Exem/torr och kliande hud

Tänk på att Canoderm kan svida och klia en del första gångerna man smörjer med den om barnet är mycket torrt. Brukar gå över till fjärde-femte gången på våran son som har riktigt jobbig hy under vinterhalvåret.

Ett annat tips.. canoderm är gratis för barn om man får det utskrivet av läkare :)
Eller sköterska 😊 Man kan be BHV skriva ut.
 
Vid täta recidiv eller återkommande behov av kortisonkräm kan man också smörja kortisonkräm profylaktiskt 1-2 gånger i veckan under en tid.

Förutom tipsen om canoderm kan miniderm också funka och svida mindre. Även om canoderm kanske är mest dokumenterat effektiv är det bättre att smörja med miniderm tänker jag än att låta bli för att canoderm svider. Och smörj MYCKET, man ska typ bli vit och kletig av krämen, ofta tar folk för lite är min erfarenhet. Och att man orkar hålla i med smörjningarna, är ett jäkla projekt att smörja ordentligt morgon och kväll varenda dag samt efter all vattenkontakt, mycket stökigare än de flesta tror.

Tillägg: https://www.rikshandboken-bhv.se/pediatrik/hud/torr-hud-och-eksem/atopiskt-eksem/ Rikshandboken har bra tips för föräldrar om du inte redan sett det. :)
 
Atopiskt eksem representerar ju en hudtyp som är vanlig i Skandinavien, som är torr och allergibenägen. Behöver inte gå tsm med allergi och astma men kan göra det. Det går ju aldrig "över" men kan bli bättre med ålder och varierar ofta med säsong. Superviktigt med behandling av den torra huden för att hålla eksemen borta.

Canoderm 2 ggr/dag (samt efter dusch/vattenkontakt) + mild kortison (typ hydrokortison) vid behov alt nedtrappningsschema om eksemen redan är igång brukar jag förskriva. Försöka att inte klia. Canoderm är den enda kräm jag vet som är vetenskapligt bevisad att minska både klåda och eksem.
Jag trodde att alla salvor med karbamid var likvärdiga, såsom fenuril och karbasal t ex. Tack för informationen.
 
Ser att du redan fått många bra svar här :) Ville bara inflika att jag "alltid" haft problem med torr och kliande hud på benen, värst under vinterhalvåret. Tror det är någon form av eksem, kliar sönder huden när det är som sämst :( Har använt många olika krämer, även Canoderm, utan att det har haft någon särskild effekt i längden.

I år har jag dock testat att smörja med Bepanthen SensiControl varje kväll samt efter varje dusch, har funkat jättebra för mig :) Har även Bepanthen SensiCalm som är klöstillande för de gångerna jag redan börjat klia, men har inte behövt använda den mer än någon enstaka gång hittills 👍 Vet inte om det är något ni redan testat eller om det ens är samma typ av eksem, men tänkte tipsa om det iallafall :)

Hoppas ni hittar något som fungerar! ❤️
 
Har nog sett någonstans att det gör det, men kan såklart ha fel!

Enligt internetmedicin har du rätt (”POD kan drabba alla ålderskategorier och etniciteter men kvinnor i åldern 20-45 är överrepresenterade.”) men i praktiken tror jag att det är mkt ovanligt. Atopiskt eksem är jättevanligt och dessutom på annan lokal så borde vara lätt att åtskilja från POD. :)

Jag trodde att alla salvor med karbamid var likvärdiga, såsom fenuril och karbasal t ex. Tack för informationen.

Det låter ju rimligt att det vore så men det kan ju vara så att man bara inte studerat dem på samma sätt/lika väl. :) Är inte så insatt att jag läst studier själv.
 
Vad har pappan för allergier?

Jag har alltid haft problem med eksem till och från sedan dess att jag var barn. I vuxen ålder utvecklade jag en autoimmun sjukdom (hormonell) och hudproblem är bara ett av alla symptom. Jag har läst på väldigt mkt och landat i att födoämnesöverkänsligheter inte alltid syns på provsvar och att det är en viktig källa att se över. Ffa gluten och mjölkprotein. Det har hjälpt mig, och jag önskar att jag fick prova det redan som barn. Så det kan ju vara en ide att iaf utesluta gluten och se om det kan bli nån skillnad? Man har ju sällan nåt att förlora på det.
 
Vad har pappan för allergier?

Jag har alltid haft problem med eksem till och från sedan dess att jag var barn. I vuxen ålder utvecklade jag en autoimmun sjukdom (hormonell) och hudproblem är bara ett av alla symptom. Jag har läst på väldigt mkt och landat i att födoämnesöverkänsligheter inte alltid syns på provsvar och att det är en viktig källa att se över. Ffa gluten och mjölkprotein. Det har hjälpt mig, och jag önskar att jag fick prova det redan som barn. Så det kan ju vara en ide att iaf utesluta gluten och se om det kan bli nån skillnad? Man har ju sällan nåt att förlora på det.
Enligt vården ska man aldrig utesluta själv till barn och framförallt inte gluten och mjölkprotein. För att få veta om man inte tål gluten krävs prover som inte ger rätt svar om man redan har uteslutit gluten och att utesluta mjölkprotein kan ge andra brister hos barnet.
Jag håller dock med dig om att det finns mängder av grejer som man kan vara överkänslig mot utan att det handlar om allergi. Jag har själv nyss upptäckt att jag reagerar starkt på citronsyra. Där föll polletten ner varför jag mår så illa, får hjärtklappning och får svårt att andas och blir så extremtrött ibland efter att ha ätit godis. Jag trodde det berodde på sockret men så var det inte.
 
Enligt vården ska man aldrig utesluta själv till barn och framförallt inte gluten och mjölkprotein. För att få veta om man inte tål gluten krävs prover som inte ger rätt svar om man redan har uteslutit gluten och att utesluta mjölkprotein kan ge andra brister hos barnet.

Gluten och komjölksprotein är inte en artegen föda för människor så det är inget essentiellt för kroppen alls under sin livstid. Det lärde jag mig tyvärr först nu på senare år, när dess skadeverkningar redan gjort sitt.

Edit: Vården jobbar med sjukvård = när skadan redan är skedd. Därför får man ju inte hjälp med mer diffusa saker som ej går att mäta via blodprov och som handlar om funktionsstörningar. De jobbar med att behandla symptom och inte förebyggande insatser. Min mening är att om man på enkelt vis kan undvika att bli sjuk är mkt vunnet. Jag tänker att det är en större risk att utsätta sig för nåt man inte tål, än att under en period på 3-6 månader avstå från det. Men var och en gör som de själva vill såklart.
 
Jag trodde att alla salvor med karbamid var likvärdiga, såsom fenuril och karbasal t ex. Tack för informationen.
Det finns i alla fall några krämer med karbamid som är generiskt utbytbara med Canoderm.
1638698555340.png


Jag vet inte, men tänker att det kanske kan bero på koncentration och vad det innehåller i övrigt också.
Fenuril och Karbasal innehåller 40 mg/g karbamid och 40 mg natriumklorid och är alltså inte jämförbart rakt av.
 
Gluten och komjölksprotein är inte en artegen föda för människor så det är inget essentiellt för kroppen alls under sin livstid. Det lärde jag mig tyvärr först nu på senare år, när dess skadeverkningar redan gjort sitt.

Edit: Vården jobbar med sjukvård = när skadan redan är skedd. Därför får man ju inte hjälp med mer diffusa saker som ej går att mäta via blodprov och som handlar om funktionsstörningar. De jobbar med att behandla symptom och inte förebyggande insatser. Min mening är att om man på enkelt vis kan undvika att bli sjuk är mkt vunnet. Jag tänker att det är en större risk att utsätta sig för nåt man inte tål, än att under en period på 3-6 månader avstå från det. Men var och en gör som de själva vill såklart.
Jag vet inte riktigt vad du menar med artegen föda? Människor har ju ätit väldigt olika på olika platser i världen och historiskt sett så framförallt här i norden har både spannmål, dvs. gluten och komjölk varit helt essentiellt för vår överlevnad.

Som vuxen gör man som man vill, äter vad man vill och utesluter vad man vill men inte på barn. Barn får dessutom förebyggande vård genom bvc och skolhälsovården. Något motsvarande finns ju inte för vuxna om man inte betalar själv för sådant.

Vården kan ju inte heller upptäcka sådant som handlar om känslighet och inte ren allergi och absolut att man kan utesluta vissa saker som vuxen men när det handlar om barn så bör man ha vården med sig och det oavsett om det handlar om allergi eller en överkänslighet. Gluten, mjölkproteinallergi, laktosintollerans osv. är sådant barnet behöver läkarintyg på för att få mat i skola/förskola som inte innehåller sådant. Får inte barnet mat i skola/förskola som inte innehåller ämnet man tror hen inte tål så blir det ju helt ogörligt att utsluta sådant utan vårdens inblandning.

Jag håller annars helt med dig om att man får läsa på själv och ta sina egna beslut. Det har jag gjort med mycket men det är en sak att göra det med sig själv, vi är färdigvuxna och känner hur det känns i våra kroppar. Att göra så med ett barn är en helt annan sak.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med artegen föda? Människor har ju ätit väldigt olika på olika platser i världen och historiskt sett så framförallt här i norden har både spannmål, dvs. gluten och komjölk varit helt essentiellt för vår överlevnad.

Som vuxen gör man som man vill, äter vad man vill och utesluter vad man vill men inte på barn. Barn får dessutom förebyggande vård genom bvc och skolhälsovården. Något motsvarande finns ju inte för vuxna om man inte betalar själv för sådant.

Vården kan ju inte heller upptäcka sådant som handlar om känslighet och inte ren allergi och absolut att man kan utesluta vissa saker som vuxen men när det handlar om barn så bör man ha vården med sig och det oavsett om det handlar om allergi eller en överkänslighet. Gluten, mjölkproteinallergi, laktosintollerans osv. är sådant barnet behöver läkarintyg på för att få mat i skola/förskola som inte innehåller sådant. Får inte barnet mat i skola/förskola som inte innehåller ämnet man tror hen inte tål så blir det ju helt ogörligt att utsluta sådant utan vårdens inblandning.

Jag håller annars helt med dig om att man får läsa på själv och ta sina egna beslut. Det har jag gjort med mycket men det är en sak att göra det med sig själv, vi är färdigvuxna och känner hur det känns i våra kroppar. Att göra så med ett barn är en helt annan sak.

Som sagt, alla gör som de vill. Min poäng var att ibland kan en behöva tänka lite nytt, inte bara symptomlindring utan kanske orsaksbehandling. Det var mitt ärende. Endast det.
Vad gäller barn tänker jag att de är också människor och deras kroppar borde rimligtvis inte skilja sig så hemskt mkt från vuxnas, i grunden. Skillnaden är väl att de växer. Men jag menar att man ger ju hundmat både till valpar och vuxna hundar, bara lite olika sammansättning men inte så olika beståndsdelar.

Jag har läst en hel del om kost kopplat till olika sjukdomstillstånd/funktionsproblem och jag tänker att gå tillbaka till ursprunget är nog inte så dumt ändå - att utgå ifrån vad vi är skapta för. Dvs inte så mkt processad mat, förädlade "moderna" grödor och sådant som tagits fram för att växa snabbt och ge stora skördar i många ggr utarmade jordar som behandlas inte så skonsamt. Tex har våra moderna mjölkkor inte samma mjölksammansättning som mer ursprungliga kor, som finns tex i Asien. Vårt förädlade spannmål är inte samma sak som vad som fanns för ett par tusen år sedan.
Det känns ganska basic då man tänker efter. Väldigt få är nog skapta för att leva på socker, snabba kolhydrater och hårt processad färdigmat. För att inte tala om att exponeras för alla kemikalier och hormonstörande ämnen vi har kring oss i vår vardag. Det vore väl toppen om barn slapp att först bli sjuka för att sedan utredas och börja om med allt, så hemskt farligt vore det väl inte att slippa lidandet och kanske göra rätt från start? Men vad vet jag, det var bara min tanke med hela inlägget. Var och en gör som sagt som de vill med sig själva och med sina barn.
 
Som sagt, alla gör som de vill. Min poäng var att ibland kan en behöva tänka lite nytt, inte bara symptomlindring utan kanske orsaksbehandling. Det var mitt ärende. Endast det.
Vad gäller barn tänker jag att de är också människor och deras kroppar borde rimligtvis inte skilja sig så hemskt mkt från vuxnas, i grunden. Skillnaden är väl att de växer. Men jag menar att man ger ju hundmat både till valpar och vuxna hundar, bara lite olika sammansättning men inte så olika beståndsdelar.

Jag har läst en hel del om kost kopplat till olika sjukdomstillstånd/funktionsproblem och jag tänker att gå tillbaka till ursprunget är nog inte så dumt ändå - att utgå ifrån vad vi är skapta för. Dvs inte så mkt processad mat, förädlade "moderna" grödor och sådant som tagits fram för att växa snabbt och ge stora skördar i många ggr utarmade jordar som behandlas inte så skonsamt. Tex har våra moderna mjölkkor inte samma mjölksammansättning som mer ursprungliga kor, som finns tex i Asien. Vårt förädlade spannmål är inte samma sak som vad som fanns för ett par tusen år sedan.
Det känns ganska basic då man tänker efter. Väldigt få är nog skapta för att leva på socker, snabba kolhydrater och hårt processad färdigmat. För att inte tala om att exponeras för alla kemikalier och hormonstörande ämnen vi har kring oss i vår vardag. Det vore väl toppen om barn slapp att först bli sjuka för att sedan utredas och börja om med allt, så hemskt farligt vore det väl inte att slippa lidandet och kanske göra rätt från start? Men vad vet jag, det var bara min tanke med hela inlägget. Var och en gör som sagt som de vill med sig själva och med sina barn.
Jag hoppas att alla funderar kring kost och leverne iallafall då och då och inte lever på socker, snabba kolhydrater och hårt processad färdigmat! Det vet jag faktiskt ingen som gör och då är min omgivning inte människor som är extremt kunniga/intresserade av kost utan helt vanliga människor som äter mamma scans köttbullar ibland och hemodlade grönsaker andra dagar.

Barn har till viss del andra behov än vuxna och om en vuxen vill experimentera med sin kost så är det upp till dem men det är inte okej att göra så med ett barns kost.
Faktum är att man gör inte som man vill med sina barn som man kan göra med sig själv. Det finns endel lagar som skyddar barn.
 
Jag hoppas att alla funderar kring kost och leverne iallafall då och då och inte lever på socker, snabba kolhydrater och hårt processad färdigmat! Det vet jag faktiskt ingen som gör och då är min omgivning inte människor som är extremt kunniga/intresserade av kost utan helt vanliga människor som äter mamma scans köttbullar ibland och hemodlade grönsaker andra dagar.

Barn har till viss del andra behov än vuxna och om en vuxen vill experimentera med sin kost så är det upp till dem men det är inte okej att göra så med ett barns kost.
Faktum är att man gör inte som man vill med sina barn som man kan göra med sig själv. Det finns endel lagar som skyddar barn.

Ja du har säkert rätt. Det verkar överlag inte uppskattat att diskutera kostens betydelse eller ickebetydelse så vi skippar det helt enkelt. Slut på OT.
 
Sonen 5 år har haft problem med någon form av exem i ett par år. Vi har varit hos läkaren ett par gåner och de rekommendar kortisonkräm när det kliar och vanlig fet hudkräm i första hand. Men det blir ju inte bättre! Allergitest (pälsdjur och pollen tror jag) visar inte på allergi.

Finns det någon superkräm som funkar? Går det över med åldern? Annat man kan prova?
L'occitaine 25% sheasmör fungerade på mitt barn. (Baume mains intense). Ingenting annat fungerade i längden, vare sig sådant jag testade själv eller som sjukvården rekommenderade eller skrev ut och ingenting annat jag provade. (Miniderm, Locobase, kortisonkräm osv. Eller kortisonkrämen fungerade en kortis, men inte i längden så det kan ha varit en kombo mellan de båda krämerna).

(Och den köpte jag inte ens till honom utan till mig själv men provade på honom också.)
 
Senast ändrad:
Svarar flera igen:

Tack för tipset om kräm på recept!

Vi har bara varit hos vanlig allmänläkare samt på BVC. Tror inte att det är allergi, visserligen är det ett stående skämt att han måste vara laktosintolerant men förutom sura fisar och exem så är det inget som tyder på det. Inga magsmärtor, exemen kliar bara ibland, inte mer snuvig än andra barn. Pappan är allergisk mot pälsdjur, pollen, nötter och frön, ris osv. Både kontaktallergi plus astma och svullnar i svalg om han äter frön.

Det finns i alla fall några krämer med karbamid som är generiskt utbytbara med Canoderm.
Visa bifogad fil 80924

Jag vet inte, men tänker att det kanske kan bero på koncentration och vad det innehåller i övrigt också.
Fenuril och Karbasal innehåller 40 mg/g karbamid och 40 mg natriumklorid och är alltså inte jämförbart rakt av.
Jag har någon annan kräm hemma (minns inte namnet) som också innehåller 5 % karbamid men provar Canoderm och ser om det är skillnad.
 
Som sagt, alla gör som de vill. Min poäng var att ibland kan en behöva tänka lite nytt, inte bara symptomlindring utan kanske orsaksbehandling. Det var mitt ärende. Endast det.
Vad gäller barn tänker jag att de är också människor och deras kroppar borde rimligtvis inte skilja sig så hemskt mkt från vuxnas, i grunden. Skillnaden är väl att de växer. Men jag menar att man ger ju hundmat både till valpar och vuxna hundar, bara lite olika sammansättning men inte så olika beståndsdelar.

Jag har läst en hel del om kost kopplat till olika sjukdomstillstånd/funktionsproblem och jag tänker att gå tillbaka till ursprunget är nog inte så dumt ändå - att utgå ifrån vad vi är skapta för. Dvs inte så mkt processad mat, förädlade "moderna" grödor och sådant som tagits fram för att växa snabbt och ge stora skördar i många ggr utarmade jordar som behandlas inte så skonsamt. Tex har våra moderna mjölkkor inte samma mjölksammansättning som mer ursprungliga kor, som finns tex i Asien. Vårt förädlade spannmål är inte samma sak som vad som fanns för ett par tusen år sedan.
Det känns ganska basic då man tänker efter. Väldigt få är nog skapta för att leva på socker, snabba kolhydrater och hårt processad färdigmat. För att inte tala om att exponeras för alla kemikalier och hormonstörande ämnen vi har kring oss i vår vardag. Det vore väl toppen om barn slapp att först bli sjuka för att sedan utredas och börja om med allt, så hemskt farligt vore det väl inte att slippa lidandet och kanske göra rätt från start? Men vad vet jag, det var bara min tanke med hela inlägget. Var och en gör som sagt som de vill med sig själva och med sina barn.
Ungen äter nog bättre än de flesta pga att han inte är kräsen. Mycket grönsaker, ganska lite mjölk (mest i form av ost). Men att börja utesluta vanliga livsmedel som vete och mjölk kräver ju att man är extremt noggrann, att alla inblandade inkl förskola är informerade och jag vet inte ens om man FÅR begära specialkost utan läkarintyg? Det blir ju rätt meckigt för kocken att laga specialkost till en som kanske inte ens behöver det? Just gluten är rätt speciellt också, ungen får ju absolut inte smaka av något annat barns bulle t ex.
 
Ungen äter nog bättre än de flesta pga att han inte är kräsen. Mycket grönsaker, ganska lite mjölk (mest i form av ost). Men att börja utesluta vanliga livsmedel som vete och mjölk kräver ju att man är extremt noggrann, att alla inblandade inkl förskola är informerade och jag vet inte ens om man FÅR begära specialkost utan läkarintyg? Det blir ju rätt meckigt för kocken att laga specialkost till en som kanske inte ens behöver det? Just gluten är rätt speciellt också, ungen får ju absolut inte smaka av något annat barns bulle t ex.

Nä det låter onekligen svårt. Tror inte man får specialkost utan intyg nej. Tanken var bara att jag läst att just glutenöverkänslighet kan ge hudbesvär utan att det syns på blodprovsvar och att man då kan prova på eget bevåg och se om det blir bättre. Jag själv är ett exempel. Men det är ju såklart enklare förr vuxna eller tonåringar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter...
2
Svar
30
· Visningar
5 596
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: kryddelydd
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 072
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp