Jag fattar verkligen inte hur EBU kan fortsätta gömma sig bakom att det är tv-bolagen och inte länderna som tävlar. Varför är det Sverige och inte svt som vi röstar på?
Så svårt kan det inte vara att förbjuda länder (/bolag) som attackerar andra länder eller begår folkmord. Inte kontroversiella åsikter tycker jag![]()
Jag kan trots allt förstå att det är ett problem sett till de nuvarande reglerna och vilket israeliskt tv-bolag som ställde upp. Här är en bra sammanfattning.
Why is Israel still in Eurovision? The answer is more complex than you might think
Men då måste man inse att de nuvarande reglerna gör att tävlingen faktiskt inte är opolitisk. Som du säger är det länder och inte tv-bolag som bidragen representerar. Då blir det märkligt att förbjuda tv-kommentatorer att nämna Palestina och inte visa publiken under bidraget eftersom det(som väntat) dök upp palestinska flaggor. Man tillåter ett politiskt budskap men förbjuder andra. Röstningssystemet gör det ännu lättare att föra fram politiska budskap. Lobbygrupper kommer alltid att vara mer motiverade att mobilisera röster än personer som bara röstar på vad de tycker är en bra låt.
Reglerna och röstning såg ut som de gjorde i år, och det borde vara ett uppvaknande. Jag förstår som sagt att Israel fick vara med i år, men jag kommer inte att ha någon förståelse om man inte gör en översyn av reglerna för att förebygga att något liknande sker.