Eurovision 2025

Vi har ju dock också hårdare regler kring att köpa kontantkort till mobilen sedan några år. Men som sagt, vi har varit föremål för mycket reklam och kampanjande. Röstar de som vill göra ett ställningstagande 20 gånger så lär det göra skillnad ändå.
Jo men i flera länder kan man ju köpa e-sim-kort på nätet utan någonting annat än ett kreditkort och en mejladress.
Så det är bara att sätta upp ett nätverk med bottar som alla röstar maximalt antal gånger i alla länder där det är lätt att skaffa sig ett e-sim.

Enligt min mening är det långsökt att folk som stöder Israels politik faktiskt är så engagerade i mer eller mindre alla europeiska länder att de år efter år orkar rösta 20 ggr. Och är det ens SÅ många som stödjer Israel?

Är det bara jag som inte får upp några sökresultat på eurovision på youtube? Jag vill se reaktioner och tankar om eurovisionfinalen, men får inte upp några. :confused: Jag filtrerar på uppladdningsdatum och senaste dygnet som jag brukar, men får bara fyra resultat från den officiella eurovision kanalen.

Tja ska ja använda dina ord för bidraget så var det uselt. Opera som genre hör inte hemma i ESC. De förstör tävlingen men är fint dom mellanakt. Bidraget har inget av vad jag ser dom schlager, det går inte att komma ihåg och är inte det minsta trallvänligt och eftersom det inte är min grej så kan han ju inte ens sjunga (det kan man ju inte om det är fel sorts låt).

Skämt åsido. Jag är glad österika vann och inte israel, men i övrigt är det för mig ett bottennapp. Det är det enda bidraget jag inte sett hela, det är något med blinkningar i ljuset som inte lirar med min hjärna.

Jag gillar inte din attityd i övrigt, det är lite som om du försöker bestämma över folks musiksmak. Det är det där med att inte skriva som det är din åsikt utan som någon slags universell/allmängiltig sanning att det var orimligt att något av de andra bidragen i toppen skulle vinna. Det är riktigt jävla lågt, givet vis var det helt rimligt att med en annan sammansättning av jurygrupperna och ett annat röstsystem kunde en helt annan låt vunnit även bland de första.

Personligen så blev jag besviken. Typ 75% av startfältet var mer passande vinnare i mina ögon, men ja Österrike vann och jag är givetvis glad för deras skull. Och JJ verkar fantastisk och det var rörande att se honom så lycklig, troligen betyder det långt mer för honom att vinna än för KAJ. Och så slipper vi ordna ESC nästa år.
Det är såklart min åsikt och någon universell sanning finns inte i denna typ av fall. Men jag tyckte övriga fem i topp-sex inte hade varit rimliga vinnare, så därför vann ”rätt” låt enligt mig. Helst skulle kanske Frankrike vunnit, men de kom längre ned. KAJ var inte sämst bland de topp-6 (personlig åsikt), men ändå inte en rimlig nivå för ett vinnarbidrag (personlig åsikt) - när det fanns såpass många bidrag med rimlig nivå i tävlingen (personlig åsikt).

Jag håller inte med om att nivån på bidragen i år var extra dålig, jag tyckte som sagt det fanns en hel del bra bidrag och nummer.

Jo men i flera länder kan man ju köpa e-sim-kort på nätet utan någonting annat än ett kreditkort och en mejladress.
Så det är bara att sätta upp ett nätverk med bottar som alla röstar maximalt antal gånger i alla länder där det är lätt att skaffa sig ett e-sim.

Enligt min mening är det långsökt att folk som stöder Israels politik faktiskt är så engagerade i mer eller mindre alla europeiska länder att de år efter år orkar rösta 20 ggr. Och är det ens SÅ många som stödjer Israel?
Jag håller med om att rösterna inte är organiska så att säga, tänkte bara att det var värt att påpeka att det Sverige också har hårdare regler kring just sim-kort numera.

Hasabara-sidan som jag nämnde tidigare har ett avsnitt för "Hasbara Tegnology" tyvärr så verkar man inte komma åt den mer detaljerade informationen om verktygen som finns om man inte är en godkänd medlem, men det står: "This chapter contains technical tools, digital projects, and strategic innovations designed to help truth prevail. Here, you'll find everything from automated bots that counter disinformation to platforms that amplify factual reporting and highlight Israel’s moral clarity in the face of terrorism." https://hasbara.co.il/section/tech/

Och med tanke på att Eurovision är ett av ämnena som den här sidan tar upp som ett projekt, så är det inte helt långsökt att verktygen rör tävlingen på något vis.

Det är såklart min åsikt och någon universell sanning finns inte i denna typ av fall. Men jag tyckte övriga fem i topp-sex inte hade varit rimliga vinnare, så därför vann ”rätt” låt enligt mig. Helst skulle kanske Frankrike vunnit, men de kom längre ned. KAJ var inte sämst bland de topp-6 (personlig åsikt), men ändå inte en rimlig nivå för ett vinnarbidrag (personlig åsikt) - när det fanns såpass många bidrag med rimlig nivå i tävlingen (personlig åsikt).

Jag håller inte med om att nivån på bidragen i år var extra dålig, jag tyckte som sagt det fanns en hel del bra bidrag och nummer.
Jag tycker den enda "rimliga" vinnaren bland topp 6 var KAJ, för den gillade jag bäst bland dem så då måste de andra vara orimliga :confused: eller?

Kul att du håller med mig om den generella nivån, mindre kul är att jag inte skrivit något om den (har för dålig koll) så hur du kan hålla med mig om det är ett mysterium. Mina favoriter brukar inte vinna så jag bryr mig inte så mycket numera, men jag har hållit tummarna för många 2: or (eller lite längre ner) genom åren.

Jag tyckte det var kul att följa KAJ denna gången och kommer fortsätta göra det då de i mina ögon är fantastiska oavsett placering, då är det trist att höra att de inte borde få ställa upp annat än som mellanakt, att de är usla, att de inte kan sjunga, att de är orimliga som vinnare mm. Räcker det inte med att säga att du inte gillar gruppen/låten och påpeka eventuella fel de gör som gör att du inte hejar på dem?

Pojken från Österrike är säkert jättebra och jättetrevlig men när jag hör hans falsettsång så ryser jag av obehag ungefär som när man drar naglarna över gamla svarta tavlan. Det där är väl inte opera, det är väl mer kastratsång , eller typ pojkkören ”Wiener sängerknaben” -sång.

För övrigt blir jag otroligt indignerad om det visar sig att det är bot-påverkansoperationer som gjort ”skriet från Österrike” och den enligt min mening mediokra sången från Israel till såpass bra placeringar. Sverige har haft röstning länge nu och i melodifestivalen hade ingen av dessa låtar gått till final. Det är jag personligen totalt övertygad om.

Här kommer en härlig dänga om dagens nutida problem.

KAJ:s låt är den enda som fastnat i huvudet. Om nu det betyder nåt. De andra var ofta helt ok, men jag minns dem inte alls.

Jag tyckte också att det var för mycket fokus på att verka lite galna och extrema. Det tog över från sångerna och melodierna. Allt blev en enda röra, tyckte jag.

Är, förresten, Australien inte med längre?

Fast det behöver ju inte vara särskilt många alls, särskilt i länder där färre tittar på eurovision (icke-nordiska länder) så är det troligtvis inte svårt alls att dominera tittarrösterna. Alltså jag motsäger inte att det kan finnas påverkan från botar men jag tycker inte det är så långsökt med det här röstningssystemet att politiskt motiverade individer kan ge skevt resultat.

"Långsöktheten" bygger väl delvis på antagandet att många röstar och att många röstar på ungefär samma bidrag, ju färre som röstar och ju mer stödet sprids ut desto enklare blir det att ta över tittarrösterna poängmässigt på ett sätt som inte är representativt för befolkningens åsikter i stort.

På det temat så kan man nämna Irland, som har en starkare pro-palestinsk tradition än Sverige och som gav 10 poäng till Israel både förra året och i år, för där tog man upp just det här i media förra året och även i år, till exempel här: https://www.rte.ie/brainstorm/2025/0518/1513508-israel-eurovision-2025-ireland-public-votes/

För att sammanfatta den diskussionen så om deltagandet är lågt så kan ett val påverkas så att det blir skevt eller missvisande, och valdeltagandet i eurovision är väldigt lågt.

I eurovision är det då utifrån tidigare data runt 6-7% av de som tittar på programmet som röstar och om då varje person har 20 röster så kan resultatet mycket lätt bli skevt om man jämför med åsikterna hos både tittarna och "människor i allmänhet". För att komma tvåa i tittarrösterna i eurovision krävdes det de senaste åren runt 13-14% av rösterna totalt. Då har 86-87% röstat på något annat bidrag än det som trots allt får näst bäst poäng.

Alltså som röstningssystem betraktat, att väldigt få faktiskt röstar och att de få som röstar har 20 röster (eller fler med e-sim), så är det ett perfekt upplägg för en oproportionerligt stor påverkan från ett fåtal.

KAJ:s låt är den enda som fastnat i huvudet. Om nu det betyder nåt. De andra var ofta helt ok, men jag minns dem inte alls.

Jag tyckte också att det var för mycket fokus på att verka lite galna och extrema. Det tog över från sångerna och melodierna. Allt blev en enda röra, tyckte jag.

Är, förresten, Australien inte med längre?
Australien gick inte vidare från semifinalen.

https://yle.fi/a/7-10078096

Det här var intressant, både om att förra årets bidrag från Israel skräddarsyddes med input från regeringsnivå (!) och det har förmodligen hänt det här året också, men också om hur kampanjande ser ut:

"Enligt Yle Uutisets analys är det inget annat land som i sin kampanj uppmanar publiken att rösta 20 gånger med sådan volym. Enligt Eurovisionens regler kan varje person ge högst 20 röster, antingen i den officiella Eurovisionsappen, med sms, telefonsamtal eller via webbplatsen esc.vote.

Israels Eurovisionsvideor visas på Youtube även som betalda annonser. Annonsköparen anges vara Israeli Government Advertising Agency (IGAA). Enligt sin webbplats kommunicerar de om en mängd olika ämnen för olika regeringsorgan.

Samma organisation har tidigare spridit annonser som stöder Israels propaganda. Enligt Googles annonsbibliotek har annonser köpts till åtminstone alla länder som deltog i torsdagens semifinal. Synlighet har också köpts i Finland. Det här är enligt Frantz ganska unikt."

Och mer om påverkanskampanjer och Sverige:

"Eurovisionsexperten Tobias Larsson tror också att påverkningskampanjer bidragit till Israels framgång. Det finns även inofficiella grupper som uppmuntrar sina medlemmar att rösta på Israel av olika skäl. Förra året i Sverige använde politiska partier detta som ett sätt att uttrycka stöd för staten Israel, säger han.

– Det är inte rättvist om ett lands utrikesdepartement skyfflar in massor med pengar för att pumpa upp poängen man får. Det bryter absolut mot tävlingens etik att det här ska vara en lek och det här ska vara rättvist."

Israels nummer är tjusigt men inte min favorit.

Mina observationer:

Det hade varit trevligt att ha KAJ på topp tre iaf.

Vinnaren är inte my cup of tea men det var ett bra nummer.

Israels röster är helt obegripliga. Numret var så enormt svagt jämfört med så många andra (om vi nu räknar bort den politiska aspekten). När Ukraina vann senast så var det naturligtvis många sympatiröster men det var också en väldigt bra låt.

Klart KAJ ska vara besvikna, har en vinnarskalle är en besviken efter en förlust. Men det var också trevligt att se en senare vuxen reaktion på att de inte vann (till skillnad från vissa svenska artister...). Jag är fortfarande glad att vi skickade KAJ, det är inte fel med ett oerhört vänligt nummer samt att de här tre verkligen är förebilder hur en ska uppföra sig. Mer av sådant!
Jag tycker det var en bra placering.

Detta gav KAJ en internationell karriär och de slapp allt ståhej runt vinnaren. Och - inte att förglömma - Sverige slipper bekosta en final :D

Nu finns de i folks medvetande och de kommer kunna casha in pengar ett bra tag framöver.
Heja KAJ

Jag är otroligt imponerad över KAJ! De var inte mitt förstahandsval men de har växt, både låten och framträdandet men framförallt att de verkar vara genuint roliga och trevliga prickar!

Tråkigt att de var förhandstippade som vinnare, det gör nog att deras fjärdeplats inte känns som en vinst, även om jag tycker det är en vinst!

Jag tyckte att Kaj kändes lite trötta i finalen. Det blev inte alls samma energi som tidigare framträdanden.
Angående Österrike så håller jag med om att det inte var något trallvänligt men jag var imponerad av både scenframträdandet och sången. Jag tyckte det var mycket skickligt.

Jag tyckte att Kaj kändes lite trötta i finalen. Det blev inte alls samma energi som tidigare framträdanden.
Angående Österrike så håller jag med om att det inte var något trallvänligt men jag var imponerad av både scenframträdandet och sången. Jag tyckte det var mycket skickligt.

Håller med om att det var ett skickligt framfört vinnarbidrag. Alltid kul när skolade sångare får ta plats i eurovision tycker jag.

Jag hoppas att EBU utreder anklagelserna om röstfusk!

I övrigt tror jag att Eurovision håller på att gräva sin egen grav. Eller rättare sagt, resultatet håller på att göra det. 8m ESC ska vara relevant så måste vinnarna (och ett antal andra topplåtar) bli hits. De senaste två årens vinnare har inte blivit det utan mest varit röstmässig gymnastik som väldigt få lyssnat på efter tävlingen. ESC behöver hitsen i topp! Måneskin, Duncan Lawrance, Loreen osv. Inte vinnare som glöms bort direkt efter. ESC behöver definitivt inte televotevinnare som är mycket långt ifrån topplistan över streams/sålda exemplar!

Jag hoppas att EBU utreder anklagelserna om röstfusk!

I övrigt tror jag att Eurovision håller på att gräva sin egen grav. Eller rättare sagt, resultatet håller på att göra det. 8m ESC ska vara relevant så måste vinnarna (och ett antal andra topplåtar) bli hits. De senaste två årens vinnare har inte blivit det utan mest varit röstmässig gymnastik som väldigt få lyssnat på efter tävlingen. ESC behöver hitsen i topp! Måneskin, Duncan Lawrance, Loreen osv. Inte vinnare som glöms bort direkt efter. ESC behöver definitivt inte televotevinnare som är mycket långt ifrån topplistan över streams/sålda exemplar!

... som tex KAJ :D Jag är rätt säker på att det kommer att badas bastu rätt frekvent den här sommaren :rofl:

Läser Expressen:

"Fick fler röster från publiken
Däremot så kammade KAJ hem fler poäng än vinnarlandet Österrike sett till enbart publikrösterna. JJ lyckades charma till sig 178 poäng från publiken. Det betyder att det blir ytterligare ett år med en vinnare som juryn sätter i topp – snarare än publiken.

Flest publikröster fick Israel vars medverkan, även i år, mött stark kritik på grund av kriget i Gaza. Tittarna gav totalt 297 poäng till Yuval Raphael."

EBU gör ju sitt bästa för att såga av sin egen gren då det i praktiken är ett fåtal människor som bestämmer vem som vinner tävlingen.

I år var det ju en himla tur att juryerna inte ville ha Israel, men av ren princip tycker jag inte att en så liten grupp människor ska bestämma vem som vinner i ESC.
Rösterna på Israel lär ju välta röstsystemet för folket och det är kanske därför som juryn får så mycket makt. Israel hade ju ingen häpnadsväckande låt direkt så det känns ju udda med antalet röster. Speciellt om det är så som någon ovan säger att två andra låtar har många fler spotify lyssningar. Kanske ska man inte få rösta 20 ggr (kanske borde de kolla systemet?), ingen som inte har en starkt mål kanske orkar ringa så många gånger?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka