Eurovision 2025

Jag fattar verkligen inte hur EBU kan fortsätta gömma sig bakom att det är tv-bolagen och inte länderna som tävlar. Varför är det Sverige och inte svt som vi röstar på?
Så svårt kan det inte vara att förbjuda länder (/bolag) som attackerar andra länder eller begår folkmord. Inte kontroversiella åsikter tycker jag 🤷

Jag kan trots allt förstå att det är ett problem sett till de nuvarande reglerna och vilket israeliskt tv-bolag som ställde upp. Här är en bra sammanfattning.

Why is Israel still in Eurovision? The answer is more complex than you might think

Men då måste man inse att de nuvarande reglerna gör att tävlingen faktiskt inte är opolitisk. Som du säger är det länder och inte tv-bolag som bidragen representerar. Då blir det märkligt att förbjuda tv-kommentatorer att nämna Palestina och inte visa publiken under bidraget eftersom det(som väntat) dök upp palestinska flaggor. Man tillåter ett politiskt budskap men förbjuder andra. Röstningssystemet gör det ännu lättare att föra fram politiska budskap. Lobbygrupper kommer alltid att vara mer motiverade att mobilisera röster än personer som bara röstar på vad de tycker är en bra låt.

Reglerna och röstning såg ut som de gjorde i år, och det borde vara ett uppvaknande. Jag förstår som sagt att Israel fick vara med i år, men jag kommer inte att ha någon förståelse om man inte gör en översyn av reglerna för att förebygga att något liknande sker.

I slutändan snirklade det till sig och rätt låt vann, men det såg lite mörkt ut för ESC ut där innan - det blev den enda rimliga vinnaren av de 6 överst placerade.

Jag kan trots allt förstå att det är ett problem sett till de nuvarande reglerna och vilket israeliskt tv-bolag som ställde upp. Här är en bra sammanfattning.

Why is Israel still in Eurovision? The answer is more complex than you might think

Men då måste man inse att de nuvarande reglerna gör att tävlingen faktiskt inte är opolitisk. Som du säger är det länder och inte tv-bolag som bidragen representerar. Då blir det märkligt att förbjuda tv-kommentatorer att nämna Palestina och inte visa publiken under bidraget eftersom det(som väntat) dök upp palestinska flaggor. Man tillåter ett politiskt budskap men förbjuder andra. Röstningssystemet gör det ännu lättare att föra fram politiska budskap. Lobbygrupper kommer alltid att vara mer motiverade att mobilisera röster än personer som bara röstar på vad de tycker är en bra låt.

Reglerna och röstning såg ut som de gjorde i år, och det borde vara ett uppvaknande. Jag förstår som sagt att Israel fick vara med i år, men jag kommer inte att ha någon förståelse om man inte gör en översyn av reglerna för att förebygga att något liknande sker.
Och jag undrar lite varför man inte gjorde den här översynen ifjol, inför den här omgången. Det var många medlemsländer i EBU som lyfte frågan redan då.

Vore intressant att veta hur mycket pengar alla länder har lagt på att fiska röster. Israel är det enda land vänner har sett som reklaminlägg på YouTube.

Och också intressant: Hur ser EBUs regler ut gällande att fiska röster med hjälp av t.ex. marknadsföring och influencerkampanjer i andra länder?

Mina observationer:

Det hade varit trevligt att ha KAJ på topp tre iaf.

Vinnaren är inte my cup of tea men det var ett bra nummer.

Israels röster är helt obegripliga. Numret var så enormt svagt jämfört med så många andra (om vi nu räknar bort den politiska aspekten). När Ukraina vann senast så var det naturligtvis många sympatiröster men det var också en väldigt bra låt.

Klart KAJ ska vara besvikna, har en vinnarskalle är en besviken efter en förlust. Men det var också trevligt att se en senare vuxen reaktion på att de inte vann (till skillnad från vissa svenska artister...). Jag är fortfarande glad att vi skickade KAJ, det är inte fel med ett oerhört vänligt nummer samt att de här tre verkligen är förebilder hur en ska uppföra sig. Mer av sådant!

Tittar på reprisen då jag sov i går.
Tycker mest om Italien och sen Island. Hittills.

Så himla glad att Kaj inte vann men så kom jag på att jag lär får stå ut hela sommaren….

Funderar på hur så många kan rösta på Israel. Visst det är en musiktävling, men…..

Ja särskilt i Israels fall hade det varit väldigt intressant att se hur många gånger en tittare röstade på dem i genomsnitt, jämfört med hur många gånger en tittare röstade på övriga länder.
Verkligen. Jag kan bara se till mig själv och jag röstade inget igår, eftersom kostar plus att jag hejade ju på KAJ. Men när röstsiffrorna ser så besynnerliga ut känns det ju som jag borde använt mina röster till Frankrike, Finland och diverse andra

Mina observationer:

Det hade varit trevligt att ha KAJ på topp tre iaf.

Vinnaren är inte my cup of tea men det var ett bra nummer.

Israels röster är helt obegripliga. Numret var så enormt svagt jämfört med så många andra (om vi nu räknar bort den politiska aspekten). När Ukraina vann senast så var det naturligtvis många sympatiröster men det var också en väldigt bra låt.

Klart KAJ ska vara besvikna, har en vinnarskalle är en besviken efter en förlust. Men det var också trevligt att se en senare vuxen reaktion på att de inte vann (till skillnad från vissa svenska artister...). Jag är fortfarande glad att vi skickade KAJ, det är inte fel med ett oerhört vänligt nummer samt att de här tre verkligen är förebilder hur en ska uppföra sig. Mer av sådant!

Håller helt med dig!

Så uppfriskande med artister som beter sig vänligt och som även om de är besvikna kan hantera sina känslor. (Vilket man ju bör kunna förvänta sig av vuxna människor, men Melodifestivalen visade ju tyvärr att en del svenska storheter har svårt med känsloreglering).

Vore intressant att veta hur mycket pengar alla länder har lagt på att fiska röster. Israel är det enda land vänner har sett som reklaminlägg på YouTube.
Jag fick det i mitt facebook-flöde, men fattade inte att det var Israels låt som menades eftersom dom bara angav startnummer i reklamen. Fattade det när jag såg sändningen.

Jag vill också passa på att klaga på att Moroccan Oil var huvudsponsor av ESC i år, ett israeliskt företag.

Sååå man kan ju också ifrågasätta hur objektivt EBU kan förhålla sig till Israels delegation om ett isreaeliskt företag bidrar med stora summor.

(Om nån använder M O-produkter kan ni ju överväga om det finns andra alternativ, kanske).

Jag vill också passa på att klaga på att Moroccan Oil var huvudsponsor av ESC i år, ett israeliskt företag.

Sååå man kan ju också ifrågasätta hur objektivt EBU kan förhålla sig till Israels delegation om ett isreaeliskt företag bidrar med stora summor.

(Om nån använder M O-produkter kan ni ju överväga om det finns andra alternativ, kanske).

M O har jag lätt att undvika så jag ska väl inte skryta med det. Överparfymerade skräpprodukter som inte förtjänar hajpen :D

Edit: Svindyra är de också :rofl:

M O har jag lätt att undvika så jag ska väl inte skryta med det. Överparfymerade skräpprodukter som inte förtjänar hajpen :D

Edit: Svindyra är de också :rofl:
Ja jag råkade för några år sedan köpa en sån miniflaska schampo från MO inför en resa och du milde tid! Den var: 1. Dyr; 2. Stank; 3. Mitt hår blev alldeles burrigt.

Min frisör skrattade gott när jag berättade vad jag gjort.

Inte bara i år, tyvärr.

"The EBU has announced that the pioneer in oil-infused beauty and a global leader in professional haircare Moroccanoil will be the Presenting Partner of the 2020 Eurovision Song Contest. The brand has also secured extensive global association and event, media, and digital rights as part of a long-term partnership for the next five Eurovision Song Contests until 2024."

Som man kan läsa här hade de alltså möjlighet att byta nu men valde att fortsätta samarbetet även i år. Antar att det är svårt att hitta sponsorer någon annanstans efter det katastrofala ESC 2024.

Inte bara i år, tyvärr.

"The EBU has announced that the pioneer in oil-infused beauty and a global leader in professional haircare Moroccanoil will be the Presenting Partner of the 2020 Eurovision Song Contest. The brand has also secured extensive global association and event, media, and digital rights as part of a long-term partnership for the next five Eurovision Song Contests until 2024."

Som man kan läsa här hade de alltså möjlighet att byta nu men valde att fortsätta samarbetet även i år. Antar att det är svårt att hitta sponsorer någon annanstans efter det katastrofala ESC 2024.
Undrar hur många år de förlängde samarbetet med?

Och jag undrar lite varför man inte gjorde den här översynen ifjol, inför den här omgången. Det var många medlemsländer i EBU som lyfte frågan redan då.
Ja det här är ju inte ett nytt problem alls, det var exakt samma scenario ifjol.

Någon gång måste EBU börja väga in att hela tävlingen (såsom röstningssystemet är uppbyggt nu) mycket enkelt kan användas som megafon för diverse politiska och våldsamma syften. Nu är det Israel, i framtiden kan det vara en annan nation.

Lägger man till att EBU i år verkar ha inskränkt den fria rapporteringen av tävlingen så står man alltså och väljer mellan att 1, värna en relativt oberoende rapportering i enskilda länder till priset av en egen utförd censur och att bli till ett ofrivilligt politiskt verktyg i ländernas propagandamaskineri, eller 2, att utesluta länder och se hur det uteslutandet drar länderna ännu längre bort från de demokratiska principerna.

Problemet här är väl också att Israel redan starkt attackerat oberoende media, till den grad att de knappt har någon pressfrihet att tala om längre. Personligen tror jag inte att just EBU:s konstgjorda andning kan rädda Israels oberoende medier, det politiska samtalet ser helt annorlunda ut än det gjorde för 10 år sedan. Journalister släpps inte in i Gaza, bara en sådan sak kan ifrågasättas utifrån EBU:s värderingar om att media under deras paraply ska kunna föra en kritisk, liberal och öppen debatt. Palestinska och israeliska journalister lever redan med självcensur i mycket hög grad. Journalister har både gripits och satts i förvar utan rättegång, samt dödats i ovanligt stor omfattning.

Det framstår med andra ord som väldigt ironiskt att en organisation med uttalat syfte att stödja fri rapportering själva är så villiga att både inskränka den fria rapporteringen kring själva tävlingen och se mellan fingrarna när deltagarländerna så konsekvent omöjliggör fri rapportering.

I slutändan snirklade det till sig och rätt låt vann, men det såg lite mörkt ut för ESC ut där innan - det blev den enda rimliga vinnaren av de 6 överst placerade.
Tja ska ja använda dina ord för bidraget så var det uselt. Opera som genre hör inte hemma i ESC. De förstör tävlingen men är fint dom mellanakt. Bidraget har inget av vad jag ser dom schlager, det går inte att komma ihåg och är inte det minsta trallvänligt och eftersom det inte är min grej så kan han ju inte ens sjunga (det kan man ju inte om det är fel sorts låt).

Skämt åsido. Jag är glad österika vann och inte israel, men i övrigt är det för mig ett bottennapp. Det är det enda bidraget jag inte sett hela, det är något med blinkningar i ljuset som inte lirar med min hjärna.

Jag gillar inte din attityd i övrigt, det är lite som om du försöker bestämma över folks musiksmak. Det är det där med att inte skriva som det är din åsikt utan som någon slags universell/allmängiltig sanning att det var orimligt att något av de andra bidragen i toppen skulle vinna. Det är riktigt jävla lågt, givet vis var det helt rimligt att med en annan sammansättning av jurygrupperna och ett annat röstsystem kunde en helt annan låt vunnit även bland de första.

Personligen så blev jag besviken. Typ 75% av startfältet var mer passande vinnare i mina ögon, men ja Österrike vann och jag är givetvis glad för deras skull. Och JJ verkar fantastisk och det var rörande att se honom så lycklig, troligen betyder det långt mer för honom att vinna än för KAJ. Och så slipper vi ordna ESC nästa år.

Mysteriet tätnar. En googling ledde mig till denna kommentar på Reddit:

1000016928.webp

Kollade sedan upp dessa länders omröstningar:

Points given by televoters

Armenien:
12 Estonia
10 France
8 Greece
7 Austria
6 Sweden
5 Germany
4 Norway
3 Albania
2 Netherlands
1 Finland

Kroatien:
12 Estonia
10 Albania
8 Sweden
7 Finland
6 Italy
5 Austria
4 Norway
3 Germany
2 Ukraine
1 Iceland

Polen:
12 Ukraine
10 Estonia
8 Sweden
7 Austria
6 Lithuania
5 Germany
4 Albania
3 Norway
2 Latvia
1 Finland

Men VISST, självklart är Israel överlägset mest populärt i de nordiska länderna, t.ex jämfört med dessa tre länder där det uppenbarligen är svårt att fuska.

Mysteriet tätnar. En googling ledde mig till denna kommentar på Reddit:

Visa bifogad fil 167744

Kollade sedan upp dessa länders omröstningar:

Points given by televoters

Armenien:
12 Estonia
10 France
8 Greece
7 Austria
6 Sweden
5 Germany
4 Norway
3 Albania
2 Netherlands
1 Finland

Kroatien:
12 Estonia
10 Albania
8 Sweden
7 Finland
6 Italy
5 Austria
4 Norway
3 Germany
2 Ukraine
1 Iceland

Polen:
12 Ukraine
10 Estonia
8 Sweden
7 Austria
6 Lithuania
5 Germany
4 Albania
3 Norway
2 Latvia
1 Finland

Men VISST, självklart är Israel överlägset mest populärt i de nordiska länderna, t.ex jämfört med dessa tre länder där det uppenbarligen är svårt att fuska.
Vi har ju dock också hårdare regler kring att köpa kontantkort till mobilen sedan några år. Men som sagt, vi har varit föremål för mycket reklam och kampanjande. Röstar de som vill göra ett ställningstagande 20 gånger så lär det göra skillnad ändå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka