Sv: Ett värdigt slut
Låt oss anta att du blir fruktansvärt sjuk, inte får någon sjukersättning eller inkomst överhuvudtaget. Du har knappt råd med dig själv, ännu mindre hästen. Du äger en 22 årig travare som du inte får ett öre för. Skänker du bort den eller säljer billigt så riskerar den att hamna antingen som slaktdjur här eller i värsta fall Italien osv. Lånar du ut den så kan du lika gärna stå där efter en månad då de har tröttnat osv.
Hur gör du? Eftersom du anser att man aldrig nånsin ska ta bort en frisk häst......riskerar du hellre att hästen åker från hem till hem? För du ska jäkla inte tro att man kan lita på NÅGON när man säljer sin häst, folk kan verka så jäkla bra men i själva verket kan de vara rena skitstövlarna.
Hur jag gör?
tja, med tanke på att jag fick leukemi och blev sjukskriven och fick gå ner på 64 % av min inkomst ( som redan var 75 % )som knappt täckte varken lånen eller elen så vet jag hur det är.. Min 36-åring var då 30.. Inte gav jag upp honom för det! Inte de andra hästarna heller, eller hundarna eller katterna..
Jag spydde blod var morgon och var så sjuk att jag inte kunde behålla någon mat alls på flera veckor, tror du jag gav upp dem ? nej...
Det finns alltid sätt..
Men att avliva ett djur för att man plötsligt inte kmmer ha tid, innebär att man har prioriterat något annat som i sin tur gör att man inte kommer ha tiden. Att inte ha råd, nej sånt kan hända, men då kan man skaffaen medryttare och låta hästan stå kvar hemma och få hjälp med utgifterna.. Man avlivar inte en häst för att man själv inte har tid och ork, det är fel.
Det är min åsikt.
Men att svära och skrika som du gör hjälper inte.
Jag har rätt att tycka som jag gör och många veterinärer har ofta sagt att de önskar att djurägare vore som jag , att de kämpar för sina djur och inte bara tar bort dem..
Min gamling fick tarmvred när han var 33. Tarmvred!
Han åkte till djursjukhuset och veterinären nästan grät nar jag kom med denna gamla häst och bad dem att göra allt för att rädda honom om den möjligheten fanns.. han sa med tårarna i ögonen att han aldrig hade sett en människa offra så mkt för ett sådant gammalt djur utan att de flesta djurägare tyvärr bara avlivar och oftast helt i onödan..
MIn gamling klarade sig och veterinären på djursjukhuset nästan skämdes över att ta betalt! han önskade att fler vore som jag så vore det en ,ycket bättre värld för djuren.
Jag vet hur mkt jag offrat för djuren genom alla år!
Jag vet hur många det är som avlivar alldeles för enkelt. Och nej, jag anser inte att man har rätt att avliva ett friskt djur.
Inte avlivar vi våra gamla människor när de blir gamla och stela.. För mig är det inte så stor skillnad...
Djur har tyvärr inte så stort värde här utan vi männsikor anser oss stå ovanför dem, vi är värda mer..
Jag är inte av den uppfattningen.
Ni får ha er uppfattning, men ni måste lära er att respektera att man kan tycka olika. Jag tycker som jag gör och att skrikaoch ropa gör ingen ändring på det..