Ett antal påståenden om hästens utfodring...

M

Mayara

Hallå alla foderfreaks!

Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i böcker, sett i trådar här på Foder eller "hört på bygden". Här följer ett antal påståenden som jag funderat kring. Läs - begrunda - kommentera!

1) Det är viktigt att se till att kvoten Smb.RP/MJ hålls på 5-6 för vuxna hästar och 7-9 för föl/ston/unghästar för att kunna opimera foderstaten.
2) "Fri tillgång" på grovfoder kan endast tillämpas om grovfodret håller ovan nämnda kvoter för respektive hästslag. Annars gör det mer skada än nytta i foderstatens balans.
3) Fri tillgång på GF (av god hygienisk kvalitet) är alltid bra. Bra för tarmen, sysselsättning etc.
4) Fri tillgång av halm rubbar balansen Smb.RP/MJ i foderstaten. Detta är därför olämpligt.
5) Om hästen har halm som strö i boxen och äter av detta, måste detta räknas in ifoderstaten.
6) En rund/bukig häst behöver inte vara fet utan kan vara undernärd/lida brist på protein. Att banta en sådan häst genom att bara minska på fodret leder snarare till mer bukighet än till önskad "figur".
7) Hästar blir fetare av korn än av havre.
8) Föl/unghästar skall alltid ha fri tillgång av grovfoder av god näringsmässig och hygienisk kvalitet.
9) Et föl/en unghäst som får för mycket energi i förhållande till protein växer för fort och kan drabbas av diverse problem/sjukdomar till följd av för snabb tillväxttakt.
10) Det är säkrare att fodra med ett komplett färdigfoder än att "pytsa och blanda" själv.
11) Man bör vara försiktig med att ge flera olika mineraler/tillskott samtidigt eftersom maxgänser för vad som är hälsosamt avseende vitaminer och mineraler lätt kan översikridas utan att man märker det.
12) Det är bättre att välja "rena" mineraler (alltså t.ex. kalcium, fosfor, magnesium, selen osv.) i stället för blandningar och utfodra det som behövs för att komplettera grovfodret.
13) En häst kan aldrig äta för mycket grovfoder.

Och så sist men inte minst... Något som jag hoppas att alla kan hålla med om (och som är anledningen till att jag skriver detta...)

14) Ju mer man läser, desto mer inser man att man inte vet!

Hoppas på en massa intressanta synpunkter på detta! (Och när ni orkat er igenom det här kanske ni kan ta er tid och titta på min foderstatstråd också??)

Mayara ;)
 
Sv: Ett antal påståenden om hästens utfodring...

1) Det är viktigt att se till att kvoten Smb.RP/MJ hålls på 5-6 för vuxna hästar och 7-9 för föl/ston/unghästar för att kunna opimera foderstaten.
Ja och nej. Jag tror att man bör hålla de kvoterna, men det finns undantag:
a) Grovfoder med HÖGRE kvoter än så ger inte ett skadligt proteinöverskott. Man behöver inte ge tillskott för att sänka kvoten i det fallet.
b) Det finns individer somfaktiskt inte följer tabellerna, och klarar sig på en lägre kvot. Man bör nog inte testa det på unghästar, för där har man ju bara en chans...


2) "Fri tillgång" på grovfoder kan endast tillämpas om grovfodret håller ovan nämnda kvoter för respektive hästslag. Annars gör det mer skada än nytta i foderstatens balans.Det beror på HUR mycket grovfodret avviker. Ett jättedåligt hö kräver oftast så mycket tillskott att det blir för mycket mat, helt enkelt.

3) Fri tillgång på GF (av god hygienisk kvalitet) är alltid bra. Bra för tarmen, sysselsättning etc. Ja, så länge man har ett vettigt grovfoder, så tror jag det.

4) Fri tillgång av halm rubbar balansen Smb.RP/MJ i foderstaten. Detta är därför olämpligt.Inte om man kompenserar genom att ge extra protein.

5) Om hästen har halm som strö i boxen och äter av detta, måste detta räknas in ifoderstaten.Det beror på HUR mycket haöm hästen äter. Försvinner det kilovis varje natt så bör man nog räkna med det. Man får ju titta på hästen och se hur mycket halmen verkar påverka den.

6) En rund/bukig häst behöver inte vara fet utan kan vara undernärd/lida brist på protein. Att banta en sådan häst genom att bara minska på fodret leder snarare till mer bukighet än till önskad "figur". I stor sett ja. Men det gäller att man verkligen KAN skilja på bukig och fet.

7) Hästar blir fetare av korn än av havre.Ingen aning, har ingen egen erfarenhet.

8) Föl/unghästar skall alltid ha fri tillgång av grovfoder av god näringsmässig och hygienisk kvalitet. Eller bara allmänt vettiga fodringstider/mängder/rutiner. Inte nödvändigtvis fri tillgång, men det är klart att det är viktigt med unghästars foder. Där får man aldrig chansa tycker jag

9) Et föl/en unghäst som får för mycket energi i förhållande till protein växer för fort och kan drabbas av diverse problem/sjukdomar till följd av för snabb tillväxttakt.Är lite dåligt påläst om just unghästars tillväxt just nu, men visst kan det stämma.

10) Det är säkrare att fodra med ett komplett färdigfoder än att "pytsa och blanda" själv. Ja, om man hittar ett färdigfoder som matchar ens hö. Men för mig har det nästan alltid varit lättare att få till det med separata fodermedel.

11) Man bör vara försiktig med att ge flera olika mineraler/tillskott samtidigt eftersom maxgänser för vad som är hälsosamt avseende vitaminer och mineraler lätt kan översikridas utan att man märker det. Om man inte kollar upp vad allt man ger innehåller bör man nog undvika det, ja.

12) Det är bättre att välja "rena" mineraler (alltså t.ex. kalcium, fosfor, magnesium, selen osv.) i stället för blandningar och utfodra det som behövs för att komplettera grovfodret.Det är ju lättare att ge ett färdigt mineralfoder, men ibland kanske det inte passar, eller så kanske man bara behöver tillsätta någon mineral. Då är det ju onödigt med ett komplett mineralfoder.

13) En häst kan aldrig äta för mycket grovfoder. Nej, i princip inte. Men det finns ju undantag, om man har ett grovfoder med mycket höga värden, t.ex.

Och så sist men inte minst... Något som jag hoppas att alla kan hålla med om (och som är anledningen till att jag skriver detta...)

14) Ju mer man läser, desto mer inser man att man inte vet! JA! :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 876
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej! Varje höst och vår går min häst "ned sig" i samband med pälssättning /fällning. Hans patellaupphakning kommer tillbaka (är näst...
2
Svar
22
· Visningar
3 652
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 738
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp