Bukefalos 28 år!

Exem som inte ger med sig..

Sv: Exem som inte ger med sig..

Nu ska man ju inte schasa upp något, men kruxet är oavsett vad människor säger eller vill påskina. En eksemhäst är redan hårt ansatt i kroppen, dräktigheten bidrar till att öka påfrestningen. En reaktion kan mycket väl komma sig av ett kraftigt försämrat allmäntillstånd, det vittnar ju inte minst många ston som får ökad klådtendens och i många fall kraftigt försämrad symptom bild.

Jag har provat Ökozon till vår eksem häst, visst blev han något bättre i symptom dock knappast symptomfri. Faktum är att det som funkat bäst på honom är linfröolja, så det känns som om det är som med allt annat. För vissa funkar det, och andra funkar det inte på.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Ja, det är ju det, tänk om det fanns ett enda medel som funkade för alla...
Nu hittade jag ett sätt som fungerade denna sommaren och om det håller i sig nästa sommar vore jag jätteglad. Annars kanske det blir till att prova Ökozon ändå, är ju så himla dyrt bara.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Jag kan ju svara ist f Boj, 120 ml/dag i början, de första 3 månaderna. Sedan 50 ml/dag, året om.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Jag ger året om, därför att det finns studier på linfröoljan som påvisar att magen får en bättre motstånds kraft och är inte lika känslig mot förändringar.

Under sommaren kan jag ge upp till 1 dl, det sker i regel i början samt i slutet av sommaren då risken för att eksemet blossar upp är som störst. Andra delar av året ca ½ dl, men ja jag ger året runt. Orsaken är också att det tar lång tid innan kroppen absorberat detta fullt ut, minst 120 dagar faktiskt.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Ja, och det är bra med en högre introduktion fast jag uppfattade det som att fettso givit tidigare, eller har jag fel?:confused:

Tack!!:bow:

Jo du har så rätt, men jag har givit det i omgångar och då blir det väl inte samma effekt?
Hon fick det förra våren sommaren, men endast 0,5dl.
Sedan gick hon utan hela hösten/vintern och nu började jag i våras med att ge 0,5dl och sedan ökade jag till 1dl(för det läste jag att ngn annan här inne gjorde)det fick fram till Augusti sedan slutade jag.

Ska genast ta upp det igen!!
Ska ge utefter det ni skrivit här!!
Kan man ge Majsolja också+Betfor?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Om du ger över 1 dl linfröolja, varför tror du dig behöva ge majsolja också?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Titta på vad ditt grovfoder innehåller, det är den som är basen i hästens intag av foder. Vad som sen behövs får man se när grunden är satt, linfröolja ger samma mängd energi som vilken annan olja som helst. Javisst kan du ge betfor, frågan är bara om det behövs eller iså fall hur mycket behöver du ge.

En liten vink ska du få med ledning av tidigare bilder som du lagt in, och då ser det ut att behövas mer protein. Energimängden verkar inte så viktig just nu, utan kvoten bör ligga över 6 om jag varit du hade jag valt en kvot på ca 7,5 till en att börja med. Därefter kan man jämna ut foderstaten när hästen fått det som behövs på kroppen.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

en dum fråga kanske men var köper man linfröolja??:confused:är det bra att ge till hästar som inte har exem oxå??
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Titta på vad ditt grovfoder innehåller, det är den som är basen i hästens intag av foder. Vad som sen behövs får man se när grunden är satt, linfröolja ger samma mängd energi som vilken annan olja som helst. Javisst kan du ge betfor, frågan är bara om det behövs eller iså fall hur mycket behöver du ge.

En liten vink ska du få med ledning av tidigare bilder som du lagt in, och då ser det ut att behövas mer protein. Energimängden verkar inte så viktig just nu, utan kvoten bör ligga över 6 om jag varit du hade jag valt en kvot på ca 7,5 till en att börja med. Därefter kan man jämna ut foderstaten när hästen fått det som behövs på kroppen.

Jag tycker också hon behöver mer protein, därför fick hon upptill höet Krafft Groov 125(heter den nog)som innehåller mkt protein.
Men nu får hon ju Lusern istället.
Jag har just nu 3 olika hö från olika bönder:crazy:

Fjolårshöet är snart slut så jag blandar det med det ena nya höet.
Det blir dyrt att analysera alla 3.
Förra året analyserade jag och räkande ut, kostade massa pengar.
Det stämde inte alls på kaela för hon blev för tunn.
Så jag fick ändå fodra massa extra.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

vad har det lusernet för proteinvärden då? om du behöver mera protein?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

vad har det lusernet för proteinvärden då? om du behöver mera protein?

Innehållet i lusern pelletsen

Energi
8,5 MJ
Råfett
3,0 %

Vatten
12,0 %
Växtråd
27 %

Råprotein
15,0 %
Kalcium
13,0 g

Smältbart Rp
105 g
Fosfor
2,8 g

Magnesium
1,6 g
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Ja jag vet, det är ju därför hon fått det under hela dräktigheten+nu i år.
Slutade med det nu i Oktober för att det inte var bra att ge till exemhäst!!
Innehåller ju havre!
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Kan ju berätta att jag börjat tvätta henne dagligen med äppelcidervinäger blandat med vatten.
Sedan har jag smort med Nylanders men även testat Zinksalva med gott resultat!
Såren är läkta och manen växer saakta ut!!:)

Men hon kliar sig tyvärr fortfarande:(
Har köpt jäst som hon ska få+att jag ska köpa Linfrön+Linfröolja!
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Det handlar om hur man plockar ut prover för analys också, man kan plocka "sämre" och "bättre" bitar av höet som gör att man får kanon eller kalkonresultat av analysen. Det var kanske anledningen till att hon ändå föll ur trots din beräkning av analysen.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Ja jag vet, det är ju därför hon fått det under hela dräktigheten+nu i år.
Slutade med det nu i Oktober för att det inte var bra att ge till exemhäst!!
Innehåller ju havre!

Aha då förstår jag, jag har slutat med ren havre men det som finns i Kraffts produkter verkar gå bra för oss. Det är ju inte så jättemycket.
 

Liknande trådar

J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 140
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp