Eurovision Song Contest 2018 - FINALEN!

Men ska man utesluta alla nationer som bryter mot eller fällts för brott mot mänskliga rättigheter så ryker ju de flesta länder, även Sverige.
Ja det tycker jag. Internationel lag är rätt allvarligt att bryta mot. Man har uteslutit nationer för det innan och de flesta av Europas länder följer dem. som sagt, min åsikt. Den lär jag väl få ha oavsett?
 
Skämtar du nu? :cautious:

Nej, såklart inte. Israel är en ockupationsmakt i ett oroligt område , senast i veckan utförde de krigshandlingar mot syriska områden.

Att svenskar åker till ett ställe betyder inte att det är säkert eller bra, en del åker liksom också till Thailand, en diktatur med enorm repression mot flera folkgrupper och oroligheter konstant.

Sedan att Tel Aviv är mer säkert än andra platser, tja, det är väl upp till var och en att bedöma. Terrorbrott från ockuperad makt sker då och då.

Jag tycker att det är lite oupplyst att reagera med att någon skämtar när de ifrågasätter lämplighet och säkerhet i att besöka ett land nära krig.
 
Nej, såklart inte. Israel är en ockupationsmakt i ett oroligt område , senast i veckan utförde de krigshandlingar mot syriska områden.

Att svenskar åker till ett ställe betyder inte att det är säkert eller bra, en del åker liksom också till Thailand, en diktatur med enorm repression mot flera folkgrupper och oroligheter konstant.

Sedan att Tel Aviv är mer säkert än andra platser, tja, det är väl upp till var och en att bedöma. Terrorbrott från ockuperad makt sker då och då.

Jag tycker att det är lite oupplyst att reagera med att någon skämtar när de ifrågasätter lämplighet och säkerhet i att besöka ett land nära krig.

Håller med dig om det frågades om landet rent generellt eller tex Golan. Men nu pratade vi om läget specifikt i Tel Aviv.
Inte helt oväntat att en tråd om Eurovision skulle bli en politisk diskussion efter Israels vinst. Jag lämnar den diskussionen därhän då jag inte tycker att den passar i tråden och frågan är så komplex.
 
Håller med dig om det frågades om landet rent generellt eller tex Golan. Men nu pratade vi om läget i Tel Aviv.

Så om Sverige attackerade Ryssland förra veckan med missiler och hade ockuperat Finland sedan 10 år, med återkommande beskjutning av finska motståndsmän över gränsen, så skulle Göteborg vara säkert för att det ligger några mil från fronterna?

Då har vi lite olika mallar vad gäller säkerhetsläge.

Sedan om en individ i praktiken kommer drabbas av något? Den är försumbar, tycker jag, även i Tel Aviv.

Uppenbart tycker vi olika, men att kalla en något mer hård bedömning av läget för skämt, var det jag reagerade emot.
 
God morgon!

Jag tänker inte lägga mig i den politiska ddlen av diskussionen...
Det diskuteras alltid politik kring ESC det kommer vi nog aldrig ifrån.
Men jag väljer att se tävlingen som en show, en kul grej, musikfestival.... Där en del är själva tävlandet.
Önskar att fler såg det så, speciellt efter allt hat mot vinnarlåten i sociala medier....

Kommer aldrig bli så att alla älskar vinnaren, men den har ju fått flest röster så någonstans måste det ju ändå ses som rättvist?

Självklart har en låt som sticker ut, på ngt sätt, bäst chans att lyckas! Många hör låten förförsta gången under finalen, man måste minnas låten snabbt.

Benjamin föll nog lite på det, det var snyggt proffsigt med låten är nog vid en första lyssning ngt ospännande?

Säger bara GRATTIS till Israel!
Och GRATTIS till österrike som iaf överraskade mig med sin höga placering!
GRATTIS till Danmark som segladd upp i toppen efter tittarrösterna (fick även min)!

Tack allasom berikat tråden här också, kul m engagemang! :banana::banana::banana:
 
@voltis vad går hatet mot Israels nummer ut på?

Krönikören i min morgontidning skrev: Det är positivt att en kvinna som tar plats belönas.

Jag håller verkligen med.

Läste igenom en facebooktråd i morse en esc fanpage...
Allt från att Israel ej ens bör få tävla till att Netta är tjock o lat.... att det är en bebislåt och att mer seriösa låtar bör vinna...
Och mkt spysmileysar....
 
Läste igenom en facebooktråd i morse en esc fanpage...
Allt från att Israel ej ens bör få tävla till att Netta är tjock o lat.... att det är en bebislåt och att mer seriösa låtar bör vinna...
Och mkt spysmileysar....

Om man ska tala om termer av seriösa låtar, så kan ju lätt Nettas låt ses som en av de mer seriösa. Går absolut att dra paralleller till avantgardet och dadaismens stora namn som exempelvis Hugo Ball. Visst kännetecknades dada av nonsens och barnslighet, men det i sig var ju ett medvetet uppror mot konstens hierarkier!
 
Det enda jag minns är dock I’m not your toy, you stupid boy. Catchy både text- och melodimässigt.

Jag undrar om inte Netta vann för att hon blev omfamnad som den hon är. Precis som Conchita vann. Ingen av dem hade en superstark låt egentligen.

Nu tycker jag att du är orättvis faktiskt. Både Rise like a phoenix och Toy är starka låtar! Ska man tala om svaga låtar som vunnit så kan man ju nämna Azerbaijans Running scared eller Maria N med vad den nu heter. Men just Toy och Rise like a phoenix är ju starka låtar oavsett vad man tycker om själva låtarna så är de ju starka. De har känlsa, sticker ut och båda har genomslagskraft. Sveriges låt är snygg, välproducerad bra pop med en proffsig sångare som gjorde det jättebra men låten har inte tillräcklig genomslagskraft. Det tyckte jag inte när jag såg den första gången i Mello och jag tycker att sjunde plats är en logisk placering. Bra låt och bra artist men den saknar något. Toy och Rise like a phoenix hade det mesta. Bra stark låt, bra artist och genomslagskraft. De fick folk att engagera sig.
 
Nu tycker jag att du är orättvis faktiskt. Både Rise like a phoenix och Toy är starka låtar! Ska man tala om svaga låtar som vunnit så kan man ju nämna Azerbaijans Running scared eller Maria N med vad den nu heter. Men just Toy och Rise like a phoenix är ju starka låtar oavsett vad man tycker om själva låtarna så är de ju starka. De har känlsa, sticker ut och båda har genomslagskraft. Sveriges låt är snygg, välproducerad bra pop med en proffsig sångare som gjorde det jättebra men låten har inte tillräcklig genomslagskraft. Det tyckte jag inte när jag såg den första gången i Mello och jag tycker att sjunde plats är en logisk placering. Bra låt och bra artist men den saknar något. Toy och Rise like a phoenix hade det mesta. Bra stark låt, bra artist och genomslagskraft. De fick folk att engagera sig.
Ja, om smak kan vara orättvis så är jag orättvis. Jag tycker inte att någon av låtarna är superstarka, även om Toy är lite starkare än Conchitas låt.
 
Läste igenom en facebooktråd i morse en esc fanpage...
Allt från att Israel ej ens bör få tävla till att Netta är tjock o lat.... att det är en bebislåt och att mer seriösa låtar bör vinna...
Och mkt spysmileysar....
Det är ju knappast hennes fel att landet där hon är född är i en ockupationsmakt. Jag tycker det var en cool låt och en jäkligt cool kvinna. Kul!
 
Det är ju knappast hennes fel att landet där hon är född är i en ockupationsmakt.
Nej, det är det såklart inte men hon representerar ju ändock landet och i och med hennes vinst kommer Eurovision hållas i Israel nästa år. Israel kommer få massa press och PR då och DET stör mig. De begår såna fruktansvärda övergrepp (och nej det går inte att jämföra med Sverige) och därför borde de inte få delta.

Jag kommer inte att titta nästa år på grund av detta.
 

Liknande trådar

Äldre Nu när vi avhandlat semifinal 1 (tråden finns kvar, fortsätt gärna diskutera där!) så är det hög tid att gå igenom semifinal 2 (går av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 190
Senast: voltis
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 619
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp