Ettåring som äter uselt.

Inte läst alla svar..

Min unge har krånglat med maten senaste månaderna (hon är 1,5 nu)
Smoothies har varit lösningen, hon slickar på en potatis till middag och jag hör hur magen kurrar en stund efter.
Då har jag gjort så att hon får en liten nappflaska/pipmugg med smoothie på tex cocosmjölk, avocado och banan ca 1 timme efter middagen (tidigare går inte då ratar hon middagen varje dag för att kolla om hon får nått roligare ist)
Annars har typ omelett varit bra, man kan äta det for liksom. Äta fort och leka sen är bra grejer tydligen ;)

Jag har lite svårt för att många gärna säger att barnen inte svälter sig. Nej det gör dom inte men är heller inte stora nog att förstå att om de inte äter nu så blir det ingen mat. Jag är själv lättdistraherad och kan glömma att äta på hela dagen om jag håller på med nått kul.

Hon diggar ju verkligen sin pipmugg, så jag ska försöka med någon sorts smoothie, tack för tipset! Omelett och äggröra kan gå ner ibland, men oftast inte. Hennes farmor gör pannkakor med extra mycket ägg som dock äts med god aptit, men förstås bara när farmor gjort dem och hon är hemma hos dem. :meh:

(Misstänker dock att jag får köpa en annan pipmugg för det ändamålet, vid något tillfälle har hon fått smaka smaksatt dryck och mjölk ur hennes älskade vattenmugg och då var det tur att blickar inte kunde döda. Hon gillar verkligen sitt vatten, den där ongen...)
 
Om L växer som hon ska tycker jag att du ska försöka att inte oroa dig @Tassetass. Precis det du beskriver upplevde vi med vår H när hon var lika gammal. Dock med skillnaden att H, nu 20 mån, alltid varit ointresserad av mat och aldrig följt en kurva mer än några månader i sträck (bvc-kortet är nästan fullt pga alla extramätningar).

Eftersom alla barn är olika är det svårt att råda men jag tycker man kan låta de "säkra" rätterna återkomma ofta så att man vet att barnet får i sig mat. Och att välja rätter med mycket kalorier, ex turkisk yoghurt till frukost och vispgrädde till pannkakorna. Det rådet fick vi av vår bvc-sköterska.

Ang. matmiljö så har det bästa för oss varit att äta ute bland folk där det finns lite att titta på (hemma är tråkigt), att truga lite grann då och då, att äta själv samtidigt samt att ha tålamod. En måltid hos oss kan lätt ta 45-60 min. Det kan börja lite trevande för att sen ta fart. Erbjud mat relativt tätt men inte hela tiden, det måste få byggas upp aptit. Om barnet hunnit bli jättehungrigt kan det behövas något litet gott, ex lite frukt eller en liten macka, precis innan måltiden för att matlusten ska komma igång.

För vår H släppte den här leva-på-luft-fasen tvärt strax innan 18-månadersdagen. Helt plötsligt började hon vräka i sig mat. Hon är fortfarande lite knepig med maten hemma och vill inte gärna prova nya saker men på förskolan äter hon allt. För första gången nojar jag inte över maten längre :)
 
J är ganska ojämn i sitt ätande, men igår åt han typ SIN EGEN VIKT i frasvåfflor. Han åt fler än vad jag gjorde :o

Bra handmat och tydligen jättejättegott.
 
Vår levde på en tugga här, en bit banan där, lite smulor där rätt länge.
Det blev bättre när hen började på förskolan med rutiner, men då åts det mindre hemma och tre portioner där. De lever på luft rätt länge tror jag.
 
Om L växer som hon ska tycker jag att du ska försöka att inte oroa dig @Tassetass. Precis det du beskriver upplevde vi med vår H när hon var lika gammal. Dock med skillnaden att H, nu 20 mån, alltid varit ointresserad av mat och aldrig följt en kurva mer än några månader i sträck (bvc-kortet är nästan fullt pga alla extramätningar).

Eftersom alla barn är olika är det svårt att råda men jag tycker man kan låta de "säkra" rätterna återkomma ofta så att man vet att barnet får i sig mat. Och att välja rätter med mycket kalorier, ex turkisk yoghurt till frukost och vispgrädde till pannkakorna. Det rådet fick vi av vår bvc-sköterska.

Ang. matmiljö så har det bästa för oss varit att äta ute bland folk där det finns lite att titta på (hemma är tråkigt), att truga lite grann då och då, att äta själv samtidigt samt att ha tålamod. En måltid hos oss kan lätt ta 45-60 min. Det kan börja lite trevande för att sen ta fart. Erbjud mat relativt tätt men inte hela tiden, det måste få byggas upp aptit. Om barnet hunnit bli jättehungrigt kan det behövas något litet gott, ex lite frukt eller en liten macka, precis innan måltiden för att matlusten ska komma igång.

För vår H släppte den här leva-på-luft-fasen tvärt strax innan 18-månadersdagen. Helt plötsligt började hon vräka i sig mat. Hon är fortfarande lite knepig med maten hemma och vill inte gärna prova nya saker men på förskolan äter hon allt. För första gången nojar jag inte över maten längre :)

Minns att jag läst om H:s problem med mat och vikt, vad skönt att det ordnat upp sig nu!

Vi praktiserar många av dina tips redan, det känns bra! Försöker få i henne fullfeta och kaloritäta grejer, då vet jag i alla fall att hon får i sig tillräckligt med energi även om mängden inte blir så stor.
 
Vår levde på en tugga här, en bit banan där, lite smulor där rätt länge.
Det blev bättre när hen började på förskolan med rutiner, men då åts det mindre hemma och tre portioner där. De lever på luft rätt länge tror jag.

Jag har stora förhoppningar på förskolan... :angel:
 
Såklart det är så! :D

Skämtåsido, några små förändringar har jag gjort, men inte såpass att det förtjänar den här effekten.

Vilka förändringar har du gjort?

Jag läste tråden nu och funderade lite på några saker - undrar om jag ens var i närheten av rätt ute...

Jag tänkte att iom med hon verkar vara den utforskande och intresserade typen så skulle man försöka gära själva ätandet tlil något helt fabulöst roligt och spännande...jag hade inte riktigt kommit till själva HURet än O_o
 
Vilka förändringar har du gjort?

Jag läste tråden nu och funderade lite på några saker - undrar om jag ens var i närheten av rätt ute...

Jag tänkte att iom med hon verkar vara den utforskande och intresserade typen så skulle man försöka gära själva ätandet tlil något helt fabulöst roligt och spännande...jag hade inte riktigt kommit till själva HURet än O_o

Framförallt har jag avdramatiserat hela grejen i mitt huvud, jag tror det är den största grejen. Jag ställer fram maten och så får hon härja på bäst hon vill. Jag spetsar saker på gaffeln åt henne för hon får inte alltid till det, men i övrigt så får hon pilla på själv.

Sen så har vi äntligen möblerat upp balkongen så man kan sitta där och äta och det tror jag att hon verkligen tycker om, det ger lite utekänsla och det finns lite att titta på utan att det blir alltför distraherande.

Annars vet jag inte riktigt vad förändringen kan bero på. Hon har som sagt slutat med sitt nattmål, men om det blev så för att hon började äta mer eller om hon började äta mer för att hon slutat med nattmålet, det förtäljer inte historien.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 852
Senast: Qelina
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 908
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 912
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp