Ester mår dåligt!

mian1

Trådstartare
Jag skulle vilja ha bra råd. Detta är ingen annons eller fiskande efter billigt husdjur!!!!

Ester mår inget bra som ensamhund. Hon är som innan vi skaffade Doris. Ledsen! Hon ligger i soffan och gnyr. Hon saknar hundsällskap och närhet. Hon ylar så fort vi lämnar henne ensam. Även om vi bara är ute på gårdsplanen en kort stund och hon kan se oss genom fönstret. Hon är olycklig! Varken sjuk eller skendräktig, bara väldigt ledsen och ensam.
Vi är fortfarande hemma med Lillan så Ester är inte ensam. Ofta är vi hemma alla tre och det är väldigt sällan som vi behöver lämna Ester ensam. När vi väl gör det mår vi inget vidare eftersom vi vet hur ledsen hon blir.
Innan vi flyttade till landet gick hon på dagis 3-4 gånger i veckan. Bara halvdagar, men hon fick umgås med 10 andra tikar och hundbehovet blev tillfredställt. När vi flyttat hit vantrivdes hon eftersom det inte finns några hundkompisar. Doris fick flytta in och Ester blev glad igen. Vaktade, skällde, tjuvade mat och testade gränser, men hon var glad. Hela dagarna låg de tillsammans. I soffan, på verandan eller i stort sett uppe på varann i samma fåtölj. Promenader har aldrig varit viktiga, men det är viktigt att få vara med. Ester får vara med oss, hela tiden. Men vi räcker inte. Vi är inga hundar.
I dag åkte vi 3 mil för att Ester skulle få komma till en park och nosa efter och se andra hundar. Tyvärr var det få hundar och ingen ville hälsa på oss, men vad glad hundstackarn blev.

Vi har helt enkelt inte råd med en hund till. Foder och försäkring OK, men inköpspriset funkar inte. Inte ens en unghund som ofta säljs till halva valppriset. Det är en prioriteringsfråga, men just nu finns det många saker som står över hund på priolistan. Jag vet att man kan få en billig hund från hundstall, blandraser som annonseras på ICA och jag vet inte allt. Visst kan man ha turen att få en bra individ, men vi vill inte chansa. Det är inte bara en pryl som ska införskaffas utan en familjemedlem. Hunden måste passa oss lika bra som vi ska passa för hunden. Annars köper man sig problem, stora problem!
Vi har två, kanske tre olika raser som vi tycker passar oss. Och vi vill ha en hund från ett kennel som föder upp hundar med bra psyke, sällskapshundar för familj!

Vad kan vi göra istället för att köpa en till hund? För att Ester ska må bättre. Dagis här är hyfsat dyrt, för stora grupper för att Ester ska trivas plus att vi ju inte behöver dagis när vi är hemma. Dagmatte åt nån annans hund kan vi inte vara eftersom vi bor för långt bort från allt och alla för att det skulle vara realistiskt. Parken kan vi besöka ibland, men Ester är ju egentligen inte intresserad av promenader utan av fast sällskap, hemma i soffan.
Katterna funkar inte. De vill varken leka eller gosa nära. Vill Ester lägga sig för nära flyttar de på sig.
 
Sv: Ester mår dåligt!

Men lilla Ester! Att hon blir så olycklig som ensamhund! Jag ska hålla ögonen öppna om jag skulle snubbla på en hund som behöver nytt hem. Men jag kommer inte på något just nu tyvärr :(
 
Sv: Ester mår dåligt!

Som Gnist skriver, fodervärd?

Kan ni inte höra av er till Hundis eller lik. och berätta situationen, kanske de har något förslag?

//E
 
Sv: Ester mår dåligt!

Bra om du snubblar över en renrasig och väluppfödd Boxer eller Clumberspaniel! En kastrerad hane, max 2 år och utan olater. En mjuk tik kan gå bra också. Van vid barn och snäll!

I annat fall vill vi inte skaffa en till hund!
 
Sv: Ester mår dåligt!

Vi vill inte ha en blandras, ingen problemhund, ingen övergiven hund från Spanien eller överaktiv pitbullhane. Fodervärd kan jag inte bli utan referenser inom de raser jag är intresserad av plus att jag inte är det minsta utställningsintresserad.

Jag hoppas kunna hjälpa Ester utan att behöva köpa en till hund.
 
Sv: Ester mår dåligt!

Svårt... Tänkte föreslå katt, men misarna gillar ju inte henne...

Man ska ju tänka som ni gör, inte ta vad för nåt som helst "bara för att".

Har du allvarligt pratat med uppfödare inom raserna ni intresserar er för? Ofta vill de ändå ställa hundarna själva, om det är bekymret.

Men jag förstår att ni inte vill ha fler hundar, utan "bara" göra Ester lycklig. Svårt som sagt, ska klura lite...

//E
 
Sv: Ester mår dåligt!

Vad tror du om att höra med en kennel om någon hund som redan gått i avel (= icke användbar för kenneln längre)? Jag vet en del kennlar som vill hitta hem för sina hundar som förtjänar en lugnare tillvaro efter år med massor av hundar ikring sig.

Varför är du förresten så kräsen på just de raser du nämner? Jag tror du får vara mer öppen för förslag om det skall bli något. Eller så får du väl omplacera Ester så att hon hamnar hos en familj som redan har hund.
 
Sv: Ester mår dåligt!

Min lilla vovve blev jättelessen och deppig när gammelhunden blev akut sjuk och måste avlivas:cry:
Jag ringde hennes uppfödare och fick efter viss övertalning ta en tikvalp på foder. Sälja henne ville hon absolut inte göra.

Kanske du kan göra likadant? Ring uppfödaren och kolla...
 
Sv: Ester mår dåligt!

Hm, jag har inget bra svar. Men kanske som priffe skriver, ni kanske ska kolla andra raser också.
Eller om ni kan få en äldre hund som gjort sitt i avel.

När vi kommer och hälsar på tar vi med två stycken (två får vara hemma), så får Ester lite kul. Om du vill ha besök av 2 hundar alltså :)
Du skulle ha en av mina katter, han älskar att ligga hos hundarna. Kanske en kattunge som får vara med Ester från början?
 
Sv: Ester mår dåligt!

Ja.. fodervärd som sagt... men sedan händer det ju alltsomoftast att även renrasiga hundar behöver omplaceras, och då tror jag många vänder sig till sin uppfödare i såna fall... Så om du tar kontakt med några uppfödare som du tycker är bra, och förklarar läget, så kanske de kan hålla ett öga öppet, och höra av sig om någon lämplig hör av sig! :idea:

Jag ska själv nu försöka omplacera en vovve, och vi ringde då till uppfödaren och hörde om hon kunde rekommendera någon. Tyvärr är det mormors hund, och hon vill absolut att hunden ska omplaceras hos någon som bor i samma by som hennes (vilket är en ganska liten by...) så jag vet inte om vi lyckas...

Men som sagt, hör av dig till uppfödarna!
 
Sv: Ester mår dåligt!

mian1 skrev:
Vi vill inte ha en blandras, ingen problemhund, ingen övergiven hund från Spanien eller överaktiv pitbullhane. Fodervärd kan jag inte bli utan referenser inom de raser jag är intresserad av plus att jag inte är det minsta utställningsintresserad.

Jag hoppas kunna hjälpa Ester utan att behöva köpa en till hund.

Men man behöver inte vara utställningsintresserad för att vara fodervärd?? Mina svärföräldrar har en foderhund och det är uppfödaren som far på ev utställningar osv.
 
Sv: Ester mår dåligt!

prinsessfeminist skrev:
Vad tror du om att höra med en kennel om någon hund som redan gått i avel (= icke användbar för kenneln längre)? Jag vet en del kennlar som vill hitta hem för sina hundar som förtjänar en lugnare tillvaro efter år med massor av hundar ikring sig.

Varför är du förresten så kräsen på just de raser du nämner? Jag tror du får vara mer öppen för förslag om det skall bli något. Eller så får du väl omplacera Ester så att hon hamnar hos en familj som redan har hund.


OM vi skulle skaffa en till hund så kan det inte bara vara för Esters skull. Ester är 7,5 år och bassets är inte de mest långlivade. Alltså kommer hunden att finnas kvar i många år efter Ester. Och dessutom lever ju den andra hunden inte för Esters skull utan för sin egen. Alltså, ska vi skaffa en ny hund måste den passa även oss andra i familjen, den tid, engagemang och det intresse som vi har. Många hundar är krävande bruksraser och det har vi inte tid för. En sådan hund skulle inte trivas hos oss eftersom den inte skulle få den aktivering som den kräver för att må bra. Pälshundar går bort eftersom det är så opraktiskt när man bor på landet. Stark jaktinstinkt fungerar inte av samma anledning. Hundar av ovanliga format, dvs jättehundar eller pyttesmå, är vi inte intresserade av och små hundar, under medelstorlek, är för oss mer katt än hund och katter har vi nog av. Skarpa raser passar inte i en barnfamilj osv.
Två raser, boxer och clumber, ligger högst på topplistan. Boxer passar mig bäst, Ester skulle föredra en spaniel.
Visst kan vi tänka oss nån annan ras också, men inte vilken som helst. Har man begränsat med tid pga småbarn (och hästarna) så går det inte att skaffa sig hund oigenomtänkt. Man måste vara säkrare på att det verkligen ska stämma. Är man själv eller har gott om tid & kraft så går det lättare att anpassa sig efter hunden ifall rasen visar sig kräva mer eller annorlunda saker än vad man förväntade sig.

Doris var en fd avelstik. Hennes kropp var, trots att hon bara fått en kull, sliten. Dessutom utvecklade hon svår allergi och div. andra sjukdomar när hon kom till oss. Vi la ner tusentals kronor om året för vård under de 4 åren vi hade henne. Plus all förtvivlan i kampen att få henne frisk. Med henne färskt i minnet så blir det inte nån mer förbrukad avelstik!
 
Sv: Ester mår dåligt!

Låter som att det är enklast att umgås ibland med andra hundägare, så att hon får den hundkontakten och inte skaffa en ny hund förrän den nuvarande är borta..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 801
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 850
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
Svar
19
· Visningar
529
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp