Expert: Hästägare kan tvingas till nödslakt

Fast det går ju inte ihop, hästen avlivas när man avblodar. Är det inte heller en regel att djuret måste stickas efter bedövningen max 1min efter? Jag har glömt lite sedan sist med olika regler men att hinna flytta djuret innan avblodningen är ju djurplågeri.
Tror knappast det är djurplågeri, djuret är ju hjärndött, och veterinär övervakar processen
 
Tror knappast det är djurplågeri, djuret är ju hjärndött, och veterinär övervakar processen
Hur hinner man då inom 60sek avbloda djuret? Är den redan fastsatt vid en vinch? Hjärndöd är väl inte riktigt rätt alltid. Den är bedövad. Finns flera fall där djuret börjat leva igen när det lämnats avblodat och "dött" dock hjärnskadad då.
 
Hur hinner man då inom 60sek avbloda djuret? Är den redan fastsatt vid en vinch? Hjärndöd är väl inte riktigt rätt alltid. Den är bedövad. Finns flera fall där djuret börjat leva igen när det lämnats avblodat och "dött" dock hjärnskadad då.
Med tanke på att det här är den vanliga gången då man slaktar häst så bör det finnas fungerande rutiner för detta. Att ordna ett förflyttningsmedel som gör att man kan avbloda inom föreskriven tid kan inte vara särskilt avancerat. Om inte annat så är hjulet uppfunnet så en låg vagn skulle kunna vara ett alternativ.
 
Tror knappast det är djurplågeri, djuret är ju hjärndött, och veterinär övervakar processen
Fast uppenbarligen är det samtidigt så såpass osäkert att djuret är borta och så stor risk att djuret vaknar till att det är såpass viktigt att hinna avbloda det direkt efter bultningen. Tycker man hört om både en och två gånger hästar som vaknat till efter bult och som inte varit helt borta direkt.
 
Med tanke på att det här är den vanliga gången då man slaktar häst så bör det finnas fungerande rutiner för detta. Att ordna ett förflyttningsmedel som gör att man kan avbloda inom föreskriven tid kan inte vara särskilt avancerat. Om inte annat så är hjulet uppfunnet så en låg vagn skulle kunna vara ett alternativ.

Fast den häst jag slaktade sköts inne i slakteriet. Jag var med.

Den, som var ganska nervig, reagerade inte alls trots att de slaktat en häst innan och jag fick slänga. Min jacka sen för blodlukten aldrig riktigt gick bort ur den.
 
Inga av mina har nånsin reagerat på slakteriet
Inte ens den med koskräck fast den fick passera ett par kossor på vårt lokala slakteri.
Första hästen slaktades hemma för då fanns ff det
Sen de andra hade vi ett lokalt slakteri som var toppen med häst
Sista slaktades i Brålanda då var jag inte med men hon togs ute vet jag
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vad bör man som hästägare ha hemma när krisen kommer? Det är viktigt att du tänkt igenom hur du bäst tar hand om dina djur om en kris...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 152
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 009
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel
Dagbok Det känns som hur länge somhelst men tydligen så var det i en månad som jag var på bup. EN MÅNAD. Det kanske inte låter sålänge för...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
11 683
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp