Ett litet stalldilemma

Fundersam_

Trådstartare
Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det kommer fram till "fel" personer då. Jag är i valet och kvalet om jag ska stanna kvar i mitt nuvarande stall, eller försöka söka mig därifrån. Och eftersom jag känner att jag tankemässigt har kört fast lite, så behöver jag utomstående ögon som tittar på situationen.

Jag flyttade till mitt nuvarande stall för ett par år sen, anledningen till att jag flyttade från det förra var att där förekom mobbing i kombination med att stallägaren inte vågade ta tag i problemet med mobbarna. När jag var och tittade på det här stallet verkade allting hur bra som helst, och en av de största fördelarna var att stallägaren själv hade hästar och var ute i stallet om dagarna, vilket inte den förra var. När jag flyttade dit med mina två hästar (som ganska snart bantades ner till en då jag lämnade tillbaka en foderhäst nästan direkt efter flytten) stod det dessutom en tjej till i stallet, och vi tre funkade kanon ihop.

Efter lite drygt ett år flyttade dock den tjejen (hon fick jobb på annan ort och flyttade både sig själv och hästarna dit), och med henne ute ur leken spårade det mesta ur. Stallägaren är jättetrevlig som person, och att ha häst i samma stall som den här personen med någon annan som har huvudansvaret hade förmodligen inte varit några problem alls. Men personen kan inte delegera ansvaret och arbetsuppgifterna, och har noll förståelse för att jag inte kan rycka in med kort varsel och passa personens hästar. Med kort varsel menar jag att ringa halv tio en fredagkväll och be mig ta ut hästarna klockan sex på lördagmorgonen. Utsläppen ingår alltså i min stallhyra, så jag ska inte dit för att ta ut mina egna.

Utöver detta är ridvägarna/möjligheterna att träna noll och intet. Min häst är för tillfället så ung att det egentligen inte spelar någon roll, men nästa år kommer det ha betydelse. Då vill jag kunna rida lite ordentligt och träna. Stallet är annars bra, det ligger hyffsat nära mitt hem, och hyran är relativt låg. Jag kommer slutföra mina studier nästa vår, och efter det är jag inte säker på vart jag själv kommer bo. Jag hade velat ha det klart för mig innan jag flyttar hästen. Men i och med att studietiden är slut så kommer min tid till ett par extra hästar varje dag försvinna, vilket jag inte riktigt känner att personen förstår. Hen tror att allting kommer fortsätta som nu.

Hur hade ni resonerat? Hade ni stannat kvar i det här stallet? Flyttat någon annanstans oberoende om vart ni själva bor i sammanhanget? Eller flyttat själv först och letat stallplats utifrån det?
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Jag hade börjat med att prata med stallägaren igen.
Om jag förstått rätt så ingår det inte att du ska sköta hennes hästar men hon vill/kräver det?
Om jag förstått rätt så fattar jag ingenting. :-)
Varför ska du ta hand om hennes?
Tala om för henne att du inte kan eller vill helt enkelt.
Så kan du vänta med flytten kanske tills du kommer lite mer i ordning.
Hoppas det löser sig för dig :-)
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Vilket konstigt svar? Har du aldrig varit i beroende ställning av ngn annan? Att ha sin häst inhyst innebär att man i mångt o mycket är beroende av stallägarens välvilja oavsett vilket deal o kontrakt man har. Naturligtvis ska TS försöka prata med stallägaren på ett trevligt sätt men det kan ju även vara så att TS inte vågar/vill/kan ta upp detta ämne.

Till TS: Försök närma dig ämnet i ett läge när allting är frid o fröjd, alltså inte kl halv 10 en fredag kväll när du är irriterad över påringningen!:D Om detta inte funkar så får du nog se dig om efter ny stallplats. Men har du för avsikt att kanske flytta nästa år o din häst dessutom är ung o ovan vid andra miljöer, så kanske du ska bita ihop o vänta med hästflytt tills du vet vart du ska ta vägen.
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Vad händer om du halv tio en fredagskväll helt sonika säger att du inte kan kö sex nästa morgon ? Alternativt inte ens är anträffbar ?

Mkt märkligt scenario det du sitter i .
 
Sv: Ett litet stalldilemma

En gång sa jag tvärt nej, när det strulade ihop sig fullständigt med mina tider i skolan den dagen och jag inte kunde åka till stallet med skolkläderna då en i gruppen var extremt allergisk mot pälsdjur. Då blev personen arg och tyckte att det fick jag bara lösa, för h*n skulle inte vara hemma, punkt slut. Det slutade med att min pappa fick ta ut hästarna.

Jag tycker självklart att man ska kunna hjälpas åt, men som det är nu får jag alla de obekväma passen (mornarna och storhelgerna), och personen själv tar vardagar när folk "ändå ska upp". Hade inte utsläppen ingått i hyran hade det varit en annan sak, då hade jag dels ändå fått åka dit för att ta ut mina egna varenda dag, och dels hade jag inte betalat pengar för en tjänst som inte utförs. Som ett exempel: Jag kunde inte under några omständigheter ta nyårsdagens morgon förra året, och hade tagit det passet året innan. Istället tog jag julaftonskväll och erbjöd mig även att ta nyårsaftonskväll, bara jag slapp morgonfodringen. Då fick jag ett surt svar att om jag inte tog det fick väl hästarna stå inne tills personen kom hem framåt eftermiddagen då. Om det var jag som hade behövt hjälp hade jag åtminstone inte blivit arg om jag hade fått ett negativt svar, men det största problemet är att personen tjurar ihop om h*n inte får som h*n vill.
 
Sv: Ett litet stalldilemma

jag hade flyttat, hästen tar nog inte skada av att mellanlanda i ngn månad i ett nytt stall innan du ev flyttar.

låter som en jobbig stallägare och du ska inte behöva betala för tjänster som inte utförs, och eftersom utsläpp ingår får stallägaren helt enkelt hitta en annan som kan sköta dom passen när hon själv inte kan. du har betalat för dem = inte ditt problem eller ansvar(teoretiskt, det blir ju ditt problem om hästarna inte kommer ut tyvärr :().
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Jag hade flyttat. Min erfarenhet av människor som beter sig på det sättet är att det inte är så stor mening med att försöka prata med henne/honom.
Det låter som om stallägaren lever i en narcissistisk verklighet och kommer nog inte ändra sig.

Lite jobbigt om det efter avslutade studier blir en flytt till, men jag hade nog ändå valt att flytta. Ofta är det väl så att man blir kvar ett par år på utbildningsorten så det kanske inte blir ngt problem.

Du förtjänar att ha ett bättre stall med en bättre stämning! Det är inte ok att stallägaren beter sig så här mot dig!
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Usch vad trist! Jag hade flyttat direkt. Jag menar... passar det mig inte så varför vara kvar? Det är ju ganska enkelt egentligen =)
Lycka till!
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Påminner mig om ett pucko jag stod hos förut!

Hon hade inget liv, var hemma med barnet eller iväg med barnet. Aldrig ute på fest eller liknande!

Ändå skulle hon envisas med att jag skulle ha löningshelgen/helgen efter som min helg att ta in & ut på! :grin:
(Hon visste att jag går ut ofta!)


Det slutade med att jag stod på mig, tog helgen innan löning :devil: och flyttade lagom till betet efter 1 ½ år med hennes knäppa regler, hästar utan vatten på sommaren and on and on..;) :bow:
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Hon hade inget liv, var hemma med barnet eller iväg med barnet. Aldrig ute på fest eller liknande!

Vad tråkigt och nedsättande du skriver. Att vara med sitt barn kan faktiskt vara det roligaste som finns, man behöver inte springa på fest för att "leva". Var sak har sin tid i livet.


TS: jag skulle flyttat, det finns inget ge och ta i det du beskriver utan du blir bara utnyttjad verkar det som.
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Ja ursäkta, jag menade inte alls så! :o:o:o

Menade mer att hon inte "hade användning" av lönehelgen såsom jag! ;)
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Knapplån.

Till ts: jag hade inte tollererat ett svar där människan skriver
Att jag får lösa de eller att de får stå inne till em..
DÅ hade ja släppt ut mina egna och låtit hennes va inne eftersom hon tkr det är ok!
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Jag hade resonerat som så att jag behöver ha en fungerande stallsituation. I första hand skulle jag försöka reda ut vad som ska gälla med stallägaren. Går inte det skulle jag flytta hästen.

Har du något uppstallningsavtal? Det som är skriftligt är ju skriftligt och står det där att utsläpp skall ingå så är det ju hennes ansvar helt och fullt. Om det finns skulle jag ta med mig det och sätta mig ner och diskutera det med stallägaren.

Att det inte fungerar att rycka in med kort varsel osv ... Att du inte ska behöva ha stalljour för att vara säker på att din häst kommer in och ut.

Om en sådan dialog inte är möjlig skulle jag utan tvekan flytta hästen så fort som möjligt.
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Har ni kontrakt på att vad som ska ingå i servicen?
Om ni inte har det så får du nog tyvärr flytta. Det verkar ju inte gå att resonera med personen i fråga.

Jag har inge problem med att betala för mig. Jag betalar gärna för en service. Men jag betalar INTE för att någon ska vara otrevlig mot mig och smita undan jobb.

Ska någon få betalt för att sköta en service ser jag det som deras ansvar att göra det.
Och om de inte kan pga sjukdom eller liknande krissituationer försöka hjälpa till.
Men hade det då varit jag som inte kunnat ge den service jag utlovat hade jag då återbetalat pengarna för de tillfällena. Och det förutsätter förstås att det är ok för kunden att hjälpa till. Man får ju se till att ha backup om man driver sån verksamhet. Och backup i form av såna som vill, kan och gottgörs för sitt arbete.
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Det finns tyvärr inget skriftligt kontrakt, utan överenskommelsen är helt och hållet muntlig. Inser nu i efterhand att det kanske inte var så smart, men det är lätt att vara efterklok.

Jag har precis som du absolut inga problem med att betala, eftersom det är mornarna som ställer till det mest hade jag med lätthet kunnat betala mer för att slippa samtliga utsläpp (jag bor på ett sätt som i förhållande till stallets geografiska läge ställer till det med flera mils extra bilkörande om jag ska ta ut hästarna innan skolan). Det var lite det som var tanken när jag flyttade hit, i mitt förra stall skötte jag alla utsläpp själv, men där var det genomförbart. Det som stör mig är att jag betalar för en service som inte utförs.

Att ställa upp för varandra ser jag också som en självklarhet, nästa gång kan det vara jag som behöver en hjälpande hand. Men jag har också talat om för personen att det absolut inte är några problem för mig att med kort varsel ta in personens hästar, eller ta en kvällsfodring då och då. Men att släppa ut samtliga hästar fungerar inte riktigt för mig, och jag har absolut inte tid att få flera extra boxar att mocka. Jag anser egentligen att har man en rörelse (som man ändå får anse att den här personen har, då hen tar emot pengar för att sköta vissa tjänster med mina hästar), så får man också planera semesterresor eller om man ska sova borta i god tid. Det har till och med hänt att personen har ringt samma morgon om att jag måste ta ut hästarna.
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Seriöst ... Tyvärr ... Det lär inte finnas en enda grej som skulle lösa din situation oavsett argument , samtal med stallägare osv osv . Är det som du skriver så faktumet att stallägaren så gravt verkar sakna ens mest fru erläggande nivå av allmänt sunt tänk och upplägg och dessutom samvete att ringa och kräva utsläpp på noll varsel trots att det ska ingå osv , säger allt för mig .
Flytta därifrån . Helst igår . Du har inget skriftligt kontrakt och det muntliga efterlevs inte det hållet så uppsägningstid känns helt icke existerande i sammanhanget .
 
Sv: Ett litet stalldilemma

Min stallägare ger mig sitt arbetschema, jag inrättar insläpp och utsläpp så att hon kan få sova ut, slippa ta in hästarna när hon arbetar sent. Dagar då hon behöver hjälp, komuniceras i förväg, gärna en vecka i förväg. Jag skulle aldrig klara av att dela stall med någon som inte har framförhållning. Visst ställer jag upp om hon är sjuk eller det händer något men vi planerar veckans göromål i god tid. Nu behöver vi inte planera så mycket då vi känner varandra väl och jag vet vad som förväntas av mig.
Oorganiserade människor klarar jag inte av. Människor som ber om hjälp i sista stund, går bort, det är oartigt och genererar bara stress för båda parter (förutsatt att det inte är något akut problem).
Känner du lika dant, att du vill ha struktur på dina arbetsuppgifter verkar det som om ni två är för olika helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 480
Senast: Skye
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 616
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp