"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Mitt alternativ är att från olika håll ge saklig kritik så att SKK måste ompröva sin inställning.o faktsikt våga ta ställning mot FCI åtminstone när det gäller svensk lagstiftning.
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Mitt alternativ är att från olika håll ge saklig kritik så att SKK måste ompröva sin inställning.o faktsikt våga ta ställning mot FCI åtminstone när det gäller svensk lagstiftning.
PL

Men SKK har ju gått ut med nya direktiv till alla domare där de har kollat extra noga på vissa raser och även skrivet vad man ska kolla extra noga på.

De man kollar extra noga på är indelade i 3 grupper där Observandum är det mildaste och Åtgärder krävs är den hårdaste.

Ex Mops har hamnat i gruppen Ökad uppmärksamhet och det står så här om Mops.

Mops
I rasen förekommer
• andningsbesvär som kan förknippas med trånga andningsvägar i form av knipta
näsborrar och/eller otillräckligt utrymme i svalg och bröstkorg.
• hud- och ögonproblem med inflammationer/ skador pga. kort nosrygg och/
eller överdriven mängd lös hud som stör ögonens och nostryffelns funktion.
Annan anledning till skador är felaktig, strittande (frånstående) hårda pälshår
på nosrynkan vilka skaver på hornhinnan.
Särskild uppmärksamhet ska därför fästas vid andningsförmåga samt hud- och
ögonstatus.
Standardtexten har inte krav på nosrynka, varken hel eller delad.
Skev underkäke och/eller slapp tunga, s.k. tungfel är alltid diskvalificerande.


Det är ju första året som dessa "regler" har kommit och de ska utvärderas varje år. Hundraser kan försvinna från listan och de kan även läggas till.


En länk till hur blanketten ser ut som domaren ska fylla i efter varje utställning om den har dömt en hund som finns med på listan.

http://www.skk.se/pdf/funktionar/utvardering_srd_sv.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Vilka myter?
Med tanke på vilken enorm upsplittring på för för många för små raser vi har idag så är all utkorsningb av godo rent fysiskt. Mentalt däremot är en stor del av dagens blandraser rena idiotierna.
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Nej mentanke på att "alla" varit medvetna om problemen i decennier så tillåteter jag mig att tvivla på allvaret i SKKs skrivelse.
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Med tanke på vilken enorm upsplittring på för för många för små raser vi har idag så är all utkorsningb av godo rent fysiskt.

Så att korsa en oröntgad schäfer med en oröntgad rottweiler är av godo? :confused:
PLANERAD och seriös utkorsning är mer än välkommen, men att sätta ihop en komochhjälpmig korsning mellan två raser som kan bära på sjuka gener ser jag inte som något gott alls, absolut inte fysiskt.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Ja har suttit vid honnörsbordet vid en av SKKs större utsällningar o försökt diskutera avelsproblem men då fanns det inga!
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Så att korsa en oröntgad schäfer med en oröntgad rottweiler är av godo? :confused:
PLANERAD och seriös utkorsning är mer än välkommen, men att sätta ihop en komochhjälpmig korsning mellan två raser som kan bära på sjuka gener ser jag inte som något gott alls, absolut inte fysiskt.
Fysikt troligen ja, mentalt troligen en idiotkorsning.
PL
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Länge sen men innan nen färska obslistan har vi bara sett en försämring på extremraserna.
'Pl
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Jag tror faktiskt inte att blandrasköparen väljer en blandras därför att bulldoggen är osund. Jag tycker att du överdriver och förvanskar när du inte också vill se att en hel del raser är av god kvalité.

Var myterna kommer ifrån vet inte jag. Själva definitionen för en myt är att den är av okänt ursprung och inte alltid sann. Så länge man vet det... fine.

Nä, men däremot att renrashundar är osunda. Golden är sönderavlade likaså schäfern heter det (och alla pitbullsliknande hundar ÄR kampdjur som inte går att ha i en familj). Folk generaliserar. JAG vet att en hel del raser är relativt friska och att många rasklubbar har jobbat bort stora problem med hundarna. Men många hundköpare vet inte ens att det finns rasklubbar eller vad som finns för problem med vissa raser. Jag visste faktiskt inte att det var så illa med Cavalier King Charles Spaniel t ex. Men efter det här programmet har jag hört flera f d C K C S-ägare bekräfta att även deras hundar har varit sjuka.

Det kanske är dags för SKK att avsätta pengar till en studie som dödar myten då. Att ta fram fakta på att rasrena är friskare och sundare.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Som du ser ovan så är jag inte okritisk till ex. kuperingsförbudets dubbelmoral. Men om SKK inte har något existensberättigande så är det i så fall många organisationer som borde försvinna och hur går det då med grundlagens föreningsfrihet?

Fast just ang kupering så är det nu inte tillåtet att ställa ut kuperad hund oavsett vilket land den kommer från, om den är född 2008-01-01 eller senare.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Fast just ang kupering så är det nu inte tillåtet att ställa ut kuperad hund oavsett vilket land den kommer från, om den är född 2008-01-01 eller senare.

hmm... ja... nu är det bättre sent än aldrig, men...

Det känns som en klen tröst att detta infördes för ett år sedan när förbudet ägt rum sedan 1989 (?). 20 år... knappt.

Jag är böjd att hålla med P_L... myrsteg. :crazy: Andra länder anammade förbudet direkt oavsett ursprungsland.

Nu skall jag avsluta mitt engageamng i den här tråden för det tjänar ingenting till att upprepa sig. Jag tycker att BBC:s dokumentär (även om den var vinklad) och annan medial uppmärksamhet på tokerierna är vällovlig och jag hoppas att utvecklingen inte skall gå lika långsamt i 30 år till.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Att det går med myrsteg håller jag med om...
Men, om alla som tycker att det går med myrsteg börjar kämpa lite för att få någon förbättring kan vi nog göra myrstegen till chihuahuasteg och sedan, efter ett tag, få dem till grand danois-steg och efter det till greyhound-galopp-steg. Men det kommer ta tid, ja.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Mitt alternativ är att från olika håll ge saklig kritik så att SKK måste ompröva sin inställning.o faktsikt våga ta ställning mot FCI åtminstone när det gäller svensk lagstiftning.
PL

Absolut. :bow:

Och där har många intressegrupper ett stort ansvar. SKK bör offentliggöra sjukdomsstatistik som någon i tråden föreslog, försäkringsbolagen kan också bidra med information samt kan veterinärer och andra kunniga på anatomi/genetik/sjukdom och hälsa bidra med kunskap.

Ett tänkbart bekymmer i detta är dock att det även inom statistiken finns felkällor och forskning och veterinärkunnande är inte alltid överens heller. Så, lätt är det inte...

Jag tänker närmast på min bekanta som är vetererinär och inte ser problemet med att hon skaffade sig en shar pei...

Vad jag vill säga är att fullständig enighet nog är en utopi och att kunskap också i viss mån beror på värderingar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 304
Senast: Sandora
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp