Exemhäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Madicken_H
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 114
M

Madicken_H

Hej!
fråga 1.Jag har ett sto som har väldigt mycket exem. Är det rätt att ta föl på henne då? fråga 2. är det mycket synd om fölet om den får exem också? fråga 3. om jag ska ta föl på henne , vilken storlek är bäst? Hon är 1,16 cm. Är väldigt grov, korsning mellan russ och shettlandsponny. fråga 4.Och hur stor är risken att fölet isånna fall får exem? fråga 5. Ska jag ta föl på henne?

Hälsningar en tjej med beslutsångest.. :confused:

(Ps. Hon har fått föl förrut och det fölet fick tyvärr också exem:( )

Sv: Exemhäst?

Jag förstår din vånda, du vill ha ett föl, men inser själv att risken att avkomman får eksem är stor...

Jag tycker du ska lyssna på ditt förnuft och låta bli att betäcka det stoet, som dessutom inte är renrasig = inte har något att tillföra en rasavel.
För JA, det är synd om ALLA hästar som får eksem, det kan inte vara trevligt att leva med ständig klåda.
Och JA det är konstaterat att det finns en ärftlighet i eksem, även om man inte har klarlagt HUR det nedärvs.

Köp ett föl eller leta reda på ett trevligt sto att hyra magen på, så att du får ett eget föl. Men låt bli att betäcka ditt eget eksemsto!

okej, jag förstår värkligen!
Tack för hjälpen! Men det är så svårt! Jag vill värkligen betäcka detta sto! Hon är en jättefin mamma , men vill inte att NÅGON ska få lida.. :(

Jag hade för några år sedan ett mkt välstammat,storhoppande new foreststo med eksem. dock inte av den värsta sorten.

Jag funderade mkt på OM alla hennes bra sidor uppvägde hennes eksem:crazy: Hade långa samtal med hingstägare, veterinärer, andra uppfödare.

Vi bestämde oss iallfall för att göra ett försök, men hon gick inte att få dräktig...

Många gånger efter det har jag tänkt att det nog var tur ändå.
Jag skulle tänka mig ännu mer noga för nu om jag hamnade inför ett liknande val igen.

Önskar att fler tänkte och funderade som du:bow:

jag tycker att det är närmast djurplågeri att ta föl på ett eksemsto som dessutom redan fått ett föl med eksem. avla på ett friskt sto ist. varför avla fram ett sjukt föl?? gör det absolut inte, det blir synd om ägaren till fölet, och det bli otroligt synd om fölet. många eksem hästar får dessutom hoppa runt till olika ägare för att dom inte orkar med eksemhäst.

Hej
när min dotter var liten köpte vi en underbar shettis till henne, hon var B premierad o underbart trevlig , duktig o vacker. Köpte just henne för att kunna avla senare när dottern blev större. Hon fick eksem o blev bara värre o värre. Med stor vånda bestämde jag mig å att INTE avla på henne trots alla fördelar. Dels för jag anser att man inte ska föra dåliga gener vidare o sen helt enkelt så var det ett fruktansvärt lidande trots alla behandlingar. Så mitt råd är NEJ ! avla inte på en eksemhäst.
mvh prillan

Tack för alla svar! Det har varit till stor nytta ! Tack igen.. :):)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var ganska länge sen som jag skrev här nu. Eller jag kommer inte ihåg helt när det var men iallafall. Jag tror att jag kommer börja... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
12 574
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka