Bukefalos 28 år!

Exakt vad gör du

Jag släpper in människor i ett rum
Pratar med dem i 4-5 timmar med paus för mat och rast
Planerar vad jag ska säga.
Skriver en massa papper som (oftast) ingen läser. Träffar andra människor som ska bestämma om de första.
Springer fram och tillbaka mellan rum
(Men roligt har jag)
 
Jag skalar, hackar, skivar, tärnar diverse olika grönsaker, rotsaker och frukt.
Dagligen blandar, steker/kokar/ugnsbakar jag detta med (oftast och pga superallergiker i bygget) olika animaliska produkter. Steker också ohemula mängder pannkakor på regelbunden basis och bakar ofta matbröd.

Diskar, städar och matavfallsorterar en hel del dagligen, gör beställningar på både råvaror och städmateriel, planerar och skriver meny, fyller i portionsregistrering, sorterar glas, tallrikar, bestick och fyller på.

👩‍🍳
 
Mitt förra jobb:
Intervjuar människor om bl a deras ekonomi, sexliv, barndom, relationer, arbete, syn på konflikter, känslomässiga erfarenheter, föräldraskap. Skriver ner det de säger. Gör en bedömning. Ger ett godkännande eller avslår.
Och de deltar frivilligt.
 
I princip vilken dag som helst. Börjar med möte 16.00. Under mötet tar jag telesamtal angående en ond fot.
Efter mötet äter jag gratis middag - jag får dock resa på mig flera gånger för att dela ut toapapper, låna ut cyklar eller låsa upp en dörr.
Sen ska det skjutsas. Till fotboll, apotek eller tåg. Tar flera samtal under tiden. -När kan jag hjälpa till med soffbygget? -Finns det halstabletter att få? -Pentrykompisen har släppt in en massa folk som skriker o väsnas. -Luff, du måste komma till oss, vi vill prata lite.
Tur jag har några kollegor som kan springa runt också.
Sen blir det allvar. Någon får rejält ångestpåslag och kan inte vara ensam. Försöker prata bort hens tankar samtidigt som vi rör oss mot aktivitetslokalen där en kollega har förberett.
Närmsta timmen tillbringar jag med att hålla koll på smyckestillverkning och mycket lågaffektivt lugna ner en mycket instabil person.
Andra kollegan har under tiden bäddat i madrasskydd i 12 sängar och burit små skrivbord och kört ännu fler elever hit o dit.
Jag för över eleven som har ångest men nu är lite lugnare till en tredje kollega, städar av efter aktiviteten, går sen upp till kvällsfikat.
Hinner precis göra en macka innan en okänd buskörande bil sladdar förbi. Går ut och kollar vart den tog vägen. Fram med telefonen, kolla regnummer. Om elev blir det ett allvarligt samtal. Annars läggs numret på minnet. Upprepade förseelser kan bli polisanmälan.
Går in och hinner ta en kopp kaffe också. Mackan har jag ätit upp under tiden.

Förälder ringer och är orolig att barnet inte äter och jag lovar hålla koll och återkomma.

Ut på området. Går och tjötar med kollegor och elever. Gosar med hundar kors o tvärs. En elev hör av sig om att en dörr in till voljärererna är öppen - som tur var en yttre dörr. Vi går och låser.
Nattkollegan anländer. Vi har en snabb planering med ett gäng ungdomar som vill sova över i en av dom gamla skolbyggnaderna och så vill dom åka på maskinvisning och baka. Gärna samna vecka...

Sen är det dags att få in alla för natten. Krävs en del tjöt och lite detektivarbete innan alla är på plats.
Dags för rapport. Dagen avslutas med en minibusstur ut i skogen där vi planerar en spökvandring och hur vi ska skrämma skiten ur eleverna.
Resultat: Trygga, glada elever som sover gott om natten och orkar plugga och bli vpra framtida lantarbetare, trädgårdsmästare, djursjukvårdare och djurvårdare.
 
Mitt förra jobb:
Intervjuar människor om bl a deras ekonomi, sexliv, barndom, relationer, arbete, syn på konflikter, känslomässiga erfarenheter, föräldraskap. Skriver ner det de säger. Gör en bedömning. Ger ett godkännande eller avslår.
Och de deltar frivilligt.
Ja man har ju hört att det finns folk som får någon slags kick av berätta för andra om sitt sexliv...
:cool:
 
Bokstavligen? :love:
Jag ser habilitering framför mig. Arbets- och fysioterapeuter som bär omkring på kidsen, stagar upp dem mot en vägg emellanåt eller stjälper ner dem på en därför avsedd stol.
Ja jag tänkte också fråga, ungdomar kan ju väga en hel del, åtminstone 50-60 kilo. ;) Det jag behöver lyfta väger ändå sällan mer än 20-30 kg, och då kan vi vara 2 om det är tungt.
 
Mitt extrajobb på helger då och då (nu några i rad 😊) innebär mest att vara rattvridare, "pilla blomma" och på lördagen läser jag vad som ska göras om det är något särskilt och på söndagen skriver jag tillbaka hur det gått och fotar 😁.
 
Bokstavligen? :love:
Jag ser habilitering framför mig. Arbets- och fysioterapeuter som bär omkring på kidsen, stagar upp dem mot en vägg emellanåt eller stjälper ner dem på en därför avsedd stol.
För mig är inte konkret och bokstavligen samma sak.
Men jag kan nog inte förklara det bättre.
 
Ja jag tänkte också fråga, ungdomar kan ju väga en hel del, åtminstone 50-60 kilo. ;) Det jag behöver lyfta väger ändå sällan mer än 20-30 kg, och då kan vi vara 2 om det är tungt.
För mig är inte konkret och bokstavligen samma sak.
Men jag kan nog inte förklara det bättre.
 
För mig är inte konkret och bokstavligen samma sak.
Men jag kan nog inte förklara det bättre.
Därför var den här tråden mest skämtsamt menad, och det har kommit helt underbara exempel på hur märkligt det kan låta, då man beskriver vad man handgripligen gör :love:
Jag funderar ännu på vad vissa personer här egentligen jobbar med (jag älskar att klura), medan det är ganska klart i andra fall :)
Ja och så försöker jag förvränga det hela, mest för att jag är ensam hemma och har dötråkigt ;)
 
1, Tar in ringningar som rapporteras som klara, Ser om det är några ändringar eller helt nytt system, namnger det nya systemet och namnger och kodar saker i systemet så som mätare, tankar, rör, kranar, och andra delar.
2, Får in rapporter om provtagningar eller tester, identifierar. namnger dokument arkiverar ock kopplar till berörda system/komponenter/miljö.
3, går ut i fält och kontrollerar ritningar mot verkligheten, antecknar och sedan gör ändringar, kodar in och namnger.
4, Håller efter arkivet och se till att utgångna dokument bara ses av arkiv behöriga.
5, Delar ut och drar in behörigheter till databasen
6, Ser till att mina kollegor mår bra, för de hjälper mig så mycket. :)
7, skriver rapporter!
Du jobbar som namngivare alltså. Intressant, visste inte att det var ett yrke ;) Jag har bara namngett mina barn och mina djur, så jag är inte professionell på området.
 
Därför var den här tråden mest skämtsamt menad, och det har kommit helt underbara exempel på hur märkligt det kan låta, då man beskriver vad man handgripligen gör :love:
Jag funderar ännu på vad vissa personer här egentligen jobbar med (jag älskar att klura), medan det är ganska klart i andra fall :)
Ja och så försöker jag förvränga det hela, mest för att jag är ensam hemma och har dötråkigt ;)
Mitt yrke är svårt att beskriva utan att det är tydligt vad jag jobbar som, men jag beskrev en gång (på uppmaning) exakt varje moment jag gör en vanlig arbetsdag från att jag kliver in på jobbet tills jag lämnar och uppstaplat på det viset ser mina dagar ut att vara ett totalt galet kaos av mljarder saker som oftast görs samtidigt 😅

Min upplevelse av en arbetsdag är dock att det flyter på i en ganska stadig och lugn takt 😁
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 802
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 075
Senast: Magiana
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 914
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp