Ett värdigt slut

Sv: Ett värdigt slut

!
dom som tror att deres häst bara kan leva med dom ...måste sätte sig litt in i djurvärden.
.

Vem är det som tror det!? Ingen här iaf.! Har hållit på med hästar i 42 år och varit mjölkbonde i drygt 22 år, så jag har en hyfsat bra "inblick" i djurvärlden! ;) Och det är jag nog inte ensam om i den här tråden.

Men alla djur är faktiskt INTE lika, det är individer och för vissa funkar det och för andra inte. Så allt är inte svart eller vitt och utifrån det måste man ju som djurägare agera.

Och jag tycker att vissa i den här tråden helt saknar empati och är väldigt snabba på att fördömma i sina inlägg. Sådana personer borde skaffa sig en inblick i andra människor liv i stället för att sätta sitt eget som norm!

Kicki :laugh:

Tycker det är absurt det ni skriver! Att det är lagligt att avliva sitt friska djur det vet jag och det är ju det jag menar när jag skriver att man inte har rätt att göra det.. Det är för mig SJUKT att avliva ett friskt djur, släcka ett liv som aldrig kan tändas igen..

Jag naiv?? Nej, knappast men som en del här resonerar så borde de inte få äga djur i min mening.

Då äter du inte kött heller....!?

Kicki :)

Låt oss anta att du blir fruktansvärt sjuk, inte får någon sjukersättning eller inkomst överhuvudtaget. Du har knappt råd med dig själv, ännu mindre hästen. Du äger en 22 årig travare som du inte får ett öre för. Skänker du bort den eller säljer billigt så riskerar den att hamna antingen som slaktdjur här eller i värsta fall Italien osv. Lånar du ut den så kan du lika gärna stå där efter en månad då de har tröttnat osv.

Hur gör du? Eftersom du anser att man aldrig nånsin ska ta bort en frisk häst......riskerar du hellre att hästen åker från hem till hem? För du ska jäkla inte tro att man kan lita på NÅGON när man säljer sin häst, folk kan verka så jäkla bra men i själva verket kan de vara rena skitstövlarna.

och det är en himla skillnad på en tävlingshäst och en gammal häst det kan jag lova dig, ju billigare häst desto större risk att de hamnar fel. Sad but true

Det är för mig SJUKT att avliva ett friskt djur, släcka ett liv som aldrig kan tändas igen..

Hur vet du att han var frisk? Vad vet du om vilka olika lösningar jag har försökt med innan jag tog detta beslut?

För övrigt vill jag ge alla er som stöttat mig här en stor kram för ert stöd och förståelse. Särskilt dig Kicki! Vi verkar ha samma syn på det här.

Startar man en tråd på ett forum så får man ju räkna med påhopp. Men jag blir förundrad över hur en del kan döma och bedöma en situation utifrån några rader i ett inlägg. Det finns ju oftast mycket mer i historien än det man skriver här.

T ex så har han varit hos två olika fodervärdar + hos mig bara i år. Han har alltså stått i tre olika stall och gått på två olika beten. Han var cool och anpassningsbar men det finns en gräns för hur mycket jag ville utsätta honom för.

Dessutom visade det sig hos fodervärd nummer två att han rörde sig orent i traven när han skulle arbeta. Även om det låter krasst så är en hältutredning dyr och han var 17 år. Hade min häst varit yngre hade det förstås varit en annan sak.

Jag är i alla fall stolt över mig själv som klarade av att ta detta beslut och stå vid hans sida ända till slutet. Det är det viktiga för mig. I mitt hjärta vet jag att det var rätt och det kommer ge mig frid i sinnet även om det otroligt smärtsamt.

Senast ändrad:

Vilken oerhört vacker häst du hade, och vilket fint beslut du fattade för honom. För mig är det den svåra delen med att vara djurägare, att behöva bestämma vad som händer sedan.

Vi har ett 20-årigt fullblod som inte ska behöva flytta från oss, den dagen han inte kan vara hos oss får han vandra vidare. Det är det ansvar jag måste axla som djurägare, att göra en bedömning över chanserna till ett gott liv. Vare sig det gäller flytt, sjukdom eller annat.

Minns din häst med glädje, även om tårarna just nu är ivägen. Och var stolt över att våga göra det rätta.

Tack för det! :laugh: Ja det har vi.

Håller med om att det är trist med folk som dömmer utan att ha alla fakta på hand. Men det säger mer om dem som personer än de kan tro. Att se sig själv som mall för hur allt bör vara om det är rätt, tyder ju både på bristande respekt för andra men även bristande erfarenheter i livet. Och ett ENORMT endimesionellt seende.

Som jag skrev tidigare, så är det ju bara att gratulera till något som är få förunnat....TOTAL kontroll av livet.

Och helt klart ska du vara stolt över dig själv och bry dig inte om de som anser att livet består av endast svarta och vita nyanser. De brukar få ett bryskt uppvaknande en dag! :D

Jag tycker du gjorde helt rätt. En död häst lider inte och nu vet du med säkerhet att han inte kommer att fara illa på något sätt. Det är ett hemskt beslut att vara tvungen att fatta, men det är ju för ens älskade hästs skull. Hade varit långt mer själviskt att göra det enkelt för sig och bara sälja iväg hästen och hoppas på det bästa, för det är verkligen lååångt ifrån alla köpare som verkligen är vad de utger sig för att vara :(
Så all heder till dig som faktiskt vågade och orkade fatta det jobbiga beslutet!

Jag kan citera mig själv i en annan tråd (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=13393430#post13393430)

Nordsvensken kommer jag att behålla så länge hon lever, skulle däremot något väldigt oväntat hända så jag absolut inte på något sätt kan ha kvar henne så skulle jag sälja. Hon är en lugn och trygg dam som mycket väl skulle kunna få det bra hos någon annan.

Varmblodet har vi dock beslutat att hon aldrig ska behöva lämna gården. Hon har varit med om mycket (för mycket) och har äntligen blivit en lugn, glad och harmonisk häst, men det har tagit ganska många år. När vi fick hem henne tog det nästan ett år innan hon stressade ner efter flytten. De senaste åren har hon bara gått och skrotat i hagen, men har aldrig mått bättre :) När vi inte kan ha kvar henne längre kommer hon att avlivas hemma på gården. Visst finns det säkert andra som skulle ta minst lika bra hand om henne som vi, men hur lätt är det att hitta just de hemmen? Ett 14-årigt varmblod som gått på travet som ung, inte utbildad, bakrädd (går inte att köra), avkastardrottning när hon känner för det, VÄLDIGT misstänksam och nervös med nya människor (blivit illa behandlad) och den enda hon litar helt på är min pappa... Annonsen skriver sig själv ;)

Som sagt, finns säkert bra hem för henne, men jag skulle inte våga chansa och riskera att hon blir en vandringspokal. Bara stressen det innebär för henne att flytta gör också att jag inte tycker det är värt det. Bättre då om hon får gå och ha det gott hemma i hagen med sin kompis så länge det går och sen få somna in där hon känner sig trygg och med människor hon känner och litar på.

Låt oss anta att du blir fruktansvärt sjuk, inte får någon sjukersättning eller inkomst överhuvudtaget. Du har knappt råd med dig själv, ännu mindre hästen. Du äger en 22 årig travare som du inte får ett öre för. Skänker du bort den eller säljer billigt så riskerar den att hamna antingen som slaktdjur här eller i värsta fall Italien osv. Lånar du ut den så kan du lika gärna stå där efter en månad då de har tröttnat osv.

Hur gör du? Eftersom du anser att man aldrig nånsin ska ta bort en frisk häst......riskerar du hellre att hästen åker från hem till hem? För du ska jäkla inte tro att man kan lita på NÅGON när man säljer sin häst, folk kan verka så jäkla bra men i själva verket kan de vara rena skitstövlarna.

:bow::bow:

Håller med om att det är trist med folk som dömmer utan att ha alla fakta på hand.

Ingen här har ju alla fakta på hand förutom TS så att någon annan kan göra en objektiv bedömning huruvida det var rätt eller fel är för mig en gåta.

Det enda vi vet med säkerhet är att TS hade full rätt att fatta vilket beslut som helst eftersom det var hennes häst.

Sen har jag lite svårt att förstå varför man överhuvudtaget ställer frågan? Man kan ju räkna ut med a**let att det kommer finnas både dom som applåderar och dom som tycker att man är en idiot. Det var ju också ganska uppenbart att TS redan hade en bestämd uppfattning för annars hade hon inte gått i försvar mot alla som hade en annan åsikt och tackat dom som höll med.

Jag förstår däremot att det väcker känslor för jag har själv en skadad häst där prognosen är osäker. Jag kommer göra allt som är möjligt för att få honom att bli bättre så att han kan fungera igen. Då sticker det så klart lite grann i ögonen när en frisk häst avlivas.

Hur månge inlägg I skriver och hur personliga I blir kommer det aldrig att ändra min inställning.
At ta bort ett frisk och sunt djur for at det är blivit gammalt eller for man inte har råd med det mer är inte ok. Det er en konstig "use and throw away" kultur som jeg aldrig kommer att forstå!

Kicki jeg har läst inlägget! Lad bli at vara nedlåtande for jeg har en annan mening än du!
Jeg tyckar det är fint att du har hålt på med djur i så månge år, men det gör inte ditt synspunkt mer värd.
Jeg jobbar sjålv proffesionelt med djur, och det gör jo inte mit synspunkt mer värd än andres.

Om dette forum bara är for dom som har samme mening da är det inte ett forum. Och kan man inte diskuterar uten att bli personlig da skal man hellere lade bli.

Jeg svarar gärne på alle inlägg. For jeg forstår jer verkligen inte.
Tack til Thalia...jeg är dog inte ensam om att känne att alle liv är nånting av värde.

Ingen här har ju alla fakta på hand förutom TS så att någon annan kan göra en objektiv bedömning huruvida det var rätt eller fel är för mig en gåta.

Att göra en bedömmning och att dömma är inte samma sak! Så det handlar inte om en objektiv bedömmning utan att dömma någon annan och tycka denne är hemsk fölr att man gör som man gör! Stor skillnad i min värld!

Hur månge inlägg I skriver och hur personliga I blir kommer det aldrig att ändra min inställning.
At ta bort ett frisk och sunt djur for at det är blivit gammalt eller for man inte har råd med det mer är inte ok. Det er en konstig "use and throw away" kultur som jeg aldrig kommer att forstå!

Kicki jeg har läst inlägget! Lad bli at vara nedlåtande for jeg har en annan mening än du!
Jeg tyckar det är fint att du har hålt på med djur i så månge år, men det gör inte ditt synspunkt mer värd.
Jeg jobbar sjålv proffesionelt med djur, och det gör jo inte mit synspunkt mer värd än andres.

Om dette forum bara är for dom som har samme mening da är det inte ett forum. Och kan man inte diskuterar uten att bli personlig da skal man hellere lade bli.

Jeg svarar gärne på alle inlägg. For jeg forstår jer verkligen inte.
Tack til Thalia...jeg är dog inte ensam om att känne att alle liv är nånting av värde.

Ingen anser väl att du skall ändra din inställning, var får du det ifrån!?

Men det var du som skrev följande, citat: "dom som tror att deres häst bara kan leva med dom ...måste sätte sig litt in i djurvärden." Det är väl nedlåtande om något!? Och det var det inlägget jag replikerade på! Och INGENSTANS påstod jag att mitt kunnande gör min åsikt mer värd, inga fria tolkningar tack.

Och bara för att man anser att man kan avliva ett djur för att det är den vägen att gå med den individen, så kan man ju anse att alla liv är av värde. Du verkar tro att du och thalia har tolkningsföreträde på det, märkligt!

Kicki :grin:

!

Du kanske skulle leva som du lär!? Detta skrev du till TS i ett tidigare inlägg, Citat: "Jeg tyckar absolut inte synd om "ägeren"....du har i mina ögon tatt bort en sund och frisk häst och du har svikit dit djur."

Om det inte är att bli personlig så vet jag inte, vad är det som gör att just du har rätten på din sida att bli personlig, men inte jag t.ex. Skulle vara intressant att veta!

Och ingen behöver ha samma åsikt, var och en innehar rätten att uttrycka sin egen åsikt, men INGEN har rätten att stå emotsagd! Stor skillnad faktiskt.
Så tyck på du, men i de fall jag inte samtycker så säger jag emot.

Kicki :grin:

Att göra en bedömmning och att dömma är inte samma sak! Så det handlar inte om en objektiv bedömmning utan att dömma någon annan och tycka denne är hemsk fölr att man gör som man gör! Stor skillnad i min värld!

Nu har jag läst igenom tråden igen men jag kan inte säga att jag hittar någon som dömmer TS som person. Däremot finns det ett par stycken som starkt fördömmer själva handlingen vilket jag tycker är en helt annan sak. TS bad ju faktiskt om åsikter och det fick h*n.

Varför är det fel åsikt att inte tycka det är ok att avliva en frisk häst? Vad är det som är så rätt med att avliva för att man själv inte vill/orkar/kan/har råd att ha kvar en häst? Bara för att man får och kan?
Nu menar jag frisk häst i allmänhet utan att peka ut TS. Hon har redan tagit sitt beslut och det är bara att acceptera eller respektera, vilket man nu tycker passar bäst in.

Nu kom du först Speedway :-)
Jeg ville precis skrive, att jeg kännar inte personen som har startet denne tråd och kan därfor kan och vill jeg aldrig bli personlig.
Men jeg har en holdning til personens handling och det är väl det hele tråden handlar om, annars var det ingen grund att starte en sån.

Vicki hold dig til emnet och låt oss diskutera det och inte vad vi har av meriter, om vi har läst tråden (for det har alle väl som skriver), om den ene har rätt eller den annan har rätt.

Tråden handlar om rätten och det dyre etiske i att ta bort en häst....låt gärne diskutionen fortsätte på det hållet. Glöm personen som har startet tråden men själve diskutionen om avlivning är mycket interessant. Och interessant for mig som inte svensk at höra hur en del svenske ser på deres djur....(vett gott att det kun är ganske få som skriver här), så den store konklussion kan man kanske inte dra.

Hur jag gör?
tja, med tanke på att jag fick leukemi och blev sjukskriven och fick gå ner på 64 % av min inkomst ( som redan var 75 % )som knappt täckte varken lånen eller elen så vet jag hur det är.. Min 36-åring var då 30.. Inte gav jag upp honom för det! Inte de andra hästarna heller, eller hundarna eller katterna..
Jag spydde blod var morgon och var så sjuk att jag inte kunde behålla någon mat alls på flera veckor, tror du jag gav upp dem ? nej...
Det finns alltid sätt..
Men att avliva ett djur för att man plötsligt inte kmmer ha tid, innebär att man har prioriterat något annat som i sin tur gör att man inte kommer ha tiden. Att inte ha råd, nej sånt kan hända, men då kan man skaffaen medryttare och låta hästan stå kvar hemma och få hjälp med utgifterna.. Man avlivar inte en häst för att man själv inte har tid och ork, det är fel.
Det är min åsikt.
Men att svära och skrika som du gör hjälper inte.
Jag har rätt att tycka som jag gör och många veterinärer har ofta sagt att de önskar att djurägare vore som jag , att de kämpar för sina djur och inte bara tar bort dem..
Min gamling fick tarmvred när han var 33. Tarmvred!
Han åkte till djursjukhuset och veterinären nästan grät nar jag kom med denna gamla häst och bad dem att göra allt för att rädda honom om den möjligheten fanns.. han sa med tårarna i ögonen att han aldrig hade sett en människa offra så mkt för ett sådant gammalt djur utan att de flesta djurägare tyvärr bara avlivar och oftast helt i onödan..
MIn gamling klarade sig och veterinären på djursjukhuset nästan skämdes över att ta betalt! han önskade att fler vore som jag så vore det en ,ycket bättre värld för djuren.
Jag vet hur mkt jag offrat för djuren genom alla år!
Jag vet hur många det är som avlivar alldeles för enkelt. Och nej, jag anser inte att man har rätt att avliva ett friskt djur.
Inte avlivar vi våra gamla människor när de blir gamla och stela.. För mig är det inte så stor skillnad...
Djur har tyvärr inte så stort värde här utan vi männsikor anser oss stå ovanför dem, vi är värda mer..
Jag är inte av den uppfattningen.
Ni får ha er uppfattning, men ni måste lära er att respektera att man kan tycka olika. Jag tycker som jag gör och att skrikaoch ropa gör ingen ändring på det..

Jeg kan berätte att i dagsläget, håller jeg på att att anskaffe en 20 årig häst som är sund och frisk. Dom tidligera ägerne har tyvärr inte möjligheten att behålla honom da dom skal flytta, men ville aldrig avliva honom av den grund. Och det ger ju kanske mig möjligheten att importera denne skönne häst och ha en bästa kompis i hoppningsvis månge år. Och han får möjligheten av att fortsatt leva, se solen stå upp och springa runnt på åkrarna.

Jag förutsätter att förutsättningar är som du skrev, att han var frisk men lite stel pga ålder och att du pga tidsskäl och ekonomiska skl stod inför detta beslut.

Fråga inte vad folk hö tycker om du bara klarar av att få medhåll, är det sympatier du vill ha eller är det åsikter?
Självklart gör man en hältutredning på en 17 årig häst som visar lite illa trav som tydligen inte gjort det innan... Det är en självklarhet för mig oh borde enligt min mening var det för alla.

Jeg ville precis skrive, att jeg kännar inte personen som har startet denne tråd och kan därfor kan och vill jeg aldrig bli personlig.
Men jeg har en holdning til personens handling och det är väl det hele tråden handlar om, annars var det ingen grund att starte en sån.

Vicki hold dig til emnet och låt oss diskutera det och inte vad vi har av meriter, om vi har läst tråden (for det har alle väl som skriver), om den ene har rätt eller den annan har rätt.

Tråden handlar om rätten och det dyre etiske i att ta bort en häst....låt gärne diskutionen fortsätte på det hållet. Glöm personen som har startet tråden men själve diskutionen om avlivning är mycket interessant. Och interessant for mig som inte svensk at höra hur en del svenske ser på deres djur....(vett gott att det kun är ganske få som skriver här), så den store konklussion kan man kanske inte dra.

För det första så vem bestämmer vad exakt som hör och inte hör till ämmnet!? Du var den förste att tala om att folk borde ha en inblick hur djur fungerar och på detta gav jag, återigen, dig ett svar! Varför har du krakat fast dig vid just det? Inte heller så verkar du läsa de svar jag ger dig iom. att du tar om allt en gång till!

Och som jag skrivit en gång, visst har du varit personlig.... citat (igen) "Jeg tyckar absolut inte synd om "ägeren"....du har i mina ögon tatt bort en sund och frisk häst och du har svikit dit djur."

Kicki

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 384
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 476
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka