"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Fysikt troligen ja, mentalt troligen en idiotkorsning.
PL

..

Jag måste bara säga att du talar i nattmössan. :confused: Att korsa två raser som har snarlika problem och inte har genomgått hälsotester så är risken stor att få sjuka valpar. Speciellt om man vill fortsätta avla på avkommorna dessutom, då försvinner ju vilken korsningseffekt man nu var ute efter och då blir ju avkommorna bara sjukare än allra första generationen.

Jag förstår om du menat korsa två väldigt olika raser som inte har likartade problem och därav blev nedärvningen mer begränsad om anlagen är recessiva, så finns ju risken för mentalt skräp istället. Men det är ju inte "all utkorsning" som kan ske.

Sen har jag tittat runt efter den rena definitionen av buskavel och jag har fått fram två alternativ:
1. Avel efter två oröntgade, otestade föräldrar utan stam.
2. Avel efter ett icke godkänd avelsdjur.
Nu vet jag inte vilken du definerar som buskavel men jag definerar det som nr. 1. Och det är inte ok. Att avla på mediokra djur är ok men djuren ska ju vara friska! Det vet man ju inte om man inte kollat upp så gott man kan. Man kan heller inte i alternativ 1. leta upp släktens sjukdommar, du kan ju ha ex. EP någonstans inte så långt bak och riskerar att nedärva de generna också.
Vid alternativ 2. så tycker jag att om djuret i sig är friskt och djuret blev icke godkänt av kanske.. ja höjd eller kanske någon defekt som inte nedärvs så tycker jag att om man planerar och har ett mål med sin avel kan man gott använda djuret.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Har du tillräckligt med kunskap om genitik för att påstå att jag talar i nattmössan?
Även när man korsar närbesläktade raser med likartade problem breddar man faktiskt avelsbasen/ökar den genetiska variationen! Om man sen är korkad nog att inavla avkommorna är ngt helt annat.När vi nu talar om schäfer rottis är de gemensamma problemen ffa höfter ett troligen mulitfaktiorellt problem som finns hos alla medelstora/stora raser o som vi måste hålla koll på men aldrig kommer att kunna avla bort.
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Ja om vi korsar två champion basset hound med noll markfrigång o hudveckseksem så är det inte buskavel men är garanterat nosunt o minskar med största sannolikhet den genetiska variationen.
Men enligt SKK är det väl det bästa vi kan göra.
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Gud vad barnslig du är ...

Är det jag som är barnslig?

Enl dig får jag inte ha ens åsikter om osund extremavel för jag håller på med trav :crazy: Bara för att din mamma har sett en som plågat en travhäst en gång...
Jag tycker det är hemskt att se att folk försöker blunda för vad som händer med dessa hundar...
och jag tycker det är konstigt att jag inte får reagera för jag har travhästar och en renrasig hund...DET är barnsligt och framförallt underligt.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Att jämföra hundar med hästar kanske haltar lite i det här sammanhanget. Såvida man inte pratar om Miniatyrhästar, som ju föds upp nästan enbart för Show/utställning, och där man kan se rena missfostren, allt i litenhetens förtrollande namn!
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

same shit ...det gäller ju även kattavel och all avel som inte gynnar djuren. Det var inte jag som drog upp travhästen i denna tråden.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

F´låt det var inte menat till dig personligen, jag har lite dålig koll på vem som har vilken åsikt i den här röran...! :o
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Även när man korsar närbesläktade raser med likartade problem breddar man faktiskt avelsbasen/ökar den genetiska variationen!

Men vad spelar det för roll om hundarna, trots ökad genetisk variation, bär på samma sjukdommar. Poängen med att späda ut blodet är ju att man inte ska ha en så pass hög inavelsgrad som man har idag och minska trycket på alla sjukdomar som förekommer inom en ras. Men nu når man ju inte målet om man korsar med raser med likartade defekter?

Om man sen är korkad nog att inavla avkommorna är ngt helt annat.

Jag sa inget om att inavla?
Men man måste ju avla vidare på individerna och då måste de ju vara friska. Att bara korsa hundar höger och vänster känns ju som att vi ligger på samma nivå som engelska kennelklubben då ju. De kräver inga hälsotester för sina avelsdjur.

När vi nu talar om schäfer rottis är de gemensamma problemen ffa höfter ett troligen mulitfaktiorellt problem som finns hos alla medelstora/stora raser o som vi måste hålla koll på men aldrig kommer att kunna avla bort.

NU tog jag det som ett exempel men det kan ju appliceras på en rad olika sjukdomar som är utbredda över flera raser.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Ja om vi korsar två champion basset hound med noll markfrigång o hudveckseksem så är det inte buskavel men är garanterat nosunt o minskar med största sannolikhet den genetiska variationen.
Men enligt SKK är det väl det bästa vi kan göra.
PL

Nej men vad är definitionen på buskavel enligt dig då?? Är det oplanerad avel? Eller planerad och osund avel? Eller vadå?
Sedan: Hur många basset hounds, jämfört med världens totala antal individer av rasen, tror du faktiskt ser ut som hundarna gjorde på dokumentären? Hur många extremavlar egentligen på sina djur? Är det alla eller bara ett fåtal uppfödare som faktiskt gör så?
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

*kl*

När jag rensade den här tråden för 3:e gången så bestämde jag mig för att låta den få EN chans till. Nu har ni haft hela helgen på er att skriva fritt (då jag har roat mig med slalomåkning) och pajkastningen har fortsatt.
Därför låser jag tråden och så fort snön är borta på min bakgård ska min Jack Russell få gräva ned den där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 304
Senast: Sandora
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp