ESC-låtar vi minns (Utbruten från Melodifestivalen 2019 - deltävling 4)

mandalaki

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Städar skafferiet, får ESC-feeling och måste lyssna på Frankrike 2016.

Lyckopiller till låt och karl som är så snygg att jag vill börja gråta. Tyvärr var den dock inte lika bra live (men han var lika fenomenalt vacker).

 
Städar skafferiet, får ESC-feeling och måste lyssna på Frankrike 2016.

Lyckopiller till låt och karl som är så snygg att jag vill börja gråta. Tyvärr var den dock inte lika bra live (men han var lika fenomenalt vacker).

Den där minns jag inte. Däremot minns jag en annan låt från just 2016. En av extremt(!) få ESC-låtar jag gillat på riktigt. Den här har jag lyssnat på mycket.
 
Den här från Israel 2010 lyssnar jag på fortfarande! Jag har ingen aning om vad han sjunger men han gör det med sån känsla att jag köper det rätt av!

 
Balkanballader är inget jag vevar på Spotify vanligtvis, men i ESC-sammanhang kan de golva mig alldeles. Måste sjungas på rätt språk för rätt effekt! Favoriterna är från 2004 och 2006, båda av och en med Zeljko Joksimovic.


 
De ESC-låtar som fastnat allra kletigast i mitt minne genom åren är nog...

Waterloo, ABBA 1974
A-Ba-Ni-Bi, Izhar Cohen 1978
What's another year, Johnny Logan 1980
Making your mind up, Bucks Fizz 1981
Diggi-Loo, Herreys 1984
Fångad av en stormvind, Carola 1991
Take me to your heaven, Charlotte Nilsson 1999
Fly on the wings of love, Olson Brothers 2000
Fairytale, Alexander Rybak 2009
Heroes, Måns Zelmerlöw 2015

Kul trivia är att jag haft förmånen att arbeta med samtliga artister utom Izhar Cohen och ABBA (om än med flera av ABBAs kompmusiker).
 
Balkanballader är inget jag vevar på Spotify vanligtvis, men i ESC-sammanhang kan de golva mig alldeles. Måste sjungas på rätt språk för rätt effekt! Favoriterna är från 2004 och 2006, båda av och en med Zeljko Joksimovic.



De brukar inte vara mina favoriter men ett ESC utan en bra balkanballad blir fel på nåt sätt!
 
Balkanballader är inget jag vevar på Spotify vanligtvis, men i ESC-sammanhang kan de golva mig alldeles. Måste sjungas på rätt språk för rätt effekt! Favoriterna är från 2004 och 2006, båda av och en med Zeljko Joksimovic.



JAAAA!!! Vad glad jag blir! Jag har lyssnat en hel del på hans Lane Moje. Fast jag inte heller lyssnar på sån musik vanligtvis.
 
Mitt ESC-lyckopiller är den här från 2000 :love::banana::banana::banana:


Älskar den, den är helt fantastisk! Mina kompisar blev jätteförtjusta i sångaren och skulle till Riga och spela teater ett par veckor efter finalen, och vi skojade om att de såklart skulle träffa honom där. Gissa om han kom in på samma café eller bar där de satt en kväll (JA) och gissa om de vågade hälsa (NEJ) :D

Jag gillar även denna, som jag i och för sig inte hörde förrän många år efter att den faktiskt var med, fick den på en spellista av någon som stod mig väldigt nära då och blev så förtjust. Videon såg jag för första gången häromveckan och den är ju minst sagt ostig men låten är bra tycker jag!

 

Liknande trådar

Tjatter En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Ukraina har valt låt. Maruv heter artisten...
2
Svar
20
· Visningar
1 240
Senast: mandalaki
·
Äldre Ja nu är vi redan här, vid den sista deltävlingen i Melodifestivalen 2014! På lördag smäller det och det är följande artister som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 356
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp