Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

S

sjuttondemars

Hejhej , jag har då lite problem med hästen jag rider. Hästen är en valack, islandshäst och är ca 6 år. Jag har ridit han i 1½ år , och han är verkligen en urgo häst för det mesta. Ägaren rider max ca 1 gång veckan, så han är som min. Själv är jag 14 år och ridit sen jag var liten bebis. Men till problemet...

Mitt största problem är nog nu på sommaren (delvis vintern också) . Då jag alltid rider ut efter som han står på sommarbete med flera islandshästar. Annars på vintern står han hemma hos ägaren med hennes andra islandshäst på lösdrift. Men iallafall till saken , jag brukar alltid rida tillsammans med ägaren när hon rider den andra hästen, just pga att förra året när dom var på sommarbete så försökte jag rida själv några gånger , och oftast slutat det alltid med att hästen fick som den ville. Det som hände en gång var att han stannade efter jag ahde ridit kanske 50 m och vägrade gå frammåt. Jag sa till han och försökte kanske en kvart , och efter som jag inte vet bättre anväder jag ju pisk (men ärligt talat tycker jag det är hemskt att man måste slå sin häst fram, enligt mig ska pisken endast användas som en hjälpande hand när man rider, så man får med hela hästen mm..)& han bryr sig knappast så det slutade med att jag fick hoppa av och försöka leda han fram , så gick han några meter och jag hoppar upp igen så rider jag ett tag men sen så upprepas samma sak , gång på gång och tillslut blir jag så sur och ledsen att hästen får som den vill . Och jag försökte tom bara gå själv med han en gång och han stannade även då ... han går inte utan en kompis , sen om han går när man rider själv , så sitter jag skrajt på han hela tiden för att hoppas vi inte möter en annan häst, för då vill han verkligen inte fortsätta gå... Igenligen är jag en väldigt envis person jag med , men när han gör såhär blir jag så sur på mig själv att jag inte klarar hästen att jag bara gerupp... På vintern som jag sa är det inte lika illa, då händer det bara någon enstaka gång och när det händer ger han med sig efter ett tag ...

Så det är därför jag inte har veke nog att ge mig ut på han själv. jag är rädd att jag gör det bara värre när han stannar med mera... det känns verkligen inte kul.

Är det att han inte litar på mig och är osäker, men han känner ju till stigarna, vi rider ju på dom tillsammans nästan varjedag. Eller tror han att han är ledaren och kan göra vad han vill?, någon som har några tips vad man kan göra åt detta och vad jag ska göra när han stannar ? ,

Sen vill jag även påpeka att jag har ingen tillgång till paddock nu på sommaren , eller jo men bara när jag tränar för instruktör ...

Hoppas någon kan hjälpa mig, vill inte känna mig som en liten unge som inte kan rida sin häst :crazy:

ps. sen är hästen väldigt rädd för vatten , både havet och bli avtvättad av slangen eller en svamp. så några tips hur man vänjer hästen vid bästa sätt skulle inte skada :)

/ E

förlåt om tråden ligger helt fel :confused: ?
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

Jag hade en häst en gång som fick för sig att det var livsfarligt att lämna stallet ensam.
Jag satt upp och red så långt det gick, kanske 10 meter. Hästen stannade, jag hoppade av och ledde honom en bit bortåt, hoppade upp och kanske gick vi några steg till innan jag åter igen fick hoppa av.
Så där höll jag på i ett par veckor och till slut lärde sig hästen att det inte spelade någon roll hur illa han tyckte om att lämna stallet för jag hade bestämt att vi skulle ut i skogen.

Fundera lite över din situation. Din häst stannar, du använder pisk för att få den framåt.
Tänk själv om du har en kompis som snällt frågar om du vill följa med eller om den tvingar dig att följa med för annars får du stryk. Vilken följer du med?

/M
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

Jag skulle säga att hästen helt enkelt inte är lydig för hjälperna. Framåtsignalen är inte helt befäst. Om du "ger upp" så belönar du det felaktiga beteendet att inte gå fram för hjälperna och hästen kommer vara ännu mer obenägen att reagera rätt på signalen "framåt". Ett framåt från dig måste ALLTID betyda att hästen ska gå framåt. Oavsett vatten eller vad.
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

Sen så måste man faktiskt också acceptera att hästen är flockbunden! Det är ju naturligt. Men det går ju såklart att träna bort. Det tycker jag man ska göra under lugna/vanliga förhållanden. Välj en slinga som mål. Börja gå till ett visst mål. Och börjar han strula stå först bara still. Det är viktigt att om du vill att han ska gå framåt att du går lite bakom hans huvud. Annars "stoppar" du honom psykiskt. Det är viktigt att inte ta ett för stort mål. Ta tex en stolpe som ligger på vägen på den slingan. Sen nästa gång lika dant. Tills han går lungt där. Sen nästa mål. Så att du tar steg för steg. Han kanske verkligen inte vågar eller litar på dig och då får du lov att försöka övertala honom försiktigt och visa att du faktiskt förstår och bryr sig. Så här har jag alltid gjort och det funkar alltid.
Btw. Gärna en slinga där han har gått med en annan häst förut.

Mvh Michaela och lycka till!:)
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

Många hästar är väldigt måna om sin flock, och är man inte en naturlig ledare kommer lätt sånna här problem (gäller även vattnet).

Det bästa du kan göra är att träna dig själv, så att du är trygg och säker i ditt sätt. Det är nämligen det hästen "läser", och där du lägger grunden för framtida ledarskap eller övningar. När du blandar in hästen i dina övningar, börja med sånt som du gör lätt och säkert, och bryt ner svåra saker till kortare sekvenser.

Det ÄR svårt i början, men behöver inte göras krångligare av att följa en viss teori eller så - handla med magkänslan. Är inte du trygg, kommer heller inte hästen att bli det i din närvaro. Om du tvekar, då stannar den osv. För de har ett så himla fint och exakt språk själva, långt i från våra lätt yvigare gester.
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

Varesig hästen känner sig otrygg med dig, är flockbunden till andra hästar eller helt enkelt inte tar dig på så stort allvar, så måste du vinna hästens förtroende och visa att du är värd tillit och respekt. Du ska inte låta honom lura in dig i en fajt du inte kan vinna (du tappar i ledarskap) och du ska inte börja slåss (du tappar i förtroende).

Hur som helst skulle jag sitta upp och börja rida iväg och sedan själv ta initiativet att vända om innan hästen protesterar. Sedan rida en bit åt andra hållet – men inte så långt att han börjar krångla. Vänd innan dess. Variera med att ta en sväng in mot stallet ibland. Runt stallet om möjligt. Rida lite figurer, göra halt, skritta, svänga, kanske rygga några steg, fram igen och så vidare. Flytta framdel och bakdel, kanske testa lite skänkelvikningar. Trava lite om det passar. Alltså - sysselsätt hästen inom hans bekvämlighetszon!

Gör inte allt på en gång, så att du stressar upp hästen utan allt ska ske i ett lugnt flöde. Viktigt att du föregår med gott exempel där själv – så du inte rider med attityden att nu tusan ska du lära hästskrället att veta hut. Målet är samarbete och inte kamp, så rid med en lugn och säker känsla i kropp och tanke och med lugna, tydliga, bestämda hjälper som inte stressar hästen.

Stanna och gör halt och låt hästen stå på lång tygel och vila när han befinner sig längre ifrån stallet (belöning) och låt honom jobba mer nära stallet. Blir han nervös och inte kan/vill stå still när ni befinner er nära bekvämlighetszonens bortre gräns så kan du låta honom gå runt på en mindre cirkel och med mjuka hjälper be om en halt på en bestämd punkt på cirkeln. Stretar han emot så släpper du efter och låter honom pinna på ett varv till om han behöver det. Gör ett nytt försök på samma punkt i nästa varv igen med samma mjuka hjälp. Stannar han så belöna med eftergift och låt honom stå och tänka på saken en stund. Annars fortsätter du bara ett varv till, och ett till osv. Det här kan egentligen bara sluta med att hästen ”ger upp” (eg blir tryggare) och du provocerar inte fram någon kamp.

Målet för dagen är inte en ridtur - utan att successivt utöka hästens bekvämlighetszon tillsammans med dig – utan att börja slåss. Det här kan vara ganska jobbigt för hästens ”huvud” så håll inte på för länge i början. Låt det ta den tid det tar. Kanske kommer ni iväg på en ridtur redan första dan eller också gör ni det inte.

Kan du leda hästen bort kan det vara bra att variera träningen med det och på så vis utöka bekvämlighetszonen.

Lycka till!

Och just det; för att vänja hästen vid slang är det bra om du har en lite längre slang (eller en bit "lös" slang som inte sitter fast någonstans - så du kan ta med den vart som helst). Du kan börja utan vatten. Vill hästen gå iväg från slangen så följer du och slangen lugnt efter (håll dig utom sparkradie bara) tills han klarar av att stå stilla när du håller i slangen. Då kan du lägga den ifrån dig och göra något annat en stund (=belöning). Viktigast är att du inte lägger ifrån dig slangen när han krånglar - eller ingår någon form av dragkamp som hästen kommer vinna.
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

mitt sto gör precis likadant.. hon otroligt envis.. hjälper inte att bråka på henne för då börjar hon backa.. och då stoppar ingenting henne. har hamnat i många diken.
än så har vi inte kommit förbi vårt problem, men vi tränar hela tiden. en sak somverkligen funkar är att vara på alerten hela tiden.. känn efter,.. tänker han börja krångla snart.. lägg då till skänken lite extra å gunga fram honom med sätet. mitt sto går att läsa av lätt.. känner så fort hon spänner sig att nu vill hon inte längre, så då är det bara att tänka framåt!!!

det knäppa med mitt sto är att hon stannar å vänder även på hemvägen.. knashäst!! :bump:

Lycka till!!
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

Jag lånar en knapp och fortsätter.

Att tänka på också.

För islandshästar kan det va på sommaren om det är varmt kan det va en fördel att rida tidigt på morgonen samt ev senare på kvällen när det är svalt. Islandshästar kan känna av värmen och bli lite less det gör det ännu lättare för dig om det är svalarare när du rider.

Om du har möjlighet att få med dig nån som kan promenera före dig och hästen när du rider så följer den snällt med dig.

Kanske en kompis en förälder eller nån annan. Kanske nån vill ta en hundpromenad ex. Då får du lite sällskap ute samt dom får se hur du har det med hästen också. En hund med drar ev med hästen lite mer också.

Då får ni in en vana att komma ut.

Ni kan välja en slinga också som hästen lär sig och där du och hästen kan slappna av och bara gå på.

Har ni nån paddock ? Där kan du ju träna en del självförtroende vana och skänkelvikning mm som en del nämnt tidigare.

Om ej paddock finns kan man hängna av en del i hagen ex en stor rundell att rida i det kan gå bra. Du får ju kolla marken noga förstås men även om det bara skulle gå att skritta så gör det mycket för träning och ridvana. Det kan va ett billigt sätt att skaffa sig en liten träningsplats att rida på.
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

hej. Jag vet inte varför din häst stannar, men han är kanske osäker på att vara utan andra hästar eller något. Men det du absolut inte ska göra är att ge upp, altså vända och gå hem igen. Det du kan göra är rida en bit och INNAN han bestämmer att ni ska vända så gör du det, på det sättet visar du att det är du som bestämmer när ni ska vända. Och det blir korta sträckor men det är det värt i slutändan. Det du kan göra när du kommer tillbaka till stallet är inte bara att hoppa av utan rid han varsom helst nära stallet så han itne får gå in direkt. Läng hela tiden på sträckorna och tillslut kommer han nog lyda dig ska du se! :)
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

Emilia, jag tycker det är svårt att förklara över internet.
Om du vill så kan jag komma ut och hjälpa dig någon dag nu innan skolan?

Har själv haft en sådan häst och jag har några saker du kan prova.
PM:a mig om du inte har kvar mitt nummer. :bow:
 
Sv: Ett av dom traditionella rida ut själv problemen..

Nu var det dock cirka ett år sedn du la in denna. Men ett tips till andra är, dock inte de bästa. Men på något sett få hästen att gå på en liten volt , några varv. Det funkade för mig :)!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp