Ett värdigt slut

Sv: Ett värdigt slut

Nu har jag läst igenom tråden igen men jag kan inte säga att jag hittar någon som dömmer TS som person. Däremot finns det ett par stycken som starkt fördömmer själva handlingen vilket jag tycker är en helt annan sak. TS bad ju faktiskt om åsikter och det fick h*n.

Varför är det fel åsikt att inte tycka det är ok att avliva en frisk häst? Vad är det som är så rätt med att avliva för att man själv inte vill/orkar/kan/har råd att ha kvar en häst? Bara för att man får och kan?
Nu menar jag frisk häst i allmänhet utan att peka ut TS. Hon har redan tagit sitt beslut och det är bara att acceptera eller respektera, vilket man nu tycker passar bäst in.

Det är inte fel att ha den åsikten, men att skriva t.ex. Citat "Jeg tyckar absolut inte synd om "ägeren"....du har i mina ögon tatt bort en sund och frisk häst och du har svikit dit djur." Man kan framföra sin personliga åsikt UTAN sådana här kommentarer till TS!

Kicki :laugh:

Ni får ha er uppfattning, men ni måste lära er att respektera att man kan tycka olika. Jag tycker som jag gör och att skrikaoch ropa gör ingen ändring på det..

Det handlar inte om att du/ni inte får ha er uppfattning eller att den inte respekteras! Det handlar om hur man uttrycker sin personliga åsikt utan att, som jag ser det angripa TS på ett otrevligt vis!

Tycker att både du och vargskogen har kunnat framföra ert personliga ställningstagande på ett annat vis. Ni borde ta och läsa igenom era inlägg en gång till och fundera på hur ni uttrycker er!

Men nu anser jag att den här tråden går rejält på tomgång, så nu får ni roa er själva! ;)

Morsning, Kicki :bump:

Kicki, du får nog ta och lära dig att man har rätt till egna åsikter, det är det ett forum handlar om..
Du hoppar ju på allt som inte hör till dina egna åsikter. Framför dina egna åsikter istället på ett sakligt sätt.
Det handlar inte om personliga påhopp, men anser man att något är fel har man rätt och tycka det, precis som du skriker här med stora bokstäver om vad du tycker är rätt.. och fel..
När ska du förstå att åsikterna här är delade och acceptera det....

Jag anser att det är fel att avliva ett friskt djur pga tidsbrist etc, det handlar inte om påhopp från min sida på trådstartaren, utan det är min åsikt och mitt sätt att leva efter..

Jag står fast vid den åsikten, oavsett hur mkt du än tycker att det är ett påhopp.. Tänka asig att att tyck annorlunda är detsamma som att göra påhopp.. suck är allt jag har att säga...

Om man inte har pengar och man inte har tid, vad ska man göra? Det går inte att trolla med knäna. Har man en svårplacerad häst, är det bättre att den får somna in hellre än att den hamnar hos fel människor.

Att omplacera äldre hästar blir sällan bra. Många hoppar på chansen att få en utbildad häst billigt och rider skiten ur den stackars pensionären. Det händer inte en eller två gånger, det händer 100 gånger.

Det är få hästägare som med ett glatt "tjohopp" väljer att ta bort sin häst. Man gör det för att man ser det som den bästa utvägen. Och det är faktiskt både min rätt och min skyldighet.

Nej, jag känner inte någon som kan trolla med knäna..
men vad jag vill ha sagt, att man tar på sig ett ansvar den dagen man blir häst/djurägare.. Ett livslångt ansvar.
är man inte införstådd med att det är ett livslångt åtagande man gör så ska man enligt min personliga mening inte heller skaffa sig något djur att ha själv..
Då kan man, i häst fall, bli medryttare, gå på ridskola etc etc etc.
Säljer man sin häst till någon som " rider skiten" ut den så har man inte gjort rätt referenskontroll anser jag.
Min gamling köpte jag som läromästare för 20 år sedan. han är pigg som en 10-åring fortfarande och har förstår inte alls att han är 36 år gammal..
Var ser man alla hästpensionärer någonstans? nej , just det, det finns inte så där jättemånga för de flesta av dem kostar bara pengar, kan inte ridas så mkt längre, går absolut inte att tävla mer etc etc..
Hur ofta står det inte i annonser att hästen säljes då ägaren ska ha ny tävlingshäst tex? Ut med det gamla som bara kostar pengar och in med det nya som man kan tävla med..
Det anser jag personligen är sorgligt.
Jag menar inte at man ska låta sitt gamla djur fara omkring till hem efter hem, men vd är det för katastrof som gör att man inte längre an ta hand o sin bästa vän?
vad är det man istället prioriterar som gör att man inte har råd eller tid längre?
När man känner att man inte har tid med sina barn längre, ska man då ordan nya hem till dem med? Nej, självklart gör man inte det och de flesta tycker att så kan man ju inte jämföra.. men det är just så jag gör, för varför är ett människoliv mer värt?
Vad är det som får oss människor att tro att vi kan slänga bort ett äldre djur när de inte längre passar i våra liv?
Då får man se till att sitt liv passar och göra andra val.
Jag är inte bättre än andra, ni är inte bättre än mig, men vi har olika åsikter.
jag värderar djurs rättigheter annorlunda än vad de flesta här gör.
Att tro att man gör sin häst en tjänst genom att avliva den för att man själv blir så upptagen att man inte anser sig ha tid för den individ som ställt upp i vått och torrt?
Det är , för mig, ett naivt tänkande. Att beröva sitt djur ev 10-15 lyckliga år som betande pensionär för att man anser sig ha den rätten...
Att mena på att man inte vill bekosta en hältutredning för att hästen är 17 år men att det hade varit annorlunda om den var yngre? Alltså är hästens välmående och rätt till veterinärhjälp mindre för att den var äldre? Det för mig är sorgligt!
helt ärligt, undrar hur många det är här som har en 36 årig häst som fortfarande kan ridas och njuter av livet? Jag skulle sälja allt jag äger och har för att ge mina djur hjälp om de behöver.. Oavsett deras ålder så har de alltid rätt till veterinärvård när de behövs!

Vill man inte att sin häst ska vandra runt och man inte hittar rätt hem, ja, då får man bita i det sura äpplet och ha kvar den själv.
Min åsikt, punkt slut. Det är vad jag tycker oavsett vad ni andra tycker.

Sitt inte och skriv mig på näsan.

Vi har hästar som är både 20 år och 21 år och åker på hältutredning med dem om det behövs, så den kommentaren var helt onödig till mig.

Det ÄR ett livslångt åtagande. Men tar man bort hästen är livet slut och därmed åtagandet. Hästen är INTE min bäste vän, det är ett djur. Ett djur med behov vilket jag respekterar. Mina djur får allt de behöver och mer därtill, under sin livstid. Om jag beslutar att de ska vandra vidare, får de göra så.

Kan man inte ha kvar hästen, kan man inte ha kvar den. Så enkelt är det. Och det är upp till var och en att besluta.

Ha du din åsikt, men sluta tillskriv mig åsikter jag inte har.

som jag skrev, det var till trådstartaren, läs innan du uttalar dig.... Hon skrev själv att det var för att hästen var just 17 men hade den varit yngre hade det varit en annansak att göra hältutredning

Jag tycker tyvärr att din inställning, enligt min åsikt, är totalt fel. Sen får du tycka vad du vill, det är din rätt, men jag klagar inte på varken dig eller andra här, utan jag har en avvikande åsikt , som uppenbarligen folk här har problem att förstå.

Man har ett livsåtagande precis som du själv skriver, men det som skiljer vår mening åt är att folk här verkar tycka det är ok att avliva en frisk häst och då är " åttagandet slut"
Jag tycker det är ett hemskt sätt att se djur på.. Förskräckligt sätt..
men återigen det är min åsikt och låt mig ha den, såkan ni anda avliva era djur när ni inte orkar med dem mer eller vad det nu än är..

Inte lönt att ni skriver än det ena och än det andra, ni måste acceptera att man kan tycka olika, och oavsett vilka sammanhang ni än skriver eller hittar på så ändrar det inte min inställning.

Kicki...du är så bra på att ha en årsikt om vad andra människor skal tycka och inte tycka. Och tyckar dom annerlunda än vad du gör så er det enligt dig fel. Ha din årsikt och argumenter for den i stället for att berätte vad andra gör fel enligt dig!
Du tyckar dät är ok att ta bort en häst bara for den är gammel och jeg tyckar det inte. End of discussion! Vi kommer aldrig overnes om dette enme.

Lovis...Att din häst inte är din bästa ven och att du tar den bort när du önskar det...ja det säger vel bare en del om ditt sätt at ha djur på.
Försökar du låte proffesionel och tuff så låter det mer i mine ögon som patetisk!

Härligt, här dömer vi verkligen folk personligt. Jag är alltså patetisk. Tack för den passningen, personangrepp om något.

Om människor lär sig att respektera DJUR och deras behov, istället för att personifera dem hade många djur haft det betydlgt bättre än de har idag.

Döda hästar lider inte, och hellre ser jag att man tar bort sin häst än låter den halvsvälta för att kassan tryter. Jo, det är inte en utan många som gör så när ekonomin och hälsan inte tillåter mer.

Jeg kännar dig inte personligen så ett personligt angreb kan det inte bli, Men ett angreb på din holdning ja!
Precis som jeg er blivit angrebet på mina holdninger.

Om människor ville respektera djur som djur och inte människogöra dom....Jamen precis..jeg kan inte vara mer enig !
Har tyvär inte nånting med diskutionen, att avliva på grund av ålder, att göra.

När hälsen på en häst inte tillåter mer, är det självklart oss människors plikt att sörge for dom får fred, inte heller denne diskution.

Det finns riktig månge kärleksfulde hem. Ja vist kräver det en del job att hitta dom..men dom finns. Och vist skal man inte låte sin häst svälta...det är inte heller lågligt! Men så får man ta sitt ansvar och använda tiden att finde ett nyt hem.

Jag tror du måste lära dig skilja på åsikt och person. Du uttalar ett angrepp på mig som person när du skriver "Försökar du låte proffesionel och tuff så låter det mer i mine ögon som patetisk!"

Jag tycker inte samma sak som du, och argumenterar utifrån åsikt, men jag tillskriver inte dig några epitet som t ex patetisk.

Om det inte finns något lämpligt nytt hem - vad gör man då? När man haft hästen ute hos två fodervärdar som inte klarat av hästen och dess behov? Ska man låta hästen åka runt till ännu fler och bli ännu mer förstörd? Eller är det bästa att låta den somna in och slippa vara en vandringspokal mellan olika människor som inte förstår vad en häst kräver för att må bra?

Alla hästar tillhör inte standard 1A. Vårt fullblod skulle t ex aldrig kunna stå uppstallad i ett inackorderingsstall. Han behöver väldigt mycket omvårdnad, han är väldigt dyr i drift men har kommit i den ålder då han inte kan ridas fullt ut och är ett smärre helvete att sitta på eftersom hans kropp inte håller för den motionen hans hjärna kräver. Vem vill ha en sådan häst?

Om det inte finns något lämpligt nytt hem - vad gör man då? När man haft hästen ute hos två fodervärdar som inte klarat av hästen och dess behov?

Här kommer då en fundering från min sida.

TS skapade tråden för lite drygt 2 månader sedan och har under den tiden haft den ute hos två olika fodervärdar. I min värld har jag alltid fått höra att man kan räkna med att det kan tar minst 3-6 månader innan hästen har kommit tillrätta i sitt nya hem osv. Nånting som man alltid ska ha i åtanke när man skaffar en ny häst bla bla. Hur kan man begära att en häst ska ha acklimatiserat sig på bara en månad?

Så här skriver TS:
"Min häst fick vandra vidare till de evigt gröna ängarna idag. Det fungerade inte hos fodervärden, Han vantrivdes verkligen så jag tog hem honom igen. Efter en månads vånda så bestämda jag mig för att detta var det bästa för honom."

Då anser iallafall inte jag att man har gett hästen en rättvis chans. Hade TS skrivit att fodervärden hade misskött hästen så hade jag haft en annan åsikt.

Vilken fodervärd vill ha kvar en häst som vandrar, krubbiter, väver, slåss med hästar och människor och bara vantrivs? Nu säger jag inte att det är så i TS fall, men som hästägare hade jag i sådana fall tagit hem hästen.

Eller menar du att hästen ska plåga sig igenom sin fodervärdstid för att man som ägare i något allmänt infall tycker att det SKA gå? Vi har haft hästen installad på ställen som inte funkat. Hade vi stått kvar hade han sett ut som en vandrande vålnad och lidit som ett skadeskjutet vilt. Likadant kan det ju vara hos fodervärd.

Alla hästar tillhör inte standard 1A. Vårt fullblod skulle t ex aldrig kunna stå uppstallad i ett inackorderingsstall. Han behöver väldigt mycket omvårdnad, han är väldigt dyr i drift men har kommit i den ålder då han inte kan ridas fullt ut och är ett smärre helvete att sitta på eftersom hans kropp inte håller för den motionen hans hjärna kräver. Vem vill ha en sådan häst?

Jeg vett...har själv en fullblod som du beskriver och 7 andre fullblod. Så jeg vett vad dom kräver och kostar.
Men jeg har anskaffet dom och den glädje, arbejdsbyrde och uttgifft tar jeg på mig til den dag dom skal iväg for att dom inte kan leva mer, på grund av sjukdom eller alderdom.

Det tar tid att hitta ett nyt bra hem til sin häst, men är vi inte skyldiga vår häst att ge den al den tid de behövar. Det tyckar jeg.

Men man har också, som djurägare, en skyldighet (enligt mig) att ta ett beslut om avlivning för hästen. Varför är det bättre att ta bort en häst som lider än en häst som faktiskt mår bra? Varför måste lidandet komma innan vi ens funderar på att ta bort en häst?

Jag minns en dokumentär som gick för säkert 10 år sedan, det var en man som hade en gammal häst (strax över 30) och han hade tagit beslutet att ta bort den fast den var frisk. Varför frågade programledaren? Jo för att hästen hade ställt upp hela livet, sa mannen, och för att h*n förtjänar att gå vidare innan lidandet sätts in..

Vilken fodervärd vill ha kvar en häst som vandrar, krubbiter, väver, slåss med hästar och människor och bara vantrivs? Nu säger jag inte att det är så i TS fall, men som hästägare hade jag i sådana fall tagit hem hästen.

Varför överdriva så? De flesta hästar som jag har träffat på visar nån form av stressbeteende när de byter både ägare och miljö men riktigt så drastiskt brukar det inte gå till men det tror jag du är medveten om :D.

Så om du skulle råka ut för en bilolycka och bli liggande på sjukhus 2 månader så kommer allt att vara som vanligt för dina hästar? Hur har du testamenterat för att de ska få det bra hos garanterat bra ägare om du går bort under deras livstid?

Det är jätteroligt att du är en sådan människa som aldrig råkar ut för något som du inte styr över, och mycket kan man planera för - men vissa saker kan faktiskt göra att det bästa för hästen är att få vandra vidare.

Think outside the box. I dare you.

Om man inte har pengar och man inte har tid, vad ska man göra? Det går inte att trolla med knäna. Har man en svårplacerad häst, är det bättre att den får somna in hellre än att den hamnar hos fel människor.

Att omplacera äldre hästar blir sällan bra. Många hoppar på chansen att få en utbildad häst billigt och rider skiten ur den stackars pensionären. Det händer inte en eller två gånger, det händer 100 gånger.

Det är få hästägare som med ett glatt "tjohopp" väljer att ta bort sin häst. Man gör det för att man ser det som den bästa utvägen. Och det är faktiskt både min rätt och min skyldighet.

:bow::bow: sant, fler borde inse att de gör sina gamla hästar en björntjänst när de omplacerar dem (visst det KAN gå asbra och det är ju grymt isf, men tex en 25åring omplacerar man inte, den tar man bort).

Jag har stått i kollektivstall. Vilket innebär lågt pris. Vilket innebär att folk som egentligen inte har råd att ha häst hamnar där med jämna mellanrum. Hästen får inget kraftfoder om man inte kan stjäla det från någon stallkompis. Inget hö för det kostade för mycket den här månaden. Inga nya skor den här omgången, för sjukersättningen var för låg eftersom jag var förkyld två veckor.

Och det hamnar också hästar som inte trivs, som får stå på ställen de inte passar på - för att det är billigt och ägaren har inte råd att leta annan stallplats.

Då är det väl bättre att släppa taget, om man egentligen inte har möjlighet att ha häst, och inte tid att hitta rätt. Om det ens finns rätt människa som orkar med. Är inte risken att det blir ännu en av alla dessa vandringspokaler, magra staket med stress i blicken eller helt apatiska. Eller dessa hästar finns inte heller i den perfekta världen somliga beskriver, där man behåller sina djur till de somnar in i ens famn - självklart av ålderdom och utan att ha varit lidande och sjuka en dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 483
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka