Bukefalos 28 år!

Exem som inte ger med sig..

Sv: Exem som inte ger med sig..

Kan ju berätta att jag börjat tvätta henne dagligen med äppelcidervinäger blandat med vatten.
Sedan har jag smort med Nylanders men även testat Zinksalva med gott resultat!
Såren är läkta och manen växer saakta ut!!:)

Men hon kliar sig tyvärr fortfarande:(
Har köpt jäst som hon ska få+att jag ska köpa Linfrön+Linfröolja!

Det räcker med Linfröolja och prova gärna Probimin. Probimin har getts till importhästar med eksem i trakten jag bodde innan, en hel del knott mm - och de var klifria efter ett tag med Probimin.

Det tar lite tid innan effekten sätter in - är hästen redan slutkörd efter en hel eksemsäsong så gör det bästa nu och se fram emot mot nästa år istället.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Jag tror det efter att jag kollade för några år sen, men bedömde att det var så lite så jag tog det i alla fall. OCH min pålle har bara blivit bättre med åren så det har gått åt rätt håll i alla fall.:)
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Har nu haft kontakt med manex som var väldigt intresserade över vad du hade för erfarenheter då de inte fått någon indikation på detta varken från Sverige, Norge eller Finland. Inte heller från Tyskland där medlet används i mycket större utsträckning än här. Det har alltså sålts sedan 1993, och då borde väl de fått någon indikation på detta?? Jag hänvisade dem till denna tråd och som sagt är de mycket intresserade av de uppgifter du fått och väldigt nyfikna på denna klinik som verkar dra paralleller med ökozon och blödning(av vad jag förstår) och även ägarna till dessa ston. Det är trots allt lättare för dig att kontakta dem, så ber jag dig snällt att göra det, för att på så sätt komma vidare med detta som faktiskt hänt dina vänner mfl. Det ska givetvis inte sopas under mattan och det håller manex med oss om, låt oss gå vidare med detta och se vart det bär...

Om ingen hör av sig, hur ska då manex kunna veta om deras produkter får biverkningar??

Sen skrev du något om det totala motsatsen till vad jag hade varit med om med Ökozon, men det kanske just var detta med det dräktiga stona?

Om det nu är så att detta kan härledas till Ökozon, verkar det dock som om det är en överkomlig "biverkning" vid dräkighet, då bägge dina vänner fortsätter med Ökozon trots att detta hänt dem? Då har jag svårt att se parallellen med totala motsatsen till min erfarenhet om den var kopplad till detta alltså?

Om vi nu strävar efter att få en häst som inte lider av sitt eksem, vilket jag tar för givet att vi alla strävar efter:mad: så vill jag att ni som funderat på att prova Ökozon även läser in att Bojs vänner, trots detta fortsätter använda Ökozon, vilket faktiskt säger att det fungerar och trots händelserna inte skrämmer dem bort från produkten.

Till Fettso, de bilder jag sett på Kaela har hon enormt fint hull, varför oroar du dig hela tiden?? Du gör ju rätt, titta på henne!!!
Men, hon har sårskav på ansiktet och det hade min valack med och det gör ont i mig när jag läst om hur ledsen du varit när hon kliat sig så mycket. Eftersom Kaela nu inte är dräktig så vaför inte försöka nästa sommar med Ökozon, som Boj skriver, börja förebygga redan nu? Jag ska göra det med mina eksemhästar, de ska få ökozontabletterna året om. Det finns ju fler som det hjälpt, än de som det inte hjälpt. Sen är det inte så dyrt som alla säger, jämfört med linfröolja, ok då helt rätt, då är det det dyrt. Testa med linfröolja, men fungerar det inte, då är ökozon ett bra nästa steg för att slippa ha en häst som är söndertrasad.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Hur mkt linfrö kan man ge?
Hur många dl innan blötläggning/kokning?
 

Liknande trådar

J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 140
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp