Bukefalos 28 år!

Exakt vad gör du

Om du skulle beskriva ditt jobb genom att säga precis vad du faktiskt konkret gör och vilket resultatet blir, hur skulle det då låta?

Jag tillexempel lyfter grejer och trycker på knappar. Ibland vevar jag en vev, eller håller i ett handtag. Ofta kör jag omkring med grejer på hjulförsedda bord.
Det som blir till är ofta trä- eller metallspån, och en massa oljud.

På ett tidigare jobb flyttade jag ofta saker från höger till vänster. Eller tog upp saker ur lådor.

På ett annat jobb höll jag ofta i en vattenslang, då blev resultatet att växter blev våta. Eller flyttade växter från ett plasthölje till ett annat, och packade till torvjord. Då var resultatet att växterna fick nya grannar.


;)
Ibland är jag instängd i ett rum och det låter knapprande.
Ibland drar jag i läderremmar och blir snuten eller dreglad på. Ibland står jag i ett hörn och skriker. Ibland går jag och skriker. Ibland sitter jag och det jag sitter på rör sig. 😅
 
Jag ägnar ganska mycket tid åt att kolla på kartor och jämföra dem med mer eller mindre tydliga skisser där kvaliteten är allt från proffsritat i ett avancerat program till nedkluddat på en servett man fotat av eller ritat i paint på ett skärmklipp från Google Maps.
 
Fram tills för ett halvår sen låste jag in människor.
Jag är fortfarande anställd på samma ställe men nu ser jag istället till att mina kollegor låser in rätt människor.
Du är den där personen bland markpersonalen på flygplatsen som ser till att flygplanets dörr är stängd och låst innan planet får åka iväg?
;)
 
Jag försöker få andra personer att lösa sina problem vare sig dom vill eller inte. Väldigt ofta löser jag problem åt dom. Det händer ibland att personer tycker att jag är problemet eller att jag gett dom problem. Ibland är det rent tekniskt faktiskt sant.
Ja, problemlösare har jag hört om :)
 
Läser, skriver och talar i telefon. Ofta ställer jag oförskämt många och ibland ganska närgångna och detaljerade, i värsta fall tjatiga, frågor till människor jag aldrig träffat. Några besvaras, andra inte. Och så har jag möten med andra som läser, skriver, talar i telefon och ställer frågor till folk (och räknar lite ibland).

Ibland skickar jag ut andra för att gå hem till människor och rota i deras hem och kolla i deras telefoner och datorer, och ibland ser jag till att vi tjuvlyssnar på eller filmar folk som inte vet om det. Och till sist så argumenterar jag mot den/de som sitter mitt emot mig, om vad vi egentligen tycker om alla svar och ickesvar på alla våra frågor samt om det som vi har läst och skrivit eller tjuvlyssnat på.
 
Läser, skriver och talar i telefon. Ofta ställer jag oförskämt många och ibland ganska närgångna och detaljerade, i värsta fall tjatiga, frågor till människor jag aldrig träffat. Några besvaras, andra inte. Och så har jag möten med andra som läser, skriver, talar i telefon och ställer frågor till folk (och räknar lite ibland).

Ibland skickar jag ut andra för att gå hem till människor och rota i deras hem och kolla i deras telefoner och datorer, och ibland ser jag till att vi tjuvlyssnar på eller filmar folk som inte vet om det. Och till sist så argumenterar jag mot den/de som sitter mitt emot mig, om vad vi egentligen tycker om alla svar och ickesvar på alla våra frågor samt om det som vi har läst och skrivit eller tjuvlyssnat på.
Jäklar, du verkar vara ännu mer nyfiken än vad jag är O_o
 
Jag säger till folk som köper varor vad de inte får köpa och folk som säljer varor vad de inte får sälja. Mellan dessa två led förklarar jag för ytterligare andra folk vad de absolut inte får göra och vad de absolut måste göra. Resultatet är förhoppningsvis att helt utomstående människor inte blir sjuka 🤷‍♀️. Solklart ju!
 
Jag löser rätt mycket problem dagligdags. Det kan handla om allt ifrån att stötta folk med administration till att boka stora middagar med alldeles för kort varsel eller köpa fyrtio ljuslyktor till en konferens. Bokar resor, administrerar resesystemet, följer upp fakturor, lägger inköpsrekvisitioner, jagar sagda rekvisitioner, ser till att avtal blir påskrivna, korrekturläser och översätter, gör presentationer, beställer lunchkuponger och diverse frukostar/fikor, är med och planerar vissa events, sitter med på avdelningens ledningsgruppsmöten (är inte del av ledningen men håller ordning på dem), samordnar samverkan med de lokala fackklubbarna, föreslår enkla lösningar på problem som inte alls är så besvärliga som vederbörande tror, gör mailutskick... ja, det är då aldrig tråkigt i alla fall. Och jag har rätt gott om tid till att prata med kollegor och dricka kaffe mellan varven också. Häromdagen fick jag bevittna en svensk mästare i breakdance i ett konferensrum som del av ett planeringsmöte.
 
Höger handens tumme, pekfinger och långfinger rör vid små spakar och ibland så snurrar vänsterhanden på en ratt. Annat alternativ är att båda tummarna förs framåt eller bakåt. En minidator är även med mig hela dagen, den pekar jag med mot olika QR-koder.

Har jag tur är det ett ända jag behöver göra hela dagen.
 
Jag skriver en massa ord för att hjälpa en massa människor att tjäna en massa pengar (pengar som jag dessvärre aldrig får se skymten av). Jag analyserar omvärlden och undersöker saker som varför en människa får för sig att äta enbart sjögurka i en vecka eller vad som händer med en människas tarmflora när hen bestämmer sig för att åka runt och slicka på de smutsigaste ställena i hela Europa. Ibland går jag omkring i matbutiker och beter mig som värsta paparazzin, med enda skillnaden att det oftast är ett mjölkpaket/annan matvara och inte en människa som är offret. Och ganska så ofta berättar jag för min chef när han har fel och behöver skärpa sig.
 
Jag skriver en massa ord för att hjälpa en massa människor att tjäna en massa pengar (pengar som jag dessvärre aldrig får se skymten av). Jag analyserar omvärlden och undersöker saker som varför en människa får för sig att äta enbart sjögurka i en vecka eller vad som händer med en människas tarmflora när hen bestämmer sig för att åka runt och slicka på de smutsigaste ställena i hela Europa. Ibland går jag omkring i matbutiker och beter mig som värsta paparazzin, med enda skillnaden att det oftast är ett mjölkpaket/annan matvara och inte en människa som är offret. Och ganska så ofta berättar jag för min chef när han har fel och behöver skärpa sig.
Nu blir jag orimligt nyfiken på:
1. Vad händer med en människa som äter sjögurka i en vecka.
2. Vilka är de smutsigaste ställena i Europa.
3. Är mitt kök i tillståndet det befinner sig i just nu med på den listan.
4. Vad hände med tarmfloran i det fallet.
5. Varför kommer någon på idén att slicka smutsiga ställen.
6.Blev de smutsiga ställena per definition renare eller smutsigare av slickandet.
 
Nyligen hemkommen från ett jobb där jag distribuerar information genom att ha koll på "mina" 5 skärmar fyllda med massa info som ska iväg i rätt ordning till olika ställen.

Med hjälp av 3 möss(+tangentbord) trycker jag lite överallt på olika ställen och så händer det saker. Ibland händer inte det som jag vill så då får jag vara beredd att klicka snabbt någon annanstans för att få fram rätt.

Ibland har jag andra arbetsuppgifter. Då ska jag tex styra en spak och följa en oval och trycka på knappar på vissa ställen.
Eller skriva massa siffror som tex 110, 111 215, 241, 275, 350, 420.

Kan även bli att folk ringer. Då kan jag få springa upp och ned i trappor, eller runt lite överallt och trycka på andra knappar och dra i och ur kablar.

Ofta brukar jag även gå runt lite överallt, stanna och se allmänt fundersam ut, sen gå vidare. Ibland kommer jag tillbaka flera gånger under några minuter och gör samma sak igen.
 
Jag försöker få andra personer att lösa sina problem vare sig dom vill eller inte. Väldigt ofta löser jag problem åt dom. Det händer ibland att personer tycker att jag är problemet eller att jag gett dom problem. Ibland är det rent tekniskt faktiskt sant.

Tack!
 
Jag har en period där jag undrar vad jag gör på jobbet och varför.

På måndag ska jag köra till en annan stad.

Öppna en dörr.

Sitta utanför i tre och en halv timme. Öppna dörren igen och sen köra tillbaka hem.

Eventuellt ägnar jag de tre timmarna åt att förklara i skrift för politiker varför de ska besluta som jag tycker med hjälp av ett dokument.

Eventuellt ringer jag även ett eller två samtal i bilen där det ena består av att en annan människa ifrågasätter allt jag ägnat sommaren åt och den andra undrar när jag kommer och hälsar på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 075
Senast: Magiana
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 924
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp