Bukefalos 28 år!

Exem som inte ger med sig..

Sv: Exem som inte ger med sig..

Probimin är billigare än Kraffts, jag var tvungen köpa Kraffts då mitt Probimin var slut och jag ej nådde leverantören. Men Probimin ger man mindre av än Kraffts, 1-2 tsk, ökar under den värsta tiden till 4 tsk.

Då Probiminet var slut, blev eksemet värre men det kan vara så att jag inbillar mej det.

Ah okej! Ja, Kraffts tog ju slut jättefort verkligen. Gick väl åt på en två veckor eller nåt om jag inte minns fel...

Skulle man ge Probimin året om eller bara under kli-säsongen?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Detta är OT, men Boj - vad är det för skillnad på jästen och Probiminen? De fakta och rön jag kommit över säger att det i princip är samma sak. Jag vill bara höra över din reflektion.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Jag skrev ju det, probimin innehåller mjölksyrebakterier eller närmare bestämt en kultur som är väldigt lik magen och tarmens egna flora.

Jäst funkar ungefär som koltabletter, torkar upp magen men så fort du slutar ge återkommer problemet om mag och tarmfloran inte har uppnått normala värden.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

NI är riktigt elaka:(

Moderator kan lika gärna stänga tråden om det ska handla om att jag inte borde ha häst from now on...

Det var råd jag ville ha!

Klart du kan ha häst även fast det är mycket knott. Däremot kan det vara smart att köpa en svenskfödd som är född i just knottrika områden och klarat det bra. Den hästen skulle ha ett bättre utgångsläge.
MEN nu har du en häst med eksem och får göra så gott det går, fungerar inte det så är det klokt att fundera på att flytta hästen till lämpligare områden.

Jag hade en eksemhäst här förut, förutom att jag höll på att bli galen så tog den lika mycket tid som övriga sju. Jag hade han inne från 17 på eftermiddagen, släppte ut honom vid 9 på morgonen. På hösten kommer tyvärr knotten tidigare på eftermiddagen och försvinner senare på morgonen. Fri tillgång på hö inne. Smörjde vid behöv med flytande kortison annars något mjukgörande två gånger per dag. Täcke + luva hade han alltid på sig ute. Sen sprayades han med citronella flera gånger per dag. Han såg fin ut. Men som sagt jag blev galen av all denna skötsel och oro. Skulle aldrig i mitt liv ha en eksemhäst igen.
Men Lycka till!
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

En liten undran, har inget med TS häst hållning att göra, så bli inte arga nu, utan det är enbart en fråga inget annat.
Låt os säga att jag har en eksem häst med svår eksem, som jag försöker efter alla konstens regler skötta på bästa sätt.
Trots detta så kliar sig den stackars hästen sig halvt ihjäl.
Avlivning börjar ses som ända alternativet, men jag är villig att försöka allt.

Skulle det då gå att skicka i väg hästen till knott fritt område typ Öland på bete över sommaren? (finns det fler sådana ställen?)
Skulle det rädda hästen, och så fick den vara hemma på vinter halvåret och ridas?

I så fall ska man skicka i väg den tidigt på våren eller räcker det att börja med täcke/inställning och skicka i väg när det inte räcker längre?
Eller är det försent då?

Jag har provat det också ;) Och det har gått bra så länge hästen stått på det fria, öppna alvaret. Dock finns det vissa delar där de går in i busksnår, och där finns ockås knott. Så en helt öppen plats är bäst. Gotland går också, liksom fjällen typ Hemavansfjällen, Kiruna....
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Ah okej! Ja, Kraffts tog ju slut jättefort verkligen. Gick väl åt på en två veckor eller nåt om jag inte minns fel...

Skulle man ge Probimin året om eller bara under kli-säsongen?


Jag har för säkerhets skull gett året om....Men visst kan man börja ge i början av februari och ge till nov.

Jag köper 4 burkar för ca 1650 kr....ger man 1-2 tsk till en häst så bör det räcka ett tag.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Min exemhäst har blivit bättre efter behandlingar med medicinsk laser. Använder mig av Nylanders hästkräm och blandat den med 1/2 olivolja. I bland med 1/2 vatten då det är lättare att komma ner i man o svans. Tvättar med Prob schampo ca 2 ggr i veckan. Har i bland när det var som värst har vi smörjt flera gånger perr dag o täcke med huva hela tiden. Har märkt att det är mera kliande om det fodras med morötter och havre. Har gett Kraft magotarm och det verkar som det blir lite bättre när magen är lugn och mår bättre. Har tagit bort kraftfodet och fodrat med lucern(Kolla att mellas inte är tillsatt funkade inte här) och mineraler. Har inget digivande sto. Men exemet har varit värst på slutet av knott perioden för vår häst. Ha flera täcken så du alltid har ett rent som är helt o lagat. Vet det är dyrt med täcken och tvättning o lagning tar tid lika så smörjningar och köpa salvor och andra produkter till exemhästen. Nya huvan från boett med nätet har varit super bra. Verkar som knotten inte kommer åt lika bra. Men här har det lugnat sig lite och det är värt besväret. Vi har försökt att ha exemhästen på så öppna marker som möjligt där blåser det lite mer och knotten är "beroende" av lövträd. Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exem som inte ger med sig..

Har du provat Ökozon? Jag fick höra det var fler uppfödare som ger sina avelston Ökozon.

Jag älskar ökozon.

Jag hade en valack som jag övervägde skulle sluta sina dagar för han kliade sönder sig totalt trots täcken. Jag tog bort träden i hagen men då bet han sönder sina framben och sitt skap. Han såg ut som en blodig klump, ÄRLIGT talat. Så fler med mig var överens om att han nog skulle tas bort.

Vi provade ökozon och det fungerade inte alls till en början. Först blev han lite svullen i skapet och började hoppa och studsa när vi smörjt han och han släpptes ut i hagen, så då ringde vi tillverkarna. De sade att vi skulle sluta använda moskitozonet och bara köra med Kosmetozon till att börja med tills de öppna såren var läkta och så skedde. Vi fick även rek. att öka dosen flytande ökozon och det gjorde vi med. Efter en månad ungefär hade såren läkt och vi började smått smörja med moskitozon och sedan dess är han besvärsfri. Nu säger jag det igen. BESVÄRSFRI!!!

Som en utmaning vill jag att innan ni bestämmer er för att ta bort era hästar för eksem, skicka dom till knottrika Sala(till mig alltså) en sommar och låt mig få testa ökozon på dem.... Fungerar det inte så behöver ni inte betala något, men fungerar det så får ni betala mig ökozonbehandligen och skälig kostnad för uppstallning. Ni vet var ni kan finna mig..


Det var väl en bra utmaning??:o Jag skulle inte ge en sådan utmaning utan att jag är fullständigt övertygad om att det fungerar med "rätt" behandling på de flesta hästar. Jag tror många ger upp, däribland var jag själv på väg att ge upp när det först inte fungerade på valacken. Tänk om jag inte ringt tillverkaren? Då hade min kära häst varit död i dag!
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Låter verkligen som något Fettso bör testa! Har också hört mkt bra om det...
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Jag har sett valacken som IslandsMalin pratar om och han är verkligen JÄTTEFIN. Det syns inte ens att han har eksem!!

Hon är duktig hon!! :bump::bump::bump:
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Tack IrpaSnirpa, men det är inte jag som är duktig, det är Ökozonet :D

Jag själv känner mig ganska slö när vi börjat med ökozonet. Jag behöver inte oroa mig för att hästarna kliar sönder sig totalt, och ändå är de ute dygnet runt med träd i hagen!! Visst är det en del smörj, men det är inte jobbigt längre, det ger ju resultat.

Värre var det när jag var tvungen att smörja och smörja och ändå tog jag in honom och då hade han trasat sönder ansiktet mot nån sten i hagen. Det blev en uppgiven känsla som jag VET jag delar med många eksemhästägare.

Prova, men har du en häst med Grövre sort, gasa på mer istället för att följa rek. på pappret, eller ring manex och fråga om råd.

Valacken jag har fick 20 ml flytande ökozon varje dag istället för en gång i veckan bla. Eller när jag fick tid. Då kunde jag låta han vara utan en eller två dagar. Han fick sprutan i munnen först och sen godistabletterna =) Nu letar han efter sprutan, för han vet att han får de där 6 goda godistabletterna sedan (i hans matbunke givetvis, för vi försöker att inte handmata hästarna, råd från Sven :D!!! ) Som sagt ger jag honom maxdos i tabletter, trots att det är mulet ute. Jag schamponerar inte honom tillräckligt ofta, dessvärre, men det fungerar ändå.

Har man eksemhäst måste man förstå att det innebär minst ett smörjpass per dag, men med ökozonet så kan du faktistk ta ledigt en dag eller två utan att få dåligt samvete, och har du en häst med lindrig variant så klarar den sig mycket längre utan smörj. Men vi försöker hålla tabletterna i stadig giva.

Jag har mina ute dygnet runt men med Boetts eksemtäcken som har visat hålla mycket bättre än mina tidigare. Men då har jag förstås inte haft ökozon:crazy: Jag har bara lagat ett täcke i år och då har jag tre eksemhästar... =)

Att jag aldrig kan hålla mig kort....:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exem som inte ger med sig..

Har du provat Ökozon? Jag fick höra det var fler uppfödare som ger sina avelston Ökozon.

Jag älskar ökozon.

Jag hade en valack som jag övervägde skulle sluta sina dagar för han kliade sönder sig totalt trots täcken. Jag tog bort träden i hagen men då bet han sönder sina framben och sitt skap. Han såg ut som en blodig klump, ÄRLIGT talat. Så fler med mig var överens om att han nog skulle tas bort.

Vi provade ökozon och det fungerade inte alls till en början. Först blev han lite svullen i skapet och började hoppa och studsa när vi smörjt han och han släpptes ut i hagen, så då ringde vi tillverkarna. De sade att vi skulle sluta använda moskitozonet och bara köra med Kosmetozon till att börja med tills de öppna såren var läkta och så skedde. Vi fick även rek. att öka dosen flytande ökozon och det gjorde vi med. Efter en månad ungefär hade såren läkt och vi började smått smörja med moskitozon och sedan dess är han besvärsfri. Nu säger jag det igen. BESVÄRSFRI!!!

Som en utmaning vill jag att innan ni bestämmer er för att ta bort era hästar för eksem, skicka dom till knottrika Sala(till mig alltså) en sommar och låt mig få testa ökozon på dem.... Fungerar det inte så behöver ni inte betala något, men fungerar det så får ni betala mig ökozonbehandligen och skälig kostnad för uppstallning. Ni vet var ni kan finna mig..


Det var väl en bra utmaning??:o Jag skulle inte ge en sådan utmaning utan att jag är fullständigt övertygad om att det fungerar med "rätt" behandling på de flesta hästar. Jag tror många ger upp, däribland var jag själv på väg att ge upp när det först inte fungerade på valacken. Tänk om jag inte ringt tillverkaren? Då hade min kära häst varit död i dag!

Detta låter ju super!:)
Vart får man tag i det?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Jag kan berätta att jag känner en vars häst också har blivit skitfin med Ökozon. Ägaren var verkligen jättenoga och smörjde enligt instruktionerna plus hade täcke och jag såg faktiskt nästan aldrig den hästen klia sig!
Tänkte prova det i sommar, men det var så dyrt så det blev inte av. Funkade ju bra med det jag hade så.

Tror företaget hette Manex eller nåt liknande. Har för mig att Boj sa det...
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Tror företaget hette Manex eller nåt liknande. Har för mig att Boj sa det...

Jodå, Boj har sagt det. Fast Boj måste också skriva att jag sett motsatsen på en sådan behandling, jag har också varit med om att transportera in fölston som inte har slutat blöda efter fölning vilket senare härrördes från Ökozon. Samma sommar dök det upp 4 ston på samma kllinik för samma sak.

Alla mynt har en baksida.
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

jag har också varit med om att transportera in fölston som inte har slutat blöda efter fölning vilket senare härrördes från Ökozon. Samma sommar dök det upp 4 ston på samma kllinik för samma sak.

Det här var ju väldigt allvarliga saker du skriver och jag hoppas ni kontaktade Manex om detta? Hur kom ni fram till att det var Ökozonet som orsakade detta? Om det är veterinärt undersökt borde det finnas en varning. Det kan väl inte bara stannat vid konstaterande? Sådant som detta upprör mig enormt! Var kan jag finna detta och borde det inte vara för allmän vetskap om det är konstaterat:confused:?

Jag vill ha fakta och underlag till att det härrördes till Ökozon. Jag ryser när jag tänker på att om det nu finns underlag som stödjer detta påstående, varför har det inte gjorts något åt detta?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Jag har också hört att man inte ska använda Ökozon på dräktiga/digivande ston. Jag fick med något tyskt liknande preparat till mitt eksemsto när jag köpte henne, men eftersom hon var dräktig vågade jag inte ge henne något. Hon har gått med täcke hela säsongen och varit symtomfri. Pillade bort hennes gamla sårskorpor efter att ha använt salvan Inotyol (för röda barnstjärtar) från Apoteket. Super!
Tyvärr verkar det inte finnas någon generallösning som gäller ALLA eksemhästar, man får visst prova sig fram och se vad som passar just den egna...
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Då mindes jag rätt;).
Usch då, det är ju inget vidare. Nu har jag ju ändå inte tänkt avla på min pga bronkiten och den (knappt märkbara) eksemen, men det kanske kan bli andra biverkningar också?
 
Sv: Exem som inte ger med sig..

Nu var inte jag inblandad i detta, mig bara vara chaufför. Dock tror jag nog att de blev varslade om det, den första frågan som dök upp när stoet stod på tröskeln var. Använder man något eksem preparat till denna häst? I så fall vilket?
Detta är några år sedan, fick också höra om detta under svenska landsmot så de två ston jag var med och körde var tydligen inte ensamma. Nu vill jag säga att allt avlöpte väl, och för de ston jag känner till överlevde på mor och avkomma. Dock använder dessa stoägare ökozon fortfarande, men brukar avsluta en tid före fölning.

Vissa saker lämpar sig helt enkelt inte att ge dräktiga ston, även om det rör sig om "bara" örter. Det finns flera örter som ger kända biverkningar på dräktiga ston, och några kan to m framkalla att stoet kastar. Så även om vi pratar örter, så är de inte alltid så obetydligt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 140
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp