- Svar: 51
- Visningar: 4 793
Maten räcker inte till alla djur och foderpriserna kan komma att tredubblas. Många hästägare kommer därför att tvingas nödslakta sina fyrbenta vänner, tror experter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror knappast det är djurplågeri, djuret är ju hjärndött, och veterinär övervakar processenFast det går ju inte ihop, hästen avlivas när man avblodar. Är det inte heller en regel att djuret måste stickas efter bedövningen max 1min efter? Jag har glömt lite sedan sist med olika regler men att hinna flytta djuret innan avblodningen är ju djurplågeri.
Hur hinner man då inom 60sek avbloda djuret? Är den redan fastsatt vid en vinch? Hjärndöd är väl inte riktigt rätt alltid. Den är bedövad. Finns flera fall där djuret börjat leva igen när det lämnats avblodat och "dött" dock hjärnskadad då.Tror knappast det är djurplågeri, djuret är ju hjärndött, och veterinär övervakar processen
Med tanke på att det här är den vanliga gången då man slaktar häst så bör det finnas fungerande rutiner för detta. Att ordna ett förflyttningsmedel som gör att man kan avbloda inom föreskriven tid kan inte vara särskilt avancerat. Om inte annat så är hjulet uppfunnet så en låg vagn skulle kunna vara ett alternativ.Hur hinner man då inom 60sek avbloda djuret? Är den redan fastsatt vid en vinch? Hjärndöd är väl inte riktigt rätt alltid. Den är bedövad. Finns flera fall där djuret börjat leva igen när det lämnats avblodat och "dött" dock hjärnskadad då.
Fast uppenbarligen är det samtidigt så såpass osäkert att djuret är borta och så stor risk att djuret vaknar till att det är såpass viktigt att hinna avbloda det direkt efter bultningen. Tycker man hört om både en och två gånger hästar som vaknat till efter bult och som inte varit helt borta direkt.Tror knappast det är djurplågeri, djuret är ju hjärndött, och veterinär övervakar processen
Med tanke på att det här är den vanliga gången då man slaktar häst så bör det finnas fungerande rutiner för detta. Att ordna ett förflyttningsmedel som gör att man kan avbloda inom föreskriven tid kan inte vara särskilt avancerat. Om inte annat så är hjulet uppfunnet så en låg vagn skulle kunna vara ett alternativ.
Puh!Haha, jag menade främst organdonation![]()
Säker på att det inte är någon livstidskarens pga läkemedel?Fast om du vill är det även ok att äta upp mig![]()
Jo det är det säkertSäker på att det inte är någon livstidskarens pga läkemedel?![]()
Jag o @MacGyver duger inte till mat, via har båda medicinerats med butta.Säker på att det inte är någon livstidskarens pga läkemedel?![]()