Expert: Hästägare kan tvingas till nödslakt

Eh jodå!
Det är rätt få slakterier som tar emot hästar och i stora delar av landet får man köra långt för att nå ett sådant.
Sen är väl nödslakt kanske inte rätt benämning, men nog kommer avlivningen vara en närmare utväg för många, när fodret inte räcker till eller kostar mer än hästägarna har råd med. I år mer än någonsin stämmer det att det inte finns bra hem till alla hästar som ägarna inte kan ha kvar....
Ja, jag tänkte mest på begreppet nödslakt som ju egentligen inte existerar idag, ndera slaktar man eller avlivar.
Jag har ju förmånen att ha tre slakterier inom fem mils radie varav det bästa 5 km bort, så jag blir väl lite blind över hur det ser ut för övrigt.
Brist på hästkött har det varit under många år, då många hästar inte får gå till slakt pga medicineringar
 
Ja, jag tänkte mest på begreppet nödslakt som ju egentligen inte existerar idag, ndera slaktar man eller avlivar.
Jag har ju förmånen att ha tre slakterier inom fem mils radie varav det bästa 5 km bort, så jag blir väl lite blind över hur det ser ut för övrigt.
Brist på hästkött har det varit under många år, då många hästar inte får gå till slakt pga medicineringar
Bristen beror nog till stor del på att många hästägare absolut skall begrava Brunte under korkeken, han skall inte ätas, han har ju varit en familjemedlem.
 
Bristen beror nog till stor del på att många hästägare absolut skall begrava Brunte under korkeken, han skall inte ätas, han har ju varit en familjemedlem.
Ja, det tror jag med. I de fall det går kör jag alltid mina hästar till slakteriet, de avlivas ute och avblodas inne. Ser ingen anledning till att kött ska gå till spillo, lika lite som jag vill att MIN kropp går till spillo när jag dör
 
Ja, det tror jag med. I de fall det går kör jag alltid mina hästar till slakteriet, de avlivas ute och avblodas inne. Ser ingen anledning till att kött ska gå till spillo, lika lite som jag vill att MIN kropp går till spillo när jag dör
Äta upp en häst, eventuellt en jag känner kan jag tänka mig, men att äta människor där går gränsen. Vi kanske skulle kunna komposteras ;)
 
Fast det går ju inte ihop, hästen avlivas när man avblodar. Är det inte heller en regel att djuret måste stickas efter bedövningen max 1min efter? Jag har glömt lite sedan sist med olika regler men att hinna flytta djuret innan avblodningen är ju djurplågeri.

Ja, det tror jag med. I de fall det går kör jag alltid mina hästar till slakteriet, de avlivas ute och avblodas inne. Ser ingen anledning till att kött ska gå till spillo, lika lite som jag vill att MIN kropp går till spillo när jag dör
 
Fast det går ju inte ihop, hästen avlivas när man avblodar. Är det inte heller en regel att djuret måste stickas efter bedövningen max 1min efter? Jag har glömt lite sedan sist med olika regler men att hinna flytta djuret innan avblodningen är ju djurplågeri.
Jag har också hört att man tar in dem och avblodar. Detta för att hästar kan närma sig det blå lite när de kommer in i slakterimiljön och man vill att de är "borta" då. Däremot har jag svårt att tro att de släpas någon längre sträcka så att säga ?
 
Jag har också hört att man tar in dem och avblodar. Detta för att hästar kan närma sig det blå lite när de kommer in i slakterimiljön och man vill att de är "borta" då. Däremot har jag svårt att tro att de släpas någon längre sträcka så att säga ?
Tolkar jag dig rätt om jag tror att du menar att hästarna blir stimmiga i slakterimiljön?
I så fall kan jag berätta att det inte alls behöver vara så.
Jag har lämnat ganska många hästar till slakt, medan vårt lokala slakteri fortfarande tog emot. (Det är dock många år sedan de slutade ta emot hästar) Jag hjälpte både vänner och ridskolan att lämna deras. Jag var förvisso inte med längre in än innanför dörren, men hade hästarna stimmat till det så hade det garanterat dröjt längre än nån minut innan de kom ut igen med grimman.

Jag har ju förmånen att ha tre slakterier inom fem mils radie varav det bästa 5 km bort, så jag blir väl lite blind över hur det ser ut för övrigt.
Brist på hästkött har det varit under många år, då många hästar inte får gå till slakt pga medicineringar
Jo, det är kanske lätt att bli blind för det.
Vårt närmaste slakteri har legat 15 mil härifrån och de slutade ta emot hästar förra året eller nåt. Övriga finns ännu längre bort, varav ett har (åtminstone haft) väldigt dåligt rykte....
(fast jag kollade faktiskt just nu, det finns ett nytt litet slakteri bara knappt 10 mil härifrån - bra att känna till!)
 
Tolkar jag dig rätt om jag tror att du menar att hästarna blir stimmiga i slakterimiljön?
I så fall kan jag berätta att det inte alls behöver vara så.
Jag har lämnat ganska många hästar till slakt, medan vårt lokala slakteri fortfarande tog emot. (Det är dock många år sedan de slutade ta emot hästar) Jag hjälpte både vänner och ridskolan att lämna deras. Jag var förvisso inte med längre in än innanför dörren, men hade hästarna stimmat till det så hade det garanterat dröjt längre än nån minut innan de kom ut igen med grimman.


Jo, det är kanske lätt att bli blind för det.
Vårt närmaste slakteri har legat 15 mil härifrån och de slutade ta emot hästar förra året eller nåt. Övriga finns ännu längre bort, varav ett har (åtminstone haft) väldigt dåligt rykte....
(fast jag kollade faktiskt just nu, det finns ett nytt litet slakteri bara knappt 10 mil härifrån - bra att känna till!)
Jag har aldrig befunnit mig i slakterimiljö, utöver hemma då. Detta är alltså det jag fått höra
 
Fast det går ju inte ihop, hästen avlivas när man avblodar. Är det inte heller en regel att djuret måste stickas efter bedövningen max 1min efter? Jag har glömt lite sedan sist med olika regler men att hinna flytta djuret innan avblodningen är ju djurplågeri.
Så sa han som avlivade min häst, jag hann inte ens få av grimman för det var så viktigt att avbloda direkt efter hästen var bultad. Trots allt så vill ingen riskera att hästen faktiskt kanske inte är helt borta direkt och avblodningen är ju en garanti att dom inte kan vakna till igen. Jag hade känt mig väldigt obekväm om någon hade flyttat min häst innan den var garanterat död.
 
Det räcker ju med hästar för att folk ska gå bananas och skriva om det i media hur hemska att man ska behöva SE det.
Fast det spelar nog mindre roll vad det är för djur, det är otäckt för många att se hela djur ätas upp på det sättet även ifall man vet att det är så det går till. Att se det är inget man måste vara bekväm med bara för att det är så det är. Kött i form där man inte ser vad det är för djur på det sättet hade nog färre reagerat för.
 
Fast det spelar nog mindre roll vad det är för djur, det är otäckt för många att se hela djur ätas upp på det sättet även ifall man vet att det är så det går till. Att se det är inget man måste vara bekväm med bara för att det är så det är. Kött i form där man inte ser vad det är för djur på det sättet hade nog färre reagerat för.
På Nordens ark fick tigrarna en köttbit när jag var där (det var hästkött) det var inte äckligt alls att se, men att se en björn äta på ett hästkadaver tror jag att jag gärna hade sluppit att se :crazy:
 
Personligen tycker jag faktiskt att det är bra att folk (och även barn) får se vad maten och djurens mat kommer ifrån. Väljer man att äta kött så bör man ha respekt för det och välja att göra det trots att man vet hur det kommer till matbordet. Om inte annat så blir det mer miljövänligt om folk väljer att äta annat för att dom tycker synd om djuren.
Är själv både jägare och köttätare så det är inte så jag är för någon sorts veganpropaganda men det är sorgligt när folk inte vet eller bryr sig om vad maten kommer ifrån och bara ser den i plastförpackningar i affären eller att djuren matas med färs eller styckdetaljer för att det ska se mindre obehagligt ut.
 
Jag har också hört att man tar in dem och avblodar. Detta för att hästar kan närma sig det blå lite när de kommer in i slakterimiljön och man vill att de är "borta" då. Däremot har jag svårt att tro att de släpas någon längre sträcka så att säga ?
Här skjuts de utanför och så fort skottet fallit körs de in i slakteriet och avblodas. Eftersom de skjuts utanför så är miljön inte skrämmande för dem, de står i en liten fålla som ligger väldigt fritt. Avblodningen sker ju inne i slakteriet.
Allt är väldigt odramatiskt och personalen oerhört lugn och kunnig
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vad bör man som hästägare ha hemma när krisen kommer? Det är viktigt att du tänkt igenom hur du bäst tar hand om dina djur om en kris...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som hur länge somhelst men tydligen så var det i en månad som jag var på bup. EN MÅNAD. Det kanske inte låter sålänge för...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
11 553
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 036
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag HAR försökt. Jag lovar att jag har det så jävla mycket även fast vissa kanske inte tror det. Men helt ärligt så som mitt liv har...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp