Eurovision 2025

Jag hoppas att EBU utreder anklagelserna om röstfusk!

I övrigt tror jag att Eurovision håller på att gräva sin egen grav. Eller rättare sagt, resultatet håller på att göra det. 8m ESC ska vara relevant så måste vinnarna (och ett antal andra topplåtar) bli hits. De senaste två årens vinnare har inte blivit det utan mest varit röstmässig gymnastik som väldigt få lyssnat på efter tävlingen. ESC behöver hitsen i topp! Måneskin, Duncan Lawrance, Loreen osv. Inte vinnare som glöms bort direkt efter. ESC behöver definitivt inte televotevinnare som är mycket långt ifrån topplistan över streams/sålda exemplar!
Det är ju inte röstfusk egentligen, problemet är att det är politiserat och rösterna troligen kommer av den anledningen. Det går ju inte att bestämma varför folk röstar på ett visst bidrag. Kanske införa en regeln som gör att länder i konflikt inte får tävla (då bör det även gälla Ukraina)- I en musiktävling så ska det ju vara favoritlåten som vinner och inte den man tycker mest synd om eller vem man gillar bäst politiskt.

Det skulle vara enklare att begränsa ESC till Europa dessutom.

Rösterna på Israel lär ju välta röstsystemet för folket och det är kanske därför som juryn får så mycket makt. Israel hade ju ingen häpnadsväckande låt direkt så det känns ju udda med antalet röster. Speciellt om det är så som någon ovan säger att två andra låtar har många fler spotify lyssningar. Kanske ska man inte få rösta 20 ggr (kanske borde de kolla systemet?), ingen som inte har en starkt mål kanske orkar ringa så många gånger?
Jag röstade i appen och där var det bara att knappa in hur många röster man ville lägga/bidrag och sen gå till kassan.
Så ville man rösta 20 ggr på ett bidrag och tyckte det var värt pengarna så var det mycket lätt att göra det via appen.

Men ja, jag tycker att de public service-bolag som INTE vill ha Israel i tävlingen ska göra gemensam sak och pressa EBU. Ett enskilt bolag kan knappast göra så mycket, men om flertalet länder börjar pressa så måste EBU lyssna.

Det är ju inte röstfusk egentligen, problemet är att det är politiserat och rösterna troligen kommer av den anledningen. Det går ju inte att bestämma varför folk röstar på ett visst bidrag. Kanske införa en regeln som gör att länder i konflikt inte får tävla (då bör det även gälla Ukraina)- I en musiktävling så ska det ju vara favoritlåten som vinner och inte den man tycker mest synd om eller vem man gillar bäst politiskt.

Det skulle vara enklare att begränsa ESC till Europa dessutom.

Det finns de som säger att det går att rösta så att det ser ut som att man befinner sig i ett annat land än man faktiskt gör. T.ex. VPN och andra tekniska lösningar och workarounds. Det är det jag skulle vilja att EBU reder ut så man får veta om EBU har koll och att alla röster är från rätt land.

T.ex. Så är det känt att det förekom under Mellofinalen att folk m.h.a. VPN röstade på KAJ från Finland. Melodifestivalens ledning säger att det var marginellt och inte påverkade resultatet.

Det är det jag önskar att EBU kunde utreda. Hände det under Mello så känns det som att det definitivt hände under ESC finalen. Jag vill att EBU ska utreda hur mycket och korrigera rösterna. Eller om det inte är möjligt med korrigering så iaf utreda hur de behöver ändra på röstningsförfarandet och tekniken till nästa års tävling.

Senast ändrad:
Jag röstade i appen och där var det bara att knappa in hur många röster man ville lägga/bidrag och sen gå till kassan.
Så ville man rösta 20 ggr på ett bidrag och tyckte det var värt pengarna så var det mycket lätt att göra det via appen.

Men ja, jag tycker att de public service-bolag som INTE vill ha Israel i tävlingen ska göra gemensam sak och pressa EBU. Ett enskilt bolag kan knappast göra så mycket, men om flertalet länder börjar pressa så måste EBU lyssna.
Jisses, men det känns inte helt ok, om man ska rösta 20 gånger ska det väl ändå vara jobbigt, inte bara pengar in för EBU. Då är det för kommersiellt. TV bolagen i många olika länder bekostar ju ändå, då får de rätta mun efter matsäck och minska hallaballooet om de inte har råd utan 20 röster pengar och politiska sponsorer.

Jisses, men det känns inte helt ok, om man ska rösta 20 gånger ska det väl ändå vara jobbigt, inte bara pengar in för EBU. Då är det för komersiellt. TV bolagen i många olika länder bekostar ju ändå, då får de rätta mun efter matsäck och minska hallaballooet om de inte har råd utan 20 röster pengar och politiska sponsorer.

Det finns inlägg på nätet där folk skriver att de har betalkort från flera olika länder och därmed kunnat rösta i flera olika länders pott. De påstår alltså att om man har både svenskt och danskt betalkort och beginner sig i Sverige så kunde man rösta med det svenska kortet på Danmark och med det danska kortet på Sverige trots att man befinner sig i Sverige.

Så frågan är ju om det bara ett rykte som folk sprider eller om det är så det funkar?

Jisses, men det känns inte helt ok, om man ska rösta 20 gånger ska det väl ändå vara jobbigt, inte bara pengar in för EBU. Då är det för kommersiellt. TV bolagen i många olika länder bekostar ju ändå, då får de rätta mun efter matsäck och minska hallaballooet om de inte har råd utan 20 röster pengar och politiska sponsorer.
(det är som om allting som kunnat vara någorlunda nice är förgiftat som Fifa o SOK osv, inte för att jag bryr mig om fotboll, men det slaveri och krypande för hemska regimer de håller på med är ändå förfärligt.)

Men varför ska man ens kunna rösta 20 gånger? Är det inte rimligt att man bara kan rösta en gång? Fattar att EBU förlorar pengar, men är rättvist resultat måste väl gå före?

Men varför ska man ens kunna rösta 20 gånger? Är det inte rimligt att man bara kan rösta en gång? Fattar att EBU förlorar pengar, men är rättvist resultat måste väl gå före?
Det är väl klart jag är för att bara rösta en gång. Och att då använda någonting säkert, typ BankID i de länder som har det. Och att man bara får rösta en gång per person inte en gång per medborgarskap. Dvs om man har dubbelt medborgarskap får man ändå bara rösta en gång.

Från förra året var det en beskrivning från Finsk press om att om 99 personer röstade ca en gång och en person röstade 20 gånger skulle sannolikt den artist som den person som röstade 20 gånger på vinna.

Det är väl klart jag är för att bara rösta en gång. Och att då använda någonting säkert, typ BankID i de länder som har det. Och att man bara får rösta en gång per person inte en gång per medborgarskap. Dvs om man har dubbelt medborgarskap får man ändå bara rösta en gång.
Jag menade inget direkt mot dig. Utan att det borde väl vara första, enklaste, lösningen :).

Borde såklart vara samma sak i jerringpriset och allt möjligt, det är helt knasigt att man kan rösta fler än en gång.

Förutom hjärtrösterna, det är ju lite kul för barn att kunna rösta ett hjärta på alla och sedan öka hjärtan på de som är bra.
Håller med. Kanske inte riktigt med hjärtrösterna, jag tycker nog att de är ganska meningslösa. Även om det är roligt för barnen ;).

Man kanske vill rösta på flera låtar, men lite olika mycket 😅 .

Men en bra kompromiss i så fall tycker jag kunde vara om man gjort som det svenska systemet, att man får lägga flera röster, men kanske max 1 (eller 5) per låt.

Håller med. Kanske inte riktigt med hjärtrösterna, jag tycker nog att de är ganska meningslösa. Även om det är roligt för barnen ;).
Vi ser ju bara för barnen, när intresset slutar där så blir vi nog soffliggare igen :) så hjärtrösterna blir ju nästan lika kul som när man kunde fylla i med en blyertspenna i Expressens röstningsformulär inom familjen :), inte riktigt men nästan.

Det är ju egentligen 2 olika problem, dels är det rimligt att Israel är med i tävlingen, de är kontroversiella och ligger inte ens i Europa.

Och dels att röstsystemet inte är särskilt stabilt eller rättvist egentligen. Det finns problem på alla håll och kanter, det går lätt att manipulera och rösta från fel land, vissa länder har sin population spridd i många länder. Många länder "kompisröstar" med an andra länder har ingen naturlig vän på det viset.

Sen är länder olika stora, Frankrikes röst väger lika mot Island och San Marinos. Juryrösterna verkar dessutom var mycket olika mot folkets. Ska 5 personer i en jury verkligen ha så mycket makt jämfört med folket - vad gör att deras personliga smak är så mycket bättre än vanligt folks? Hur korar man egentligen den bästa låten. Ska det verkligen vara en nackdel för en låt för att landet är impopulärt av någon anledning (som att landet vunnit många gånger - men jag kan tänka mig att åsikter om länder spelar stor roll rent generellt- är "bara bada bastu" hypad för att den är svensk. Och är det rimligt att man ska kunna köpa röster. Många har ju dessutom naturligt 2 eller flera abonnemang. Jag har två och vill jag kan jag köpa 5 till och rösta från typ.

I år är "Bara bada bastu" bäst på streamingen" och vinnaren för Österrike direkt medioker, jag har svårt att tänka mig att väldigt få älskar och streamar den ofta. Det verkar som den typen som lyssnar på opera är mer benägna att rösta än de som streamar musik. Den ena är ju inte bättre än den andra utan det är mer att de är helt olika och tilltalar helt olika grupper.

Kort sagt det är ordentligt rörigt och som det är nu korar man inte den musikaliskt mest populära om det inte råkar bli så slumpmässigt (och i år nära en politisk 1:a). Skiljer sig folkets val för mycket från resultatet så minskar tävlingen i legitimitet.

Det är ju egentligen 2 olika problem, dels är det rimligt att Israel är med i tävlingen, de är kontroversiella och ligger inte ens i Europa.

Och dels att röstsystemet inte är särskilt stabilt eller rättvist egentligen. Det finns problem på alla håll och kanter, det går lätt att manipulera och rösta från fel land, vissa länder har sin population spridd i många länder. Många länder "kompisröstar" med an andra länder har ingen naturlig vän på det viset.

Sen är länder olika stora, Frankrikes röst väger lika mot Island och San Marinos. Juryrösterna verkar dessutom var mycket olika mot folkets. Ska 5 personer i en jury verkligen ha så mycket makt jämfört med folket - vad gör att deras personliga smak är så mycket bättre än vanligt folks? Hur korar man egentligen den bästa låten. Ska det verkligen vara en nackdel för en låt för att landet är impopulärt av någon anledning (som att landet vunnit många gånger - men jag kan tänka mig att åsikter om länder spelar stor roll rent generellt- är "bara bada bastu" hypad för att den är svensk. Och är det rimligt att man ska kunna köpa röster. Många har ju dessutom naturligt 2 eller flera abonnemang. Jag har två och vill jag kan jag köpa 5 till och rösta från typ.

I år är "Bara bada bastu" bäst på streamingen" och vinnaren för Österrike direkt medioker, jag har svårt att tänka mig att väldigt få älskar och streamar den ofta. Det verkar som den typen som lyssnar på opera är mer benägna att rösta än de som streamar musik. Den ena är ju inte bättre än den andra utan det är mer att de är helt olika och tilltalar helt olika grupper.

Kort sagt det är ordentligt rörigt och som det är nu korar man inte den musikaliskt mest populära om det inte råkar bli så slumpmässigt (och i år nära en politisk 1:a). Skiljer sig folkets val för mycket från resultatet så minskar tävlingen i legitimitet.

Jag håller med. Jag är dessutom nyfiken på vilken instruktion juryn får. Man kan tänka sig några varianter:

1) Rösta på din favorit.
-2) Rösta på det musikaliskt/tekniskt bästa bidraget
3) Rösta på det mest kommersiellt gångbara bidraget

Den första hoppas att det inte är. Den sista känns tveksam för sig själv men jag tycker nog att det borde vara en kombination av 2 och 3.

Jag håller med. Jag är dessutom nyfiken på vilken instruktion juryn får. Man kan tänka sig några varianter:

1) Rösta på din favorit.

Den första hoppas att det inte är. Den sista känns tveksam för sig själv men jag tycker nog att det borde vara en kombination av 2 och 3.
Fast vad är tekniskt bäst, minnst missar? Eller tekniskt svårast?

Och på tal om österike, det är som säkert är svårsjunget och få om någon annan deltagare skulle klarat det. Men ska det vara en tävling i att skriva de musikaliskt mest avancerade låtarna?

Samtidigt hur många i ECS skulle sätta en låt som bara bada bastu perfekt? Den kräver inte samma av rösterna som en Opera, men den har andra kvalitéer som inte alla har.

Hur värderar man det musikaliska egentligen?

1) Rösta på din favorit.

De har i uppgift att värdera varje bidrag efter

- Komposition och originalitet
- Scenframträdande
- Sång
- Helhetsintryck

Juryn bedömer alla bidrag och alla bidrag får poäng (utom egna landet då). Varje jurymedlem poängsätter enskilt och de får inte diskutera mellan varandra under tiden. Jurymedlemmarnas poängsättning läggs samman och de länder som hamnar topp 10 blir de som får poäng i sändningen.

Jurys poäng skickas till EBU med fax :D

De har i uppgift att värdera varje bidrag efter

- Komposition och originalitet
- Scenframträdande
- Sång
- Helhetsintryck

Juryn bedömer alla bidrag och alla bidrag får poäng (utom egna landet då). Varje jurymedlem poängsätter enskilt och de får inte diskutera mellan varandra under tiden. Jurymedlemmarnas poängsättning läggs samman och de länder som hamnar topp 10 blir de som får poäng i sändningen.

Jurys poäng skickas till EBU med fax :D
Fax :eek:
Här snackar vi old school

Läste att spanska och belgiska tv-kanalerna nu kräver en undersökning av röstningen och resultatet (Aftonbladet rapporterar).

Belarus kastades ut 2021 pga regelbrott, låt oss hoppas att EBU hittar sin ryggrad att göra det samma med Israel.

Här urklipp från Wikipedia om utkastet av Belarus, som bakgrund:

"the entry was deemed ineligible to compete by the European Broadcasting Union (EBU) due to violation of the contest's rules against political entries. After their replacement entry "Pesnya pro zaytsev (Song About Hares)" was also deemed ineligible, BTRC was disqualified from the contest on 26 March 2021. "

Spanska RTVE har som sagt begärt en granskning av de spanska tittarrösterna.

Vad jag hittat är att de ännu inte fått ut någon detaljerad information men det de har fått ut hittills är bland annat att i finalen fick de in runt 7000 samtal, 23 000 SMS och 111 000 röster online, totalt mer än 140 000 röster (142 688). Strax under 5,9 miljoner såg finalen (jag har hittat siffran 5 884 000 i snitt).

Röstdeltagandet hos tittarna där var alltså runt 2,4%.

Så om jag för skoj skull kollar hur många individer det krävs som absolut minst för att få relativt höga tittarpoäng i ett system där alla har 20 röster var (för enkelhetens skulle låtsas vi inte om att det även går att köpa extra sim-kort).

Observera att det här är ett fiktivt räkne-exempel.

Eftersom jag nu bara har hittat Irlands exempel på att det senaste åren behövts ca 13-14% av rösterna för 10p så kör jag med det och räknar på vad som i teorin krävs för 10p snarare än 12p. Det låter åtminstone ganska rimligt med de procenten med tanke på att det finns hela 25 alternativ att välja på. Under år där det är ovanligt öppet skulle det inte förvåna mig om det krävs ännu mindre. 13% av de spanska rösterna i det här fallet är 18 549,44. Men alla har 20 röster var, alltså krävs det som minst 927 personer som röstar 20 gånger. Avrundat.

927 personer är inte jättemycket i Spaniens fall. 927 är 0,6% av de totala spanska tittarrösterna som var på över 140 000. Räknar man då med alla strax under 5,9 miljoner som tittar så är det i teorin ett mycket aktivt tittarstöd på bara ca 0,02% som krävs för att få hela 10p av landets tittarröster.

Att få ett högt resultat i den här typen av röstningssystem säger alltså i princip ingenting om en befolknings åsikter i stort, det säger inte alltid ens särskilt mycket om tittarnas åsikter heller. Det ger däremot väldigt goda propagandamöjligheter att hävda att man har det europeiska folkets stöd när ens land får höga tittarpoäng. Det lönar sig att bedriva kampanjer med andra ord.

(Har jag gjort något slarvfel hoppas jag någon ser och rättar det.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka