jag lyckades i en period med extrem stress betala 450 000 kr till en bedragares konto i London.

Men hade iaf tankeverksamhet att se mitt misstag inom några minuter. Så via vår bankkontakt och polisanmälan i både Sverige och Storbritannien så fick vi tillbaka våra pengar plus ca 300 kr pga växelkursen. Men det var en svettig vecka innan vi hade besked om att pengarna var på väg tillbaka.

Visst, det var ju ditt fel, verkligen. :banghead:
Hur tyckte chefen du skulle agerat istället? Dragit ner kräket med handkraft? Woodoo? Har djur bestämt sig då gör dom det dom bestämt sig för och då håller man sig undan. :cool:

Vetefan vad chefen hade tänkt sig.. kanske ska man inte låta den nya tjejen ta hand om det man är allra mest rädd om?

Blev motarbetad från flera håll på stället.. Sambon till chefen gick och suddade ut alla "H" på boxdörrarna så jag skulle få "visa vad jag gick för" om jag råkade gå in oförberedd till någon av de mer ohanterade hingstarna.. O_o

Nån dag efter incidenten med nya hästen råkade jag se när de sprutade en häst i framknäna innan tävling och det blev spiken i kistan för mig. Kräk till människor. Konstigt de inte hade någon anställd som stannade länge på stället? :angel:

Vetefan vad chefen hade tänkt sig.. kanske ska man inte låta den nya tjejen ta hand om det man är allra mest rädd om?

Blev motarbetad från flera håll på stället.. Sambon till chefen gick och suddade ut alla "H" på boxdörrarna så jag skulle få "visa vad jag gick för" om jag råkade gå in oförberedd till någon av de mer ohanterade hingstarna.. O_o

Nån dag efter incidenten med nya hästen råkade jag se när de sprutade en häst i framknäna innan tävling och det blev spiken i kistan för mig. Kräk till människor. Konstigt de inte hade någon anställd som stannade länge på stället? :angel:
Finns bara en beteckning på såna människor, det börjar på I och fortsätter med DIOTER! Såna ska varken ha djur eller anställda.

Apropå hingstar ja, på ett ställe dit jag levererade fodermorötter hade dom en liten arabhingst som hade som hobby att smyga sig på stalltjejerna och krama dom rejält, inte för att sätta på dom utan på ren jävulskap bara. :laugh:
Han var skitsnäll men med en hel rävflock bakom varje öra men såg alltid till att aldrig skada någon och när han kopplat "skamgrepp" på nån tjej som pep "ta BORT honom" och alla garvade då såg man smajlet över hela ansiktet på honom. :rofl:

Jobbade på en industri några somrar, vi hade en rejält stor order en gång som skulle skickas till Frankrike (vilket den också gjordes). Körde ordern i 11 timmar innan jag lastade ut på kajen, där de skyndade sig att göra i ordning och skicka med en leverans 10 minuter senare. Det visade sig att ordern som gått 36 h endast innehåll 2 h med rätt beställning :nailbiting:. Nu var vi förvisso fler i kedjan som gjorde fel, tror att vi alla var vikarier på just den ordern dessutom. Dessa ordrar kan ligga på flera hundra tusen kronor, men minns inte kostnaden på det idag. När den dessutom går iväg till kund, kostar frakt, kassation av plast (den återvinns inte) osv väldigt mycket mer än om det upptäcks i fabrik. Min farbror, som var och är ansvarig för kundkontakt och reklamationer blev inte så glad när kunden uppgav bland annat mig som operatör.

"Jo men du Strindlund, det är en annan Strindlund som producerat den här skiten. Är du lika oduglig?" :o

Att tappa hästar borde man inte må dåligt över egentligen. Man gör sitt bästa och en stor häst som får tuppjuck är inte så lätt alla gånger.

Jag har själv tappat en häst som praktikelev, en förmodat svindyr toppstammad travhingst (unghäst) när den bara satte ned skallen och drog iväg på hal, lerig mark. Hängde i som en vante och försökte vända den mot mig och in på en cirkel i en slags lerdans innan jag blev tvungen att släppa för att undvika att bli nedtrampad. Han kutade iväg en kort bit men kom snart till staketet runt gården och fick se sig infångad. Jäklar, vad jag skämdes trots att det var ingen skada skedd, något som alla påpekade. :meh:

En annan incident på samma gård - jag stod på gången med en av stallets bättre hingstar, en blivande derbyvinnare med över 7 miljoner insprunget och höll på att täcka på honom när det bara smäller till som en bomb i väggen utanför stallet - springer ut och en häst har slitit sig och i sken farit iväg med sulkyn uppochned. På färden hade sulkyn fastnat i väggen vid dörröppningen då löshästen skulle dra in i vårt stall i full fart - jäklar vilken olycka det hade kunnat bli! :nailbiting: Nu var skadorna bara materiella. Jag vill inte vara den som tappade hästen den dagen!

När jag hade praktik första dagen i ett av travstallen jag varit i var min första uppgift att hämta två ston i hagen - du kan ta båda samtidigt om du vill! Sa en kollega och drog. Jag bestämde mig snabbt för att ta dem en och en, det var två tvååringar som sprang och kvastade runt hagen i blåsten och tur var väl att jag gjorde det - båda stod på bakbenen hela vägen in i stallet och när de för en gångs skull landade så stod de bara fastfrysta och blåste luft för att sedan tvärkasta sig. Hade jag tagit båda hade jag tappat unghästar som kostade 2,5 miljoner styck som ettåringar och säkerligen dragits mitt itu. :nailbiting:

Helt sjukt egentligen, de hade inte sett mitt handlag med en enda häst och jag kunde lika gärna aldrig lett en stressad häst förut.

Jag skulle delge en person en dom, en negativ sådan. En person som var nyinskriven. Det var dessutom första gången jag skulle göra det själv. Så för att vara säker frågade jag en erfaren kollega vem som var xxx. Fick personen utpekad. Av två oberoende personer.

Personen pratade inte svenska och knappt engelska men lyckades förmedla att kl si hade jag bokat tolk och ville ha ett samtal. Personen tyckte att visst inga problem.

Det blev ganska snart förvirrat då personen protesterade mot att ha nåt att göra med det beslutet gällde. Tolken var inte en av de bästa heller och jag misstänker en hel del försvann i översättning åt båda hållen. Börjar misstänka jag har fel person och visar namnet på dokumentet. Personen kan inte läsa. Fantastiskt.

Tillslut tar personen fram ett id och jag kan konstatera att endera har jag fel kille eller så har någon blåst sitt alias.

Jag hade fel person. Skämdes som en hund men min överordnade mest tyckte "det händer" och ingen fara skedd. Fick boka ny tolk och lokalisera rätt kille.

Oddsen för att två personer kommit nyligen, som pratade samma dialekt av samma inte särskilt vanliga språk (annars hade misstaget upptäckts direkt när tolken öppnat munnen) och att rätt person när han lagt sig lånat ut sin jacka till fel kille. Det händer inte... Förutom mig då ;)

Kom på en till på ett annat jobb. Glömde en kyckling i ugnen. På ett boende med direktkopplat brandlarm. Det kom en räddningsledare och två släckbilar med blåljus och hela köret. Kostade företaget 9800 kr. Och i princip alla tror att jag delvis gjorde det med flit eftersom min faiblesse för män i uniform är välkänd...

Har också tappat häst en gång... var 19 bast och hade jobbat på stället en knapp vecka, skulle lasta ur chefens nya, superdyra häst. Längst upp på lastbilens ramp reste sig hästen, slog huvudet i taket och tog sen ett skutt rakt ut, landade med benen på alla håll på asfalten, skrapade upp samtliga av dem och hela nosen :(
Fick en utskällning som fick mig att blekna, kort därefter slutade jag och åkte hem till Sverige igen..

Säger mer om hästen (eller dess uppfostran) än att du skulle vara en dålig hästskötare.
Fattar inte hur folk kan bli arga för deras hästar inte kan bete sig och skyller på andra som hjälper till med dem. :mad:

När jag jobbade på förskola och jag hör min kollega låta ett barn gå hem med en kompis och dens föräldrar. Jag hör detta och agerar inte.
Sen kommer barnets mormor och ska hämta barnet *suck*
Det var rätt mycket som ifrågasattes av våra rutiner. Även hon som släppte iväg barnet hade jobbat hur länge som helst inom förskolan så jag vet inte vad som hände...

Fö. ingick vätecyanid i en av framkallningsvätskorna, en soppa man skulle hålla långt ifrån stoppbadet som var en blandning mellan ättiksyra och myrsyra. Den giftcocktailen var egen uppfinning för vem har tid att vänta på att vanliga stoppbadet ska verka? :angel:
Fast det är ju en viss skillnad att veta att man jobbar med farliga kemikalier iom at tman då kan beakta hur de reagerar. Jobbet gick ut på att jobba med just farliga kemikalier och det var inget problem. Jag har tex jobbat med cyanid utan att se det som något problem eftersom jag då visste att det var det jag handskades med och därmed kunde iakta nödvändiga försiktighetsåtgärder. I mitt exempel ovan så sket någon i att meddela vad soppan de skickade innehöll och det är då det blir farligt.

Fast det är ju en viss skillnad att veta att man jobbar med farliga kemikalier iom at tman då kan beakta hur de reagerar. Jobbet gick ut på att jobba med just farliga kemikalier och det var inget problem. Jag har tex jobbat med cyanid utan att se det som något problem eftersom jag då visste att det var det jag handskades med och därmed kunde iakta nödvändiga försiktighetsåtgärder. I mitt exempel ovan så sket någon i att meddela vad soppan de skickade innehöll och det är då det blir farligt.
Exakt, ungefär som när jag fick aluminiumskrot som sen visade sig vara magnesiumlegerat när jag slängde det i smältan. Herrejävlar vilket fyrverkeri det blev och sen var det bara att kassera den smältan. Hade jag haft ugnen inomhus så vetef. hur det hade gått men nu stod den mitt på gårdsplanen en bit från brännbara saker. Sen den gången gör jag test på all aluminiumfragg som kommer in, brinner det som tomtebloss då är det synnerligen olämpligt att smälta det utan skyddsgas och tät ugn, vilket inte jag har.

Mina misstag är nog mer verbala än något annat... Det kan väl aldrig bero på att jag pratar så mycket? Eller så har jag bara förträngt resten :angel:

Jag berättade till exempel för en kund under en lååång konferens att "Jo tack, jag mår bara bra. Jag är lite full just nu, men annars bra!" Direktöversatte engelskans "bored" till franskans "bourré" i huvudet och tyckte det verkade logiskt. Det var det inte. "Bored" betyder uttråkad, "bourré" betyder full. Hoppsan!

Under hotelltiden frågade jag en gäst om han var där för ett one night stand. "So just a one night stand for you then, sir?". One night stay skulle jag givetvis säga, men det blev väl något av en freudiansk felsägning antar jag...

Kanske inte värsta men när man arbetar med framkallning av foto och negativen fastnar i maskinen, försökte att lösa det genom att snurra tillbaka det (det gör man i blindo, eller gjorde på den tiden iaf, satt in händerna i tygstycken och lokaliserade problemet i den mörka maskinen utan att se något i den). Inser sedan att det går inte att rädda de. De går sedan vidare till kemikaliebadet och efter det rätt ut i "bildmaskinen", de är helt förstörda.

Och det var bröllopsfoton från Hawaii. Kul att be om ursäkt för det och så får paret filmrullar som plåster på såren...

Jag har också tappat en häst när jag jobbade i travstall.
En hingst på väg ut i hagen, han reste sig plötsligt och kastade sig iväg, min enda tanke var att jag får ett släppa. Så jag kanade efter på mage tills de andra skrek att jag skulle släppa honom.
Han sprang en vända sen kunde de ta honom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 438
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 396
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 068
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka