Eurovision 2025

Jag fortsatte kolla på Spotify i dag, som ett mått på en låts popularitet.

Hela 13 länder gav Israel sin tolva i televotingen. Såhär ser det ut på Spotify just nu för 11 av dem (Azerbaijan verkar inte ha nån officiell spotifylista och rest of the world-gruppen går inte att kolla)

Frankrike - 1 esc-låt på topp 50, Israel är inte med
Nederländerna - 8 esc-låtar, Israel är inte med
Tyskland - 9 esc-låtar, Israel på plats 34 med 6 andra esc-låtar före sig
Luxemburg - 14 esc-låtar, Israel på plats 22 med 9 andra esc-låtar före sig
Sverige - 13 esc-låtar, Israel på på plats 19 med 8 andra esc-låtar före sig
Portugal - 2 esc-låtar, Israel är inte med
UK - 4 esc-låtar, Israel är inte med
Spanien - 2 esc-låtar, Israel är inte med
Schweiz - 19 esc-låtar, Israel på plats 13 med 9 andra esc-låtar före sig
Belgien - 9 esc-låtar, Israel är inte med
Australien - inga esc-låtar

När nu så jättemånga tittare hade Israel i topp, varför kommer så många andra låtar före dem på Spotify?
Att Israel vann flest röster av publiken är tydligen en pinsam och talande "illustration av det växande gapet mellan folkets vilja och etablissemangets åsikter." iaf om man frågar Henrik Jönsson. :cry:https://www.expressen.se/debatt/debatt-stodet-for-israel-ar-en--rimlig-protest-mot-eliten/

Han menar också att det här med Israels kampanjande är onödigt att lägga fokus på eftersom "varken annonser eller kampanjer i sociala medier kan lyfta utan att det redan finns ett brett, folkligt stöd." Så jag antar att det är den där förbannade eliten, som normalt sett deltar i alla Palestina-demos, som också funkar som högljudd minoritet på Spotify. Israel har inte en chans :(

Att Israel vann flest röster av publiken är tydligen en pinsam och talande "illustration av det växande gapet mellan folkets vilja och etablissemangets åsikter." iaf om man frågar Henrik Jönsson. :cry:https://www.expressen.se/debatt/debatt-stodet-for-israel-ar-en--rimlig-protest-mot-eliten/

Han menar också att det här med Israels kampanjande är onödigt att lägga fokus på eftersom "varken annonser eller kampanjer i sociala medier kan lyfta utan att det redan finns ett brett, folkligt stöd." Så jag antar att det är den där förbannade eliten, som normalt sett deltar i alla Palestina-demos, som också funkar som högljudd minoritet på Spotify. Israel har inte en chans :(
Jag började läsa den där förut men strokerisken blev så akut att jag fick sluta.

Intressant dock att han utgår helt ifrån att röstandet på Israel inte alls handlade om låten

Det är klart att det går. Rösta på nån av de största konkurrenterna.
Jag hittar inte kommentaren nu, men Aftonbladets Markus Larsson skrev något om att det är svårt att bedöma Israels popularitet i tävlingen så länge Palestina inte är med, med tanke på att alla som är för Israel har ett bidrag att rösta på medan de som vill rösta mot kommer splitta rösterna på 25 andra alternativ.

Det mest imponerade är ju att han, även denna gång, lyckas få en koppling till "Sveriges havererade migrationspolitik". Vilket väll bara är ett bevis på att hela texten är ren rappakalja. Analysen är minst sagt bristfällig.

Jag hittar inte kommentaren nu, men Aftonbladets Markus Larsson skrev något om att det är svårt att bedöma Israels popularitet i tävlingen så länge Palestina inte är med, med tanke på att alla som är för Israel har ett bidrag att rösta på medan de som vill rösta mot kommer splitta rösterna på 25 andra alternativ.

Jag håller inte med att det splittas på 25. Om man verkligen vill rösta mot Israel så är den bästa strategin att rösta på nån av de andra favoriterna. De som förväntas komma i andra halvan behöver man inte rösta på i det läget. I år hade Österrike och Sverige varit självklara valet sett till förhandssnacket. Förra året Schweiz och Kroatien.

Jag är t.ex. rätt säker på att det fanns de som röstade på KAJ i Mellofinalen för att de inte ville att Måns skulle vinna igen. Många tyckte att KAJ var bäst men en del röstade nog främst mot Måns.

Kollade på min nya "favorit-ESC YT-kanal" och där poängterade han att sett till totala poäng så var det här den mest spridda finalen på länge, med lägre poäng för topp-3 än på många år. Israel t.ex. fick totalt sett färre poäng i år men blev ändå 2a nu jämfört med 5a förra året.

Ja, jag har också hört honom och Tobbe Ek prata om det. Och enda sättet vore ju om en artist tog tydlig ställning mot Israel, vilket de inte får, eller om en palestinsk artist ställde upp. I båda fallen där skulle man kunna rösta för att ta avstånd från Israel.

Kollade på min nya "favorit-ESC YT-kanal" och där poängterade han att sett till totala poäng så var det här den mest spridda finalen på länge, med lägre poäng för topp-3 än på många år. Israel t.ex. fick totalt sett färre poäng i år men blev ändå 2a nu jämfört med 5a förra året.

Han är superbra, på sin entoniga tyskengelska. 😄 Och så är det ju, ingen har vunnit med så låga poäng sen nuvarande system infördes

Senast ändrad:
Intressant (och bra) att röstningarna kanske kommer att utredas:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/QMzjPQ/kravet-utred-fusk-i-esc

Jag funderar på om det skulle bli mer rättvist (och intressant) om det var betydligt färre bidrag i finalen?
Tre semifinaler istället för två, skippa Big-5 och typ 15 bidrag i finalen?
Nu blir det så många bidrag att de som röstar i varje land sprids ut på väldigt många bidrag, vilket gör det enklare att påverka ett enskilts lands poäng? Tror jag?
Jag hade också gärna sett betydligt färre bidrag i finalen, inte minst för att programmet håller på så länge, men jag tror inte det kommer hända eftersom de sannolikt vill ha så många tittare som möjligt och fler är nog benägna att titta om deras land fortfarande är i tävlan.

Haha, ränderna går tydligen aldrig ur. Ifjol var ju evenemanget mer öppet, så det var lättare att se hur de israeliska teamet betedde sig ganska grisigt mot andra länders delegationer. Det verkar ha gällt detta året också:

”Vi har fått officiella klagomål om att det israeliska medieteamet under de senaste dagarna har uppträtt på ett ganska påträngande, stötande och provocerande sätt mot andra delegationer”, står i dokumentet.

Mot denna bakgrund ger vi härmed KAN en formell varning att respektera de regler som gäller för ESC, vilka finns till för att skydda ESC:s smidiga genomförande och dess integritet.

"Varningen ledde till att Israels delegation flyttade till ett annat område, ”för att undvika ytterligare incidenter och klagomål”.

Enligt El Diario lämnades sammanlagt 16 klagomål mot Israel från andra länders delegationer – och sex länder ska ha hotat att dra sig ur tävlingen efter rapporter om att israeliska journalister trakasserat spanska."

https://www.expressen.se/noje/musik/ebu-varnade-israel-for-stotande-beteende/

Edit, det verkar ha varit dokument från ifjol. Texten har uppdaterats sedan jag läste den första gången!

Spanska RTVE har som sagt begärt en granskning av de spanska tittarrösterna.

Vad jag hittat är att de ännu inte fått ut någon detaljerad information men det de har fått ut hittills är bland annat att i finalen fick de in runt 7000 samtal, 23 000 SMS och 111 000 röster online, totalt mer än 140 000 röster (142 688). Strax under 5,9 miljoner såg finalen (jag har hittat siffran 5 884 000 i snitt).

Röstdeltagandet hos tittarna där var alltså runt 2,4%.

Så om jag för skoj skull kollar hur många individer det krävs som absolut minst för att få relativt höga tittarpoäng i ett system där alla har 20 röster var (för enkelhetens skulle låtsas vi inte om att det även går att köpa extra sim-kort).

Observera att det här är ett fiktivt räkne-exempel.

Eftersom jag nu bara har hittat Irlands exempel på att det senaste åren behövts ca 13-14% av rösterna för 10p så kör jag med det och räknar på vad som i teorin krävs för 10p snarare än 12p. Det låter åtminstone ganska rimligt med de procenten med tanke på att det finns hela 25 alternativ att välja på. Under år där det är ovanligt öppet skulle det inte förvåna mig om det krävs ännu mindre. 13% av de spanska rösterna i det här fallet är 18 549,44. Men alla har 20 röster var, alltså krävs det som minst 927 personer som röstar 20 gånger. Avrundat.

927 personer är inte jättemycket i Spaniens fall. 927 är 0,6% av de totala spanska tittarrösterna som var på över 140 000. Räknar man då med alla strax under 5,9 miljoner som tittar så är det i teorin ett mycket aktivt tittarstöd på bara ca 0,02% som krävs för att få hela 10p av landets tittarröster.

Att få ett högt resultat i den här typen av röstningssystem säger alltså i princip ingenting om en befolknings åsikter i stort, det säger inte alltid ens särskilt mycket om tittarnas åsikter heller. Det ger däremot väldigt goda propagandamöjligheter att hävda att man har det europeiska folkets stöd när ens land får höga tittarpoäng. Det lönar sig att bedriva kampanjer med andra ord.

(Har jag gjort något slarvfel hoppas jag någon ser och rättar det.)

Sedan tror ju inte jag att varje individ som röstade på Israel röstade 20 ggr till exempel, även om deras kampanj gick ut på att man skulle göra precis det, det handlar väl mer om att det här är ett system som i sig är sårbart för aggressivt kampanjande.

Utöver de som går all in på röstningen tror jag säkert det finns de som röstar bara en eller två gånger på Israel för att visa sitt stöd och för att artisten är en person som gömt sig under döda kroppar i timmar för att överleva Hamas attack och som nu blir utbuad på scen (inte bara, det var både burop och hurrarop tydligen, men poängen här är att hennes erfarenhet kan engagera och särskilt i kombination med protesterna mot Israels deltagande).

Sedan de som blir irriterade på demonstranter av någon slags bekvämlighetsskäl som nämndes i tråden tidigare, även om jag tror de är i minoritet.

Och de som röstar av starkt politiska skäl men inte nödvändigtvis för att de är särskilt måna om Israel i grunden, hit räknar jag de högerextrema eller högerradikala och liknande antiliberala och eller islamofobiska element. De kan nog gå ganska all in.
Jag har funderat på siffrorna i det här hypotetiska exemplet, samt det jag skrev om motivation, och jag håller med de som tror att det inte skulle räcka med att ändra röstningssystemet så att man tar bort möjligheten att rösta 20 gånger om man vill undvika politiska vinnare.

Man bör absolut ta bort den möjligheten, för som sagt blir det oerhört lätt att med relativt få individer påverka resultatet helt oproportionerligt mycket, men det lär samtidigt inte räcka. Inte när man också räknar med att de politiskt motiverade lär vara mycket mer benägna att rösta i allmänhet än gemene man, att röstdeltagandet är lågt i de flesta länder, samt fragmenteringen av de övriga rösterna.

För att få 10p från enbart unika röster, alltså människor som bara röstar en enda gång på bidraget, hade det i det fiktiva Spanien-exemplet bara krävts ett tittarstöd på 0,3% av alla som kollar på programmet totalt. Kan man då alls tänka sig att 0,3% av alla de som ser finalen känner sig motiverade att rösta en enda gång på Israel, ja då är man ju redan uppe i vad som krävs för att de ska få 10p. Och jag kan absolut tänka mig att 0,3% känner för att lägga en röst av sympati eller politiska skäl. I sådana fall krävs det inte ens några 20 röster per person eller personer med 2-3 sim-kort eller botar eller påverkans-kampanjer utöver den vanliga propagandan för att sopa mattan med folk som röstar av rena nöjesskäl.

Om man ska se det här från ren nöjessynpunkt så blir det ju också lite tråkigt, även om de etiska aspekterna förstås väger tyngre, för trots att vi inte vet något överhuvudtaget om vilka bidrag som tävlar nästa år så vet vi att Israel sannolikt kommer hamna topp 3 i tittarröster.

Om man ska se det här från ren nöjessynpunkt så blir det ju också lite tråkigt, även om de etiska aspekterna förstås väger tyngre, för trots att vi inte vet något överhuvudtaget om vilka bidrag som tävlar nästa år så vet vi att Israel sannolikt kommer hamna topp 3 i tittarröster.

Ja, det gör ESC ganska trist...

• Gilla
Reactions: Mkb
Mitt förslag till röstning:

Alla som röstar får ge sina egna "12 points", och 10, 8-1. Online eller i en app. En gång per person. Helst gratis.

Ev kan man ha kvar telefonröster också, och antingen väga ihop de två på något sätt eller göra det som två olika "grupper" med en viss total poäng att dela ut.

Mitt förslag till röstning:

Alla som röstar får ge sina egna "12 points", och 10, 8-1. Online eller i en app. En gång per person. Helst gratis.

Ev kan man ha kvar telefonröster också, och antingen väga ihop de två på något sätt eller göra det som två olika "grupper" med en viss total poäng att dela ut.
Jag tror det stora problemet är att hålla rätt på vem som röstar (och priset dom du är inne på) och att folk inte kan rösta mer än en omgång. Det är lätt att säga en gång per person men hur säkerställer man det?

Och att folk röstar utifrån tycke och smak, inte utifrån politiska åsikter och man kanske inte ens hört låtarna.

Exakt det är ju problemet. Israel har säkerligen inte fuskat. Men när deras regering lägger stora summor på riktad reklam för att för att få röster så handlar ju tävlingen om annat än musik. Det måste väldigt snart kännas meningslöst för länder som lägger alla sina pengar på att göra sitt bidrag så bra som möjligt. För att inte tala om hur det känns för artisterna. Israel blir eurovisions Duplantis, enda skillnaden är att Duplantis vinner på helt schyssta sätt.

Exakt det är ju problemet. Israel har säkerligen inte fuskat. Men när deras regering lägger stora summor på riktad reklam för att för att få röster så handlar ju tävlingen om annat än musik. Det måste väldigt snart kännas meningslöst för länder som lägger alla sina pengar på att göra sitt bidrag så bra som möjligt. För att inte tala om hur det känns för artisterna. Israel blir eurovisions Duplantis, enda skillnaden är att Duplantis vinner på helt schyssta sätt.

Ja, så som det är nu blir ESC mindre och mindre intressant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka