Ett värdigt slut

Sv: Ett värdigt slut

Jodå, jag är säker på att det finns hästar som är extrema och som inte vem som helst klarar av att hantera...MEN...jag tror inte att dom är så många och så vanliga som man ibland skulle kunna tro när man läser här på forumet.

Jag har också folk i mitt stall som bla påstår att deras häst inte går att ha uppbunden för att den sliter sig. Konstigt nog går det hur bra som helst att bínda upp hästen när det inte är ägaren som gör det. Är den hästen svår då eller är det ägaren som gör den svår?

Jag är också mycket medveten om att det finns en hel del människor som inte är redo att ha egen häst men det finns också många bra och kunniga hästägare. Enligt ditt scenario skulle ju ingen hästägare någonsin våga sälja sin häst men så ser det ju inte ut i verkligheten.

Det är bara att läsa här på forumet för att inse hur låg kunskapsnivån faktiskt är. Har man en äldre häst med lite speciella vanor hamnar de bland lågprisdjuren. Lågprishästar köps av de som inte har en strålande ekonomi, och vissa tror de kan göra ett klipp med en billig häst som går att tävla och rida fullt.

Så berättar man det säljaren vill höra och får köpa hästen, vilket sällan är lyckat. Vi står granne med två stora inackorderingsstall och jag kan säga att jag dagligen ser både det ena och det andra vansinniga hästrelaterade experimentet.

Har man en äldre häst och/eller med speciella vanor tycker jag man ska ta med i beräkningen att låta den vandra vidare OM man inte hittar rätt matchning vid ett avyttrande.

Jag har stått i kollektivstall. Vilket innebär lågt pris. Vilket innebär att folk som egentligen inte har råd att ha häst hamnar där med jämna mellanrum. Hästen får inget kraftfoder om man inte kan stjäla det från någon stallkompis. Inget hö för det kostade för mycket den här månaden. Inga nya skor den här omgången, för sjukersättningen var för låg eftersom jag var förkyld två veckor.

Skämtar du? Det kan väl inte vara på riktigt? :eek:

Ibland så undrar jag om det inte är bristande insikt som gör att somliga diskussioner uppstår. Självklart ser det ut så här på vissa ställen, rätt många ställen under 2009 och första delen av 2010.

Tidningen Ridsport har t o m slagit upp det stort - att folk inte tillskottsfodrar på betet i år för de har inte insett att det behövs (bristande kompetens) eller inte haft råd (bristande ekonomi).

Det är så här det ser ut i Sverige. Hästar far illa för att människor anser att det är en rättighet att ha häst. Även om man inte har förutsättningar till vettig hästhållning.

*KL*

Hästmänniskor har bland den värsta dubbelmoralen av alla människor jag mött..

Här på buke ser man ofta folk som orerar om hur FEL det är att döda friska djur medan man samtidigt äter andra (friska) djur med god aptit.
Varför är hästens liv mer värt än kalvens?

Jag älskar mina hästar men ridningen är min HOBBY. När min unghäst konstaterades ha kissing spine så funderade jag inte så länge på hur jag skulle göra. Jag hade bara råd med en häst. Då spara en häst som KANSKE kunnat leva ett långt liv men aldrig vara fullt ridbar eller slakta? Jag valde det senare eftersom jag har ridning som hobby & alltså vill kunna rida & samtidigt slippa gå & oroa mig för att min häst har ont.

Enligt vissa här gör det mig till en sämre människa. Det håller jag inte med om. Hästar är fina & trevliga djur men jag gör ingen större skillnad på dom & våra får vad gäller deras livsvärde.

Jag håller inte med dig om att det är självklart att det ser ut såhär. Jag har nog aldrig sett det iaf. Åtminstone inte att ägaren inte har råd att sko/fodra osv. Möjligtvis att de kanske inte haft råd att träna/tävla så mkt som de velat eller köpa det där dyra täcket/sadeln de vill ha, men sånt är ju sekundärt egentligen. Visst för mig är det lika viktigt att köpa snygga prylar som att mata hästen ( typ iaf ;) ) men det är ju för att jag kan ha bådeoch.
Nej usch det du beskriver låter hemskt :/

Det är bara att läsa här på forumet för att inse hur låg kunskapsnivån faktiskt är.

Jag tänker inte säga emot dig punkten för du har helt rätt i att det finns en hel del här som har en väldigt låg kunskapsnivå. Det finns också en minst lika stor del som har en ganska stor kunskap och erfarenhet.

Vad hände med den gamla frasen som så ofta dyker upp här: Man blir aldrig fullärd. De flesta som skriver här gör det ju för att få veta mer. Javisst, det finns säkert bättre sätt att lära sig saker på men jag tror ändå att Buke fyller en funktion för många som inte har så stor kunskap.

Jag hade själv aldrig hört talas om foderanalys innan jag började läsa här. Å andra sidan hade jag ingen egen häst när jag blev medlem. Ägaren till medryttarhästen och även ridskolan som jag red på gjorde aldrig några analyser så jag hade ingen lärde mig det i "verkligheten".

Men...jag är helt för att det borde finnas nåt slags "körkort" för att få skaffa häst. Det skulle alla ha nytta av...speciellt hästarna.

/Speedis, som nu har svävat iväg lååååångt ifrån trådens kärnfråga :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 348
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
942
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 525
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V