"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Att du tycker att travsporten inte är rumsren..varför tycker du inte det...Är det pga din granne eller har du stor inblick i travsporten ?


Min granne vet jag inget om, jag ser bara hans hästar från min gård. Mer vet jag inte.

Men vår familj har alltid varit intresserad av trav. Haft bekanta som haft och har travhästar, en morbror som haft travhästar, där jag red när jag var liten var det uppfödning av travhästar, så intresset har alltid funnits.
Min mamma har tex jobbat mycket förr i restaurangen på axvalla travbana. Där hade hon mycket kontakter, och både tränare och ägare var ofta där för prata eller bara äta en bit mat..
En gång såg hon bla hur de gjorde med en häst som vägrade gå. Då tog de traktorn, spände fast hästen ihop med traktorn med lina och sen körde de i väg...... Hästen ramlade, de stannade, hästen reste sig, sen körde de igen. Då insåg hästen det var bättre att gå...
Ska fråga min mamma om hon minns vem tränaren var.

Visst är detta bara en händelse. Och förekommer säkert inte som något vanligt. Men att säga att travsporten är felfri, det går inte.
Hur som helst, så anser jag att hästarna får slita. Jag anser det är fel att de ska tränas så hårt för orka och springa fort.
Skulle vara väldigt intressant och se hur många som skulle hålla på med trav om pengarna togs bort. Då är det nog inte själva hästen och travet som är intresset längre, så att de fortsätter för det är roligt. Och nu tänker jag på elithästarna, de får slita.
Och det är för jävligt att man börjar så tidigt med hästarna, de tävlar vid tidigt ålder och de är inte ens färdigväxta.

Men nu sätter jag stopp, måste få annat gjort. :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Men ge dig..menar du att banveterinärerna inte gör sitt jobb, dessutom är allt på riksnivå. Vi får inte använda utrustning som ridfolk får använda t ex.
>>Att darenius kunde diagnosticera lungblödning på¨hästar utan undersökning så säger det en hel del om hur han fungerar

De säger ju själva att de inte alltid kan göra sitt jobb. Var ju heller inte så himla längesen det kom upp i media. De intervjuvade en veterinär, som förövrigt inte vågade visa sitt ansikte i tv. Varför kan man undra :confused:
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

En gång såg hon bla hur de gjorde med en häst som vägrade gå. Då tog de traktorn, spände fast hästen ihop med traktorn med lina och sen körde de i väg...... Hästen ramlade, de stannade, hästen reste sig, sen körde de igen. Då insåg hästen det var bättre att gå...

En gång såg jag en som slog en schnauzer, då insåg jag att jag in te ska ha en sån och alla som har såna är djurplågare...inser inte du vad du pratar om ? Vi pratar om helt olika saker du o jag...jag om extremavel och du om vad din mamma såg på en travbana. Ge dig nångång
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

De säger ju själva att de inte alltid kan göra sitt jobb. Var ju heller inte så himla längesen det kom upp i media. De intervjuvade en veterinär, som förövrigt inte vågade visa sitt ansikte i tv. Varför kan man undra :confused:

Vem vågade inte visa sitt ansikte.,...en fegis ??? Som de två kärringarna som var cavallieruppf?
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Skulle vara väldigt intressant och se hur många som skulle hålla på med trav om pengarna togs bort

Undrar hur många som skulle hålla på med extremavel om ingen köpte hundarna :angel:
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Fattar inte frågan.
Du blandar ihop defektavel på hund med tävlingsproblem på travare(på travarare ägnar man sig definitivt inte åt defektavel, däremot åt det vanligt att man betäcker ston som inte håller) därfär får du gärna skilja ut problemen. Sjäv har jag kritiserat o fått skit för bägge.
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Den vanligaste hundköparen, den som bara vill ha "hund" som familjemedlem. Inte hålla på att träna eller ställa ut, har köpt att "renrasiga är sjukare". Varifrån detta kommer vet jag inte men det ligger inte någon stor organisation bakom, vad jag vet. Men jag har tagit reda på att i SJV är 29% av alla hundar en flerrashund. Nästan var tredje hund i Sverige! Och då finns det även ett mörkertal som fortfarande inte är registrerade och de är sannolikt flerrashundar de också.

Jag tycker att SKK verkligen har misslyckats med sina lanseringar av renrashunden. Istället för att "kasta skit" på korsningarna borde det istället ha lagts krut på att lyfta fram hur bra renrasen är att satsa på. Jag tycker, som flera andra här i tråden, att SKK är veka och inte vågar sätta gränser för dessa stackars hundar som får lida för att människan har ideal.

Nu talar du i nattmössan, tror jag... Om 29 procent är blandraser så är fortfarande majoriteten renraser. I det fallet tror jag att vi i Sverige har en förhållandevis hög andel renrasiga hundar jämfört med tex. USA (som är ett land jag kan referera till). Här är hundsporten med brukshundklubbar osv ganska folklig medan man i USA har antingen breeders-aktiviteter eller "hundaktiviteter" och där hundarna benämns labrador-mutt, german shepard-mix osv. Jag har heller inte sett någon kampanj där SKK "kastat skit på blandraser", var har du sett den?

Precis som framkommit tidigare i tråden så är denna diskussion också en fråga om kultur och ett lands mentalitet. Jag är tex. inte förvånad över att SKK är så motsägelsefull när det gäller kuperingsförbudet. Vi var snabba att fördöma kuperingen, men har inte haft mod att stå upp för det på riktigt, utan accepterar kuperade hundar från andra länder... Mycket av vår kultur handlar om att medla och att inte "ställa till det" så detta beslut att liksom vara snäll mot djuren, men helst inte reta upp något annat land gör att i alla fall jag tolkar det som ett uttryck för vår kultur.

Jag tycker debatten renras kontra blandras känns överflödig då "mörkertalet" om antalet blandrashundars existens är irrelevant i den här diskussionen. Frågan är hur vi gör för att få fler människor som väljer att köpa en renras att engagera sig?

Vad jag förstår så har BBC:s dokumentär satt fart på diskussionerna och jag tvivlar på att "vanliga hundägare" i England skulle tycka annorlunda än vi.

Jag har gott hopp om att kennelklubbarna kommer att få börja jobba mer strategiskt med fler regler för uppfödandet om de skall kunna ha allmänhetens förtroende. När väl kuperingsförbudet slog igenom i Europa så visade det sig att människor (mot alla odds) accepterade de nya lagarna. Länder som fortfarande kuperar har många gånger uppfödare som inte gör det ändå, eftersom de numera följer "international standards". Det är en utveckling som i alla fall jag ser som positiv.

Om detta arbete att ställa högre krav på uppfödarna och förbjuda registrering av alltför närliggande parningar/ sjuka hundar utförs korrekt och där man kan visa resultat så kommer argumentet att en "blandras är bättre" inte alls vara lika självklar.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Efter 30 år är mina förhoppningar att kennellkubbarna på allvar kommer att jobba mer strategiskt tyvärr minimala.
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Efter 30 år är mina förhoppningar att kennellkubbarna på allvar kommer att jobba mer strategiskt tyvärr minimala.
PL

För 30 år sedn såg man inte effekterna lika tydligt som idag och jag tror att kunskapen (generellt) är högre idag. Vi ställer högre krav på föräldrar att behandla sina barn väl, vi har alltfler lagar och förordningar när det gäller djurhållning och ja... jag är positiv och tror att människor med mer insikt också fattar mer genomtänkta beslut.

Medias intresse påverkar inte minst och eftersom vi lever i en högst medial tid där möjligheterna att yttra sig är närmast oändliga så ser jag inte hur kennelklubbarna skall kunna få arbeta i det fördolda?

Möjligen kan det vara så att hundintresset har förskjutits från att ha en kompis i vått och torrt till att bli ytterligare en pryl och då kan vi knappast räkna med engagemang byggt på empati för hundens väsen.

MEN - ju fler som gör som Grana, skriver till rasklubbar, eller ju fler som går med i SKK för att de vill påverka eller som Martha som ganska (ähum onyanse... äh, osminkat :angel: ) uttrycker sitt engagemang för att få till en förändring - ju bättre.

Jag tror inte Marthas ilska gentemot SKK är konstruktiv i längden, men kan kortsiktigt få klubben att vakna till. Självklart måste SKK få veta att människor blir urförbannade när de får ta del av denna cynism och okunnighet inom etablissemanget. Granas ambition att i det lilla försöka förbättra en ras som har problem och dessutom kommunicera vikten av att andra också agerar tycker jag är mycket klok och hedervärd.

Men vi är olika, du är pessimisten och jag är optimisten. Jag tror på kommunikation och engagemang. Jag önskar att alla hundägare försöker sprida så mycket kunskap som möjligt och att man är öppen med de problem som finns.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Ja men jag har sett vad om hänt på 30 år(tror du jag sovit som törnrosa), så jag uttalar mig inte från hur det såg ut för 30 år sen!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Ja men jag har sett vad om hänt på 30 år, så jag uttalar mig inte från hur det såg ut för 30 år sen!
PL

Ok. Varför tror du utvecklingen gått så långsamt då? Och har det dessutom gått långsamt? Kanske är det så att det "skulle" ta drygt hundra år innan mänskligheten på allvar börjar se resultatet av galenskapen?

Jag tror inte kennelklubbarna är annorlunda än biltillverkarna. Det är snabba resultat, pengar och ära som driver människor snarare än etik och moral. Djuret är en ägodel, vare sig vi vill erkänna det eller inte.

Har du inom din profession agerat för att öka kunskaperna hos medlemmarna inom SKK? *nyfiken fråga*
 
Senast ändrad:
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Det är väl inte så svårt att läsa på SKK's hemsida att det är skit med blandras men väljer du renras så vet du vad du får. I helsike heller. Jag köper en renras och kan få en lika sjuk hund som om jag hade köpt en blandras. Man optimerar chanserna heter det om jag väljer den renrasiga. Det finns ingen statistik någonstans vilken som är friskast. Men det finns en myt (?) att blandningen är friskare. Och den finns även bland renrasägare. Någonstans måste det ju komma ifrån. Var?

Att det finns 29% flerrashundar i Sverige måste väl vara ett misslyckande för SKK? Vad gör man åt det, jo, man godkänner hundraser som är avlade att de inte kan gå, andas eller föda sina egna valpar på naturligt sätt.
Inte undra på att folk väljer flerrashundar.

Berin - som äger två renrashundar
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Men kennelklubben här i landet försöker visa upp sig som ngt mer än bilförsäljare, är de inte bättre har de inget existensberättigande.
Ja jag o min kolleger har på olik nivåer jobbat hårt med detta .
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

En gång såg jag en som slog en schnauzer, då insåg jag att jag in te ska ha en sån och alla som har såna är djurplågare...inser inte du vad du pratar om ? Vi pratar om helt olika saker du o jag...jag om extremavel och du om vad din mamma såg på en travbana. Ge dig nångång

Gud vad barnslig du är ...
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Du blandar ihop defektavel på hund med tävlingsproblem på travare(på travarare ägnar man sig definitivt inte åt defektavel, däremot åt det vanligt att man betäcker ston som inte håller) därfär får du gärna skilja ut problemen. Sjäv har jag kritiserat o fått skit för bägge.
PL

Jag blandar inte ihop nånting. Jag tycker att båda är skit. Både travet och extremaveln.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Men kennelklubben här i landet försöker visa upp sig som ngt mer än bilförsäljare, är de inte bättre har de inget existensberättigande.
Ja jag o min kolleger har på olik nivåer jobbat hårt med detta .
PL

Det instämmer jag i! :bow:

Som du ser ovan så är jag inte okritisk till ex. kuperingsförbudets dubbelmoral. Men om SKK inte har något existensberättigande så är det i så fall många organisationer som borde försvinna och hur går det då med grundlagens föreningsfrihet?

Jag uppskattar dina och dina kollegors engagemang, men kanske är ni också för "milda" i era ansträngningar? Varför har ni inte fått större gehör?

På tal om bilförsäljare, många djurhandlare av olika slag påminner ganska mycket om bilhandlare - så det kanske inte är konstigt att också den klubb som organiserar uppfödarna också ses på det viset?

Jag förundras ofta över Hundsports påfallande lilla intresse av att problematisera sin egen verksamhet och där man okritiskt publicerar långa reportage om hundmatstillverkare där resan blivit betald av företaget som vill sälja produkten, alternativt låter A. Hallgren skriva om sina metoder samtidigt som han på annan plats i tidningen säljer sina böcker/cd-skivor etc.
Journalistförbundets etiska regler borde kritisera flera av de reportage som skrivs.

Så - för att summera, jag hoppas att du förstår att jag inte är okritisk till SKK, men mitt engagemang ligger i att försöka förändra inifrån organisationen snarare än att bara utifrån fördöma den.

Vilket är ditt alternativ?
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Det är väl inte så svårt att läsa på SKK's hemsida att det är skit med blandras men väljer du renras så vet du vad du får. I helsike heller. Jag köper en renras och kan få en lika sjuk hund som om jag hade köpt en blandras. Man optimerar chanserna heter det om jag väljer den renrasiga. Det finns ingen statistik någonstans vilken som är friskast. Men det finns en myt (?) att blandningen är friskare. Och den finns även bland renrasägare. Någonstans måste det ju komma ifrån. Var?

Att det finns 29% flerrashundar i Sverige måste väl vara ett misslyckande för SKK? Vad gör man åt det, jo, man godkänner hundraser som är avlade att de inte kan gå, andas eller föda sina egna valpar på naturligt sätt.
Inte undra på att folk väljer flerrashundar.

Berin - som äger två renrashundar

Jag tror faktiskt inte att blandrasköparen väljer en blandras därför att bulldoggen är osund. Jag tycker att du överdriver och förvanskar när du inte också vill se att en hel del raser är av god kvalité.

Var myterna kommer ifrån vet inte jag. Själva definitionen för en myt är att den är av okänt ursprung och inte alltid sann. Så länge man vet det... fine.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 304
Senast: Sandora
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp