Eurovision Song Contest 2018 - FINALEN!

Jag tycker ju inte att Toy faller inom den kategorin. Sen hoppas jag att det blir lite fler toknummer. De är roliga! Hade varit jättetråkigt om alla låtar var superseriösa!!
Enstaka toknummer är inget problem, det är bara trist om de vinner eller alls petar ner seriöst satsande artister.
 
Vilka artister är det som inte tillåta att besöka Israel? Och ponera att någon av dessa vinner Mello och ska skickas till Eurovision - kommer dessa då alltså portas så att Sveriges inte får vara med pga att det är ”fel” artist?
Vet inte om de gått ut med det själva? Jag var kommunikatör i en större organisation som jobbar för freden och mot just ockupationen, och vi har och hade en del aktiva kändisar, bland annat tre artister som är så att säga inom just musikschangern, som fått över tio års inreseförbud. Jag skulle tippa på att de inte kommer att vara aktuella för att vara med i melodifestivalen nästa år på grund av det, ett land bestämmer ju själv huruvida de släpper in folk eller inte och har du fått inreseförbud i Israel så lär de inte se genom fingrarna och du kommer inte in. Sedan kan jag reglementet för dåligt, det är ju möjligt de är med och det går att byta artist om någon inte får visum eller resehandlingar till exempel?

Fridolin är en annan som fått det och som gått ut i media med det tillsammans med några andra kändisar (inte politiker utan kulturarbetare), men det var ett tag sedan så det har nog hunnit gå ut, dessa tre som jag tänker på vet jag med säkerhet att det inte gått tio år för. Det är rätt många kända människor, framförallt kulturpersonligheter, som deklarerar sin åsikt mot Israel dock, så det skulle inte förvåna mig om det är fler det gäller från andra organisationer då det är rätt lätt att åka på ett inreseförbud (jag har haft i ett år ;-), nu är det dock upphävt).
 
Nejdå. Här finns t ex båda med i ett bildspel om weirdest ESC outfits of all times:

https://www.independent.co.uk/arts-...ral-appropriation-japan-costume-a8349296.html

(Artikeln handlar om att Netta anklagas för kulturell appropiering)

Se där.
Jag kan ju tycka att det är lite löjligt att folk tycker att hon använder stilen som en rekvisita, vad är problemet om hon gillar och känner sig bekväm med den? Det är ju inte precis ovanligt att människor klär sig mangainspirerat tex.
 
Se där.
Jag kan ju tycka att det är lite löjligt att folk tycker att hon använder stilen som en rekvisita, vad är problemet om hon gillar och känner sig bekväm med den? Det är ju inte precis ovanligt att människor klär sig mangainspirerat tex.
Ja fast det är väl just det som är kulturell appropiering - man tar till sig något från ett folk man inte har anknytning till och använder det som rekvisita.
 
Ja fast det är väl just det som är kulturell appropiering - man tar till sig något från ett folk man inte har anknytning till och använder det som rekvisita.
Jo absolut, men menar då folk att kulturen från ett visst ställe är exklusivt för de som har anknytning till den? Väldigt tråkigt må jag säga om så är fallet. Jag förstod det som att hon var uttalad anhängare av ex Pokémon? Då är det ju hennes livsstil och inte bara för ett nummer i ESC.
 
Ja fast det är väl just det som är kulturell appropiering - man tar till sig något från ett folk man inte har anknytning till och använder det som rekvisita.

Fast jag tycker att det går till överdrift om man tycker att det är kulturell appropriering när Netta klär sig Manga-inspirerat. Manga och anime är det ju många som tycker om även utanför ursprungsländerna. Det är en sak om man använder sig av en kulturstil för att förlöjliga men när man gör det så som Netta gjorde förstår jag inte problemet.

Ta ett annat exempel: Met Galan (stor modegala i USA, modets Oscarsgala kallas det ibland) som var nu förra veckan hade temat "Heavenly bodies: Fashion and the catholic imagination". Är det kulturell appropriering för de som gick på galan och klädde sig enligt temat men inte var katoliker? Var det ok för katolikerna men inte för övriga kristna, judar, muslimer, hinduer osv? Googla och kolla t.ex. Rihannas och Madonnas kläder. Eller är det ok att klä sig inspirerat av en folkgrupp/religion/kulturell stil som inte är förföljd eller minoritet?
 
Jo absolut, men menar då folk att kulturen från ett visst ställe är exklusivt för de som har anknytning till den? Väldigt tråkigt må jag säga om så är fallet. Jag förstod det som att hon var uttalad anhängare av ex Pokémon? Då är det ju hennes livsstil och inte bara för ett nummer i ESC.

Jag vet inte, jag har inte kollat närmare på det. Men som jag uppfattar det pratas det mer och mer om kulturell appropriering. det kanske är i det sammanhanget man ska se kritiken. Alltså att kulturövertagande är något som uppmärksammas mer och mer.
Fast jag tycker att det går till överdrift om man tycker att det är kulturell appropriering när Netta klär sig Manga-inspirerat. Manga och anime är det ju många som tycker om även utanför ursprungsländerna. Det är en sak om man använder sig av en kulturstil för att förlöjliga men när man gör det så som Netta gjorde förstår jag inte problemet.

Ta ett annat exempel: Met Galan (stor modegala i USA, modets Oscarsgala kallas det ibland) som var nu förra veckan hade temat "Heavenly bodies: Fashion and the catholic imagination". Är det kulturell appropriering för de som gick på galan och klädde sig enligt temat men inte var katoliker? Var det ok för katolikerna men inte för övriga kristna, judar, muslimer, hinduer osv? Googla och kolla t.ex. Rihannas och Madonnas kläder. Eller är det ok att klä sig inspirerat av en folkgrupp/religion/kulturell stil som inte är förföljd eller minoritet?

Jag har ingen åsikt och har inte argumenterat, återgav bara vad The Independent skrev.
 
Ja fast det är väl just det som är kulturell appropiering - man tar till sig något från ett folk man inte har anknytning till och använder det som rekvisita.

Det är väl dessutom endast kulturell appropriering om Israels hade varit dominant över den japanska? Jämför med svenskarna och samerna. Och så är inte fallet om jag är helt uppdaterad. Eller finns det en lista över vilka kulturer det är ok att inspireras av och vilka det inte är ok att inspireras av?
 
Jag vet inte, jag har inte kollat närmare på det. Men som jag uppfattar det pratas det mer och mer om kulturell appropriering. det kanske är i det sammanhanget man ska se kritiken. Alltså att kulturövertagande är något som uppmärksammas mer och mer.


Jag har ingen åsikt och har inte argumenterat, återgav bara vad The Independent skrev.

Jag ser det inte som kulturövertagande utan som att i en värld som är mycket mindre nu är för 50 år sen så kommer vi mycket mer i kontakt med andra kulturer och då kommer en del människor att fastna för och inspireras av en annan kultur än deras egen. Många är ju väldigt intresserade av japansk kultur t.ex. manga, anime, pokemon osv och det genomsyrar hela deras liv. Jag ser inte det som nåt annat än när hårdrockare klär sig i den stilen eller nån som gillar 50-tals kläder klär sig så.
 
jag ställde frågan i nån av delfinalstrådarna, men den försvann i bruset där.
Var det inte så att Israel skulle sluta vara med i Eurovision? Eller har jag drömt det?
(och vad fick dem i så fall att fortsätta?)
 
jag ställde frågan i nån av delfinalstrådarna, men den försvann i bruset där.
Var det inte så att Israel skulle sluta vara med i Eurovision? Eller har jag drömt det?
(och vad fick dem i så fall att fortsätta?)

Jag minns inget sånt. De enda jag minns sagt att de inte ska vara med är Turkiet. Vet inte varför. Men minns inget om Israel. Snarare känns de rätt seriösa och verkar vilja vara med.
 
jag ställde frågan i nån av delfinalstrådarna, men den försvann i bruset där.
Var det inte så att Israel skulle sluta vara med i Eurovision? Eller har jag drömt det?
(och vad fick dem i så fall att fortsätta?)
Jag minns inget sånt. De enda jag minns sagt att de inte ska vara med är Turkiet. Vet inte varför. Men minns inget om Israel. Snarare känns de rätt seriösa och verkar vilja vara med.
Turkiet har jag dock för mig sagt att de inte ska vara med, och har så inte varit de senaste åren. Men det är vad de själva säger, enligt andra beror det på att de fått rätt hårda påstötningar om sin politik och demokrati för att vara med. Så sanningen ligger säkert mitt emellan.
 
Turkiet har jag dock för mig sagt att de inte ska vara med, och har så inte varit de senaste åren. Men det är vad de själva säger, enligt andra beror det på att de fått rätt hårda påstötningar om sin politik och demokrati för att vara med. Så sanningen ligger säkert mitt emellan.

Jag har också hört rykten om att det ska vara politisk. Men vet inte hur sant det är.
 

Liknande trådar

Äldre Nu när vi avhandlat semifinal 1 (tråden finns kvar, fortsätt gärna diskutera där!) så är det hög tid att gå igenom semifinal 2 (går av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 184
Senast: voltis
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 619
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp