Eurovision 2025

Ja, så som det är nu blir ESC mindre och mindre intressant.
Ja precis. Både för deltagare och tittare.

Jag hittar inte texten nu men EBU har en skrivning i reglerna om att ett land inte får politisera tävlingen. Och om ett land som är i full färd med ett folkmord först skickar en låt vars text måste skrivas om eftersom den alltför tydligt handlar om terrorattentatet från Hamas, och året därpå skickar en överlevare från attentatet som säger att hon deltar för att berätta sin historia och gör regeringsstyrda reklamkampanjer riktade till 35 olika länder - nog fan borde det kunna vara att politisera?

"Det är inte länder som tävlar, Israels sändningsbolag är inte kopplat till landets styre"
Det här förstår jag inte alls riktigt, om inte Israel som land är dom som ställer upp så borde inte Israeliska flaggan få skyltas med heller. För skyltar man med flaggan så tävlar man för landet, svårare än så är det inte.

Ryssar får ju tex vara med i olika tävlingar som OS tex förutsatt att dom inte skyltar med ryska flaggan för det är inte Ryssland som dom representerar och därför får dom vara med. Det borde vara samma i eurovision isåfall när det gäller Israel, det är ju ändå tydligen inte landet som representerar Israel.

Hela grejen med Eurovison är ju att artisterna representerar sina länder, dom ska representera fred och vänskap men det är tydligen helt okej för Israel att vara med trots att "inte landet är det som representeras".

Det här förstår jag inte alls riktigt, om inte Israel som land är dom som ställer upp så borde inte Israeliska flaggan få skyltas med heller. För skyltar man med flaggan så tävlar man för landet, svårare än så är det inte.

Ryssar får ju tex vara med i olika tävlingar som OS tex förutsatt att dom inte skyltar med ryska flaggan för det är inte Ryssland som dom representerar och därför får dom vara med. Det borde vara samma i eurovision isåfall när det gäller Israel, det är ju ändå tydligen inte landet som representerar Israel.

Hela grejen med Eurovison är ju att artisterna representerar sina länder, dom ska representera fred och vänskap men det är tydligen helt okej för Israel att vara med trots att "inte landet är det som representeras".
Jättebra poäng! Det där med tävling mellan tv-bolag låter ju som såna där branschinterna event som medierna har, där de får utmärkelser för Årets nånting i olika klasser. Som om jag satt och röstade på RAI och NRK och YLE i lördags, jag röstade på Lucio Corsis, Kyle Alessandros och Erika Vikmans låtar och de representerade sina länder, inte sitt tv-bolag.

Det slår mig att EBU faktiskt omfattar både radio och tv och att Utbildningsradion är en av medlemmarna. De hade säkert kunnat få till ett klatschigt nummer 😂

Undrar lite vad som hänt om Eurovision var den här veckan istället för förra. För idag sköt israelisk militär "varningsskott" åt en delegation med diplomater som besökte Västbanken. Delegationen, som fick söka skydd, representerade drygt 30 länder, varav många tävlar i Eurovision (dock inte Sverige). Undrar om det är lika lätt att resonera som så att det är public-servicebolaget som tävlar och inte landet, när det inte "bara" är palestinier som drabbas utan också diplomater från medlemsländerna.

Oavsett politik och elände. Finns det inte andra trådar för krigiskt agerande?

Angående Melodifestivalen….

Schweiz borde skämmas över produktionen. Den utskickade musikkvaliten är undermålig tydligen enligt fler än oss hemma i vår soffa.

I vår soffa ogillade vi också starkt den oranga tonen som genomgående var under Kajs uppträdande. Det är ju inte alls någon liknelse med de ljusa nätterna i en nordisk björkskog vid en sjö som känslan var i melodifestivalen.

ESC är verkligen inte min bag,
men jag måste ändå säga att röstningsförfarandet är som designat för att fucka upp systemet.

Vadå "folkets röst"? Det finns ingen folkets röst i dagens cyniska verklighet.
Om någon tycker KAJ är jätte-jättebra, och väljer att ringa och betala och rösta 20 gånger, är det då ok?

Om man tycker att det är ok, då tycker man samtidigt att det är ok att någon stat eller organisation med icke-musikalisk agenda utnyttjar samma möjlighet att rösta, genom att betala en Phone Farm en automat-röstning på 10.000 eller 50.000 eller 100.000 röster - eller vad-som-nu-behövs - enligt sagda agenda.
Och på så sätt köper sig politisk cred.

Device-Farm-Mobile-Fraud.webp

men jag måste ändå säga att röstningsförfarandet är som designat för att fucka upp systemet.

Om någon tycker KAJ är jätte-jättebra, och väljer att ringa och betala och rösta 20 gånger, är det då ok?

Om man tycker att det är ok, då tycker man samtidigt att någon stat eller organisation med icke-musikalisk agenda utnyttjar samma möjlighet att rösta, genom att betala en Phone Farm en automat-röstning på 10.000 eller 50.000 eller 100.000 röster - eller vad-som-nu-behövs - enligt sagda agenda.

Visa bifogad fil 167957
Haha, perfekt bild som illustration. :D

Om man ska dra en gräns som rör våld, som då kanske vore i grunden oförenligt med ESC:s "freds- och samarbetstanke", så kan man dra den redan vid olaglig ockupation eller annektering. Hade man haft en sådan regel hade Ryssland rykt från tävlingen redan när de gick in i Krim 2014. Internationella domstolen ICJ har konstaterat att även Israels ockupation av palestinska områden är olaglig.

På så vis drabbas inte länder som ofrivilligt dras in i väpnade konflikter, såsom Ukraina, samtidigt som man undviker att medlemsländer som bryter mot internationell lag använder tävlingen för att propagera för sina krigsförbrytelser eller för att normalisera eller legitimera sin offensiva politik.

Plus att man som sagt bör fixa röstningssystemet.

Om man ska dra en gräns som rör våld, som då kanske vore i grunden oförenligt med ESC:s "freds- och samarbetstanke", så kan man dra den redan vid olaglig ockupation eller annektering. Hade man haft en sådan regel hade Ryssland rykt från tävlingen redan när de gick in i Krim 2014. Internationella domstolen ICJ har konstaterat att även Israels ockupation av palestinska områden är olaglig.

På så vis drabbas inte länder som ofrivilligt dras in i väpnade konflikter, såsom Ukraina, samtidigt som man undviker att medlemsländer som bryter mot internationell lag använder tävlingen för att propagera för sina krigsförbrytelser eller för att normalisera eller legitimera sin offensiva politik.

Det är faktiskt en jättebra poäng.

• Gilla
Reactions: Mkb

Det tycker jag också är det mest logiska! Eftersom poängen var att bidra till fred och samarbete.

• Gilla
Reactions: Mkb

Om man tycker att det är ok, då tycker man samtidigt att det är ok att någon stat eller organisation med icke-musikalisk agenda utnyttjar samma möjlighet att rösta, genom att betala en Phone Farm en automat-röstning på 10.000 eller 50.000 eller 100.000 röster - eller vad-som-nu-behövs - enligt sagda agenda.
Och på så sätt köper sig politisk cred.

Visa bifogad fil 167957
Snälla, kan någon förklara bilden, jag förstår inte riktigt ”bra” eller ”roliga” i den. Vad är det? Högtalare? Jag vill också förstå:-)

På något sätt ju Sveriges screwade röstningssystem i mello fungera ändå. Med nöd och näppe möjligen men ändå. När folk ser något tillräckligt bra så röstar de. Jag tycker röstningen ska vara gratis.

Problemet med Israel är väl att det är deras tv-kanal som är med i ecb och sen utförs en påverkanskampanj av staten Israel, dvs ett statligt departement. Det är politikerpåverkan på civilsamhället.

Jättebra lösning!

Snälla, kan någon förklara bilden, jag förstår inte riktigt ”bra” eller ”roliga” i den. Vad är det? Högtalare? Jag vill också förstå:-)
Det är en Phone Farm. Varje svart fläck är en mobil, och syftet var att ge en bild av maskinröstande mobiltelefoner som lägger massvis med röster på exempelvis Libanons bidrag i ESC.
Det är varken roligt eller bra.

På något sätt ju Sveriges screwade röstningssystem i mello fungera ändå. Med nöd och näppe möjligen men ändå. När folk ser något tillräckligt bra så röstar de. Jag tycker röstningen ska vara gratis.

Problemet med Israel är väl att det är deras tv-kanal som är med i ecb och sen utförs en påverkanskampanj av staten Israel, dvs ett statligt departement. Det är politikerpåverkan på civilsamhället.
Tv-bolaget KAN är inte problemet (förutom att deras delegation beter sig som arslen mot andra delegationer under ESC-veckan), utan att regeringens annonsorgan gjorde stora reklamkampanjer riktade till 35 olika länder. Folk fick upp artisten på youtube med en uppmaning att rösta, på deras egna språk. Och det var säkert inte bara här i Sverige som ett vänskapsförbund gick ut med en detaljerad röstningsguide som började med ett pliktskyldigt snömos om låten.

Bifogade filer

• IMG_4031.webp
    IMG_4031.webp
    77,4 KB · Visningar: 50
Tv-bolaget KAN är inte problemet (förutom att deras delegation beter sig som arslen mot andra delegationer under ESC-veckan), utan att regeringens annonsorgan gjorde stora reklamkampanjer riktade till 35 olika länder. Folk fick upp artisten på youtube med en uppmaning att rösta, på deras egna språk. Och det var säkert inte bara här i Sverige som ett vänskapsförbund gick ut med en detaljerad röstningsguide som började med ett pliktskyldigt snömos om låten.

Bifogade filer

• IMG_4032.webp
    IMG_4032.webp
    87,9 KB · Visningar: 45
Landet Israel och tv-bolaget kan måste vara så superstressade att de ger sig på människor ( andra delegationer) och förstör leken (tävling i musik) som faktiskt de facto är vänskapliga mot dem, dvs låter dem vara medi leken. Det är faktiskt inget roligt att leka med sådana som fuskar och inte är trevliga.

Fatta att tjejen är extremt modig på så många sätt och ingen stor sångerska och melodin var trevlig att vara i final var en bedrift för henne även om hon kommit sist.

Tur för Jacob att he hitt en Linda så he fick va me.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka