- Svar: 51
- Visningar: 4 793
Maten räcker inte till alla djur och foderpriserna kan komma att tredubblas. Många hästägare kommer därför att tvingas nödslakta sina fyrbenta vänner, tror experter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knappast, det säljs väldigt lite svenskt hästkött, det mesta är importerat. Gustavskorv klarar inte att producera korv på enbart svenskt kött utan importerar, det är för få slakterier som tar emot hästar och för liten efterfrågan. Det har ju varit så illa att folk har blivit skyldiga istället för att få betalt vid slakt av ponny. Jag har själv ringt runt för att försöka få slakta en ponny då jag tycker det är illa att friska hästar grävs ner eller destrueras istället för att komma till användning som livsmedel. Ingen jag ringde var intresserad!Nödslakt? Knappast... Efterfrågan på hästkött är rätt stor. Däremot tror jag att fler äldre hästar kommer att slaktas ut
Nä. Tex ivermektin är 14 dagars slaktkarensÄr det livstids karens på avmaskningsmedel???
Jag googlade runt lite och en del avmakningsmedel hade till och med 0 dagars slaktkarens något hade 35 dagar men livstids slaktkarens tror jag inte något avmaskningsmedel harÄr det livstids karens på avmaskningsmedel???
Kontakta djurparker. De kan avliva hos sig och ger kadavret till djuren.Knappast, det säljs väldigt lite svenskt hästkött, det mesta är importerat. Gustavskorv klarar inte att producera korv på enbart svenskt kött utan importerar, det är för få slakterier som tar emot hästar och för liten efterfrågan. Det har ju varit så illa att folk har blivit skyldiga istället för att få betalt vid slakt av ponny. Jag har själv ringt runt för att försöka få slakta en ponny då jag tycker det är illa att friska hästar grävs ner eller destrueras istället för att komma till användning som livsmedel. Ingen jag ringde var intresserad!
Gör de det fortfarande? Hörde att de stoppat sånt åtminstone på en djurpark men det kanske var av andra anledningar?Kontakta djurparker. De kan avliva hos sig och ger kadavret till djuren.
Gör de det fortfarande? Hörde att de stoppat sånt åtminstone på en djurpark men det kanske var av andra anledningar?
Eh jodå!Nödslakt? Knappast... Efterfrågan på hästkött är rätt stor. Däremot tror jag att fler äldre hästar kommer att slaktas ut
Knappast, det säljs väldigt lite svenskt hästkött, det mesta är importerat. Gustavskorv klarar inte att producera korv på enbart svenskt kött utan importerar, det är för få slakterier som tar emot hästar och för liten efterfrågan. Det har ju varit så illa att folk har blivit skyldiga istället för att få betalt vid slakt av ponny. Jag har själv ringt runt för att försöka få slakta en ponny då jag tycker det är illa att friska hästar grävs ner eller destrueras istället för att komma till användning som livsmedel. Ingen jag ringde var intresserad!
Angående karensvärden på läkemedel för häst skrevs den här artikeln för 5 år sedan men jag tror inte att något hänt.
https://www.dn.se/debatt/se-over-slaktreglerna-sa-att-vi-kan-ata-mer-hastkott/
Ligger ju på EU-nivå så det kommer nog tyvärr inte hända mycket eller dröja länge innan något händer tyvärr :/
Och ingen är intresserad av att bekosta dessa studier eftersom marknaden är så liten, väldigt få hästägare vill att deras Brunte skall bli mat.Nej, det som krävs är ju att någon gör en studie om hur länge de aktuella preparaten finns kvar i kroppen och fastställer ett MRL-värde.
Nej, det som krävs är ju att någon gör en studie om hur länge de aktuella preparaten finns kvar i kroppen och fastställer ett MRL-värde.